• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Kan faktiskt relatera till detta, vågade inte gå in kring botten i mars pga av läskig volla. Jag ångrar mig lite men lyckade komma in i april :)
Bäst att fundera på ”vad gör jag om det går upp efter att jag har sålt”, och ifall man inte har ett bra svar så är det bäst att vara kvar i marknaden. Omöjligt med marknadstiming. Skulle vilja gå så långt att säga att om man väl lyckas beror det på tur.

Intressant! Så numera har du inte "fair value" kurser som du söker efter för att göra ett köp? Hur gör du om du är sugen på ett köp men priset är motbjudande typ som tesla? Köper du ändå?

Kort svar Ja.
Givetvis tittar jag pa hur kursen utvecklats over sag de senaste 3aren. Har den legat relativt stabilt fram till senaste kraschen och annu inte aterhamtat sig sa ar det ett kop for mig (om jag gillar bolaget i ovrigt).
Jag ar sa dum att jag tror att de flesta aktier kommer aterga till pre-corona varde sett over tid. Jag har heller inte brattom. Kan jag kopa nagot for X idag som for 4manader sedan kostade 2-3X sa....
Vad galler de bolag som hela tiden slar All Time High ar jag forsiktig. Vad jag vet ar Tesla inte ett lonsamt bolag annu,man tjanar alltsa inga pengar,tvartom.

Min personliga strategi ar att aga hogutdelande bolag och mindre intressant ar hur mycket kursen okar/minskar salange jag far en check varje manad/kvartal.

Kort svar Ja.
Givetvis tittar jag pa hur kursen utvecklats over sag de senaste 3aren. Har den legat relativt stabilt fram till senaste kraschen och annu inte aterhamtat sig sa ar det ett kop for mig (om jag gillar bolaget i ovrigt).
Jag ar sa dum att jag tror att de flesta aktier kommer aterga till pre-corona varde sett over tid. Jag har heller inte brattom. Kan jag kopa nagot for X idag som for 4manader sedan kostade 2-3X sa....
Vad galler de bolag som hela tiden slar All Time High ar jag forsiktig. Vad jag vet ar Tesla inte ett lonsamt bolag annu,man tjanar alltsa inga pengar,tvartom.

Min personliga strategi ar att aga hogutdelande bolag och mindre intressant ar hur mycket kursen okar/minskar salange jag far en check varje manad/kvartal.

Fair enough, några exempel på bolag som du äger?

Fair enough, några exempel på bolag som du äger?

Det kan jag val ge.
Tar for diskussionens skull ettpar nya bolag jag ager har i USA inkopta efter Coronakraschen. De svenska ar inte lika spannande.

Oxford Lane Capital Corp. OXLC. Ger nastan 20% i utdelning vs kurs.
Oxford Square Capital OXSQ Ger runt 14%
Delek Logistics Partners LP DKL Runt 15% plus att kusen tredubblats. Betalade $7 nar jag kopte.
Colony Credit Real Estate INC CLNC runt 20%. Kurs dubblats under mitt innehav.
EnLink Midstream LLC ENLC runt 15% Kurs dubblats.

Bäst att fundera på ”vad gör jag om det går upp efter att jag har sålt”, och ifall man inte har ett bra svar så är det bäst att vara kvar i marknaden. Omöjligt med marknadstiming. Skulle vilja gå så långt att säga att om man väl lyckas beror det på tur.

Fragan borde val vara "Vad SKA jag gora med pengarna efter att jag salt?" Har man inget behova av slantarna i form av kontanter istf vardepapper begriper jag inte varfor man ska salja av?

Den korta tiden jag har varit aktiv på börsen så har jag redan gjort en del klassiska "noob" misstag t.ex att inte ha alla ägg i samma korg (är inte jättediversifierad nu men äger iaf stabila och växande bolag) men jag är glad att jag gjorde dessa misstag tidigt för att ta lärdom av dem.

Vad är era största misstag eller mest lärorika misstag? Alltid bra att reflektera över vad man har gjort fel för att sedan undvika det.

För många år sen så hypeade en kollega upp Anoto. Jag köpte in mig och brände mig rejält.. visserligen inga större summor men tappade ungefär 70% av värdet. Då lärde jag mig att aldrig investera blint efter vad någon haussare säger...

Jag börjar tänka mer och mer på att börsen befinner sig i en Bulltrap. Ja, jag är efter alla er andra. Jag sparar regelbundet i indexfonder och funderar starkt på att sälja av allt. Nu. Eller väldigt snart.

Min referens: https://cornucopia.cornubot.se/2011/06/marknadsbubblans-anatomi.html
Ja så kan det ju mkt väl vara. Rallyt är ganska häpnadsväckande. Samtidigt är det så svårt att tajma och sålänge regeringar och centralbanker tänker stötta börserna till absurdum är det kanske inte helt orimligt? Vi kommer såklart komma förbi Corona även om det inte sker imorgon, och då finns det x antal tusen miljarder dollar i världen som inte fanns där innan Corona, och någonstans ska de ju ta/tagit vägen. Räntepapper är ju tämligen meningslöst.

Jag tror dock lite som du men jag vet att jag inget vet om framtiden. Jag försöker därför tajma bara genom att öka månadssparet när det fallit kraftigt (typ som nu i våras) och minska när det stigit "för mkt" typ som nu. Sålänge jag har kapacitet att öka sparandet vid kraftiga nedgångar är jag alldeles för långsiktig och ovetandes för att ta hem vinst.

Intressant. Jag har lite samma tankar, men kommer ej sälja av. Hur tänker du kring strategi att köpa in dig igen isåfall?
Varför tänker du inte sälja? Har det med investeringens tidshorisont att göra?

Jag köper in mig när... ja, jag vet inte. Den är uppenbart för mig att min risknivå inte överensstämmer med min benägenhet för ev. förlust. Jag skulle inte sova gott om det kommer en ny smäll som i mars.

Jag börjar tänka mer och mer på att börsen befinner sig i en Bulltrap. Ja, jag är efter alla er andra. Jag sparar regelbundet i indexfonder och funderar starkt på att sälja av allt. Nu. Eller väldigt snart.

Min referens: https://cornucopia.cornubot.se/2011/06/marknadsbubblans-anatomi.html
Har liknande tankar men vet inte riktigt vad man ska sälja utav. Är lång i flera aktier som har bra uppsida så där ligger jag nog kvar. Säljer nog utav lite fonder som har stort innehav utav techaktier som just nu står ATH. Börjar de rasa så kliver jag nog ur, har ju fått en 30-40% sen jag klev in i slutet på mars.

Varför tänker du inte sälja? Har det med investeringens tidshorisont att göra?

Jag köper in mig när... ja, jag vet inte. Den är uppenbart för mig att min risknivå inte överensstämmer med min benägenhet för ev. förlust. Jag skulle inte sova gott om det kommer en ny smäll som i mars.
Förstår. För mig har det att göra med att ”smällen” lika gärna kan dröja några år och isåfall är det dyrt att stå utanför marknaden. Jag ligger bara 50-60% i aktier, ska tilläggas. Lång sparhorisont. Kan inte en sådan lösning vara bra för dig också?

Själv så ligger jag 40 likvid 20 i aktier 30 i fonder och 10 i räntebärade papper som ger 14% per är över 4 år.

Catena Media har gett ut obligationer i samband med nyemission som ger 8% per år. De kan man nu köpa för 80% utav fullvärde. Då blir det ca 14% per år.

Tillbaka
Topp