• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

PJZ

Cartier
Denna trads rubrik ar ju "Fa pengar att vaxa"

Men sen da? Nar pengarna vaxt? Vad ska ni/du gora da? Det tycker jag vore kul att hora lite om.

Att peta in pengar pa borsen,fonder,banken,guld och annat ar ju sa trakigt som det kan bli om det enda malet ar att se kapitalet vaxa men aldrig rora det.
Titta pa grafer och siffror pa en dataskarm....jaha vad spannande.
Mitt varde ar upp 136% iar,men inte ska jag gora nagot/ha nagot mal med mitt sparande utan dessa slantar far val sta till jag gar i pension/dor/ svenska staten konfiskerar allt for jag blev for rik och ansags vara osolidarisk med de svaga i samhallet.

Jag ar sjalv en av ovanstaende. Sparar for samre tider.
Men har igentligen inget mal med sparandet mer an inbillad trygghet ,vilket inte ar sakert alls. Det kan bli krig,pest Corona2 borskrash depression massarbetsloset hyperinflation och upplopp sa mina besparingar blir vardelosa. Eller sa kan det bli bail in da jag sparat for mycket

En ny RAM TRX Hellcat och en AP RO ar det enda jag vet jag vill kopa for mina sparade pengar,och ingen av dem gar att fa tag i annu....suck.

Jag far val spara ett tag till utan egentligt mal...

Investerar för att:
- kunna köpa en tomt och bygga mitt drömhus med låg belåning
- ha tillgängligt kapital för att öppna eget eller investera i startups
- känna mig fri. Det vill säga, styra mer över min vardag och inte vara bunden till måsten såsom arbete mellan 8-17 osv

Så ser det ut för mig! :)
 

idagtisdag

Cartier
Och jag gjorde 3500% när jag satsade pengar på rouletten. Det är ju mycket bättre än dina 10%?
Att investera mindre del av ens portfölj i börskanoner kan alla göra. Hoppas du inte ligger 100% i Sea Ltd. Det är roligt tills det inte är roligt längre :)
Ingen fara, men kanske lite för stor andel.

Jag har både bolag som SEA men också mer stabila bolag. Jag funderar på att ta ner storleken på SEA och liknande innehav, men samtidigt ta bort alla stora stabila bolag.

Jag kommer sprida risken på fler bolag, men riskablare bolag. Någon som vill kommentera detta?
 
Senast ändrad:

idagtisdag

Cartier
Börsen senaste månaderna
monkey_darts.jpg

Ja det har varit lite väl lätt. Men tex oms30 är runt +-0 på en månad, Nasdaq +10%, medan min portfölj på runt 18 bolag är upp runt 20%, så det är ju inte bara att trycka in pengarna i Avanza Zero eller någon annan indexfond och invänta megavinsten.
 
Senast ändrad:

idagtisdag

Cartier
Denna trads rubrik ar ju "Fa pengar att vaxa"

Men sen da? Nar pengarna vaxt? Vad ska ni/du gora da? Det tycker jag vore kul att hora lite om.

Att peta in pengar pa borsen,fonder,banken,guld och annat ar ju sa trakigt som det kan bli om det enda malet ar att se kapitalet vaxa men aldrig rora det.
Titta pa grafer och siffror pa en dataskarm....jaha vad spannande.
Mitt varde ar upp 136% iar,men inte ska jag gora nagot/ha nagot mal med mitt sparande utan dessa slantar far val sta till jag gar i pension/dor/ svenska staten konfiskerar allt for jag blev for rik och ansags vara osolidarisk med de svaga i samhallet.

Jag ar sjalv en av ovanstaende. Sparar for samre tider.
Men har igentligen inget mal med sparandet mer an inbillad trygghet ,vilket inte ar sakert alls. Det kan bli krig,pest Corona2 borskrash depression massarbetsloset hyperinflation och upplopp sa mina besparingar blir vardelosa. Eller sa kan det bli bail in da jag sparat for mycket

En ny RAM TRX Hellcat och en AP RO ar det enda jag vet jag vill kopa for mina sparade pengar,och ingen av dem gar att fa tag i annu....suck.

Jag far val spara ett tag till utan egentligt mal...
Tack för att du lyfter ett viktigt ämne!

136% på ett år är oerhört bra! Speciellt då du skrivit tidigare att du inte använder belåning? Hur har du klarat det?

Jag är rädd för att öppna kranarna och börja bränna pengar, rädd att man kanske inte kan klara av att strypa flödet. Jag lever inte jättesnålt idag heller för den delen. Fint boende kan man ju lägga hur mycket pengar på som helst, om man bor på ort med skenande priser.

Visst är det bra att spara till sämre tider, men jag tror inte du skall vara orolig för doomsday! Njut av livet istället!

Jag har i princip de klockor jag vill ha, men visst skulle man kunna bränna en miljon kr där utan att klockasken blir överfull.

Ram trx Hellcat, jag gillar inte FCA produkter. Ibland kan man bli rätt nöjd av att köpa det nästan värsta, oftast mycket billigare och 95% så kul!


Jaga inte den där speciella klockan, gå in på Chrono24 och se vad som finns att köpa idag till rimligt pris, finns säkert någon AP RO du gillar! Chansen är ändå 50% att du kommer hata klockan när du haft den ett tag, så är det för mig i alla fall.
 
Senast ändrad:

idagtisdag

Cartier
Ingen har väl nämnt Powercell, i alla fall det senaste?
+4200% på 6 år, inte illa! Till och med bättre än NEL
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/527998/powercell-sweden
De verkar främst ha intresse från Tyskland, enda wikipediasidan om dem är på tyska.
PowerCell – Wikipedia

Bränslecellsbolag etc
PowerCell Sweden (PCELL) - Köp aktier | Avanza
NEL (NEL) - Köp aktier | Avanza
Plug Power Inc (PLUG) - Köp aktier | Avanza
Hexagon Composites (HEX) - Köp aktier | Avanza
Ballard Power Systems Inc (BLDP) - Köp aktier | Avanza

Kursgraferna känns lite smått bubbliga. Jag har svårt att se vad triggern är för vätgas just nu? Många IT-bolag har ju stuckit iväg kursmässigt pga Corona.

Eller sticker alla bolag med framtidslöften just nu? Jag skulle vara försiktig.
 

demondave

Rolex
Denna trads rubrik ar ju "Fa pengar att vaxa"

Men sen da? Nar pengarna vaxt? Vad ska ni/du gora da? Det tycker jag vore kul att hora lite om.

Att peta in pengar pa borsen,fonder,banken,guld och annat ar ju sa trakigt som det kan bli om det enda malet ar att se kapitalet vaxa men aldrig rora det.
Titta pa grafer och siffror pa en dataskarm....jaha vad spannande.
Mitt varde ar upp 136% iar,men inte ska jag gora nagot/ha nagot mal med mitt sparande utan dessa slantar far val sta till jag gar i pension/dor/ svenska staten konfiskerar allt for jag blev for rik och ansags vara osolidarisk med de svaga i samhallet.

Jag ar sjalv en av ovanstaende. Sparar for samre tider.
Men har igentligen inget mal med sparandet mer an inbillad trygghet ,vilket inte ar sakert alls. Det kan bli krig,pest Corona2 borskrash depression massarbetsloset hyperinflation och upplopp sa mina besparingar blir vardelosa. Eller sa kan det bli bail in da jag sparat for mycket

En ny RAM TRX Hellcat och en AP RO ar det enda jag vet jag vill kopa for mina sparade pengar,och ingen av dem gar att fa tag i annu....suck.

Jag far val spara ett tag till utan egentligt mal...

Ärligt talat mest för att inte bränna allt på klockor och konsumtion. Egenföretagare, så inte dumt att spara ihop lite extra vid sidan av tjänstepensionssparandet i fonder, om det inte faller sig så att pengarna kommer till bättre användning innan dess. Bättre användning är väl typ om man ska flytta till någon dyrare lägenhet, köpa fritidsboende någonstans i världen eller så. Och för att det faktiskt är rätt kul och karaktärsdanande att klura ut en strategi och hålla sig till den. Van att hela tiden omvärdera och tänka nytt i företaget, så rätt kul att ha en långsiktig och tråkig portfölj som kontrast.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ingen har väl nämnt Powercell, i alla fall det senaste?
+4200% på 6 år, inte illa! Till och med bättre än NEL
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/527998/powercell-sweden
De verkar främst ha intresse från Tyskland, enda wikipediasidan om dem är på tyska.
PowerCell – Wikipedia

Bränslecellsbolag etc
PowerCell Sweden (PCELL) - Köp aktier | Avanza
NEL (NEL) - Köp aktier | Avanza
Plug Power Inc (PLUG) - Köp aktier | Avanza
Hexagon Composites (HEX) - Köp aktier | Avanza
Ballard Power Systems Inc (BLDP) - Köp aktier | Avanza

Kursgraferna känns lite smått bubbliga. Jag har svårt att se vad triggern är för vätgas just nu? Många IT-bolag har ju stuckit iväg kursmässigt pga Corona.

Eller sticker alla bolag med framtidslöften just nu? Jag skulle vara försiktig.
Ett bolag till:
https://www.avanza.se/aktier/om-bolaget.html/891292/metacon

Pratas ju mycket om vätgas och bränsleceller som ersättare till smutsiga batterier i framtidens bilar.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Denna trads rubrik ar ju "Fa pengar att vaxa"
Men sen da? Nar pengarna vaxt? Vad ska ni/du gora da? Det tycker jag vore kul att hora lite om.
Siktar på tidig pension. Prylar har jag i drivor men det gör en inte lycklig.
(Någon som vill köpa ett par Rolex, en AP, en Hublot...? :p)

Ser fram emot en tryggad ekonomi och att kunna välja från dag till dag vad jag vill ägna mig åt :)
 

Bally

Cartier
Denna trads rubrik ar ju "Fa pengar att vaxa"

Men sen da? Nar pengarna vaxt? Vad ska ni/du gora da? Det tycker jag vore kul att hora lite om.

Att peta in pengar pa borsen,fonder,banken,guld och annat ar ju sa trakigt som det kan bli om det enda malet ar att se kapitalet vaxa men aldrig rora det.
Titta pa grafer och siffror pa en dataskarm....jaha vad spannande.
Mitt varde ar upp 136% iar,men inte ska jag gora nagot/ha nagot mal med mitt sparande utan dessa slantar far val sta till jag gar i pension/dor/ svenska staten konfiskerar allt for jag blev for rik och ansags vara osolidarisk med de svaga i samhallet.

Jag ar sjalv en av ovanstaende. Sparar for samre tider.
Men har igentligen inget mal med sparandet mer an inbillad trygghet ,vilket inte ar sakert alls. Det kan bli krig,pest Corona2 borskrash depression massarbetsloset hyperinflation och upplopp sa mina besparingar blir vardelosa. Eller sa kan det bli bail in da jag sparat for mycket

En ny RAM TRX Hellcat och en AP RO ar det enda jag vet jag vill kopa for mina sparade pengar,och ingen av dem gar att fa tag i annu....suck.

Jag far val spara ett tag till utan egentligt mal...

Först var det väl för att ha en extra trygghet om något skulle hända, sen när det var uppfyllt så har det väl mer gått över mot att framöver kunna köpa vad jag vill samt att inte behöva jobba om jag inte vill.
 

jmspar123

Cartier
Sa der verkar som att mer frihet ar vad de som svarat vill ha.
Ekonomiska muskler for att gora som man vill utan att vara bunden ett forvarvsarbete.

Det tycker jag ar en sund installning. Tid ar nagot vi aldrig far mer av. Pengar och prylar kommer och gar....och far man formycket fritid sa kan man val agna sig at nagot man gillar att gora oavsett lon.
Ha sin hobby som sidosyssla. Och ekonomisk frihet ar nagot som ar nabart for manga salange man har rimliga parametrar for hur mycket pengar man maste ha for att leva trivsamt.

Jag onskar er alla lycka till med era pengar investetingar och livsmal.
 

Lello

Omega
Denna trads rubrik ar ju "Fa pengar att vaxa"

Men sen da? Nar pengarna vaxt? Vad ska ni/du gora da? Det tycker jag vore kul att hora lite om.

Att peta in pengar pa borsen,fonder,banken,guld och annat ar ju sa trakigt som det kan bli om det enda malet ar att se kapitalet vaxa men aldrig rora det.
Titta pa grafer och siffror pa en dataskarm....jaha vad spannande.
Mitt varde ar upp 136% iar,men inte ska jag gora nagot/ha nagot mal med mitt sparande utan dessa slantar far val sta till jag gar i pension/dor/ svenska staten konfiskerar allt for jag blev for rik och ansags vara osolidarisk med de svaga i samhallet.

Jag ar sjalv en av ovanstaende. Sparar for samre tider.
Men har igentligen inget mal med sparandet mer an inbillad trygghet ,vilket inte ar sakert alls. Det kan bli krig,pest Corona2 borskrash depression massarbetsloset hyperinflation och upplopp sa mina besparingar blir vardelosa. Eller sa kan det bli bail in da jag sparat for mycket

En ny RAM TRX Hellcat och en AP RO ar det enda jag vet jag vill kopa for mina sparade pengar,och ingen av dem gar att fa tag i annu....suck.

Jag far val spara ett tag till utan egentligt mal...
Som du skriver finns ju inget egenvärde i att lägga pengar på hög. Många storsparare verkar lätt hamna i ett läge där mycket vill ha mer, men steget mot "mer frihet" (vad det nu må vara för just den personen) tas aldrig då gränsen hela tiden flyttas upp.

För egen del handlar det mycket om tryggheten. Hur tråkigt det än må låta så inger det en viss typ av självförtroende och säkerhet att veta att man klarar sig helt utan inkomst x antal år. Dels om "något skiter sig" men även i jobbsammanhang etc. Behöver inte acceptera skit helt enkelt då jag vet att alternativ finns. Blir inte någons löneslav för sakens skull osv.

På sikt har jag ambitionen att kunna leva på avkastningen och helt och hållet ägna mig åt intressen. Någon lyxkonsumtion annat än enstaka klocka och hobby- bil är jag inte intresserad av.

I övrigt ett personligt intresse kring ekonomi och gillar generellt en mer "minimasistisk" livsstil. :)
 

daniel32

Omega
Denna trads rubrik ar ju "Fa pengar att vaxa"

Men sen da? Nar pengarna vaxt? Vad ska ni/du gora da? Det tycker jag vore kul att hora lite om.

Att peta in pengar pa borsen,fonder,banken,guld och annat ar ju sa trakigt som det kan bli om det enda malet ar att se kapitalet vaxa men aldrig rora det.
Titta pa grafer och siffror pa en dataskarm....jaha vad spannande.
Mitt varde ar upp 136% iar,men inte ska jag gora nagot/ha nagot mal med mitt sparande utan dessa slantar far val sta till jag gar i pension/dor/ svenska staten konfiskerar allt for jag blev for rik och ansags vara osolidarisk med de svaga i samhallet.

Jag ar sjalv en av ovanstaende. Sparar for samre tider.
Men har igentligen inget mal med sparandet mer an inbillad trygghet ,vilket inte ar sakert alls. Det kan bli krig,pest Corona2 borskrash depression massarbetsloset hyperinflation och upplopp sa mina besparingar blir vardelosa. Eller sa kan det bli bail in da jag sparat for mycket

En ny RAM TRX Hellcat och en AP RO ar det enda jag vet jag vill kopa for mina sparade pengar,och ingen av dem gar att fa tag i annu....suck.

Jag far val spara ett tag till utan egentligt mal...

Är 17 år och har nyligen börjat spara med målsättning att bli ekonomisktoberoende vid ca 30 år. Men självklart kan säker hända på vägen och målen ändras men just nu är det att vara ekonomisktoberoende som gäller.

Har nyligen börjat sommarjobba och mitt jobb suger... VERKLIGEN. Det motiverar mig ännu mer att lyckas så jag slipper tråkigt jobb hela mitt liv.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Är 17 år och har nyligen börjat spara med målsättning att bli ekonomisktoberoende vid ca 30 år. Men självklart kan säker hända på vägen och målen ändras men just nu är det att vara ekonomisktoberoende som gäller.

Har nyligen börjat sommarjobba och mitt jobb suger... VERKLIGEN. Det motiverar mig ännu mer att lyckas så jag slipper tråkigt jobb hela mitt liv.

Bara att vänja dig, alla jobb suger :D
 

daniel32

Omega
Bara att vänja dig, alla jobb suger :D

Kan tänka mig att alla jobb suger om du inte jobbar med något du brinner för. Mitt sommarjobb är hästlängder från det jag gillar (jobbar ungefär som en fritidsledare.) Jag ska se till att det går bra i skolan (klar med första året på naturvetenskapsprogrammet och vill plugga vidare inom företags ekonomi eller arkitektlinjen) så får jag iallafall jobba med något jag har intresse för.
 

PerS

Omega
Är 17 år och har nyligen börjat spara med målsättning att bli ekonomisktoberoende vid ca 30 år. Men självklart kan säker hända på vägen och målen ändras men just nu är det att vara ekonomisktoberoende som gäller.

Har nyligen börjat sommarjobba och mitt jobb suger... VERKLIGEN. Det motiverar mig ännu mer att lyckas så jag slipper tråkigt jobb hela mitt liv.
Ekonomisk frihet eller ej så rekommenderar jag att hitta ett jobb som du tycker är utmanande, utvecklande och med bra kollegor. Arbeta inte för att tjäna så mycket pengar som möjligt för att kunna sluta jobba, man ska ha kul under tiden istället.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Denna trads rubrik ar ju "Fa pengar att vaxa"

Men sen da? Nar pengarna vaxt? Vad ska ni/du gora da? Det tycker jag vore kul att hora lite om.

Att peta in pengar pa borsen,fonder,banken,guld och annat ar ju sa trakigt som det kan bli om det enda malet ar att se kapitalet vaxa men aldrig rora det.
Titta pa grafer och siffror pa en dataskarm....jaha vad spannande.
Mitt varde ar upp 136% iar,men inte ska jag gora nagot/ha nagot mal med mitt sparande utan dessa slantar far val sta till jag gar i pension/dor/ svenska staten konfiskerar allt for jag blev for rik och ansags vara osolidarisk med de svaga i samhallet.

Jag ar sjalv en av ovanstaende. Sparar for samre tider.
Men har igentligen inget mal med sparandet mer an inbillad trygghet ,vilket inte ar sakert alls. Det kan bli krig,pest Corona2 borskrash depression massarbetsloset hyperinflation och upplopp sa mina besparingar blir vardelosa. Eller sa kan det bli bail in da jag sparat for mycket

En ny RAM TRX Hellcat och en AP RO ar det enda jag vet jag vill kopa for mina sparade pengar,och ingen av dem gar att fa tag i annu....suck.

Jag far val spara ett tag till utan egentligt mal...
Bra inlägg. Jag sparar för att kunna välja att gå ner på deltid alternativt sluta jobba. Tror 10-12 miljoner sek räcker för att jag ska kunna leva på avkastningen. Kunna plocka ut 400-500 ksek om året utan att det är särskilt stor risk att kapitalet tar slut. Är fortfarande student så det ligger säkert 20-30 år fram i tiden, men lockas av tanken att kunna välja. :)
 

jmspar123

Cartier
Bra inlägg. Jag sparar för att kunna välja att gå ner på deltid alternativt sluta jobba. Tror 10-12 miljoner sek räcker för att jag ska kunna leva på avkastningen. Kunna plocka ut 400-500 ksek om året utan att det är särskilt stor risk att kapitalet tar slut. Är fortfarande student så det ligger säkert 20-30 år fram i tiden, men lockas av tanken att kunna välja. :)

Jag hoppas du nar ditt mal,men 12MSEK ar inte nog,iallafall inte i daliga tider (som iar) om du ska leva pa avkastningen och lata kapitalet sta orort.
Har blev det drygt 1% i svenska utdelningar efter skatt (och da betalar jag kupongskatt pa mitt svenska innehav). Manga storbolag som lovade utdelning i mars tvarvande och strok alltihop pa obestamd tid. Volvo och AFPORY ar tva exempel.
Ica gav halv utdelning och lofte om att "resten kommer i host" Vi far val se.

Vad jag ville ha sagt att aven med ett kapital runt 3-4MUSD sa kan det komma riktigt trakiga ar da man maste ha sparat fran tidigare ar,ta ett jobb,dra at svangremmen eller nalla pa kapitalet om man lever som Dividend Rentier.
 
  • Like
Reactions: PJZ

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Jag hoppas du nar ditt mal,men 12MSEK ar inte nog,iallafall inte i daliga tider (som iar) om du ska leva pa avkastningen och lata kapitalet sta orort.
Har blev det drygt 1% i svenska utdelningar efter skatt (och da betalar jag kupongskatt pa mitt svenska innehav). Manga storbolag som lovade utdelning i mars tvarvande och strok alltihop pa obestamd tid. Volvo och AFPORY ar tva exempel.
Ica gav halv utdelning och lofte om att "resten kommer i host" Vi far val se.

Vad jag ville ha sagt att aven med ett kapital runt 3-4MUSD sa kan det komma riktigt trakiga ar da man maste ha sparat fran tidigare ar,ta ett jobb,dra at svangremmen eller nalla pa kapitalet om man lever som Dividend Rentier.
Jag menar inte att jag ska leva på utdelningar. Snarare att jag ska ta ut några procent av portföljen varje år. Tror det är hyfsat safe att ta ut 400 ksek (3,33 % av 12 Msek) , ur en portfölj som beräknas snitta 5-6 % över långa tidsperioder. Har för mig att man har forskat på sådan uttagsstrategi och har visat att pengarna historiskt med stor sannolikhet kommer räcka.
 

idagtisdag

Cartier
Är 17 år och har nyligen börjat spara med målsättning att bli ekonomisktoberoende vid ca 30 år. Men självklart kan säker hända på vägen och målen ändras men just nu är det att vara ekonomisktoberoende som gäller.

Har nyligen börjat sommarjobba och mitt jobb suger... VERKLIGEN. Det motiverar mig ännu mer att lyckas så jag slipper tråkigt jobb hela mitt liv.
Det är mycket möjligt att du är ekonomiskt oberoende så du slipper jobba när du är 30 år.

Men vad gör du när du är 50 år, och ditt barn efter att ha kämpat på gymnasiet precis kommit in in på Handels i Stockholm. Hänvisar till bostadskön eller Blocket 2:a-hand? :) Och så har du kanske mer än ett barn?

Plopp plopp plopp miljonerna kan rulla iväg väldigt lätt.
 

idagtisdag

Cartier
Jag menar inte att jag ska leva på utdelningar. Snarare att jag ska ta ut några procent av portföljen varje år. Tror det är hyfsat safe att ta ut 400 ksek (3,33 % av 12 Msek) , ur en portfölj som beräknas snitta 5-6 % över långa tidsperioder. Har för mig att man har forskat på sådan uttagsstrategi och har visat att pengarna historiskt med stor sannolikhet kommer räcka.
Det beror väl på hur mycket man kan lita på äldrevård, staten och sjukvården när du blir äldre, svårt att veta nu! Det är ju inte utan anledning att man sparar jättemycket i länder som Kina där skyddsnäten är dåliga.
 

daniel32

Omega
Det är mycket möjligt att du är ekonomiskt oberoende så du slipper jobba när du är 30 år.

Men vad gör du när du är 50 år, och ditt barn efter att ha kämpat på gymnasiet precis kommit in in på Handels i Stockholm. Hänvisar till bostadskön eller Blocket 2:a-hand? :) Och så har du kanske mer än ett barn?

Plopp plopp plopp miljonerna kan rulla iväg väldigt lätt.

Om jag skaffar barn (lite konstigt att tänkta på det redan nu men whatever) så ska hen inte ha allt serverat på silverfat. Arbetsmoral och vilja är viktigt och det ska mina barn få genom att kämpa hårt. Klart man ställer upp vid behov men det är viktigt att ens barn är självständiga.

Mina föräldrar kom till sverige vid 25 års åldern från ett flyktingläger i Irak. De levde på bidrag i endast några månader innan de lärde sig språket och fick jobb. Det var tufft för dem i vissa stunder men nu lever dem gott tack vare allt hårt arbete. Om de lyckades, så ska jag också lyckas och det ska även mina framtida barn göra.

(Ps, får hoppas att ränta på ränta effekten gör att miljonerna blir miljarder ;) haha"
 

daniel32

Omega
Ekonomisk frihet eller ej så rekommenderar jag att hitta ett jobb som du tycker är utmanande, utvecklande och med bra kollegor. Arbeta inte för att tjäna så mycket pengar som möjligt för att kunna sluta jobba, man ska ha kul under tiden istället.

Självklart! Kan tänka mig att i längden så är det bäst att arbeta med något man älskar och tycker är kul.

Pengar kan nog inte kompensera för den psykiskohälsa man får av att varje dag ta sig till sitt eländiga jobb som man valt endast pga löningen. Därför håller jag med dig!
 

idagtisdag

Cartier
Om jag skaffar barn (lite konstigt att tänkta på det redan nu men whatever) så ska hen inte ha allt serverat på silverfat. Arbetsmoral och vilja är viktigt och det ska mina barn få genom att kämpa hårt. Klart man ställer upp vid behov men det är viktigt att ens barn är självständiga.

Mina föräldrar kom till sverige vid 25 års åldern från ett flyktingläger i Irak. De levde på bidrag i endast några månader innan de lärde sig språket och fick jobb. Det var tufft för dem i vissa stunder men nu lever dem gott tack vare allt hårt arbete. Om de lyckades, så ska jag också lyckas och det ska även mina framtida barn göra.

(Ps, får hoppas att ränta på ränta effekten gör att miljonerna blir miljarder ;) haha"
Arbetsmoral är viktigt, men tänk på att om dina barn skall nå riktigt långt så hjälper det oerhört att ge dem goda förutsättningar, detta är inte samma sak som att skämma bort dem. Varje generation gör sitt för att ge nästa de bästa förutsättningarna.

Titta tex på personer som kan anses framgångsrika, de började sällan från noll. Ofta föräldrar som ser till att barnen kommer in på bra skolor eller hjälper till med pengar för att starta företag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Ackman
Ackman was raised in Chappaqua, New York, the son of Ronnie I. (née Posner) and Lawrence David Ackman, the chairman of a New York real estate financing firm, Ackman-Ziff Real Estate Group. Tog en Harvard MBA.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Ingvar_Kamprad
Ingvar Kamprad var son till Feodor Kamprad (1893–1984) och Berta, född Nilsson (1903–56). Han växte upp i Älmtaryd i Agunnaryds socken i Småland. Kamprads föräldrars hemgård där var den största i trakten och omfattade 450 hektar av huvudsakligen skogsmark. Kamprads farfars far (död 1890) var en förmögen godsägare i Altenburger Land i Thüringen.

Farfadern Achim Kamprad (död 1897) köpte gården Elmtaryd 1894 på annons i en tysk jakttidskrift och invandrade 1896 från Tyskland med sin hustru Franziska, kallad Fanny, samt sina två söner Feodor och Erich. Efter flytten till Sverige fick Achim och Fanny även en dotter som hette Erika Erna, som föddes först sex månader efter Achims tragiska död. Ingvar Kamprad var avlägset släkt med tyske fältmarskalken och rikspresidenten Paul von Hindenburg.

Morfadern Carl Bernhard "CB" Nilsson drev en stor diversehandel i Älmhult. Under Ingvar Kamprads första levnadsår var familjen bosatt på Majtorp, en gård i Älmhult som modern fått i bröllopsgåva av sin far. År 1933 flyttade familjen till Älmtaryd, där fadern Feodor Kamprad redan 1918 formellt tog över gården.[11]


Dvs, till och med en sådan "self made billionaire" som IK hade föräldrar som fått sin bostad helt gratis av sina föräldrar.

Dessutom kan du inte anta att förutsättningarna är samma idag som de var för tex dina föräldrar, eller vad de kommer att vara för dina barn. För 25 år sedan fungerade skolorna i förorterna bättre (jag säger inte att de var bra, men bättre), det var lättare att få jobb utan utbildning etc.
 

Greven78

Cartier
Mitt mål är 200K per månad, då slutar jag att jobba och gör bara saker som ger mig något av värde i livet, familj, vänner, bilar, god mat och klockor. Jag har kommit en bra bit på vägen och når målet inom 2 år om inget oförutsett händer.
 
Topp