idagtisdag
Basic
På ämnet kriser och centralbakens roll titta på denna filmen, Princes of the Yen, kolla hur tjänstemännen på japanska centralbanken pressade fram en ekonomisk reformpolitik de ansåg behövdes, utan att någon fattade vad som hände
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ganska skrämmande det de säger om ECB mot slutet. Det finns ingen nationell myndighet som får granska ECB. Jag antar att något EU organ får göra det? ECB anställda har diplomatpass.På ämnet kriser och centralbakens roll titta på denna filmen, Princes of the Yen, kolla hur tjänstemännen på japanska centralbanken pressade fram en ekonomisk reformpolitik de ansåg behövdes, utan att någon fattade vad som hände
Kastade in pengarna nu på klarna savings, 0,96 i ränta, fria uttag. Vad tror ni?
Vart hade du hellre haft de?Att klarna snart äger din själ. Skitföretag!
Att klarna snart äger din själ. Skitföretag!
Vart hade du hellre haft de?
Nej. Skillnaden är ju 96% mer. (0,5% vs 0,96%)Hade de gett mer än så hade jag ändå undvikit dem. De ger i snitt en halv procent mer än andra t ex SBAB. Handlar om växlingspengar ändå tycker jag.
Vad menar du? Sitter du med en buffert hos tjockbanken? Det undviker jag av princip, de ska inte ha mina pengar ”gratis”.Bankkontot. Är det så mycket pengar att avkastningen faktiskt blir mer än jag sparar på att inte ta taxi hem från krogen tre gånger per år så nån indexfond.
Bra med konkurrens. Skickar eventuellt över lite buffert.Kastade in pengarna nu på klarna savings, 0,96 i ränta, fria uttag. Vad tror ni?
Vad menar du? Sitter du med en buffert hos tjockbanken? Det undviker jag av princip, de ska inte ha mina pengar ”gratis”.
Jo det kan jag förstå om du ogillar Klarna. Men varför inte skicka iväg dem till någon annan spelare med någon form av ränta? (Ja, jag vet att det inte handlar om många kronor, men det stör mig att tjockbankerna inte behöver ge en spänn i ränta för folk ändå sitter med pengar på deras nollräntekonton.)Och jag undviker klarna av princip. Även om de skulle ge mig lite växel varje år.
Jo det kan jag förstå om du ogillar Klarna. Men varför inte skicka iväg dem till någon annan spelare med någon form av ränta? (Ja, jag vet att det inte handlar om många kronor, men det stör mig att tjockbankerna inte behöver ge en spänn i ränta för folk ändå sitter med pengar på deras nollräntekonton.)
Att kapitalskatt plus inflation ater upp dina pengar...Men 1% bankranta ar val sa bra som det kan bli idagKastade in pengarna nu på klarna savings, 0,96 i ränta, fria uttag. Vad tror ni?
Jag äger en liten del. Har tecknat för alla mina aktier. Hur gör du själv?Någon annan som äger VNV Global?
Fått erbjudande på VNV Global AB nyemission unit 2020.
Kastade in pengarna nu på klarna savings, 0,96 i ränta, fria uttag. Vad tror ni?
Att kapitalskatt plus inflation ater upp dina pengar...Men 1% bankranta ar val sa bra som det kan bli idag
Haha magiTrådens ämne är ju "att få pengar att växa", jag antar att alla inte har lika bråttom som jag!
Jag cashade in 10,35 st av @davestoni 's årsavkastningar på en dag under onsdagen i en av mina aktier.
Eller för att vara exakt
10,35/(0,96*0,7)=15,4 st
av hans årsavkastningar på en dag med tanke på att min värdeuppgång är skattefri och han betalar 30% skatt.
SEA LTD gick upp 10% idag på två rekar, inga andra händelser
https://www.fool.com/investing/2020/07/08/why-sea-limited-stock-just-popped-10.aspx
detta efter att ha haft en monsterkurva redan innan
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/794798/sea-ltd
Vi får se hur länge det håller, risken ökar med priset, det är därför det var så oerhört riskfritt att storköpa mitt i börsraset. Synd att så få insåg och inser det!
Dock har aktier som Amazon aldrig varit billiga.
Winners keep on winning?
Trådens ämne är ju "att få pengar att växa", jag antar att alla inte har lika bråttom som jag!
Jag cashade in 10,35 st av @davestoni 's årsavkastningar på en dag under onsdagen i en av mina aktier.
Eller för att vara exakt
10,35/(0,96*0,7)=15,4 st
av hans årsavkastningar på en dag med tanke på att min värdeuppgång är skattefri och han betalar 30% skatt.
SEA LTD gick upp 10% idag på två rekar, inga andra händelser
https://www.fool.com/investing/2020/07/08/why-sea-limited-stock-just-popped-10.aspx
detta efter att ha haft en monsterkurva redan innan
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/794798/sea-ltd
Vi får se hur länge det håller, risken ökar med priset, det är därför det var så oerhört riskfritt att storköpa mitt i börsraset. Synd att så få insåg och inser det!
Dock har aktier som Amazon aldrig varit billiga.
Winners keep on winning?
Resor, sjötomt i Nockeby, lite schyssta möbler och en liten båt sen är jag rätt nöjd. I den ordningen på prio. Siktar högt men ändå realistiskt.Denna trads rubrik ar ju "Fa pengar att vaxa"
Men sen da? Nar pengarna vaxt? Vad ska ni/du gora da? Det tycker jag vore kul att hora lite om.
Att peta in pengar pa borsen,fonder,banken,guld och annat ar ju sa trakigt som det kan bli om det enda malet ar att se kapitalet vaxa men aldrig rora det..
Skuldfri pensionär (eller jobba om det fortfarande är kul) i hus med bil, mc och båt vid 60. Då med möjlighet att ge barnbarnen bra presenter, och kunna åka på spa lite så och då.Denna trads rubrik ar ju "Fa pengar att vaxa"
Men sen da? Nar pengarna vaxt? Vad ska ni/du gora da? Det tycker jag vore kul att hora lite om.
Att peta in pengar pa borsen,fonder,banken,guld och annat ar ju sa trakigt som det kan bli om det enda malet ar att se kapitalet vaxa men aldrig rora det.
Titta pa grafer och siffror pa en dataskarm....jaha vad spannande.
Mitt varde ar upp 136% iar,men inte ska jag gora nagot/ha nagot mal med mitt sparande utan dessa slantar far val sta till jag gar i pension/dor/ svenska staten konfiskerar allt for jag blev for rik och ansags vara osolidarisk med de svaga i samhallet.
Jag ar sjalv en av ovanstaende. Sparar for samre tider.
Men har igentligen inget mal med sparandet mer an inbillad trygghet ,vilket inte ar sakert alls. Det kan bli krig,pest Corona2 borskrash depression massarbetsloset hyperinflation och upplopp sa mina besparingar blir vardelosa. Eller sa kan det bli bail in da jag sparat for mycket
En ny RAM TRX Hellcat och en AP RO ar det enda jag vet jag vill kopa for mina sparade pengar,och ingen av dem gar att fa tag i annu....suck.
Jag far val spara ett tag till utan egentligt mal...
Skuldfri pensionär (eller jobba om det fortfarande är kul) i hus med bil, mc och båt vid 60. Då med möjlighet att ge barnbarnen bra presenter, och kunna åka på spa lite så och då.
Inget komplicerat.
Målet är i rimligt sikte, och resan är rimligt angenäm ...Det tycker jag ar en valdigt vettig installning.
Att ha ett mal med sitt sparande,nagot att se fram emot dar man faktiskt anvander de slantar man sparat ihop och avstatt konsumtion tidigare.
Hur ser det ur for Herr Strindberg. Verkar malet uppnas och har resan varit hyfsat angenam?
Målet är i rimligt sikte, och resan är rimligt angenäm ...
Jobbar hårt som f-n på olika fronter, jag är 41 nu och tänker att jag kan köra hårt i cirka tio år till innan kroppen säger stopp.
Det enda vi vet relativt säkert är att inom sin tid kommer ingen att använda kort. Deras affärsidé känns dömd att misslyckas.Jag har sett att vissa börjat jämföra fingerprint cards ab med evolution gaming group.
Som evo ägare funderar jag vart man finner likheterna mellan bolagen förutom att graferna var lika innan fingerprints nedgång.
Eftersom jag är relativt ny på börsen var jag inte med när fingerprint hade sin resa. Så jag skulle gärna uppskatta om någon kan förklara varför man får för sig att jämföra bolagen och vad som hände med fingerprint?
Jag har läst litegrann om fingerprint och ju mer jag läser desto mer olikheter finnar jag bland bolagen? Det går inte riktgit ihop i mitt huvud hur någon får för sig att jämföra bolagen...