• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Finns många fula fiskar som påstår att de håller på med arbitrage. Bara kolla på Kambua, det var ju ett rent pyramidspel det.

Utan några tankar om bolaget som diskuteras nu så fick detta mig att försöka titta på bolaget Kambua som ju var i ropet för ett par år sen när de kom från ingenstans och lovade guld och gröna skogar till investerarna.

Tyvärr är det mesta "offentliga" bakom betalväggar men jag ser att Kambua inte bara verkar ha lurat sina kunder, ett par av deras kunder har lurat dem att gå in i en kryptobluff. https://www.barometern.se/kalmar/kambuapengar-kan-ha-gatt-till-kryptobluff-49cf69a0 ... jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Mer än att jag tycker synd om de vanliga personer som är drabbade, och jag hoppas att detta får även sportlag att fundera lite djupare på vilka sponsorer de tar emot pengar från. Genom denna sponsring har de ju gett legitimitet åt bedragare.
 

Bonumm

Panerai
Då jag tror på att diskutera saker och inte prata omkring lägger jag upp bolagsnamnet, Jubile ace.

Kan väl bara konstatera att varningsflaggorna är röda och många efter en snabb googling. Var man för sig när det gäller investeringar men jag hade varit försiktig.
Efter en snabb googling så inser man ju vad detta är för något. Pyramidspel så det skriker om det. Är det för bra för att vara sant så är det såklart det också.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Försiktigt bara. 14% i ränta betalar bara företag som har extremt svårt att få låna på annat håll och är desperata.

14% var väl dock inte räntan när de gav ut obligationen, utan det är det faktum att marknadspriset på obligationen som sjunkit som ger denna högra ränta. Inte för att det är annorlunda när det gäller riskperspektivet, men ... :)

Har förrsökt läsa på lite om strukturerna här, men det är komplicerat. https://www.avanza.se/placera/teleg...rslag-till-obligationsagare-vantas-8-maj.html

Edit: I tidigare inlägg sades räntan från början ha varit 8%.
 

Bonumm

Panerai
14% var väl dock inte räntan när de gav ut obligationen, utan det är det faktum att marknadspriset på obligationen som sjunkit som ger denna högra ränta. Inte för att det är annorlunda när det gäller riskperspektivet, men ... :)

Har förrsökt läsa på lite om strukturerna här, men det är komplicerat. https://www.avanza.se/placera/teleg...rslag-till-obligationsagare-vantas-8-maj.html

Edit: I tidigare inlägg sades räntan från början ha varit 8%.
Precis, räntan är 8%. Men man köper obligationen billigare just nu, ca 20% rabatt handlas den till. Då blir räntan på investerade pengar högre.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Precis, räntan är 8%. Men man köper obligationen billigare just nu, ca 20% rabatt handlas den till. Då blir räntan på investerade pengar högre.
Vilket ju typ per definition betyder att köparna inte tycker att skyhöga 8% är tillräckligt för att ta risken, och att säljarna accepterar 20% förlust istället för att behålla och få 8% ränta. Då lär man väl tro att en konkurs inom obligationens löptid inte är helt osannolik...

Hoppas marknaden har fel!
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
14% var väl dock inte räntan när de gav ut obligationen, utan det är det faktum att marknadspriset på obligationen som sjunkit som ger denna högra ränta. Inte för att det är annorlunda när det gäller riskperspektivet, men ... :)

Har förrsökt läsa på lite om strukturerna här, men det är komplicerat. https://www.avanza.se/placera/teleg...rslag-till-obligationsagare-vantas-8-maj.html

Edit: I tidigare inlägg sades räntan från början ha varit 8%.
Tack för rättningen, missförstod det hela. :)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Precis, räntan är 8%. Men man köper obligationen billigare just nu, ca 20% rabatt handlas den till. Då blir räntan på investerade pengar högre.

Har du tittat något djupare på bolagets verksamhet och siffror? Jag tycker detta verkar intressant att förstå, men jag förstår inte riktigt allt tror jag. Framförallt är jag för långt från spel och dobbel för att förstå deras roll på djupet. Men även om man bara tittar på siffror, här är mina noteringar med mina främsta frågor i fet kursiv stil.

https://www.catenamedia.com/investors/financial-targets/
Financial Targets
Catena Media has two main financial targets (updated as of 20 February 2020).
1. The first one is to reach profitable double-digit growth (organic) on a yearly basis.
2. The second relates to leverage, where the goal is to operate below a net interest-bearing debt/adjusted EBITDA of 1.75x long term.

Dividend
According to the adopted dividend policy, Catena Media will focus on growth, meaning that dividends may be low or not occur at all in the medium term. There was no dividend paid for the 2018 financial year.

2019, årsredovisning https://www.catenamedia.com/app/uploads/2020/02/Q4_2019_Catena_Media_Final.pdf
Omsättning 103 MEUR, dvs c:a 1 000 MSEK. nästan 90% från “Search revenue”.
Ingen vinst. 400 anställda.
Alternative Performance Measures, EBITDA 40 MEUR. Enbart skuldsättning eller andra "alternative"?

Balansräkning, tillgångssida
Webbsiter och domäner som värderas till 3 miljarder kronor.
300 MSEK i bank och kassa.
Tot tillgång: 3,3 miljarder

Balansräkning, skuldsidan
Eget kapital: 1,5 miljarder
Skulder: 1,8 miljarder, varav 1,6 är “borrowings”, och av detta är 1,5 miljarder den nämnda obligationen (not 7)
Tot skuld 3,3 miljarder

Ur not 7
Borrowings at the end of the reporting period comprised a three-year unsecured bond loan (“new bond”) amounting to EUR 150.0m, under a framework of EUR 250.0m maturing in March 2021, as well as EUR 12.5m representing the utilised portion of the revolving bank credit facility. The corresponding balance as at 31 December 2018 comprised only the new bond amounting to EUR 150.0m. The new bond was listed on Nasdaq Stockholm on 6 April 2018 at a nominal value of EUR 100,000. The debt securities bear a floating rate coupon of Euribor 3m + 5.5 percent. Euribor 3m is subject to a floor of 0 percent.

Kassaflödesdiagrammet visar att det totalt sett är i princip oförändrad kassaposition över året, men givet att den operativa verksamheten går med förlust och resten verkar handla om avskrivningar och skulder så förstår jag inte varifrån pengarna kommer?
 

Bonumm

Panerai
Vilket ju typ per definition betyder att köparna inte tycker att skyhöga 8% är tillräckligt för att ta risken, och att säljarna accepterar 20% förlust istället för att behålla och få 8% ränta. Då lär man väl tro att en konkurs inom obligationens löptid inte är helt osannolik...

Hoppas marknaden har fel!
Det verkar också vara så att en del sålt obligationen för att köpa på sig flera täckningsrätter.
Ska bli kul att se hur det utvecklas. Mycket talar för en stark Q2 rapport.
 

daniel32

Omega
Iran? Dar ska du val ha minst 2000-3000% ranta om det ska vara vart risken. Iransk Riyal ar sa vardelos att 1USD=42105IRR. Dessutom med de sanktioner som galler vetefan hur du lagligt transfererar utan omvag via en Fiqh al-muamalat i mojligtvis UAE.
Nasta stora problem ar hur du tar ut dina sparpengar...och vilken valuta du kan fa dessa i.

Nej Mongoliet kanns som en stabil investering jmfrt med Iran...

Utan att ha någon aning om läget i Mongoliet skulle jag investera i Mongoliet alla dagar i veckan om det stod mellan de och iran. Som du säger är valutan i Iran värdelös, inflationen är otroligt hög och regering som är lika bra som valutan. Var man tidigt ute som mina föräldrar kunde man köpa mark i Iran för ett billigt pris som skulle vara ganska bra värderat nu. Annars skulle jag aldrig investera i landet.
 
  • Like
Reactions: PJZ

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har försökt följa tråden senaste tiden, men kan inte påstå att jag har blivit så mycket klokare :)
Kommer få en liten slant som jag vill placera, men till relativt låg risk då jag inte vill spekulera bort mammas pengar, och samtidigt kan jag komma att behöva pengarna inom ett par år. Finns det en uppenbar plats för den typen av sparande?
 
Har försökt följa tråden senaste tiden, men kan inte påstå att jag har blivit så mycket klokare :)
Kommer få en liten slant som jag vill placera, men till relativt låg risk då jag inte vill spekulera bort mammas pengar, och samtidigt kan jag komma att behöva pengarna inom ett par år. Finns det en uppenbar plats för den typen av sparande?
Sparkonto låter det som då kanske.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Har försökt följa tråden senaste tiden, men kan inte påstå att jag har blivit så mycket klokare :)
Kommer få en liten slant som jag vill placera, men till relativt låg risk då jag inte vill spekulera bort mammas pengar, och samtidigt kan jag komma att behöva pengarna inom ett par år. Finns det en uppenbar plats för den typen av sparande?

Sparkonto med ränta och insättningsgaranti. Två år är alldeles för kort för att ha på börsen anser jag.
 

Bonumm

Panerai
Har försökt följa tråden senaste tiden, men kan inte påstå att jag har blivit så mycket klokare :)
Kommer få en liten slant som jag vill placera, men till relativt låg risk då jag inte vill spekulera bort mammas pengar, och samtidigt kan jag komma att behöva pengarna inom ett par år. Finns det en uppenbar plats för den typen av sparande?
Bra fråga. Börsen har ju hämtat in hela raset efter nedgången i mars och osäkerheten var det bärav härnäst är stor.
Men någon typ utav indexfond kanske skulle passa. Räntefonder med låg risk åkte ju på skapliga nedgångar de också i mars, så de är ju inte helt riskfria de heller.
Men går man in på börsen nu så får man nog vara beredd på att det kan vara rejält upp och ned ett tag.
 

jmspar123

Cartier
Har försökt följa tråden senaste tiden, men kan inte påstå att jag har blivit så mycket klokare :)
Kommer få en liten slant som jag vill placera, men till relativt låg risk då jag inte vill spekulera bort mammas pengar, och samtidigt kan jag komma att behöva pengarna inom ett par år. Finns det en uppenbar plats för den typen av sparande?

Om du maste ha pengarna om 2ar och inte ar benagen att ta nagon risk haller jag med ovriga skibenter.
Da galler sparkonto dar du forlorar lite av pengarnas kopkraft da inflation plus kapitalskatt pa rantan inte kommer tacka upp for inflationen eller nagon form av garanterad rantefond.
Kan du undvara pengarna om det kniper,eller inte behover allt sa ar det aktier av nagon form som galler. IndexFonder om du ar osaker pa vad du vill investera i.
 

jmspar123

Cartier
Utan att ha någon aning om läget i Mongoliet skulle jag investera i Mongoliet alla dagar i veckan om det stod mellan de och iran. Som du säger är valutan i Iran värdelös, inflationen är otroligt hög och regering som är lika bra som valutan. Var man tidigt ute som mina föräldrar kunde man köpa mark i Iran för ett billigt pris som skulle vara ganska bra värderat nu. Annars skulle jag aldrig investera i landet.

Detta ar val lite OT men anda en investering.

Du namner mark i Iran. Kunde/Kan man som ickemedborgare aga fastighet i Iran? Betalas den med IRR eller hardvaluta? Nar man vill salja hur gor man da och till vem?
Vad far man betalt i? Och till slut hur far man ut dessa pengar och in i en vit banksektor da Iran har sanktioner?
Jag vet att har ar det helt omojligt skicka/ta emot slant fran Iran. Men det kanske ar annorlunda i EU eller maste man ga omvagen via UAE/Libanon?

Att exiliraner vill aga fastighet i hemlandet forstar jag.Det skulle aven jag vilja gora i Sverige om det gatt.
De flesta iranier jag traffat har och i Sverige har varit ratt vettiga icke-religiosa personer med driv att "komma nagonstans"
 
  • Like
Reactions: PJZ

jmspar123

Cartier
Ok,
Jag brukar inte ge mig in i detta för det blir bara sånt förbannat liv om att allt skulle vara en scam och att man kommer bli blåst. Jag behöver inte övertyga någon för jag tjänar pengar oavsett men jag tycker det är roligt att se andra lyckas och vara med på något som kan göra livet bättre.
Är bortrest nu men hemma igen på söndag och kommer hålla en presentation då om bolaget, folk som är intresserade kan skicka ett PM så får ni lyssna om ni vill.

Detta later som Kyami, Lyoness eller kanske WorldVentures......dar blir man miljonar pa ett halvar. Galler bara att fa tillrackligt med dumskall...forlat investerare under sig i sina ben som sedan maste hitta fler dumskall....forlat investerare under sig i all oandlighet.

Om jag satt pa en mojlighet att dra in 200K/man helt lagligt med ett helt seriost upplagg som haller for en granskning vetefan om jag inte holl kaft och fosokte maximera min egen vinst.
Jag ar inte sa godhjartad att jag delar med mig av mina fortjanstmojligheter till okanda om jag inte kan tjana mer pa det....
Men ar det som sa att du kor en serios verksamhet och dessutom kan lata andra ta en del av kakan sa gor jag tummen upp at dig. Bara att gratulera!
 

daniel32

Omega
Detta ar val lite OT men anda en investering.

Du namner mark i Iran. Kunde/Kan man som ickemedborgare aga fastighet i Iran? Betalas den med IRR eller hardvaluta? Nar man vill salja hur gor man da och till vem?
Vad far man betalt i? Och till slut hur far man ut dessa pengar och in i en vit banksektor da Iran har sanktioner?
Jag vet att har ar det helt omojligt skicka/ta emot slant fran Iran. Men det kanske ar annorlunda i EU eller maste man ga omvagen via UAE/Libanon?

Att exiliraner vill aga fastighet i hemlandet forstar jag.Det skulle aven jag vilja gora i Sverige om det gatt.
De flesta iranier jag traffat har och i Sverige har varit ratt vettiga icke-religiosa personer med driv att "komma nagonstans"

Bra frågor! Jag är inte riktigt säker på hur det funkar där om ska vara ärlig, jag är rätt säker på att man kan betala med USD i Iran och möjligen att man kan få betalt i det när man säljer. Mina föräldrar har inga planer på att sälja marken då det används till bostadshus som de hyr ut och åkermark som sysselsätter en del människor. Skulle dock aldrig reka någon att investera där pga ganska uppenbara skäl. De gör för att de är födda i landet och känner viss anknytning dit.
 

ErikGBG

Audemars
Funderar på att lägga 10% av mitt innehav i en bankaktie. varför har Nordea gått så svagt kursmässigt sista 5 åren?
Ser attraktivt värderad ut tycker jag
 

Greven78

Cartier
Detta later som Kyami, Lyoness eller kanske WorldVentures......dar blir man miljonar pa ett halvar. Galler bara att fa tillrackligt med dumskall...forlat investerare under sig i sina ben som sedan maste hitta fler dumskall....forlat investerare under sig i all oandlighet.

Om jag satt pa en mojlighet att dra in 200K/man helt lagligt med ett helt seriost upplagg som haller for en granskning vetefan om jag inte holl kaft och fosokte maximera min egen vinst.
Jag ar inte sa godhjartad att jag delar med mig av mina fortjanstmojligheter till okanda om jag inte kan tjana mer pa det....
Men ar det som sa att du kor en serios verksamhet och dessutom kan lata andra ta en del av kakan sa gor jag tummen upp at dig. Bara att gratulera!

Tack, jag behöver inte rekrytera en enda, pengarna tjänar man ändå och har gjort det i 8 månader och kommer fortsätta göra det. Jag sitter på hela bilden och den är svår att förmedla. Vissa tycker att det finns rödflaggor och varningar men det finns mycket flera gröna flaggor. Artiklarna som är skrivna är gjorda det i ett syfte. Man kan hitta skit om det mesta om man googlar, speciellt inom bolag i denna branschen. Dalai lama är ju nazist, stora MLM bolag som existerat i 20+ år påstås vra bluff och båg men är det såklart inte. Var och en för sig, jag tittar på allt som kommer i min väg då jag är nyfiken och vill lära mig saker, sen sorterar jag ut det jg tror på, analyserar det så mycket jag kan och sen kör jag.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Tack, jag behöver inte rekrytera en enda, pengarna tjänar man ändå och har gjort det i 8 månader och kommer fortsätta göra det. Jag sitter på hela bilden och den är svår att förmedla. Vissa tycker att det finns rödflaggor och varningar men det finns mycket flera gröna flaggor. Artiklarna som är skrivna är gjorda det i ett syfte. Man kan hitta skit om det mesta om man googlar, speciellt inom bolag i denna branschen. Dalai lama är ju nazist, stora MLM bolag som existerat i 20+ år påstås vra bluff och båg men är det såklart inte. Var och en för sig, jag tittar på allt som kommer i min väg då jag är nyfiken och vill lära mig saker, sen sorterar jag ut det jg tror på, analyserar det så mycket jag kan och sen kör jag.

Du fortsätter argumentera på ett sätt som fullkomligt skriker åt läsaren att hålla sig borta. Kom med något konkret istället för vaga antydningar och bortförklaringar.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Du fortsätter argumentera på ett sätt som fullkomligt skriker åt läsaren att hålla sig borta. Kom med något konkret istället för vaga antydningar och bortförklaringar.
Men det är uppenbart ett pyramidspel. Finansinspektionen i minst två länder varnar för bolaget. Avkastningen kommer från nya medlemmar även om det då kanske inte är beroende av vem som drar in dem. Det finns såklart arbitrage men de försvinner ju om man nyttjar de i stor skala, så att ragga nya medlemmar eroderar bara möjligheterna så det finns absolut ingen logik i att detta är ngt annat än ett förfinat pyramidspel. Och att något kan ge 10% per månad utan enorm risk är ju helt omöjligt. Om det fanns borde rimligen alla de som har som heltidsjobb att hitta bra investeringar tryckt in åtskilliga miljarder tills avkastningen tryckts ned.

Men om man lämnar pyramiden i tid kan man säkert tjäna pengar..
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Tack, jag behöver inte rekrytera en enda, pengarna tjänar man ändå och har gjort det i 8 månader och kommer fortsätta göra det. Jag sitter på hela bilden och den är svår att förmedla. Vissa tycker att det finns rödflaggor och varningar men det finns mycket flera gröna flaggor. Artiklarna som är skrivna är gjorda det i ett syfte. Man kan hitta skit om det mesta om man googlar, speciellt inom bolag i denna branschen. Dalai lama är ju nazist, stora MLM bolag som existerat i 20+ år påstås vra bluff och båg men är det såklart inte. Var och en för sig, jag tittar på allt som kommer i min väg då jag är nyfiken och vill lära mig saker, sen sorterar jag ut det jg tror på, analyserar det så mycket jag kan och sen kör jag.
De där 200K/månad som du inledde med att du hade som avsikt att nå inom ett par år och leva på. Vad innebär det mer konkret? Det kan väl inte vara 10% per månad i avkastning du menar från den sidan, dvs att du om två år har 2M i kapital på sidan? Jag antar att du siktar på ett avsevärt högre belopp som du om ett par år tar ut för att sedan leva på avkastning från annat håll?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
De där 200K/månad som du inledde med att du hade som avsikt att nå inom ett par år och leva på. Vad innebär det mer konkret? Det kan väl inte vara 10% per månad i avkastning du menar från den sidan, dvs att du om två år har 2M i kapital på sidan? Jag antar att du siktar på ett avsevärt högre belopp som du om ett par år tar ut för att sedan leva på avkastning från annat håll?
Asså har du 10% per månad går det ju på nolltid att bli multimiljonär.
 
Topp