• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Det är ingen slump att jag handlade mer aktivt med enskilda aktier för tio-femton år sedan och numera kör mest indexfondmix. Det du skriver är en viktig del av det. :)
Ja samma här. Indexfonder till största delen. Sedan kör jag en mindre del av portföljen (typ 5%) till lite spekulationer, t.ex silver och silvergruvbolag. :)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
En intressant tanke är att det i varje avslut finns en motpart med rakt motsatt åsikt om bolagets och marknadens framtid. Då är det rimligt att ställa sig frågan om motparten sannolikt vet mer än man själv gör? Med tanke att den största andelen av alla köp/sälj görs av institutionella aktörer, så skulle jag iallafall inte vilja påstå att jag har informationsövertag i de affärer jag har gjort på börsen. :)

Jag delar åsikten att en yrkesman som jobbar med detta hela dagarna och har nätverk och analyskapacitet förmodligen har en informationsfördel. Man kan ju dock fundera över vilka fördelar den enskilde individen som du och jag har. Och jag har hittat två fördelar: Friheten att inte handla, samt potentiellt en annan tidshorisont.

Friheten att inte handla är ju något som vi privatpersoner har - om vi inte hittar rätt köpmöjlighet så låter vi bli. Den som handlar för en fonds räkning måste ju handla i enlighet med insättningar och uttag i fonden. Ponera t.ex. att en fond gör ett fynd och lyckas identifiera att aktien XXX går att köpa billigt. De köper så mycket de vågar och aktien går upp. Nu kommer fonden ge fin-fina siffror och när detta syns i listorna kommer fler personer att sätta in pengar i fonden som handlaren måste investera ... men XXX har ju nu gått upp, så det är inte längre en bra affär att handla där. Det kanske inte finns något lika bra att handla? Vi privatpersoner kan ju låta bli att handla enskilda aktier tills vi hittar rätt klipp.

Tidshorisonten är ju ganska personlig, men den som handlar på 30 års sikt kan tänka annorlunda än den som måste visa positiva resultat varje dag eller varje kvartal som en fondförvaltare måste.

Men som sagt... jag tror att man ska vara ärlig mot sig själv med att det är svårt att slå "marknaden". Däremot tycker jag som jag skrev tidigare både nyttigt och roligt att göra analyserna. Ibland kanske man hittar ett guldkorn man vill investera i. :)
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Jag delar åsikten att en yrkesman som jobbar med detta hela dagarna och har nätverk och analyskapacitet förmodligen har en informationsfördel. Man kan ju dock fundera över vilka fördelar den enskilde individen som du och jag har. Och jag har hittat två fördelar: Friheten att inte handla, samt potentiellt en annan tidshorisont.

Friheten att inte handla är ju något som vi privatpersoner har - om vi inte hittar rätt köpmöjlighet så låter vi bli. Den som handlar för en fonds räkning måste ju handla i enlighet med insättningar och uttag i fonden. Ponera t.ex. att en fond gör ett fynd och lyckas identifiera att aktien XXX går att köpa billigt. De köper så mycket de vågar och aktien går upp. Nu kommer fonden ge fin-fina siffror och när detta syns i listorna kommer fler personer att sätta in pengar i fonden som handlaren måste investera ... men XXX har ju nu gått upp, så det är inte längre en bra affär att handla där. Det kanske inte finns något lika bra att handla? Vi privatpersoner kan ju låta bli att handla enskilda aktier tills vi hittar rätt klipp.

Tidshorisonten är ju ganska personlig, men den som handlar på 30 års sikt kan tänka annorlunda än den som måste visa positiva resultat varje dag eller varje kvartal som en fondförvaltare måste.

Men som sagt... jag tror att man ska vara ärlig mot sig själv med att det är svårt att slå "marknaden". Däremot tycker jag som jag skrev tidigare både nyttigt och roligt att göra analyserna. Ibland kanske man hittar ett guldkorn man vill investera i. :)
Så är det såklart. Du har en bra poäng där. Vet ej hur fonderna agerar till 100%, men de flesta har väl en viss kassa/belåning för att slippa sälja på mindre utflöden. Finns problem med att de ständigt måste visa resultat och därför har svårt att vara långsiktiga och avvika från sina jämförelseindex.
 

daniel32

Omega
Var inte meningen att klanka ner på dig, om det uppfattas så. Om man vill hålla på med stockpicking är det nog mycket viktigt att föra statistik och jämföra mot index. Och vara ärlig mot sig själv.

En intressant tanke är att det i varje avslut finns en motpart med rakt motsatt åsikt om bolagets och marknadens framtid. Då är det rimligt att ställa sig frågan om motparten sannolikt vet mer än man själv gör? Med tanke att den största andelen av alla köp/sälj görs av institutionella aktörer, så skulle jag iallafall inte vilja påstå att jag har informationsövertag i de affärer jag har gjort på börsen. :)

Oj, nej jag uppfattade inte som att du klanka ner på mig, oroa dig inte om det. Tyckte det var en väldigt bra fråga faktiskt!

Det finns ju vissa fall där insitutionella aktörer gjort bort sig rejält. Kanske inte är så ofta men det händer. Tex när det kommer till Evolution Gaming så har ABG nästan alltid varit emot Evo och alltid haft fel med sina analyser, läste även om att det var några fonder som blankade evo vilket låter dumt med tanke på hur bra bolag evo är.

Jag vet inte hur bra koll dessa fonder och analytiker har på bolaget men med tanke på hur de agerar så skulle jag inte påstå att de riktigt förstår sig på hur bolaget funkar. De kanske gör det men det är ju inget de visar på sättet de har skrivit och handlat med aktien.

Men iallafall, bra fråga!
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Oj, nej jag uppfattade inte som att du klanka ner på mig, oroa dig inte om det. Tyckte det var en väldigt bra fråga faktiskt!

Det finns ju vissa fall där insitutionella aktörer gjort bort sig rejält. Kanske inte är så ofta men det händer. Tex när det kommer till Evolution Gaming så har ABG nästan alltid varit emot Evo och alltid haft fel med sina analyser, läste även om att det var några fonder som blankade evo vilket låter dumt med tanke på hur bra bolag evo är.

Jag vet inte hur bra koll dessa fonder och analytiker har på bolaget men med tanke på hur de agerar så skulle jag inte påstå att de riktigt förstår sig på hur bolaget funkar. De kanske gör det men det är ju inget de visar på sättet de har skrivit och handlat med aktien.

Men iallafall, bra fråga!
Inte koll på specifika fall. Du har säkert rätt i det du säger. Bara bra att ha i bakhuvudet när man handlar aktier, att i 9 av 10 fall så är motparten en professionell investerare. Med minst fem år på högskola, och som lägger ner 40 timmar i veckan på att hitta vinnarna. När inte ens dessa konsekvent lyckas, så drar iallafall jag öronen åt mig. :)
 

daniel32

Omega
Inte koll på specifika fall. Du har säkert rätt i det du säger. Bara bra att ha i bakhuvudet när man handlar aktier, att i 9 av 10 fall så är motparten en professionell investerare. Med minst fem år på högskola, och som lägger ner 40 timmar i veckan på att hitta vinnarna. När inte ens dessa konsekvent lyckas, så drar iallafall jag öronen åt mig. :)

Absolut, mycket viktigt att veta motparten är utbildad inom området. Men sen tänker inte dessa människor väldigt rationellt hela tiden, man kan ju undra varför dessa professionella, utbildade investerare sålde "pandemi-säkra aktier" i mars, då syftar jag på tex netflix, amazon. Borde de inte köpa på sig mer kan man undra.

Anyways, alltid kul att få höra av andra, lycka till!
 
Icke-professionella investerare (typ vi som hänger här) håller kanske på av lite olika anledningar. Vissa vill maxa varenda krona medan vissa kanske inte bryr sig om maximal avkastning utan vill också ha kul på vägen.

Jag har pensionskapitalet och lite till i indexfonder då jag vet att jag inte kan slå dem på lång sikt. Dessutom finns det en del av mig som tycker det är skönt att lämna över ansvaret till en förvaltare, då är det inte mitt fel om det går söderut. Detta tankesätt haltar såklart eftersom jag förlorar pengar men för mig funkar det att tänka så.

Resten av mitt sparande har jag i aktier och fonder som jag själv valt för att jag tror på dem av olika anledningar. Förhoppningsvis tjänar jag massa pengar här också men risken är naturligtvis stor att det går sämre än om jag bara satt in det i en globalfond. Det hade dock varit mycket tråkigare.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Absolut, mycket viktigt att veta motparten är utbildad inom området. Men sen tänker inte dessa människor väldigt rationellt hela tiden, man kan ju undra varför dessa professionella, utbildade investerare sålde "pandemi-säkra aktier" i mars, då syftar jag på tex netflix, amazon. Borde de inte köpa på sig mer kan man undra.

Anyways, alltid kul att få höra av andra, lycka till!
Pga. att de verkar inom rättså strama ramar. Chefer, investerare, likvid-nivåer, risk, viktning osv. Många parametrar som väger in och styr hur de får/ kan investera vid olika tidpunkter.

Troligen den största anledningen att fristående investerare med friare mandat är de som historiskt presterat bäst. (Notera, de främsta historiska investerarna finns inom den gruppen, inte generellt att fristående investerare presterar bäst)
 

PerS

Omega
Men sen tänker inte dessa människor väldigt rationellt hela tiden, man kan ju undra varför dessa professionella, utbildade investerare sålde "pandemi-säkra aktier" i mars, då syftar jag på tex netflix, amazon. Borde de inte köpa på sig mer kan man undra.
Hörde en intressant kommentar gällande Netflix: om folk är arbetslösa eller permitterad så har de tid att faktiskt titta på Netflix. Då stiger deras driftkostnader i form av serverkapacitet och bandbredd, vilket gör att de tjänar mindre per kund. När folk sen går tillbaka till en mer normal vardag så är de ändå inte inlåsta i något abonnemang, utan säger bara upp sin prenumeration igen. Kort sagt, självklarheter är inte alltid självklarheter :)
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Hörde en intressant kommentar gällande Netflix: om folk är arbetslösa eller permitterad så har de tid att faktiskt titta på Netflix. Då stiger deras driftkostnader i form av serverkapacitet och bandbredd, vilket gör att de tjänar mindre per kund. När folk sen går tillbaka till en mer normal vardag så är de ändå inte inlåsta i något abonnemang, utan säger bara upp sin prenumeration igen. Kort sagt, självklarheter är inte alltid självklarheter :)
Precis så, samma med gymkort. Det är inte dom återkommande kunderna man tjänar pengar på utan dom som äger årskort utan att bruka det. Många gym säljer man bra fler platser än vad som finns tillgängligt
 

daniel32

Omega
Hörde en intressant kommentar gällande Netflix: om folk är arbetslösa eller permitterad så har de tid att faktiskt titta på Netflix. Då stiger deras driftkostnader i form av serverkapacitet och bandbredd, vilket gör att de tjänar mindre per kund. När folk sen går tillbaka till en mer normal vardag så är de ändå inte inlåsta i något abonnemang, utan säger bara upp sin prenumeration igen. Kort sagt, självklarheter är inte alltid självklarheter :)

Känner mig lite dum att jag inte tänkte på det, jag har inte mycket koll på netflix till att börja med :) men som jag har förstått det har de inte sin egna serverhallar, de använder sig CDN och AWS, om jag minns rätt betalar de en viss summa per överförd GB. Utan att göra så mycket research hur netflix belastas av trafik så känns det som att det inte skulle innebära mycket större kostnader men kundökning som de fått senaste halvåret jämför med hur det var tidigare. Som sagt så är jag inte jättesäker på att jag säger rätt eftersom jag inte är insatt i netflix.
 
  • Like
Reactions: PJZ

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Känner mig lite dum att jag inte tänkte på det, jag har inte mycket koll på netflix till att börja med :) men som jag har förstått det har de inte sin egna serverhallar, de använder sig CDN och AWS, om jag minns rätt betalar de en viss summa per överförd GB. Utan att göra så mycket research hur netflix belastas av trafik så känns det som att det inte skulle innebära mycket större kostnader men kundökning som de fått senaste halvåret jämför med hur det var tidigare. Som sagt så är jag inte jättesäker på att jag säger rätt eftersom jag inte är insatt i netflix.

Netflix är stora på molnanvändning, men jag trodde det var mer admin och webb de körde hos Amazon och Google medans de till stora delar har egen infrastruktur för själva strömningen av videon. De är inte jättetydliga i sin årsredovisning, men de kallar det Open Connect.

Dock är ju Netflix siffror själva rätt lätta att kolla, de är ett publikt bolag.

Lite att läsa här:
https://www.fool.com/investing/2020/07/19/netflix-q2-earnings-where-did-the-money-go.aspx
https://om.co/2020/07/17/netflixs-almost-doing-the-right-thing/
https://www.netflixinvestor.com/financials/annual-reports-and-proxies/default.aspx

Två saker tycker jag man kan notera:

1. De de stora kostnadsklumpen i deras resultaträkning är "Cost of revenue", vilket inkluderar både contentkostnader och tekniken för att leverera det hela, både deras eget CDN och det de köper i molnet. De bryter inte ned denna siffra ytterligare, men påpekar att det mesta rör content, dvs filmerna och tv-serierna. Det allra mesta på Netflix är ju sådant de licensierar från andra producenter och filmbolag, och den klassiska modellen i TV-branschen är att man betalar en del av intäkterna bakåt. Dvs fler betalande kunder, större kostnader för filmer och tv-serier.

2. Tillräckligt många säger INTE upp tjänsten automatiskt, utan de har infört en funktion där de slutar ta betalt efter att någon inte har rört tjänsten på 24 månader. Se andra länken ovan.
 
Senast ändrad:

Bonumm

Panerai
Idag lyfter Catena Media rejält. Aktien 22% och TO1 45%. Catena kom med en omvänd vinsrvarning i morse och det satte fart på kursen :greedy::greedy:.
Detta har man ju väntat på ett tag!
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Någon som har koll på plejd? Verkar gå som tåget på börsen men jag fattar inte riktigt
Vi har det hemma men verkar ju inte vara skitsvår att kopiera ?
 

Riffraff

Cartier
https://twitter.com/pizzatradern/status/1284544293697474562?s=21
:D

Vill bara flika in att jag tycker vi håller en bra nivå här med många intressanta diskussioner. Framförallt jmf med Facebook grupperna och placera som liknar tråden i länken.

Placera... En orgie i grupptänk, skryt, lögner och confirmation bias

Lite ledsamt, vore trevligt om det kunde vara vettiga diskussioner kring bolag man äger men det är samma tugg/ingredienser oavsett bolag så jag undviker bara att läsa. Slöseri med tid
 

daniel32

Omega
Någon som har koll på plejd? Verkar gå som tåget på börsen men jag fattar inte riktigt
Vi har det hemma men verkar ju inte vara skitsvår att kopiera ?

Har också undrat vad deras vallgrav är, har inte kollat närmare på bolaget men nu direkt känns det inte som att det är jättesvårt att kopiera
 

daniel32

Omega
Dom har lyckats bli standard hos elektriker, vilket ger en enorm konkurrensfördel! Tror det blir väldigt svårt att slå sig in, varför ska elektrikern byta till något annat?

Gäller detta för Sverige eller andra delar av världen också? Har deras produkt någon "fördel" jämför med andra? Eller är det enbart att de har blivit standard hos elektriker?
 
Gäller detta för Sverige eller andra delar av världen också? Har deras produkt någon "fördel" jämför med andra? Eller är det enbart att de har blivit standard hos elektriker?

Inte så insatt då jag inte äger. Nej framförallt Sverige, men har väl börjat slå sig in i övriga Norden. Läs analysen nedan för vidare info (ej min). Q2 var en liten besvikelse, även om marginalen kom upp, jag tycker tillväxten är betydligt viktigare.

https://drive.google.com/file/d/1kALbWbUJFkD9EvLsC2UnVpgFdF7qSzDx/view
 

ErikGBG

Audemars
Om de nu har salt. Men varfor skulle de gora det med forlust? Battre somna om och titta om en manad hur det har gatt
För att slippa ytterligare förlust. Köpa och titta om ett par månader är inte alltid så bra i bolag med negativt p/e.
Bolag kursar eller förlorar stor del av sitt värde hela tiden.
Tro mig, har också en gång köpt i förhoppnigsbolag och hållt kvar en gång i tiden och backat massivt.
 

jmspar123

Cartier
För att slippa ytterligare förlust. Köpa och titta om ett par månader är inte alltid så bra i bolag med negativt p/e.
Bolag kursar eller förlorar stor del av sitt värde hela tiden.
Tro mig, har också en gång köpt i förhoppningsvis och hålltnkvar en gång i tiden och backat massivt.

Beror ju pa om man tror pa bolaget eller ej. Jag koper inget jag inte tror pa/gillar,och ar enbart intresserad av en stabil utdelning.
Sedan om kursen svajjar 50% upp eller ner spelar mig ingen roll .

Ja gar den ner 50% ar det lage att peta in mer slantar...
 
Senast ändrad:
Topp