Jag delar åsikten att en yrkesman som jobbar med detta hela dagarna och har nätverk och analyskapacitet förmodligen har en informationsfördel. Man kan ju dock fundera över vilka fördelar den enskilde individen som du och jag har. Och jag har hittat två fördelar: Friheten att inte handla, samt potentiellt en annan tidshorisont.
Friheten att inte handla är ju något som vi privatpersoner har - om vi inte hittar rätt köpmöjlighet så låter vi bli. Den som handlar för en fonds räkning måste ju handla i enlighet med insättningar och uttag i fonden. Ponera t.ex. att en fond gör ett fynd och lyckas identifiera att aktien XXX går att köpa billigt. De köper så mycket de vågar och aktien går upp. Nu kommer fonden ge fin-fina siffror och när detta syns i listorna kommer fler personer att sätta in pengar i fonden som handlaren måste investera ... men XXX har ju nu gått upp, så det är inte längre en bra affär att handla där. Det kanske inte finns något lika bra att handla? Vi privatpersoner kan ju låta bli att handla enskilda aktier tills vi hittar rätt klipp.
Tidshorisonten är ju ganska personlig, men den som handlar på 30 års sikt kan tänka annorlunda än den som måste visa positiva resultat varje dag eller varje kvartal som en fondförvaltare måste.
Men som sagt... jag tror att man ska vara ärlig mot sig själv med att det är svårt att slå "marknaden". Däremot tycker jag som jag skrev tidigare både nyttigt och roligt att göra analyserna. Ibland kanske man hittar ett guldkorn man vill investera i.