Jag var otydlig i min poäng. Ja, jag fattar ränta på ränta.
Han började med detta för 8 månader sedan och ska sluta om 24 månader med uttag på 200K/månad från denna investering. Då har han i så fall gått in med ca 100K som
@Bally skrev om han skall leva på avkastningen på denna investering.
Ska han leva på 4% avkastning med ett uttag på 200K/månad från annat håll så behöver han ju ha ett kapital på 60M. Dvs att han då har gått in med knappt 3M.
Vad jag ifrågasätter är inte investeringen i sig, även fast avkastningen givetvis verkar totalt orimlig.
Vad jag ifrågasätter är att ha gått in i detta med knappa 3M för 8 månader sedan. Det förefaller för mig helt orimligt i denna investering.
Om det istället förväntas finnas ett kapital om 24 månader på 2M som sedan skall ge avkastning på väldigt lång tid med 10%/månad så förefaller det som att vara ett helt orimligt antagande det med. (Tänk nätpoker 2004, lukrativt för den hyfsat duktige, inte så lukrativt 2010.)
Om antaganden som någon gör som i sig går att kontrollera och inte har något med investeringen i sig att göra inte verkar rimliga så lyssnar i alla fall inte jag på den personen gällande investeringen.