Jag skulle säga att de absolut flesta inte kan bli ekonomiskt oberoende någon gång under livet med ett normalt jobb...
Och da var vi tillbaka till Den Stora Fragan. Vad ar Ekonomiskt Oberoende?
Den fragan har Stotts och Blotts,Vridits och Vants,Debatterats,Klagats,Brakat och Gnallts om pa sa manga forum att jag tappat rakningen.
Ar det att ha minst 11 siffror pa kontot och den forsta far inte vara en etta.
For kan man inte lagga 1000Eur om dagen pa mat,ytterligare 5000Eur pa boende och 10000Eur i fickpengar,ja da ar man minsann inte alls ekonomiskt oberoende!
Eller ar man fortfarande en fattiglapp nar man inte kan kopa en o i soderhavet som Jeffery E gjorde? Eller ett penthouse pa Manhattan for 50MUSD?
Elon Musk da......men han jobbar ju sa han kan ju inte vara ekonomiskt oberoende.....eller?? Bill Gates kanske? Eller Carlos Slim?
En skribent pa ett annat fourm pastar sig resa jorden runt,hyra bostad i nagon manad dar det passar,ata och dricka gott samt gora vad som faller honom in. Han har ingen fast bostad,ingen bil,inga prylar som inte ryms i hans ryggsack och verkar synnerligen nojd med sitt liv
Detta med en formogenhet pa runt 3MSEK vilket ger ca 10.000sek/man. Hans flickvan likasa,sa gemensamt har de ca 20000sek/man att leva for.
Han blir pissad pa av manga som sager att det ar ju OMOJLIGT leva bra pa den summan.
Det GAR INTE! Ni kan ju ALDRIG gora mer an ata grot,,stirra pa en vagg och vanta pa doden. Men tydligen trivs de bagge med sina liv,och verkar klara sig bra.
Andra pissar pa Farbror Fri.
Bo i ett ruckel i Dalarna bara for att slippa jobba! Vilka Dumheter! Skulle jag ALDRIG gora.
Men verkligheten ar ju att de allra flesta inte bor pa Ostermalm/Djursholm i paradvaningar eller i grosshandlarvillor med sjotomt. Kor inga Ferarris och ater inte pa restaurang 3ganger om dagen. Behover inte 250000sek/man bara for sina driftskostander.
Sjalvklart ska man leva jetset liv sa behovs det slant,men nojer man sig med ett helt vanligt liv sa gar det alldeles utmarkt spara ihop (ja med lite tur och goda investeringar naturligtvis) till ekonomiskt oberoende for vilken loneslav som helst innan man fyllt 50. Det galler bara att prioritera ratt,undvika rena konsumtionslan,och vilja gora denna uppoffring nu for att senare aga sin tid.