• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Inte köpt Nikola, jag köper ju tråkigt, men företaget verkar ha kommit en bra bit på väg på tekniksidan, dessutom ett samarbete med Iveco för europamarknaden där Nikolas jänkespecade tyngre fordon funkar dåligt rent dimensionsmässigt.

Kan på rak arm inte komma på någon som känns rimligare på tunga sidan när det gäller vätgas/eldrift. Men etablerade tillverkare på tunga sidan verkar ha fattat omställningsgaloppen i långt större grad än fossilbilstillverkarna på lätta sidan. Kanske har med köpare som är vana att räkna på helhetskostnaden snarare än bara inköpspris.

Sen om Nikola som företag har musklerna att lyckas är andra bättre än mig att bedöma.

Beror ju pa om man tror pa bolaget eller ej. Jag koper inget jag inte tror pa/gillar,och ar enbart intresserad av en stabil utdelning.
Sedan om kursen svajjar 50% upp eller ner spelar mig ingen roll .

Ja gar den ner 50% ar det lage att peta in mer slantar...
Vad gör du när den backar ytterligare 50%? In mer mer?

Vad gör du när den backar ytterligare 50%? In mer mer?

Salange utdelningen kommer som den ska ( Och det har den gjort anda till iar ifran alla mina bolag.Men iar ar det annorlunda) sa varfor inte? Jag har ju ansett aktien vard vad jag kopt den for en gang. Gar det nedat sa ser jag det som ett koplage. Men jag kanske skulle ha hoppat av nar det bar av nedat i Mars?

Jag ser det langsiktigt med en horisont pa 5-10ar minst. Snabba klipp ar inget for mig. Inte heller foretag jag inte begriper vad de gor eller varfor.
Lugnt och fint med stabil avkastning. Och sahar langt har det gatt ganska bra.....

Eller som min granne sager.
Nar man har 11siffror pa kontot och den forsta inte ar en etta sa spelar det ingen roll langre... Det ar aven mitt mal;)

• Like
Reactions: PJZ
Vilken utdelning? Hur vet du att nikola kommer göra vinst? Vilken är den stabila avkastningen du talar om?
Jag fattar ditt resonemang i stabila vinstgörqnde bolag med hög utdelning. Men det du säger funkar liksom inte på bolag som detta. Det är en ren lott.

Vilken utdelning? Hur vet du att nikola kommer göra vinst? Vilken är den stabila avkastningen du talar om?
Jag fattar ditt resonemang i stabila vinstgörqnde bolag med hög utdelning. Men det du säger funkar liksom inte på bolag som detta. Det är en ren lott.

Da far jag ta pa mig dumstruten....Begrep inte att det fortfarande var Nikola som diskuterades,utan investeringar/bolag i allmanhet

Nej Nikola skulle jag inte ha kopt sjalv,inte heller Tesla aven om det verkar ha varit en synnerligen god affar for den som hoppade pa taget tidigt.
Men ingen utdelning gor att jag passar,och dessutom Tesla kanns mer som den synnerligen karismatiske Herr Musk ar vad som lockar investerare,foretaget i sig hamnar lite i skymundan.
Dock tror jag de kommer att bli lonsamma i framtiden,men till en helt annan vardering an idag (ja de ar ju tom lonsamma for forsta gangen )

Jag vill också ha tips, rent specifikt på något halvnytt privat företag som pysslar med återvinning av rymdskrot, och som man kan köpa relativt enkelt.
Verkar ju funnits lite statliga projekt här och där, och något i Uppsala (hörde jag om?), men någon mer måste det väl finnas som vill ha mina spekulationspengar?

Såg en intervju med Eric Strand om hans nya fond Silver Bullet och tänkte, vad fan, man lever bara en gång! :cool:
Ska bli spännande att se hur silverpriset utvecklar sig med rådande oro i världen. Ska tydligen vara en väldigt volatil metall.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1015114/auag-silver-bullet-a
https://www.realtid.se/eric-strand-startar-sveriges-mest-riskfyllda-fond
Är upp drygt 40% i den här fonden i år.
Hoppas han startar sin guldfond snart :)

Tror du på fortsatta uppgångar för silver och/eller guld eller ser du detta som en typ av hedge i portföljen?
Tror alla former av basmetaller kommer att öka på längre sikt. Men visst är det lite riskspridning också.

Eric har två nya fonder på g som ska bli intressanta att följa. Ska försöka vara med från starten.

Jag har en rätt stökig fondportfölj jag försöker förenkla.

Jag hade 3st olika global fonder, så jag minskade ned till enbart Avanza global.

Men osäker på vilken Asien fond jag skall ha kvar.

Swedbank robur acess Asien
Vs
Swedbank Robus Asienfond

Lutar åt den förstnämnda men har svårt att välja eller inse varför jag skall välja den ena före den andre.
Några synpunkter?

Jag har en rätt stökig fondportfölj jag försöker förenkla.

Jag hade 3st olika global fonder, så jag minskade ned till enbart Avanza global.

Men osäker på vilken Asien fond jag skall ha kvar.

Swedbank robur acess Asien
Vs
Swedbank Robus Asienfond

Lutar åt den förstnämnda men har svårt att välja eller inse varför jag skall välja den ena före den andre.
Några synpunkter?

För att hålla det enkelt: Avanza Global ca 90% och Avanza Emerging Markets ca 10%. Ombalansera en gång per år.

Tjena, jag är någorlunda ung och kollar nu på alternativen vad gäller förvaltning av min allmänna pension. Efter att ha kollat runt och jämfört lite så verkar AP7 Såfa vara en riktigt bra fond att fortsätta spara pensionspengarna i. AP7 aktiefond (del av Såfa) är alltså, såvitt jag förstår det, en av de fonder som finns för de som inte vill göra ett aktivt fondval. Trots detta har fonden en förvaltningsavgift på 0,08%(!) och har på 10år presterat +268%. I mina ögon känns detta för bra för att vara sant, och gör det hela lite tråkigare i.o.m att aktivt fondval känns ganska onödigt :D.

Hur gör ni? Har ni gjort ett aktivt fondval för er allmänna pension och vilken fond har ni i så fall valt?

Tjena, jag är någorlunda ung och kollar nu på alternativen vad gäller förvaltning av min allmänna pension. Efter att ha kollat runt och jämfört lite så verkar AP7 Såfa vara en riktigt bra fond att fortsätta spara pensionspengarna i. AP7 aktiefond (del av Såfa) är alltså, såvitt jag förstår det, en av de fonder som finns för de som inte vill göra ett aktivt fondval. Trots detta har fonden en förvaltningsavgift på 0,08%(!) och har på 10år presterat +268%. I mina ögon känns detta för bra för att vara sant, och gör det hela lite tråkigare i.o.m att aktivt fondval känns ganska onödigt :D.

Hur gör ni? Har ni gjort ett aktivt fondval för er allmänna pension och vilken fond har ni i så fall valt?

AP7 är bland de bästa du kan ha. Den kommer ju bestyckad med en hävstång så avkastningen blir ju större ju starkare börsen går men svajar börsen så går det när desto mer.

Gjorde en liten uppställning och räknade ihop hur jag ligger positionerad, inkluderat buffert hos banken, samtliga portföljer etc. Rätt bra övning, iprincip som jag trodde/ vill ligga men bra att hålla koll på
Skärmklipp 2020-07-28 15.32.00.png

Hur skulle ni tolka följande (se bild)? Börsnoterat mindre företag med börsvärde a 800mkr gör så här. Spännande vid callen imorgon, minst sagt.

Kanske något så enkelt som att de skickat in årsredovisning?

43AB6791-7653-4234-9E3F-B207FB72ED3A.jpeg
6C53FB83-4FA5-4446-B7ED-80712F189976.jpeg
6CB11290-E0D5-4E53-8A15-22E925325529.jpeg

Senast ändrad:
Är 17 år och har nyligen börjat spara med målsättning att bli ekonomisktoberoende vid ca 30 år. Men självklart kan säker hända på vägen och målen ändras men just nu är det att vara ekonomisktoberoende som gäller.

Har nyligen börjat sommarjobba och mitt jobb suger... VERKLIGEN. Det motiverar mig ännu mer att lyckas så jag slipper tråkigt jobb hela mitt liv.

Det är kanske den bästa drivkraften! :)

Att lägga pengar av slentrian på något som egentligen inte spelar nån roll för din livskvalitet kan ju dra iväg till stora pengar om man räknar efter.

Spot-on!
Förstår man detta så är mycket vunnet.

Ja... Många sjukdomar som man kan drabbas av i den åldern. Nä, man ska ju ha lite roliga minnen från när man var 20 år plus.
Inte : jag åt gröt i 25 år. Gick aldrig ut och åt en god middag. Köpte allt på 2nd hand. Osv.
Du överdriver. Man kan ha ett bra liv samtidigt som man sparar mycket.

Skulle säga att man inte kan ha ett bra liv med roliga minnen om man ska bli ekonomiskt oberoende vid 30 med ett normalt jobb.

Sen om det absolut roligaste som finns är att bo i en trött 1a i en förort och bara titta på färg som torkar, ja då kan jag tänka mig att pudla

mitt tips är istället att spara lagom och hitta ett jobb du tycker är utvecklande och kul. Något du kan tänka dig att jobba med tills du blir 60.
Res, sup, träffa tillfälliga och långvariga vänner. Krama ur varenda jävla droppe ur livet varje dag för det kan ta slut fruktansvärt fort.
Man tror inte det när man är 17 men det är så.

Skulle säga att man inte kan ha ett bra liv med roliga minnen om man ska bli ekonomiskt oberoende vid 30 med ett normalt jobb.

Sen om det absolut roligaste som finns är att bo i en trött 1a i en förort och bara titta på färg som torkar, ja då kan jag tänka mig att pudla

mitt tips är istället att spara lagom och hitta ett jobb du tycker är utvecklande och kul. Något du kan tänka dig att jobba med tills du blir 60.
Res, sup, träffa tillfälliga och långvariga vänner. Krama ur varenda jävla droppe ur livet varje dag för det kan ta slut fruktansvärt fort.
Man tror inte det när man är 17 men det är så.

Jag skulle säga att de absolut flesta inte kan bli ekonomiskt oberoende någon gång under livet med ett normalt jobb...

Jag skulle säga att de absolut flesta inte kan bli ekonomiskt oberoende någon gång under livet med ett normalt jobb...

Och da var vi tillbaka till Den Stora Fragan. Vad ar Ekonomiskt Oberoende?

Den fragan har Stotts och Blotts,Vridits och Vants,Debatterats,Klagats,Brakat och Gnallts om pa sa manga forum att jag tappat rakningen.

Ar det att ha minst 11 siffror pa kontot och den forsta far inte vara en etta.
For kan man inte lagga 1000Eur om dagen pa mat,ytterligare 5000Eur pa boende och 10000Eur i fickpengar,ja da ar man minsann inte alls ekonomiskt oberoende!

Eller ar man fortfarande en fattiglapp nar man inte kan kopa en o i soderhavet som Jeffery E gjorde? Eller ett penthouse pa Manhattan for 50MUSD?
Elon Musk da......men han jobbar ju sa han kan ju inte vara ekonomiskt oberoende.....eller?? Bill Gates kanske? Eller Carlos Slim?

En skribent pa ett annat fourm pastar sig resa jorden runt,hyra bostad i nagon manad dar det passar,ata och dricka gott samt gora vad som faller honom in. Han har ingen fast bostad,ingen bil,inga prylar som inte ryms i hans ryggsack och verkar synnerligen nojd med sitt liv
Detta med en formogenhet pa runt 3MSEK vilket ger ca 10.000sek/man. Hans flickvan likasa,sa gemensamt har de ca 20000sek/man att leva for.
Han blir pissad pa av manga som sager att det ar ju OMOJLIGT leva bra pa den summan.
Det GAR INTE! Ni kan ju ALDRIG gora mer an ata grot,,stirra pa en vagg och vanta pa doden. Men tydligen trivs de bagge med sina liv,och verkar klara sig bra.

Andra pissar pa Farbror Fri.
Bo i ett ruckel i Dalarna bara for att slippa jobba! Vilka Dumheter! Skulle jag ALDRIG gora.
Men verkligheten ar ju att de allra flesta inte bor pa Ostermalm/Djursholm i paradvaningar eller i grosshandlarvillor med sjotomt. Kor inga Ferarris och ater inte pa restaurang 3ganger om dagen. Behover inte 250000sek/man bara for sina driftskostander.

Sjalvklart ska man leva jetset liv sa behovs det slant,men nojer man sig med ett helt vanligt liv sa gar det alldeles utmarkt spara ihop (ja med lite tur och goda investeringar naturligtvis) till ekonomiskt oberoende for vilken loneslav som helst innan man fyllt 50. Det galler bara att prioritera ratt,undvika rena konsumtionslan,och vilja gora denna uppoffring nu for att senare aga sin tid.

Senast ändrad:
Jag vill också ha tips, rent specifikt på något halvnytt privat företag som pysslar med återvinning av rymdskrot, och som man kan köpa relativt enkelt.
Verkar ju funnits lite statliga projekt här och där, och något i Uppsala (hörde jag om?), men någon mer måste det väl finnas som vill ha mina spekulationspengar?
Scandinavian Enviro Systems

Och da var vi tillbaka till Den Stora Fragan. Vad ar Ekonomiskt Oberoende?

Den fragan har Stotts och Blotts,Vridits och Vants,Debatterats,Klagats,Brakat och Gnallts om pa sa manga forum att jag tappat rakningen.

Ar det att ha minst 11 siffror pa kontot och den forsta far inte vara en etta.
For kan man inte lagga 1000Eur om dagen pa mat,ytterligare 5000Eur pa boende och 10000Eur i fickpengar,ja da ar man minsann inte alls ekonomiskt oberoende!

Eller ar man fortfarande en fattiglalpp nar man inte kan kopa en o i soderhavet som Jeffery E gjorde? Eller ett penthouse pa Manhattan for 50MUSD?
Elon Musk da......men han jobbar ju sa han kan ju inte vara ekonomiskt oberoende.....eller?? Bill Gates kanske? Eller Carlos Slim?

En skribent pa ett annat fourm pastar sig resa jorden runt,hyra bostad i nagon manad dar det passar,ata och dricka gott samt gora vad som faller honom in. Han har ingen fast bostad,ingen bil,inga prylar som inte ryms i hans ryggsack och verkar synnerligen nojd med sitt liv
Detta med en formogenhet pa runt 3MSEK vilket ger ca 10.000sek/man. Hans flickvan likasa,sa gemensamt har de ca 20000sek/man att leva for.
Han blir pissad pa av manga som sager att det ar ju OMOJLIGT leva bra pa den summan.
Det GAR INTE! Ni kan ju ALDRIG gora mer an ata grot,,stirra pa en vagg och vanta pa doden. Men tydligen trivs de bagge med sina liv,och verkar klara sig bra.

Andra pissar pa Farbror Fri.
Bo i ett ruckel i Dalarna bara for att slippa jobba! Vilka Dumheter! Skulle jag ALDRIG gora.
Men verkligheten ar ju att de allra flesta inte bor pa Ostermalm/Djursholm i paradvaningar eller i grosshandlarvillor med sjotomt. Kor inga Ferarris och ater inte pa restaurang 3ganger om dagen. Behover inte 250000sek/man bara for sina driftskostander.

Sjalvklart ska man leva jetset liv sa behovs det slant,men nojer man sig med ett helt vanligt liv sa gar det alldeles utmarkt spara ihop (ja med lite tur och goda investeringar naturligtvis) till ekonomiskt oberoende for vilken loneslav som helst innan man fyllt 50. Det galler bara att prioritera ratt,undvika rena konsumtionslan,och vilja gora denna uppoffring nu for att senare aga sin tid.
Jag tycker man är ekonomiskt oberoende när man inte längre är beroende av att jobba för att täcka utgifter, beror därför på hur mycket utgifter man har.

Jag tycker man är ekonomiskt oberoende när man inte längre är beroende av att jobba för att täcka utgifter, beror därför på hur mycket utgifter man har.

Jag haller helt med dig,men med foljande tillagg.

Nar du kan leva som DU vill utan att vara beroende av en arbetsinkomst,dvs dina passiva inkomster ar tillrackliga for att tacka dina utgifter da ar du Ekonomiskt Oberoende.
Och da var vi tillbaka pa ruta ett.
Vad som ar tillrackligt for dig kan jag inte leva pa alls. Jag maste ha tio ganger mer for att ens overleva.
Ar da du inte langre EkonomisktOberoende bara for att jag inte klarar mig/vill leva pa samma summa?

Nar du kan leva som DU vill utan att vara beroende av en arbetsinkomst,dvs dina passiva inkomster ar tillrackliga for att tacka dina utgifter da ar du Ekonomiskt Oberoende.
Vad som ar tillrackligt for dig kan jag inte leva pa alls. Jag maste ha tio ganger mer for att ens overleva.
Ar da du inte langre EkonomisktOberoende bara for att jag inte klarar mig/vill leva pa samma summa?

Faktum kvarstår att det med en svensk normallön och normala utgifter är långt ifrån att bara spara sig ihop till oberoende. ”Lite tur och goda investeringar” kräver för det mesta ett risktagande som är svårt att förena med enbart vanligt lönearbete och normala utgifter.

Varför skulle ekonomiskt oberoende vara samma summa pengar för alla? :)

Tillbaka
Topp