• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Jag köpte pb i förrgår eftermiddag. Igår gick de upp 20% ca. Idag sålde jag. Otroligt skön känsla att göra en så snabb vinst. Nu är det inga jättepengar, men ändå!
Alltid skönt att kamma hem vinst. Bara man inte sitter och tänker "skulle inte ha sålt" om aktien sedan fortsätter uppåt :)

både dyrt och farligt att ha det för lugnt på jobbet. Slutar alltid med att jag spontanhandlar på nätet. Så nu mera är jag också ägare av PB-aktier..

Alla aktietrollare, vad är ett rimligt startkapital? :) Väljer mellan att spara så jag kan börja handla med aktier (och läsa på under tiden), eller att bara spara till en klocka

Eller sorry, snarare swing trading då jag inte har tiden för day trading :)
Ju fler du frågar desto fler svar kommer du få. Tack vare dagens produkter som finns med massiva hävstänger så kan man idag starta med mindre belopp än tidigare, men således också med högre risk. Till syvende och sist handlar det nog på vilken nivå man önskar swinga. Men för att ge en siffra så säger jag 50k. Säg att du sprider risken över 5 placeringar, 10k vardera, med rimliga stoplossar och gör 5 % på en swing så blir det ju en femhunka. Det går att diversifiera mindre och öka risken och där igenom få samma potentiella avkastning. För stor potentiell förlust? Minska insatsen. För liten potentiell vinst? Öka insatsen. Det är mao upp till dig där du med dagens 1 spänn i courtage kan handla för hur lite som helst.

Ju fler du frågar desto fler svar kommer du få. Tack vare dagens produkter som finns med massiva hävstänger så kan man idag starta med mindre belopp än tidigare, men således också med högre risk. Till syvende och sist handlar det nog på vilken nivå man önskar swinga. Men för att ge en siffra så säger jag 50k. Säg att du sprider risken över 5 placeringar, 10k vardera, med rimliga stoplossar och gör 5 % på en swing så blir det ju en femhunka. Det går att diversifiera mindre och öka risken och där igenom få samma potentiella avkastning. För stor potentiell förlust? Minska insatsen. För liten potentiell vinst? Öka insatsen. Det är mao upp till dig där du med dagens 1 spänn i courtage kan handla för hur lite som helst.
Toppen, tack för svaret :) bara att börja läsa på nu!

vart kör du med 1 spänn i courtage?

Om jag lägger en köporder innan börsen öppnar via isk/kapitalförsäkring köps den direkt så jag får hänga med på eventuell uppsving om jag spår en sådan? Eller köper man på fredagen innan stängning? Spelar det någon roll?

Om jag lägger en köporder innan börsen öppnar via isk/kapitalförsäkring köps den direkt så jag får hänga med på eventuell uppsving om jag spår en sådan? Eller köper man på fredagen innan stängning? Spelar det någon roll?
Läs på om vad som händer i öppningscallen och hur auktionen går till. Om du tror dig spå en uppgång så kan du ju skjuta in en order men utan känt orderdjup vet du ju inte om den går igenom.

Alla aktietrollare, vad är ett rimligt startkapital? :) Väljer mellan att spara så jag kan börja handla med aktier (och läsa på under tiden), eller att bara spara till en klocka
Hur långt är ett snöre?
För att kunna leva på DT/ST skulle jag säga att du behöver minst en mille och helst betydligt mer.
För att kunna lattja lite på fritiden och hoppas tjäna en femhundring i veckan, tja då är det ju andra pengar vi pratar om.
Utan en specifik edge jämfört med marknaden är nog den största chansen för dig (och 99,99% av alla människor, analytiker inkluderade) att göra pengar genom ett långsiktigt månadssparande i väldiversifierade indexfonder eller ETFer.

Hur långt är ett snöre?
För att kunna leva på DT/ST skulle jag säga att du behöver minst en mille och helst betydligt mer.
För att kunna lattja lite på fritiden och hoppas tjäna en femhundring i veckan, tja då är det ju andra pengar vi pratar om.
Utan en specifik edge jämfört med marknaden är nog den största chansen för dig (och 99,99% av alla människor, analytiker inkluderade) att göra pengar genom ett långsiktigt månadssparande i väldiversifierade indexfonder eller ETFer.

Nya förutsättningar för mig nu.

Har ca 1 mkr att göra något vettigt av.
Jag skulle vilja testa att placera detta med medelmåttig risk under fem-sex år. Jag kan inte speciellt mycket och är inte intresserad heller.

Vad är det smartaste för mig i detta läge? Jag är beredd att riskera ca 25% av summan under dessa fem sex år.

Nya förutsättningar för mig nu.

Har ca 1 mkr att göra något vettigt av.
Jag skulle vilja testa att placera detta med medelmåttig risk under fem-sex år. Jag kan inte speciellt mycket och är inte intresserad heller.

Vad är det smartaste för mig i detta läge? Jag är beredd att riskera ca 25% av summan under dessa fem sex år.
Om du inte är intresserad så skulle jag rekommendera några fonder med olika risk. Du får betala för att någon annan är intresserad.

Citerar den länk jag läste i morse på nordea:
"(SIX) Dagens industri säljrekommenderar Precise Biometrics i dagens
tidning och sätter riktkursen till 1 krona.

"Aktien har med all rätt redan backat en del efter Fingerprints
illavarslande besked vid rapporten i torsdags, men på ett års sikt
finns det alltjämt förutsättningar för ett ras på mellan 70 till 90
procent", skriver tidningen."

Tillbaka
Topp