• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

412 miljarder dollars bv är fan svårt motivera även för mig, ännu mer om den öppnar upp. Det är rejält saftigt. Men men. Bara å va glad och hänga med vansinnet...

Yes! Men de flesta har en gräns, Svårt att motstå vinsthemtagningen.

Men vi kanske sitter här om ett år och jag gråter en tår när den står i $2000 igen :D
Säkert. Men jänkarna gillar ta och det ser rätt ljust ut på den fronten. :)

Men såklart stört. Den ska inte gå upp så här på en splitt. Det är inte riktigt nyttigt.

Har mestadels kört på svenska aktier och nästan enbart Investmentbolag. Känner dock att jag skulle vilja få lite mer bredd så tänkte slänga in lite fonder för att få in lite mer exponering och mer teknik. Känns som att man får relativt bra träffbild med de 4 nedan?
Avanza Global
Avanza Emerging market
Avanza World Tech by TIN
TIN Ny Teknik A

Senast ändrad:
Någon som bottenfiskat på senare tid i något som ligger kvar på, enligt er, oförtjänt låga kurser?
Har gått in i Scandic och kommer nog portionera in lite mer när det passar, tror att det på sikt kan bli en bra investering.

Någon som bottenfiskat på senare tid i något som ligger kvar på, enligt er, oförtjänt låga kurser?
Har gått in i Scandic och kommer nog portionera in lite mer när det passar, tror att det på sikt kan bli en bra investering.
Scandic, Hufvudstaden, airbus, cloetta, H&M och securitas är några av dom jag bottenfiskat i. Tycker inte riktigt att dom har hängt med i uppgångarna än jämnför med andra bottenfiske jag gjort. Alla är i högsta grad påverkade av omvärden men på sikt tror jag dom kommer stå högre. Är ingen expert men om man ska köpa rekommenderar jag att ta en liten position och sedan skala in den. Man bör även vara medveten om risken för NE i tex scandic

Inte hängt med på börsen senaste tiden men Hufvudstaden är enligt mig rejält undervärderat.
Trots nedskrivningar av beståndet ett substansvärde på 175kr. Fastigheter i grymma lägen, låg skuld etc.
Tror det kan vara ett riktigt bra långsiktigt köp.

Har ingen koll på deras ekonomi men är inte risken att de kursar om resandet kvarstår på de här nivåerna?
Kursar har jag svårt att se men som Hampus här nedan skriver så finns säkert risk för en NE om de statliga stöden helt uteblir framöver och beläggningen skulle backa igen eller ligga på dagens nivå. Man har ju full fokus på kassan just nu. I dagsläget ser jag en eventuell NE som en möjlighet att gå in med mer då jag än så länge tagit en väldigt försiktig position.

Jag har valt Pandox istället för hotellexponering, som förutom att driva några egna hotell är hyresvärd åt Scandic. Garanterade minimihyror samt värde i form av fast egendom i botten som åtminstone känns säkrare psykologiskt att satsa på än Scandic.

Spar till Barnen etc. Känns som dessa 3 kan ge en bra spridning på marknad. Sverige/USA/Asien och olika branscher.

Tankar?
Screenshot_20200901-210023_Avanza.jpg

ZOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOM

+40,78%

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/952518/zoom-video-communications-inc
Någon mer som äger?
Till min nackdel kan jag nämna att jag idag bara äger 1/8 av vad jag gjorde som mest. Men ändå, skaplig dag!

Mycket annat som gick bra också! Sea LTD +5,9% och så vidare.

• Like
Reactions: PJZ
ZOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOM

+40,78%

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/952518/zoom-video-communications-inc
Någon mer som äger?
Till min nackdel kan jag nämna att jag idag bara äger 1/8 av vad jag gjorde som mest. Men ändå, skaplig dag!

Mycket annat som gick bra också! Sea LTD +5,9% och så vidare.
Nej fattar inte grejen men zoom. Varför skulle jag välja det istället för google meet, teams eller slack som är integrerat med andra produkter som dessutom är "gratis". Har själv suttit i beslutarrollen mellan slack vs teams och trots att slack är en bättre produkt så är den dyr jämfört med teams som ingår ifall du har tex E3 licenser.

Zoom irriterar mig lite .. jag började använda det för ungefär ett år sen som ganska regelbunden användare och insåg att det var allt mer populärt ... men jag köpte inte trots att jag försöker kanalisera min inre Peter Lynch. :)

• Like
Reactions: PJZ
Har också fyllt på lite Hufvudstaden runt 110-115 som komplement till mina vanliga tråkiga fonder och aktier. Tror det blir bra på ett par års sikt :)

Nu kanske jag är bitter för jag står utanför men Tesla känns alldeles för hypad. Visst, tillväxtbolag, i framkanten, bilvärldens Apple osv osv osv. Men någonstans måste det finnas en rimlighet i värderingen.

Ska man få tillbaka värdet av sin investering på 10 år? 20 år? 50 år? Just nu tar det en bra bit över 1000 år, men självklart kortare om/när vinsten växer.

Att aktien går upp efter split känns som ren spekulation. Det finns såklart ingen rim och reson i det. Tror många kommer bränna sig rejält på Tesla så ta det försiktigt där ute.

Med det sagt så gillar jag Tesla och skulle absolut kunna tänka mig en Model 3 som praktiskt komplement till min Cayman, trots vissa mindre kvalitetsproblem. Men aktiekursen är galen just nu.

Har också fyllt på lite Hufvudstaden runt 110-115 som komplement till mina vanliga tråkiga fonder och aktier. Tror det blir bra på ett par års sikt :)

Nu kanske jag är bitter för jag står utanför men Tesla känns alldeles för hypad. Visst, tillväxtbolag, i framkanten, bilvärldens Apple osv osv osv. Men någonstans måste det finnas en rimlighet i värderingen.

Ska man få tillbaka värdet av sin investering på 10 år? 20 år? 50 år? Just nu tar det en bra bit över 1000 år, men självklart kortare om/när vinsten växer.

Att aktien går upp efter split känns som ren spekulation. Det finns såklart ingen rim och reson i det. Tror många kommer bränna sig rejält på Tesla så ta det försiktigt där ute.

Med det sagt så gillar jag Tesla och skulle absolut kunna tänka mig en Model 3 som praktiskt komplement till min Cayman, trots vissa mindre kvalitetsproblem. Men aktiekursen är galen just nu.

Har svårt att tro på Tesla i dagens kurs.
Det är inte så att dom kommer få större andelar av el-bilsvärlden, speciellt här på Europa marknaden. Tvärtom.
Vänta bara tills Dacia släpper sin första elbil som kommer vara den första normalprisade elbilen någonsin. Tror den kommer slå sönder elbilsmarknaden rätt markant.
Kolla på bara på priset på en Renault Zoe, börjar på 360t kr. För en sunkig och liten Renault...
Dacias riktpris är 10'000 euro.

Det är inte så att dom kommer få större andelar av el-bilsvärlden, speciellt här på Europa marknaden. Tvärtom.
Vänta bara tills Dacia släpper sin första elbil som kommer vara den första normalprisade elbilen någonsin. Tror den kommer slå sönder elbilsmarknaden rätt markant.
Kolla på bara på priset på en Renault Zoe, börjar på 360t kr. För en sunkig och liten Renault...
Om de släpper den med samma utseende som motsvarande Renault hade jag lätt kunnat tänka mig den som en andrabil :)
dacia_spring_10_citykze_14.jpg

Pris i Sverige bör landa på ca 150 tkr efter bidrag.
Med 20 mils räckvidd räknar jag det ändå som en fullgod budgetelbil.

Övervägde Tesla senast, men den blev väldigt mycket dyrare per körda mil.

Jag äger inte aktien men kör bilen. Tesla ska nog knappast ses som en biltillverkare och inte bedömas på i huvudsakligen bilförsäljningen. Tesla är mer teknologin kring självkörande fordon, data, framtida bildelning och liknande. Tänk bara villa galna mängder data varje Tesla som åker runt på vägarna samlar in till företaget, data som andra tillverkare bara kan drömma om. Eller köpa. Bilförsäljningen är nog nästan mest ett nödvändigt ont :)

Zoom irriterar mig lite .. jag började använda det för ungefär ett år sen som ganska regelbunden användare och insåg att det var allt mer populärt ... men jag köpte inte trots att jag försöker kanalisera min inre Peter Lynch. :)

Jag försätter med mina ”frågor ställda av en 5-åring” :)

Kan man säga att det är standard fär den här sortens kraftiga ökningar på kort tid att de backar med säg hälften? Eller är det vanligare att det här nu är det nya nivån?

@blackcoffee Zignsec upp drygt 30% sen mitt köp för 2 veckor sedan :)

Och nu gör aktien en rusning till, efter ett företagsförvärv med en troligen relaterad riktad nyemission i början av veckan.

Jag gick in på kring 10 kr och jag sålde nu av 20% av mitt innehav för 27,50. Totalt sett ligger jag nu ute strax under 20', men min kvarvarande pott är värd 110'. Helt OK. Det känns dock fortfarnade lite som en lottsedel, jag har inte riktig möjlighet att förstå deras konkurrenssituation.

Tillbaka
Topp