Självklart tycker jag du har rätt i mycket, men det finns också bolag som på ett bra sätt kan förvalta "steady state" eller tillochmed en krympade verksamhet under lönsamhet och med utdelningar. Alla bolag kan inte vara nästa Apple eller Tesla, och när ett bolag väl blivit störst i världen krävs det RIKTIGT mycket för att de ska fortsätta växa på ett liknande sätt. Något som också Warren Buffet påpekar varje år i aktieägarbrevet i Berkshire Hathaways årsredovisning.
Jag kan bli lika glad av att hitta en aktie som bara tuggar på lite småtrist och delar ut mer och mer pengar år efter år utan att utpekas som nästa Apple eller Tesla. Faktum är att ju tristare de är, desto bättre - om färre spekulerare driver upp priset kan ju vi andra fortsätta köpa till låg värdering. "Dividend Aristocrats", t.ex., eller varför inte underbara lilla Realty Income Corp (NYSE:O) som jag köpte när aktien stod i $30 - den har gett utdelning varje månad sen dess och idag summerar utdelningen till $2.80 per aktie och år - det närmar sig 10% avkastning årligen just nu på mitt inköpspris. Men det är ju samma brasklapp där som på snabbväxarna - magiken kan brytas och de kan börja tappa farten i vinst och därmed utdelning också. (fan vet hur NYSE:O kommer klara USAs kris t.ex.).
Jag vill rekommendera boken "Outsiders" av William Thorndike, den visar på en del bolagsstrategier som inte är uppenbart sexiga men som för sina bolag var lyckade:
https://www.goodreads.com/book/show/13586932-the-outsiders