• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Jag försätter med mina ”frågor ställda av en 5-åring” :)

Kan man säga att det är standard fär den här sortens kraftiga ökningar på kort tid att de backar med säg hälften? Eller är det vanligare att det här nu är det nya nivån?

Jag vågar inte uttala mig om vad som är standard här. Och detta är mjukvara - jag tror att lärdomar från energi eller industri inte alltid är applicerbara. Bland de direkta konkurrenterna till Zoom finns CIsco (Webex), Microsoft, Google och Facebook, bolag som är stora och aggressiva.

Jag äger inte aktien men kör bilen. Tesla ska nog knappast ses som en biltillverkare och inte bedömas på i huvudsakligen bilförsäljningen. Tesla är mer teknologin kring självkörande fordon, data, framtida bildelning och liknande. Tänk bara villa galna mängder data varje Tesla som åker runt på vägarna samlar in till företaget, data som andra tillverkare bara kan drömma om. Eller köpa. Bilförsäljningen är nog nästan mest ett nödvändigt ont :)

Det har du rätt i, data kostar. Data är värt pengar.

Och nu gör aktien en rusning till, efter ett företagsförvärv med en troligen relaterad riktad nyemission i början av veckan. Jag gick in på kring 10 kr och jag sålde nu av 20% av mitt innehav för 27,50. Totalt sett ligger jag nu ute strax under 20', men min kvarvarande pott är värd 110'. Helt OK. Det känns dock fortfarnade lite som en lottsedel, jag har inte riktig möjlighet att förstå deras konkurrenssituation.
Grattis! :)

Jag sålde av en gång, köpte en ny post och sålde igen. Tyvärr så var det på betydligt lägre nivåer än i dag vilket jag så klart ångrar men en liten vinst blev det.

Grattis! :)

Jag sålde av en gång, köpte en ny post och sålde igen. Tyvärr så var det på betydligt lägre nivåer än i dag vilket jag så klart ångrar men en liten vinst blev det.

Det är ofta alldeles för lätt att vara snabb på hanen med aktier. Ett par procent upp och man säljer. Man borde ju egentligen låta vinnarna, bolagen man köpt till rimlig värdering och där bolaget i sig går bra, ligga kvar i portföljen och fortsätta gotta till sig.

Här var det ren tur och lättja. Köpte några aktier i februari kring tio kr, och några i juni kring samma pris, och sen nu.. när jag bokstavligen råkade titta närmare på kursen hade dragit iväg. Kanske ska jag sälja alla, ta hem mina nittio tusen i vinst och sen köpa en Rolex för dem som jag döper till Torsten som tack för tipset. Eller också låter jag dem ligga i ISKn till kursen rört sig ned igen och så svär jag lite för mig själv. :)

Detta köp var helt klart en chansning, en lottsedel, utan större analys. Inte något jag är stolt över, men lite skoj måste man väl få ha?

Sparande till sonen, vi blickar åtminstone 16 år framåt innan en krona tas ut.

30% Avanza Global
30% Avanza Zero
20% Robur Access Asien
20% Länsförsäkringar Europa Aktiv A

Låter det rimligt?
Då kommer grabben egentligen ha liknande portfölj som mig själv, är det en god idé?

30% Avanza Global
30% Avanza Zero
20% Robur Access Asien

Låter det rimligt?
Då kommer grabben egentligen ha liknande portfölj som mig själv, är det en god idé?
Jag hade nog velat spetsa till det med någon ren teknikfond också, typ Swedbank Ny Teknik eller Tin.

30% Avanza Global
30% Avanza Zero
20% Robur Access Asien

Låter det rimligt?

Ser ganska bra ut några kommentarer bara.

Avanza Global betalar tyvärr skatt på vissa utdelningar i Luxemburg och jag tror det gör att den presterar något sämre än vissa andra som tex Länsförsäkringar. Kan ev få betydelse på sikt.
Avanza Zero är gratis men helt baserad på OMX30 som presterat sådär, det är mycket bank och jättemogna företag. Hade hellre kört på AMF Småbolag samt Spiltan Investmentbolag.
Robur är bra men hade nog övervägt lite högre viktning pga tillväxt och kanske minskat på Europa som är mer moget.

Nån branschfond att krydda med. Läkemedel är i en framtida superkonjuktur likaså Teknik. Runt 10% räcker nog där.

Ska sparandet ske i ditt namn så kanske en 10% belåning kan vara värt att överväga. Blir rätt hög utväxling på 16 år.

.......
Avanza Global betalar tyvärr skatt på vissa utdelningar i Luxemburg och jag tror det gör att den presterar något sämre än vissa andra som tex Länsförsäkringar. Kan ev få betydelse på sikt.
Förtydligar det du skriver bara: https://www.smaspararguiden.se/blog...indexnara-till-den-basta-aktiefonden-just-nu/

Jag har själv gått tillbaka till LF Global Indexnära efter ett tag med Avanza Global, av dels ovanstående anledning och dels för att det tar 2-3 dagar att genomföra fondköp- och sälj med Avanza Global då det är en matarfond, dvs investerar i en annan fond. Nu bör det inte spela någon roll för en långsiktig sparare (som jag är) men irriterande ändå.

Ser ganska bra ut några kommentarer bara.

Avanza Zero är gratis men helt baserad på OMX30 som presterat sådär, det är mycket bank och jättemogna företag. Hade hellre kört på AMF Småbolag samt Spiltan Investmentbolag.
Robur är bra men hade nog övervägt lite högre viktning pga tillväxt och kanske minskat på Europa som är mer moget.

Nån branschfond att krydda med. Läkemedel är i en framtida superkonjuktur likaså Teknik. Runt 10% räcker nog där.

Ska sparandet ske i ditt namn så kanske en 10% belåning kan vara värt att överväga. Blir rätt hög utväxling på 16 år.

Spännande, sådana saker jag verkligen inte har någon aning om alls.
Avanza Zero har bra bolag i sig, förutom H&M som jag själv inte är något vidare imponerad av vilket kan vara en anledning till att inte gå på den.
Gillar Robur Asien, satsar rätt hårt på den i min egna portfölj, men tänkte att grabben kanske inte skall ha lika hårt viktat på Asien som jag.

En teknikfond på 10% blir det, det håller jag med om.

En ny omviktning till:

30% LF global indexnära
15% Spiltan investmentbolag
15% AMF småbolag
20% Robur Access Asien
10% Länsförsäkringar Europa Aktiv A
10% TIN Nyteknik A

(30% avanza zero blir splittat till 15% vardera på Spiltan & AMF)

Någon mer som blev utkastad från Avanza eller är det något med min uppkoppling? Allt annat fungerar.I sådana fall...något som brukar hända ofta. Har inte kunnat logga in på 5 minuter nu.

EDIT: Såg att det kom info nu att de har tekniska problem.

30% Avanza Global
30% Avanza Zero
20% Robur Access Asien

Låter det rimligt?
Jag kör någon basfond på typ 30% sedan tech typ 30% och 20% på respektive fastighet och latinamerika

Förstår inte vad det är som lockar så många med Avanza Zero. Bara priset? Eller vad är det som lockar med OMXS30?

Till och från går jag in och bläddrar runt i den här tråden. Främst för mitt eget intresses skull, inte för att anskaffa information för investeringar eller liknande.

För mig är det är uppenbart att många av er själva har ett stort intresse och besitter stor kunskap i ämnet. Samtidigt undrar jag hur mycket tar ni del av forskning och vetenskapliga slutsatser kring investeringar. Jag lyssnar då och då på lite olika poddar, bl.a. "Rika tillsammans" och det konsekventa budskap som förs fram, med just vetenskapliga studier och forskning som bas, är oförmågan hos både småsparare och professionella investerare är att slå index. Rekommendationen är då att låta en fondrobot göra jobbet, vilket ger den bästa utdelningen över tid.

Vet att det talas om bl.a. Avanza Zero, Lysa och liknande här i tråden, men för er som väljer er mer "aktiv" approach, är detta något som ni överhuvudtaget tar hänsyn till? Jag har förståelse för att investeringar, aktiehandel m.m. kan ha ett egenvärde som rent intresse. Men om det verkligen handlar om att "få pengar att växa" över tid, och om man ska tro på all den forskning som finns på ämnet, så verkar ändå passivt sparande i global indexfond eller fondrobot vara det bästa alternativet.

Hade varit spännande att höra era tankar om detta!

Från "Rika tillsammans"
Studier har visat att:
  • 99 % av alla professionella investerare slår inte index (Barras 2010, Fama, 2010)
  • Samma sak gäller även studier av svenska professionella fondförvaltare (Flam 2014)
  • Alan Sharpe visade redan för 30 år sedan matematiskt att en dyr genomsnittlig förvaltare inte kan slå en genomsnittlig billig förvaltare (Sharpe 1991)
  • Även kritiska forskare delar uppfattningen om rådet till småsparare om indexfonder (Pedersen 2019)
  • De flesta småsparare är sämre än index (Dalbar 2019, Meyer 2012)
  • Professionella fondförvaltare som slog index, bytte jobb, underpresterade efter jobbytet (Goyal 2008)
  • Förändringar som nya professionella förvaltare genomförde bidrog endast i 2 av 18 år till ett mervärde (Stewart 2009)
  • Inte ens riskkapitalbolag, så kallade VC eller Venture Capital-bolag, slår ett småbolagsindex (Mulcahy, 2012)
  • Inte ens private equitybolag, så kallade PE-bolag, slår amerikanska börsen över tid (Kaplan, 2003)
  • Teori och praktik kring indexsparande är inte samma sak – man kan misslyckas även med indexfonder (Pedersen 2019, Bhattachary 2012)
Slutsatsen för en vanliga småsparare:
  • Spara långsiktigt och regelbundet i en billig, passiv och global indexfond (eller fondrobot) med låga avgifter
  • Sluta försöka förutsäga marknaden och framtiden och sluta lyssna på experter som gör förutsägelser
  • Sitt still i båten och låt pengarna jobba åt dig över tid

Till och från går jag in och bläddrar runt i den här tråden. Främst för mitt eget intresses skull, inte för att anskaffa information för investeringar eller liknande.

För mig är det är uppenbart att många av er själva har ett stort intresse och besitter stor kunskap i ämnet. Samtidigt undrar jag hur mycket tar ni del av forskning och vetenskapliga slutsatser kring investeringar. Jag lyssnar då och då på lite olika poddar, bl.a. "Rika tillsammans" och det konsekventa budskap som förs fram, med just vetenskapliga studier och forskning som bas, är oförmågan hos både småsparare och professionella investerare är att slå index. Rekommendationen är då att låta en fondrobot göra jobbet, vilket ger den bästa utdelningen över tid.

Vet att det talas om bl.a. Avanza Zero, Lysa och liknande här i tråden, men för er som väljer er mer "aktiv" approach, är detta något som ni överhuvudtaget tar hänsyn till? Jag har förståelse för att investeringar, aktiehandel m.m. kan ha ett egenvärde som rent intresse. Men om det verkligen handlar om att "få pengar att växa" över tid, och om man ska tro på all den forskning som finns på ämnet, så verkar ändå passivt sparande i global indexfond eller fondrobot vara det bästa alternativet.

Hade varit spännande att höra era tankar om detta!

Från "Rika tillsammans"
Studier har visat att:
  • 99 % av alla professionella investerare slår inte index (Barras 2010, Fama, 2010)
  • Samma sak gäller även studier av svenska professionella fondförvaltare (Flam 2014)
  • Alan Sharpe visade redan för 30 år sedan matematiskt att en dyr genomsnittlig förvaltare inte kan slå en genomsnittlig billig förvaltare (Sharpe 1991)
  • Även kritiska forskare delar uppfattningen om rådet till småsparare om indexfonder (Pedersen 2019)
  • De flesta småsparare är sämre än index (Dalbar 2019, Meyer 2012)
  • Professionella fondförvaltare som slog index, bytte jobb, underpresterade efter jobbytet (Goyal 2008)
  • Förändringar som nya professionella förvaltare genomförde bidrog endast i 2 av 18 år till ett mervärde (Stewart 2009)
  • Inte ens riskkapitalbolag, så kallade VC eller Venture Capital-bolag, slår ett småbolagsindex (Mulcahy, 2012)
  • Inte ens private equitybolag, så kallade PE-bolag, slår amerikanska börsen över tid (Kaplan, 2003)
  • Teori och praktik kring indexsparande är inte samma sak – man kan misslyckas även med indexfonder (Pedersen 2019, Bhattachary 2012)
Slutsatsen för en vanliga småsparare:
  • Spara långsiktigt och regelbundet i en billig, passiv och global indexfond (eller fondrobot) med låga avgifter
  • Sluta försöka förutsäga marknaden och framtiden och sluta lyssna på experter som gör förutsägelser
  • Sitt still i båten och låt pengarna jobba åt dig över tid

Personligen har jag slagit index varje år sedan jag började. :)

Det var ett skämt därav smileyn. Alla på nätet har sin teori och alla blir stormrika. IRL är det annorlunda. ;)
Det är så det brukar låta, ja :D
...och visst finns det goda exempel där ute, konstigt vore det annars. MEN, dessa människor utgör en förkrossande minoritet om man ska tro forskning och statistik. Tittar man dessutom närmare på dessa "avvikelser" så ska det tydligen ofta handla om ren tur vid enstaka tillfällen och har mycket lite att göra med en framgångsrik metodik som håller i längden.

Det är så det brukar låta, ja :D
...och visst finns det goda exempel där ute, konstigt vore det annars. MEN, dessa människor utgör en förkrossande minoritet om man ska tro forskning och statistik. Tittar man dessutom närmare på dessa "avvikelser" så ska det tydligen ofta handla om ren tur vid enstaka tillfällen och har mycket lite att göra med en framgångsrik metodik som håller i längden.

Håller med dig. Tur och risk är det som skiljer vinnarna från förlorarna. Större spelare som använder andras pengar har låg risk. Personligen tar jag gärna en större risk för att kunna tjäna mer pengar. Ibland går det bra och ibland går det dåligt. :D

Personligen har jag slagit index varje år sedan jag började. :)
Vet att du skämtar nu men det är intressant hur många småsparare i diverse Facebook-grupper som låter exakt så här.

Har man varit på börsen i 5-10 år har man i princip aldrig upplevt en "riktig" bear market, förutom en kort och snabb dipp den här våren - och om man är i en bull market behöver man bara ta så hög risk och belåning man kan för att överprestera. Det är när en lång och utdragen nedgång kommer som man ser vilka som verkligen klarar sig. Därför kan jag tycka att jämförelser mellan investerare och fonder som inte innefattar stora nedgångar som 2008-> är lite ofullständiga.

Har ungefär 3/4 under diskretionär förvaltning där jag är med och bestämmer inriktning och vilken risk jag vill ta.
Resterande 1/4 investerar jag efter eget huvud och det mest tillfredsställande är att hitta en aktie man tror på och som går bra. Visst åker man på nitar som svider men eventuella raketer överväger den känslan.

Är tyvärr väldigt kortsiktig i mitt investerande vilket innebär att jag sålt på tok för tidigt många gånger.
Men man lär sig förhoppningsvis på vägen.

Tillbaka
Topp