Till och från går jag in och bläddrar runt i den här tråden. Främst för mitt eget intresses skull, inte för att anskaffa information för investeringar eller liknande.
För mig är det är uppenbart att många av er själva har ett stort intresse och besitter stor kunskap i ämnet. Samtidigt undrar jag hur mycket tar ni del av forskning och vetenskapliga slutsatser kring investeringar. Jag lyssnar då och då på lite olika poddar, bl.a. "Rika tillsammans" och det konsekventa budskap som förs fram, med just vetenskapliga studier och forskning som bas, är oförmågan hos både småsparare och professionella investerare är att slå index. Rekommendationen är då att låta en fondrobot göra jobbet, vilket ger den bästa utdelningen över tid.
Vet att det talas om bl.a. Avanza Zero, Lysa och liknande här i tråden, men för er som väljer er mer "aktiv" approach, är detta något som ni överhuvudtaget tar hänsyn till? Jag har förståelse för att investeringar, aktiehandel m.m. kan ha ett egenvärde som rent intresse. Men om det verkligen handlar om att "få pengar att växa" över tid, och om man ska tro på all den forskning som finns på ämnet, så verkar ändå passivt sparande i global indexfond eller fondrobot vara det bästa alternativet.
Hade varit spännande att höra era tankar om detta!
Från "Rika tillsammans"
Studier har visat att:
- 99 % av alla professionella investerare slår inte index (Barras 2010, Fama, 2010)
- Samma sak gäller även studier av svenska professionella fondförvaltare (Flam 2014)
- Alan Sharpe visade redan för 30 år sedan matematiskt att en dyr genomsnittlig förvaltare inte kan slå en genomsnittlig billig förvaltare (Sharpe 1991)
- Även kritiska forskare delar uppfattningen om rådet till småsparare om indexfonder (Pedersen 2019)
- De flesta småsparare är sämre än index (Dalbar 2019, Meyer 2012)
- Professionella fondförvaltare som slog index, bytte jobb, underpresterade efter jobbytet (Goyal 2008)
- Förändringar som nya professionella förvaltare genomförde bidrog endast i 2 av 18 år till ett mervärde (Stewart 2009)
- Inte ens riskkapitalbolag, så kallade VC eller Venture Capital-bolag, slår ett småbolagsindex (Mulcahy, 2012)
- Inte ens private equitybolag, så kallade PE-bolag, slår amerikanska börsen över tid (Kaplan, 2003)
- Teori och praktik kring indexsparande är inte samma sak – man kan misslyckas även med indexfonder (Pedersen 2019, Bhattachary 2012)
Slutsatsen för en vanliga småsparare:
- Spara långsiktigt och regelbundet i en billig, passiv och global indexfond (eller fondrobot) med låga avgifter
- Sluta försöka förutsäga marknaden och framtiden och sluta lyssna på experter som gör förutsägelser
- Sitt still i båten och låt pengarna jobba åt dig över tid