• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Har ungefär 3/4 under diskretionär förvaltning där jag är med och bestämmer inriktning och vilken risk jag vill ta.
Resterande 1/4 investerar jag efter eget huvud och det mest tillfredsställande är att hitta en aktie man tror på och som går bra. Visst åker man på nitar som svider men eventuella raketer överväger den känslan.

Är tyvärr väldigt kortsiktig i mitt investerande vilket innebär att jag sålt på tok för tidigt många gånger.
Men man lär sig förhoppningsvis på vägen.
Om jag läser mellan raderna så får jag känslan av att dina investeringar inte enbart syftar till att maximera vinst, utan även äger ett egenvärde som rent intresse. Det känns ju helt rimligt. Finns teorier kring att en rimlig fördelning mellan "seriösa" investeringar och s.k. lekhink är 90/10, men dessa är inga vetenskapligt fastställda riktmärken vad jag vet.

För 20 år sen jobbade jag tillfälligtvis ihop med en tysk karl ett par dar i Korea.
Han talade om att han spelade på börsen.
Spelar sa jag?
Han hävdade att han inte hade några dyra vanor, bilar, klockor eller droger men tjänade hyggligt och han spelade på börsen istället.
Att han letade aktier som var intressanta som det kunde hända något med, riskfullt och inget riktigt långsiktigt.
Mer som lotteri fast med lite tänk bakom och gick ibland bra och ofta åt skogen men han såg det som en hobby och inte sparande.
En gång hade han gått in rätt bra och värdet bara ökade och ökade, en riktig raket och han satt som förstummad och tänkte att nu kan jag gå i pension.
Men han var inte snabb nog på säljknappen när aktien sjönk fortare än en sten och han lyckades bara 3 dubbla sin insättning.
Undrar fortfarande hur det gick för honom senare.
Någon annan som gör likadant, ser aktier som spel?
Själv är jag tråkig och sparar bara lite i indexfonder som alla andra.

Har fått betydligt bättre riskjusterad avkastning sen jag övergick från passiva till aktiva fonder för några år sedan. Men man måste givetvis vara betydligt mer aktiv och se över portföljen.

Kör även en del enskilda aktier. Mest för att det är kul och utan några större ambitioner.
Högre risk men möjlighet till högre avkastning. Speciellt ett sånt här år:
3E609E30-C239-49B8-A56B-E9C2FC53F00E.jpeg

Har ärligt gjort alla punkter :) nyss flyttat till hus och köpt sprillans bil. Sparar till olika konton samma dag lönen kmr. Läste noga och jämförde alla leverantörer/ försäkringar av olika tjänster och full koll på alla lån.

Problemet är: jag tjänar inte "tillräckligt" för att kunna bränna sparkontot på ex. en klocka. Då jag som du säger vill ha en buffert för plötsliga missöden lr liknande. Och det skulle ta för lång tid för.pengarna att växa på ett konto utan någon speciell avkastning.

Därav är tanken att ta en del utav "sparpengarna" jag har och försöks gå dem att systematiskt växa :)

Tack
Att sälja kläder och prylar man inte använder på tex Tradera/blocket kan dra in mer pengar än man tror.

Kollade lite och det finns ju en uppsjö olika utgivare av Tesla Bear på Avanza.
Hur vet man vilken man ska välja och hur lång löptid har de?

Tråkigt svar men läs info-bladet (noga), kolla också att certet har rimlig omsättning. Det är väldigt volatila produkter så ger helst inte mer råd än så :)

Tesla föll hårt idag men jag håller kvar certet (dum som man är :D ), får se om det blir korrektion uppåt imorgon eller om fler säljer av inför helgen.

Tråkigt svar men läs info-bladet (noga), kolla också att certet har rimlig omsättning. Det är väldigt volatila produkter så ger helst inte mer råd än så :)

Tesla föll hårt idag men jag håller kvar certet (dum som man är :D ), får se om det blir korrektion uppåt imorgon eller om fler säljer av inför helgen.
Tesla föll hårt, men kändes förståeligt med -9% med tanke på uppgången och att faktiskt hela Nasdaq var ner 5,3% idag, vilket är ett rejält j-a tapp på en dag. Det blir nog bättre imorgon. :)

Mycket snack och fart i tråden när det går upp. Men väldigt tyst i stugorna när teknikföretagen rasar många procent. Människor som plötsligt blir påminda om det oftast går fortare neråt?

Det månatliga köpandet skedde förhoppningsvis bra denna månad. Men vi har inte sett slutet på veckan ännu!

Mycket snack och fart i tråden när det går upp. Men väldigt tyst i stugorna när teknikföretagen rasar många procent. Människor som plötsligt blir påminda om det oftast går fortare neråt?

Det månatliga köpandet skedde förhoppningsvis bra denna månad. Men vi har inte sett slutet på veckan ännu!

Min tredje dag på börsen. Var supernöjd i förrgår efter att ha köpt MIcrosoft, mindre nöjd igår :)
Tror att jag ska vikta om mitt innehav till ca 20% egna val och 80% fonder där andra förhoppnigsvis vet bättre, främst på grund av att jag har en personlighetstyp som gärna tar för stora risker i kombination med att ej vara påläst :D Märkte bara igår förmiddag när det började stiga att det händer saker i huvudet som inte alltid är bra i det långa loppet, och jag har tyvärr inte utrymme att förlora några större summor. Så jag tänker att jag tar en mer försiktig approach de första månaderna samtidigt som man förhoppningsvis lär sig något.

. Så jag tänker att jag tar en mer försiktig approach de första månaderna samtidigt som man förhoppningsvis lär sig något.

Se till att få fler input-källor än webbforum och börschattar. Böcker, långa poddar och bloggar, äkta kontemplation. Att faktiskt skriva ned hur du resonerar när du tar ett köp- eller säljbeslut är en bra grej. Här är en form av tankar kring det: https://fs.blog/2014/02/decision-journal/

Faktum är att jag har ett par av "Decision Journals" från Farnam Street över. Sätt ett PM med din adress så kommer en med posten. (jag har tre över, så om nån annan än @Clark Kent vill ha en kan du chansa att sätta ett PM även om du är nån annan än Mr Kent).

Så varför är 25% tapp annorlunda? Är just p/e 750 din sweet spot? Att bara titta på hur kursen utvecklas relativt till sig själv säger ju absolut ingenting om någonting ärligt talat :)
Mina extra köp är mer på grund av nöje. Roligt om man kan tima marknaden:D Köper tesla i vilket fall som helst varje månad.

Tråkigt svar!!!
Hade förväntat mig minst en halv uppsats samt dina bästa tips så jag kan bli ekonomiskt oberoende innan månaden är slut! :p

Sorry ;)

Oroa er inte, Tesla kommer stiga som en raket alldeles strax. Hur jag vet det? För jag köpte på mig Tesla Bear x5 igår kväll ;)

Jahapp, det här gick ju lite bättre än vad det brukar. Närmare +100% sedan jag köpte i onsdags kväll (köpkurs: 0,392kr, nuvarande: 0,772). Problemet nu är att det är upplagt för besvikelse hur jag än gör. Säljer jag så kommer säkert aktien rasa 50% till, och behåller jag studsar den väl upp. Hopplöst :D

Update: Sålde precis hälften av innehavet till 0,72. Säkrar lite av vinsten i alla fall.

Senast ändrad:
Se till att få fler input-källor än webbforum och börschattar. Böcker, långa poddar och bloggar, äkta kontemplation. Att faktiskt skriva ned hur du resonerar när du tar ett köp- eller säljbeslut är en bra grej. Här är en form av tankar kring det: https://fs.blog/2014/02/decision-journal/

Faktum är att jag har ett par av "Decision Journals" från Farnam Street över. Sätt ett PM med din adress så kommer en med posten. (jag har tre över, så om nån annan än @Clark Kent vill ha en kan du chansa att sätta ett PM även om du är nån annan än Mr Kent).

Tack för bra tips, PM kommer :)

En fråga gällande byte mellan fonder. För det första känns det som stenålder att det tar 7 dagar för ett fondbyte, men jag undrar vad som händer med pengarna under tiden. Är de ”frysta" nu eller följer de med säljande fonds index fram till i det här fallet den 9:e september?

Skärmavbild 2020-09-04 kl. 10.31.38.png

Tack för bra tips, PM kommer :)

En fråga gällande byte mellan fonder. För det första känns det som stenålder att det tar 7 dagar för ett fondbyte, men jag undrar vad som händer med pengarna under tiden. Är de ”frysta" nu eller följer de med säljande fonds index fram till i det här fallet den 9:e september?

Skärmavbild 2020-09-04 kl. 10.31.38.png
Dag 1 - Du lägger en säljorder hos din bank.
Dag 2 - Banken aggregerar alla affärer i fonden och genomför affären hos fonden.
Dag 3 - Fonden genomför affären till stängningskurs från dag 2.
Dag 4 - Utbetalning till bankens konto.
Dag 5 - banken lägger köporder i den nya fonden.
Dag 6 - fonden genomför affären till stängningskurs från dag 4.
Dag 7- bankens aggregerade köporder registreras.
Dag 8 - den aggregerade ordern fördelas på separata bankkunders konton.
Dag 9 - du ser innehavet på ditt konto hos banken.

Nu borde det förvisso kunna gå snabbare än så med clearing och automatiska filöverföringar men när jag satt på fondadministration så var det otroligt trögflytande! Vi faxade alla affärer så sent som 2011...

Edit: Banker brukar låta kunder "låna" pengar från transaktionskonton vid affärer för att det ska gå snabbare. På så vis måste det inte vara "dina" pengar som ska landa på mottagarkonton varje gång. Sen beror det på fondens innehav och vilka länder den investerar i...

Edit 2: Jag kanske inte skulle yttrat mig alls egentligen, det var många år sedan jag satt med de där grejorna och vi var inte direkt i framkant heller.

Senast ändrad:
Dag 2 - Banken aggregerar alla affärer i fonden och genomför affären hos fonden.

Nu borde det förvisso kunna gå snabbare än så med clearing och automatiska filöverföringar men när jag satt på fondadministration så var det otroligt trögflytande! Vi faxade alla affärer så sent som 2011...

Edit: Banker brukar låta kunder "låna" pengar från transaktionskonton vid affärer för att det ska gå snabbare. På så vis måste det inte vara "dina" pengar som ska landa på mottagarkonton varje gång. Sen beror det på fondens innehav och vilka länder den investerar i...

Edit 2: Jag kanske inte skulle yttrat mig alls egentligen, det var många år sedan jag satt med de där grejorna och vi var inte direkt i framkant heller.

Tack för redogörelse! Intressant att få en liten inblick i alla turer.

Banker och rättsväsendet, faxens sista utposter. Lika antika IT-system också...

Tillbaka
Topp