Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Han har inte precis varit stabiliteten själv sista åren. Men ja, helt sjukt. Kan man göra så, kan man helt klart göra grövre ekonomiska brottMen hur kan man vara så jäkla korkad att man reggar ett konto som lätt kan spåras till en själv?
Olåst artikel om ämnet: https://www.avanza.se/placera/teleg...-natkonto-som-skrivit-over-200-inlagg-gp.html
När det öppnar imorrn och rh inte längre kan hålla 15 miljoner konton från att handla så kommer det dra. Upp 30% på after hours... Blir spännande imorrn
Onekligen spännande. Fredagsnöje att följa (från sidolinjen).(GME) Latest After Hours Trades
www.nasdaq.com
Rally i GME i afterhours. Över $300 usd igen. Lär bli galet i EM ska bli skoj att följa.
Antal ägare 29 januariHaha....
![]()
Att investerare av alla slag investerar i aktier (går lång) och sedan går ut i media och berättar varför just dessa bolag kommer att gå bra är ju samma manipulation som blankarna sysslar med, men med den skillnaden att när investerare driver upp en kurs så tjänar ju alla som äger bolaget, och bolaget i sig, på det.
Det motsatta gäller ju när dessa firmor kör sina blankarräder och det slutar med att folk förlorar sina besparingar, företag går i konkurs och arbetare förlorar jobben.
Det kan ju till exempel påverka möjligheten att göra en nyemission för att ta in mer pengarPå vilket sätt kan blankarna få företag att gå i konkurs? Ett företags börsvärde och dess ekonomi är ju två skilda saker. Är det försämrat rykte som gör att samarbetspartners, långivare och liknande håller sig borta, och att detta kan påverka företaget så kraftigt att de inte kan hålla sig flytande ekonomiskt?
Nu blir det svettigt igen om inte alla hedgefonder lyckats sälja av sina innehav. Ni får säga till om det blir för tjatigt men tycker detta är sjukt spännande och intressant
![]()
Samma här, har hängt på reddit och följt detta hela veckan. Håller hårt på WSB och alla deras allierade.Nu blir det svettigt igen om inte alla hedgefonder lyckats sälja av sina innehav. Ni får säga till om det blir för tjatigt men tycker detta är sjukt spännande och intressant
![]()
Ja, men tänker att detta också är kopplat till ryktet. Är det ett bra företag så kommer väl nyemissionen tecknas upp, även om aktien är blankad?Det kan ju till exempel påverka möjligheten att göra en nyemission för att ta in mer pengar
Kan någon sammanfatta vad som har hänt med GameStop?
Ja det var nog lite "stating the obvious" från min sida att man kommer ha fina siffrorAvanza är mitt största innehav, kommer nog bli rätt fina siffror för januari ja![]()
Bra tips. Tar månadsinsättning som kommer nästa vecka och lägger allt på avanza.Ja det var nog lite "stating the obvious" från min sida att man kommer ha fina siffror
Menar såklart att man förutom att leverera fina siffror förhoppningsvis slår estimat ordentligt!
Bara kolla antalet ägare i USA-aktier senaste veckan.
Och det är nog inte bara en affär per kund och dag.
Den är dessutom fortfarande nere från senaste rapporten.
Jag har haft fel förrBra tips. Tar månadsinsättning som kommer nästa vecka och lägger allt på avanza.
Skyller ju självklart på dig om de blir fel. Förväntar mig endast att folk postar facit i denna trådJag har haft fel förr![]()
Känner lite fomo... Nån mer som är feg och sitter på läktaren?
Följer med stor spänning men för dålig koll för att våga. Ska jag satsa lite större går det inte nu heller då majoriteten av mina pengar ligger i fonder hos annan bank än min primära.
Menade såklartSkyller ju självklart på dig om de blir fel. Förväntar mig endast att folk postar facit i denna tråd
Sitter på läktaren och ser fascinerad på.Känner lite fomo... Nån mer som är feg och sitter på läktaren?
Följer med stor spänning men för dålig koll för att våga. Ska jag satsa lite större går det inte nu heller då majoriteten av mina pengar ligger i fonder hos annan bank än min primära.
Kolla någon sida bak i tråden.Varför går Apple ner? som levererat över förväntningar med resultat -Novis
Jag vill börja med att säga att jag inte rekommenderar någon att köpa in sig i GME, åtminstone inte av ekonomiska skäl.Den som blev hetsad att köpa Gamestop för 400 usd per aktie känner nog inte att det är mer ok att hausa än baisa...
De personerna har inte blivit mer förmögna...
![]()
Att berätta om sin syn och lägga fram ett case är i min värld het ok oavsett riktning men när man medvetet försöker manipulera kursen till nivåer som är långt ifrån en typ av "fair value" är aldrig ok. Det kommer alltid finnas stora förlorare på det.
Jag funderade en del idag på GME. Om man bara tänker på det basala. Varje aktie som köps måste någon sälja. Vem säljer? Vem ägde aktien innan? Och framförallt när dessa Reddit-hulliganer slutar köpa, och kanske vill ta hem vinst - Vem ska då köpa? Svaret är INGEN!
Kanske folk brännt sig tillräckligt för att sluta tro på sagor. David vinner aldrig över Goliat. Även om man kan tycka det hade varit mysigt.
Catena Media
Grattis!Jag vill börja med att säga att jag inte rekommenderar någon att köpa in sig i GME, åtminstone inte av ekonomiska skäl.
Jag försöker bara rapportera vad som händer och varför.
För att vara öppen så är jag själv lång sedan i måndags, från början ur ett rent ekonomiskt perspektiv då blankningsgraden i bolaget är helt bortom rimlighet.
Helt vidrigt om det sker! Om du nu har första parkett antar jag du i princip jobbar på en sådan hedgefond och inte bara läst det som någon skrivit i sociala medier. Skulle vara superintressant att höra mer om dessa erfarenheter! Kan du berätta mer? Skulle också vara fint att få ta del av riktiga bevis.Efter att noga från första parkett sett hur blankarna ljuger i media, blockerar handel för privatpersoner och drivit ner kursen artificiellt genom att sälja fram och tillbaka mellan varandra till allt lägre kurser så har det övergått till att vara en principsak.
Ja det är jag helt med på. Kan för visso tycka man får skylla sig själv om man blankar en aktie som är 140% blankad. Men vi får väl hoppas att alla blankare är onda rika hedgefonder och inte någon stackars pensionär bli av med sin pension (genom en hedgefond).Kortarna blöder pengar. Det kostar dem massor att hålla sina korta positioner medan det kostar WSB noll (eller ja, de låsta pengarna hade naturligtvis kunnat öka med andra investeringar/amorteringar).
Yes fattar det. Jag hoppas man om ett tag kan få ett facit på hur det blev.Caset bygger på att låta blankarna täcka sina positioner för väldigt stora summor, men självklart kommer det även sitta personer som är sist in genom dörren när alla vänder och rusar ut.
Nej det stämmer ju inte öht. Om jag köper en aktie och du säljer samma aktie kan vi båda ha gjort en bra affär. Det är en helt annan sak att driva en aktiekurs lååååångt ifrån dess rimliga värde och hetsa folk att köpa på dessa nivåer, som utan alla dessa personer, kommer kollapsa utan återvändo.Detta är dock ingen skillnad från alla andra affärer på börsen där det bakom varje vinnare finns en förlorare, och man ska naturligtvis vara medveten om att man själv mycket väl kan vara förloraren.
Om bolaget är i akut behov av nytt kapital för överlevnad är det ju inte blankarna som försätter dem i konkurs, utan att det går skitdåligt för företaget. Knappast gör blankare det omöjligt att få nytt kapital. Möjligen svårare, men de kommer aldrig kunna hindra ägarna eller andra att putta in kapital... Men blankarna kanske blankar just för att företaget är skit och de tror det kommer kursa, och andra investerare också tycker det är skit varpå de ej vill stoppa in pengar där.Angående frågan hur blankningar kan försätta ett företag i kunkurs är det precis som sagts, genom förstörd kreditvärdighet och omöjliggörandet att ta in nytt kapital till rimlig kurs genom nyemission slår man spiken kistan för föreretag som går genom en svår period, tex ett företag som säljer spel genom "brick&mortar" i en pandemi.