• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Det många verkar missa är att kombinationen av margin call, höga blankningsräntor (högst av ALLA just nu) samt det faktum är att man fortfarande blankat ”fler aktier” än vad som finns att tillgå gör att om ”pöbeln” håller i sina aktier så kommer någon/några av blankarna få sitta med svarte petter för en gångs skull.. dvs det går knappt att vara ”sist ut” så länge man inte går på semester i en veckas tid mitt under pågående squeeze..
Med det sagt, antingen går ni med filosofiskt/aktivistiskt för att ”stick it to the man” eller så bör man göra sin due diligence.. i alla andra fall är det bäst att hålla sig borta ;) själv cashade jag ut vid öppning på 380 idag och var upptagen under dippen annars hade jag hållit kvar över helgen.. min ”aktievism” är tämligen egoistisk ;)

Senast ändrad:
Jag är för feg för GME. Hoppade på AMC för en väldigt liten summa bara för att känna mig lite mer investerad i vad som händer. Får se om jag vågar hålla över helgen eller dumpar ikväll.

Ligger just NU plus 4% vilket kan kvitta.

Märklig utveckling. Alla tre har följt varandra idag hyfsat nära, men AMC dog i efterhandeln medan Gamestop och Koss rusade på.

Skärmavbild 2021-01-29 kl. 22.39.48.png

Det handlar inte om vilka bolag gör vad.. det handlar om vilka bolag som uppsåtligt överblankas... mark my words, gme $1000 nästa vecka och det är bara början.. fundera på hur dom stackars urtusendeungarna kände 2008-9 när deras föräldrar blev av med deras barndomshem pga märkliga marknadsinstrument.. I Sverige hände inte detta, men underskatta inte effekten detta hade på amerikanska ”ungdomar” och sympatierna dom fått världen runt! Jag kommer gå in på måndag igen med ungefär en DD.. tappar jag det så må det vara hänt, men det här är min ungdoms uteblivna protest! Vem, utom dom närvarande, önskar att dom missade woodstock liksom? Inget kön, partipolitisk åsikt eller hudfärg.. bara ett stort långfinger i arslet på dom som gav oss IT-bubblan och bostadskrisen (i detta millenniet!).. om inte, do it for the lulz och gå in med ett par klockband, behöver ni likviditet så har jag 20 och 22mm ;)
HOLD THE LINE!

Själv passade jag på att gå in med mer i t.ex Apple nu när dom dippat en hel del. Lär nog gå in med mer på måndag beroende på hur utvecklingen ser ut för några av dom större. Ingen annan? :) Kanske fel taktik, men jag tror dom kommer återhämta sig ganska fort när detta med GME, AMC etc har lugnat ner sig (har inte balls nog själv för att gå in i dessa :D)

Det handlar inte om vilka bolag gör vad.. det handlar om vilka bolag som uppsåtligt överblankas... mark my words, gme $1000 nästa vecka och det är bara början..
Verkligen helt otroligt att ni medvetet köper skitbolag bara för att de ska bli dyra. Vad gör ni om ledningen säljer av sitt egna innehav och stänger dörren? Why not liksom. Verksamheten går skit och de blev just stormrika pga aktivister.

Det handlar inte om vilka bolag gör vad.. det handlar om vilka bolag som uppsåtligt överblankas... mark my words, gme $1000 nästa vecka och det är bara början.. fundera på hur dom stackars urtusendeungarna kände 2008-9 när deras föräldrar blev av med deras barndomshem pga märkliga marknadsinstrument.. I Sverige hände inte detta, men underskatta inte effekten detta hade på amerikanska ”ungdomar” och sympatierna dom fått världen runt! Jag kommer gå in på måndag igen med ungefär en DD.. tappar jag det så må det vara hänt, men det här är min ungdoms uteblivna protest! Vem, utom dom närvarande, önskar att dom missade woodstock liksom? Inget kön, partipolitisk åsikt eller hudfärg.. bara ett stort långfinger i arslet på dom som gav oss IT-bubblan och bostadskrisen (i detta millenniet!).. om inte, do it for the lulz och gå in med ett par klockband, behöver ni likviditet så har jag 20 och 22mm ;)
HOLD THE LINE!

Tror faktiskt den toppat men spelar inte så stor roll. Får blankarna pynta 100 miljarder om dagen kanske det är nog. Räcker med att aktien ligger i intervallet 200-400 så blir det väldigt dyrt täcka positionerna. En polare klev in på $10. Pengarna är mer än bonus han är pissed på systemet. Vi ser mer och mer någon slags decentraliseringsuppror med både bitcoins och såna här aktioner.

Verkligen helt otroligt att ni medvetet köper skitbolag bara för att de ska bli dyra. Vad gör ni om ledningen säljer av sitt egna innehav och stänger dörren? Why not liksom. Verksamheten går skit och de blev just stormrika pga aktivister.

Jag tänkte på exakt det igår med tanke på hus KOSS har sett ut de senaste åren. Tänk om huvudägare/ledningsgrupp sitter på stora aktieinnehav som fram till för en vecka sedan var värda kaffepengar men nu kan säkra ekonomisk trygghet för generationer framåt. Knappast så att KOSS plötsligt kommer bli dominerande på hörlurar och att företaget kommer blomstra så att den här kursen blir det nästa normala. För eller senare tystnar musiken och då blir någon utan stol. Klart som tusan att det är frestande för ägarna till de här bolagen att lösa in vinnarlotten.

Folk som tror detta är något politiskt... handlar bara om fomo och snabba pengar

De finns nog en liten kärna för vilket det här är politiskt. Men för den stora massan är det snabba pengar som lockar och man struntar helt i/tänker inte på att det även kommer vara privatperoner som drabbas hårt. När det i slutändan kommer till att casha hem eller ”krossa systemet” så vinner det förstnämnda i nio fall av tio om inte mer.

Tror faktiskt den toppat men spelar inte så stor roll. Får blankarna pynta 100 miljarder om dagen kanske det är nog. Räcker med att aktien ligger i intervallet 200-400 så blir det väldigt dyrt täcka positionerna. En polare klev in på $10. Pengarna är mer än bonus han är pissed på systemet. Vi ser mer och mer någon slags decentraliseringsuppror med både bitcoins och såna här aktioner.

Som jag skrev ovan gäller det säkert för en liten hardcorekärna som har en ideologisk drivkraft. Men det är ju bara att titta på valfritt forum och läsa kommentarerna för att bli varse att en förkrossande majoritet som nu köper in sig i de här bolagen inte ens vet vad blankning och hedgefonder är. Med det sagt är det ingen ställningstagande observation utan bara vad jag tror händer just nu. Jag förstår själv inte riktigt hur blankning fungerar/är tänkt att fungera fullt ut. Möjligt att det är till för systemets bästa i teorin, men som som oftast så hittar främst stora aktörer kryphål på bekostnad av mannan på gatan...

... som Elon säger, hur kan man sälja en bil eller hus man inte äger?

CalculatingSphericalBellsnake-size_restricted.gif

Grattis!

Helt vidrigt om det sker! Om du nu har första parkett antar jag du i princip jobbar på en sådan hedgefond och inte bara läst det som någon skrivit i sociala medier. Skulle vara superintressant att höra mer om dessa erfarenheter! Kan du berätta mer? Skulle också vara fint att få ta del av riktiga bevis.

Ja det är jag helt med på. Kan för visso tycka man får skylla sig själv om man blankar en aktie som är 140% blankad. Men vi får väl hoppas att alla blankare är onda rika hedgefonder och inte någon stackars pensionär bli av med sin pension (genom en hedgefond).

Yes fattar det. Jag hoppas man om ett tag kan få ett facit på hur det blev.

Nej det stämmer ju inte öht. Om jag köper en aktie och du säljer samma aktie kan vi båda ha gjort en bra affär. Det är en helt annan sak att driva en aktiekurs lååååångt ifrån dess rimliga värde och hetsa folk att köpa på dessa nivåer, som utan alla dessa personer, kommer kollapsa utan återvändo.

Om bolaget är i akut behov av nytt kapital för överlevnad är det ju inte blankarna som försätter dem i konkurs, utan att det går skitdåligt för företaget. Knappast gör blankare det omöjligt att få nytt kapital. Möjligen svårare, men de kommer aldrig kunna hindra ägarna eller andra att putta in kapital... Men blankarna kanske blankar just för att företaget är skit och de tror det kommer kursa, och andra investerare också tycker det är skit varpå de ej vill stoppa in pengar där.

Edit. Jag tar inte parti. Bara tycker det känns mest som ett pyramidspel tbh. Eller ja. Jag tycker det är fel men så även hedgefondernas beteende om det nu är som du säger.
Jag jobbar inte inom finans, men har swing tradeat i drygt 20 år.
Internet är fullt av bevis då mycket av allt detta sker helt öppet, tex Robin Hoods nerstängning.
Men, ett forum som fylls av svaret "googla" fyller ju ingen funktion, så jag försöker lägga fram några bevis utan att posten blir för lång, då detta kanske inte intresserar alla.

Att de ljuger om sina positioner för att lura folk att caset är dött via framförallt CNBC.
Här en tweet från analysfirma som påstår att de ljuger, vilket även stämmer med officiella siffror från NYSE.
Screenshot_20210130-083928_Twitter.jpg

Blockeringen av vanligt folk.
Screenshot_20210130-080803_Twitter.jpg

Screenshot_20210130-081905_Chrome.jpg

Blockaden var rätt total på torsdagen. På fredagen så tillät de kunder att äga 5 aktier, men då kursen var stabil under dagen sänktes detta till 3 och slutligen 1.
Att sälja sitt innehav var helt ok, oavsett storlek.

Ladder attacks behöver mer data att påvisas än jag kan lägga in här.
När analytiker började titta på detta minskade detta snabbt.
Tidigare i veckan hände det flera gånger per dag att någon beslutade sig för att sälja långt under nivån det fanns köpordrar på under ett par sekunder. Kursen droppar men är tillbaka på samma nivå som innan direkt efter. Ingen avsaknad av volym som gjort det.
I fredags vågade man inte detta längre och kursen var otroligt mycket lugnare än dagarna innan.

Jag tänkte på exakt det igår med tanke på hus KOSS har sett ut de senaste åren. Tänk om huvudägare/ledningsgrupp sitter på stora aktieinnehav som fram till för en vecka sedan var värda kaffepengar men nu kan säkra ekonomisk trygghet för generationer framåt. Knappast så att KOSS plötsligt kommer bli dominerande på hörlurar och att företaget kommer blomstra så att den här kursen blir det nästa normala. För eller senare tystnar musiken och då blir någon utan stol. Klart som tusan att det är frestande för ägarna till de här bolagen att lösa in vinnarlotten.
Precis som du skriver har den här spekulationen ingenting att gör med bolagens underliggande verksamhet. Liknande saker har hänt här i Sverige, dock i betydligt mindre skala. Jag minns när Hufvudstaden C avnoterades efter helt sanslös handel.

FBE0C650-232F-48CA-891C-24FA7BA4A776.png

Precis. Bolagen kommer aldrig kunna vända till att aktiekurserna på något vis är rimlig avspelning av bolagets resultat/värde. Det enda rationella av ledningen är ju att sälja allt och helt enkelt se det som att Reddit armén köpt deras bolag till väldigt bra PE. Vi borde väl börja få rapporter om insiderförsäljningar snart....?

Men innebär inte det att det so far är vanliga köpare som drivit upp kursen och inte shorts covering- och således mest småsparare som torskat pengar när det vände ner? Att blankarna vill överdriva hur mkt de täckt är väl dels bara försvar mot en rätt brutal attack och dels specifikt för denna galna situation.

Blockeringen av vanligt folk.

Screenshot_20210130-080803_Twitter.jpg

Screenshot_20210130-081905_Chrome.jpg

Blockaden var rätt total på torsdagen. På fredagen så tillät de kunder att äga 5 aktier, men då kursen var stabil under dagen sänktes detta till 3 och slutligen 1.
Att sälja sitt innehav var helt ok, oavsett storlek.
Ja flera handelsplattformar stängde handel i dessa bolag - sitter alla i knät på en hedgefond som blankat aktierna?. Reddit armén påstår att det beror på att de ville skydda vissa hedgefonder. Plattformarna påstår att de vill skydda sig själva och sina kunder eftersom den galna volatiliteten innebär stora risker för plattformen och dess kunder, med margin calls, likviditetsbuffertar etc.

Vad som stämmer är väl svårt att veta helt, men man kan hur som inte påstå att det är bevisat att plattformarna stängde pga de satt i knät på hedgefonder.

Ladder attacks behöver mer data att påvisas än jag kan lägga in här.
När analytiker började titta på detta minskade detta snabbt.
Tidigare i veckan hände det flera gånger per dag att någon beslutade sig för att sälja långt under nivån det fanns köpordrar på under ett par sekunder. Kursen droppar men är tillbaka på samma nivå som innan direkt efter. Ingen avsaknad av volym som gjort det.
I fredags vågade man inte detta längre och kursen var otroligt mycket lugnare än dagarna innan.

Kan du förklara varför man säljer långt under bara för att se kursen sedan studsa upp? Man förlorar massa pengar i onödan, och om inte priset sedan hamnar på denna låga nivå är det väl rätt begränsad nytta? Jag är inte insatt här. Låter som galenskap men förklara gärna!

Jag säger verkligen inte att hedgefonderna är guds bästa barn, men finansbranchen är faktiskt väldigt hårt reglerad och om hedgefonderna gick ihop för att driva kursen på så vis som Reddit gjort nu hade de fått stänga igen pga marknadsmanipulation. Det som nämns som bevis verkar oftast var ganska lösryckt, någon som har hört något, eller någon som tolkar ett skeende ur en ganska vinklad syn.

Jag tycker bara det verkar blivit mer av ett pyramidspel än en strategi att köpa hårt blankare aktier i hopp att det ska bli en squeeze.

Jag har följt GME i nån månad nu och tycker att det är sjukt intressant. Ska bli kul att se filmen sen ;)

Det är dock för mig uppenbart att de flesta som gått in senaste tiden kommer förlora större delen av sin "investering". Bara för att säg 120 % eller vad det nu är av float är blankat innebär inte det att 120 % av float måste bli tillgängligt för handel, det räcker antagligen med en mindre andel som säljs som sen går runt i systemet för att blankningsnivåerna ska gå ner till någonting mer hanterbart.

Tror tyvärr att de flesta som ryckts med på slutet inte har nån aning om hur blankning funkar och helt saknar en exitstrategi...

(Grämer mig lite att jag inte gick in när jag först fick upp ögonen för vad som kanske skulle hända... ;))

Självklart kommer många förlora stor del av sina pengar. Det måste realiseras vinster någon gång. Inte så att gamestop kommer dela ut vinster precis :)

Senast ändrad:
Såg ni listan på aktier robinhood hade begränsat köp på som de sedan drog ner antal på under handelsdagen? Hade inte detta skett hade nog gme skenat ännu mer och aktier som blackberry slutat på grönt.

Frågan är hur länge de kan begränsa innan påtryckningarna blir för stora. Verkar vara en ekonomisk fråga och inte att det är hedgefunds som tvingat dem. Jag har ingen aning

Men innebär inte det att det so far är vanliga köpare som drivit upp kursen och inte shorts covering- och således mest småsparare som torskat pengar när det vände ner? Att blankarna vill överdriva hur mkt de täckt är väl dels bara försvar mot en rätt brutal attack och dels specifikt för denna galna situation.

Ja flera handelsplattformar stängde handel i dessa bolag - sitter alla i knät på en hedgefond som blankat aktierna?. Reddit armén påstår att det beror på att de ville skydda vissa hedgefonder. Plattformarna påstår att de vill skydda sig själva och sina kunder eftersom den galna volatiliteten innebär stora risker för plattformen och dess kunder, med margin calls, likviditetsbuffertar etc.

Vad som stämmer är väl svårt att veta helt, men man kan hur som inte påstå att det är bevisat att plattformarna stängde pga de satt i knät på hedgefonder.

Kan du förklara varför man säljer långt under bara för att se kursen sedan studsa upp? Man förlorar massa pengar i onödan, och om inte priset sedan hamnar på denna låga nivå är det väl rätt begränsad nytta? Jag är inte insatt här. Låter som galenskap men förklara gärna!

Jag säger verkligen inte att hedgefonderna är guds bästa barn, men finansbranchen är faktiskt väldigt hårt reglerad och om hedgefonderna gick ihop för att driva kursen på så vis som Reddit gjort nu hade de fått stänga igen pga marknadsmanipulation. Det som nämns som bevis verkar oftast var ganska lösryckt, någon som har hört något, eller någon som tolkar ett skeende ur en ganska vinklad syn.

Jag tycker bara det verkar blivit mer av ett pyramidspel än en strategi att köpa hårt blankare aktier i hopp att det ska bli en squeeze.
Du har helt rätt i att kursen hittills är uppdriven av investerare som går långa, inte WallSt som täcker sig. Att någon kommer torska är rätt troligt, men caset bygger på att det är så mycket blankat att alla kommer få sälja till WallSt när squeezen kommer.
Om det stämmer vet jag inte men flertalet oberoende analytiker påstår på det. Inte självutnämnda forumanalytiker alltså, för det ska ju sägas att det finns gott om på WSB.
Pyramidspel skulle det bli om WSB kollektivt vänder sig och säljer allt. Kan naturligtvis ske.
Kursmanipulation genom att lägga fram ett case och uppge sin position är väl vad alla tradingfirmor gjort alla år fast via media och inte ett forum, så det borde inte kunna klassas som kursmanipulation.

Robin Hood har väldigt tydliga kopplingar till blankare och väljer att stänga, se Citadel, medan andra plattformar inte ser samma risker och tillåter handel.
Indicier? kanske.
Bevisat? Inte ännu.

Många traders jobbar med en Limit där positionen stängs (säljs om man är lång) när man gjort vinst enligt sin "exit strategy" samt en Stop där den stängs om kursen faller ner till en viss nivå. Genom att sälja fram och tillbaka mellan varandra till allt lägre nivåer kan kursen artificiellt sänkas och meningen är dels att skrämma folk till att sälja men även att trigga dessa Stoppar som man gärna lägger ganska tight och höjer med uppgången. Det utlöser en kedjereaktion och kursen faller hårt. Måndagen då inte folk fattat att de måste ta bort stoppen visade tydligt att denna strategi fungerar då fallen var brutala.

Du har helt rätt i att kursen hittills är uppdriven av investerare som går långa, inte WallSt som täcker sig. Att någon kommer torska är rätt troligt, men caset bygger på att det är så mycket blankat att alla kommer få sälja till WallSt när squeezen kommer.
Om det stämmer vet jag inte men flertalet oberoende analytiker påstår på det. Inte självutnämnda forumanalytiker alltså, för det ska ju sägas att det finns gott om på WSB.
Yes jag förstår caset och squeezen borde kommit för länge sedan om man ser till vad de rimligen har för VaR-limit. Kanske de som fortfarande är korta har fått ok att inte följa den? Vet ej men normalt sett borde de dragit stoppen för länge sedan. Ngt är inte som vanligt...
Pyramidspel skulle det bli om WSB kollektivt vänder sig och säljer allt. Kan naturligtvis ske.
Nej ett pyramidspel innebär inte att alla går ur samtidigt. Tvärt om blir alltid ett antal kvar med svarte Petter. Det går ut på att de som startade pyramidspelet tar alla andras pengar in the end. Om alla säljer samtidigt skulle ingen på wsb vinna eftersom ingen skulle finnas på andra sida att köpa...
Kursmanipulation genom att lägga fram ett case och uppge sin position är väl vad alla tradingfirmor gjort alla år fast via media och inte ett forum, så det borde inte kunna klassas som kursmanipulation.
Nej det är helt olika saker. Att säga "jag har köpt Gamestop för att jag tror affärerna drar igång snart och det borde dessutom kunna bli en squeeze om priset går mot en rimlig nivå pga stora shorts" är en sak. Att hetsa varandra att köpa en skitaktie för kanske 10 gånger dess rimliga värde(?), med motivation att "man ska göra allt för att sänka hezgefonderna" samtidigt som det troligen är en del hedgefonder som varit med och drivit, givet vilka galna summor det handlar om och det troligen inte bara kommit från vanliga personer.
Robin Hood har väldigt tydliga kopplingar till blankare och väljer att stänga, se Citadel, medan andra plattformar inte ser samma risker och tillåter handel.
Indicier? kanske.
Bevisat? Inte ännu.
Yes jag vet men de var inte den enda plattformen. Många gjorde samma sak? Dessutom inte för mig alls tydligt att det skulle vara incitament nog mtp hur mkt skit de får och hur många kunder de lär tappa samt pengar de ej tjänar när folk inte handlar. Knappast uppenbart iaf.
Många traders jobbar med en Limit där positionen stängs (säljs om man är lång) när man gjort vinst enligt sin "exit strategy" samt en Stop där den stängs om kursen faller ner till en viss nivå. Genom att sälja fram och tillbaka mellan varandra till allt lägre nivåer kan kursen artificiellt sänkas och meningen är dels att skrämma folk till att sälja men även att trigga dessa Stoppar som man gärna lägger ganska tight och höjer med uppgången. Det utlöser en kedjereaktion och kursen faller hårt. Måndagen då inte folk fattat att de måste ta bort stoppen visade tydligt att denna strategi fungerar då fallen var brutala.
Så du menar att dessa vanliga spekulanter som köpt l en typ av protest jobbar med stoppar som triggas av avslut bortanför marknaden? Låter lite udda tbh.. Isf borde de ju iaf sålt "at market" mkt högre än fonderna.

Senast ändrad:
Yes jag förstår caset och squeezen borde kommit för länge sedan om man ser till vad de rimligen har för VaR-limit. Kanske de som fortfarande är korta har fått ok att inte följa den? Vet ej men normalt sett borde de dragit stoppen för länge sedan. Ngt är inte som vanligt...

Nej ett pyramidspel innebär inte att alla går ur samtidigt. Tvärt om blir alltid ett antal kvar med svarte Petter. Det går ut på att de som startade pyramidspelet tar alla andras pengar in the end. Om alla säljer samtidigt skulle ingen på wsb vinna eftersom ingen skulle finnas på andra sida att köpa...

Nej det är helt olika saker. Att säga "jag har köpt Gamestop för att jag tror affärerna drar igång snart och det borde dessutom kunna bli en squeeze om priset går mot en rimlig nivå pga stora shorts" är en sak. Att hetsa varandra att köpa en skitaktie för kanske 10 gånger dess rimliga värde(?), med motivation att "man ska göra allt för att sänka hezgefonderna" samtidigt som det troligen är en del hedgefonder som varit med och drivit, givet vilka galna summor det handlar om och det troligen inte bara kommit från vanliga personer.

Yes jag vet men de var inte den enda plattformen. Många gjorde samma sak? Dessutom inte för mig alls tydligt att det skulle vara incitament nog mtp hur mkt skit de får och hur många kunder de lär tappa samt pengar de ej tjänar när folk inte handlar. Knappast uppenbart iaf.

Så du menar att dessa vanliga spekulanter som köpt l en typ av protest jobbar med stoppar som triggas av avslut bortanför marknaden? Låter lite udda tbh.. Isf borde de ju iaf sålt "at market" mkt högre än fonderna.
Jag menade inte att alla går ur sammtidigt, utan de som orkestrerat det och hetsat andra att köpa.
Jag tycker dock att caset är rätt solklart och det är som sagt flera analytiker samt NYSE som bekräftat situationen, så kan inte riktigt hålla med om liknelsen med ett pyramidspel.
Blankarna borde inte blankat så hårt och de borde täckt sig samma sekund någon nämnde Short Squeeze och Volkswagen. De gjorde bort sig, och de betalar priset.
Är Tesla ett pyramidspel eller en play på att något kommer förändras som gör att p/e inte ligger kvar över 1000?
Vi tycker kanske olika i frågan och kommer inte längre här.

Angående summorna är det även kända miljonärer som hakat på WSB-sidan. För den goda saken eller för chansen att göra miljoner till miljarder lämnar jag osagt, men de framhåller det förstnämnda.

Jag gissar att alla plattformar fick påtryckningar från de som förlorar på kursutvecklingen.
Under fredagen var det dock mig veterligen bara RH som blockerade.
Många på WSB bytte till andra mäklare.
Utredningar får påvisa hur det egentligen låg till, men att de står där med en smoking gun är solklart och det finns mycket som behöver förklaras.

Blankarna borde inte blankat så hårt och de borde täckt sig samma sekund någon nämnde Short Squeeze och Volkswagen. De gjorde bort sig, och de betalar priset.
Här är vi överens. Riktiga idioter!

Jämföra med Tesla känns mer än långsökt.

Dock har jag svårt att svälja allt runtomkring som känns som fullproppat med konspirationer och påståenden med tveksam bevisbörda.

Samt att jag tycker man tagit det till nivåer som är helt oproportionerligt, och om det gjordes av hedgefonderna, olagligt.

Men jag är inte okluven på ngt vis. En del kan jag tycka är bra och annat dåligt. En smart idé som jag tycker gått över styr.

Senast ändrad:
Här är vi överens. Riktiga idioter!

Jämföra med Tesla känns mer än långsökt.

Dock har jag svårt att svälja allt runtomkring som känns som fullproppat med konspirationer och påståenden med tveksam bevisbörda.

Samt att jag tycker man tagit det till nivåer som är helt oproportionerligt, och om det gjordes av hedgefonderna, olagligt.

Men jag är inte okluven på ngt vis. En del kan jag tycka är bra och annat dåligt. En smart idé som jag tycker gått över styr.
Jämförelsen med Tesla var mer för att visa påuppblåst kurs som bygger på en förväntad utgång, men jag håller med.
Tesla har betydligt mer fundamentalt värde i förhållande till kursen, men jag tror du förstår vad jag menar.

Trillade just över det sjukaste när det kommer till förklaring på hur deras attacker fungerar.
En intervju med självaste Jim Cramer, han på CNBC som idag försvarar hedgfonderna och sprider alternativ fakta.
Den är från 2006, dvs långt innan detta debackel, och han erkänner väldigt frispråkigt metoder han och andra hedgefonder använder sig utav för att manipulera kursen.
Och jag som trodde hedgefonderna var de dummaste i denna soppa...

Jämförelsen med Tesla var mer för att visa påuppblåst kurs som bygger på en förväntad utgång, men jag håller med.
Tesla har betydligt mer fundamentalt värde i förhållande till kursen, men jag tror du förstår vad jag menar.

Trillade just över det sjukaste när det kommer till förklaring på hur deras attacker fungerar.
En intervju med självaste Jim Cramer, han på CNBC som idag försvarar hedgfonderna och sprider alternativ fakta.
Den är från 2006, dvs långt innan detta debackel, och han erkänner väldigt frispråkigt metoder han och andra hedgefonder använder sig utav för att manipulera kursen.
Och jag som trodde hedgefonderna var de dummaste i denna soppa...
Ska bli kul att se!
Vill vara tydlig med att jag inte tycker synd om hedgefonderna. Blankar man en aktie som är mer än 100% (av float) blankad till en kostad över 100% är det ju tveksamt om man förtjänar att förvalta ngt kapital öht...

Men det är ju inte svartvitt och det finns element jag ogillar. Man har vad jag förstår köpt massa calls för att sedan pressa upp kursen så market makern måste köpa massa aktier för att vara deltahedgad, och man har vad jag förstår medvetet squeezat även dessa. Det lär väl mest innebära att det blir dyrare premier framöver då man får räkna med att kursen manipuleras.

Jag fattar upplägget och det är för visso en smart idé, och det kommer föra en del bra saker med sig. Men jag är verkligen osäker på om det väger upp allt det negativa

Edit.
Blir också sjukt skeptisk när man jagar upp dodgecoin, bitcoin, silver etc som knappast kan ha samma short sqeeze argument? Man kan såklart flytta en marknad om man köper mkt men problemet blir ju att man gör detsamma när man säljer en vacker dag. Om man inte ska squeeza en hedgefond som tvingas köpa blir det ju ännu mer som ett pyramidspel där den sista tar smällen. Kan du möjligtvis förklara om jag missar ngt?

Senast ändrad:
Här är en bra förklaring varför plattformarna stängde handeln med GME. CEO på Webull förklarar det på ett mycket bra sätt. Robinhoods CEO svamlade ju bara på häromdagen.

Ska bli kul att se!
Vill vara tydlig med att jag inte tycker synd om hedgefonderna. Blankar man en aktie som är mer än 100% (av float) blankad till en kostad över 100% är det ju tveksamt om man förtjänar att förvalta ngt kapital öht...

Men det är ju inte svartvitt och det finns element jag ogillar. Man har vad jag förstår köpt massa calls för att sedan pressa upp kursen så market makern måste köpa massa aktier för att vara deltahedgad, och man har vad jag förstår medvetet squeezat även dessa. Det lär väl mest innebära att det blir dyrare premier framöver då man får räkna med att kursen manipuleras.

Jag fattar upplägget och det är för visso en smart idé, och det kommer föra en del bra saker med sig. Men jag är verkligen osäker på om det väger upp allt det negativa

Edit.
Blir också sjukt skeptisk när man jagar upp dodgecoin, bitcoin, silver etc som knappast kan ha samma short sqeeze argument? Man kan såklart flytta en marknad om man köper mkt men problemet blir ju att man gör detsamma när man säljer en vacker dag. Om man inte ska squeeza en hedgefond som tvingas köpa blir det ju ännu mer som ett pyramidspel där den sista tar smällen. Kan du möjligtvis förklara om jag missar ngt?
Nä jag tycker du är helt spot on där.
Även andra aktier har ju drivits upp där det har blivit på modet att hitta "nästa GameStop" och man bara kollar på blankningsgrad, tex Fingerprint.
FPC är/var Sveriges mest blankade aktie på ca 6% (vilket är världar ifrån 120%). Där kan absolut det ske en snabb uppgång om blankare ser att det sker ett plötsligt inflöde och tvingar dem att täcka sig, men det kommer bli en kort uppgång och få kommer tjäna på det och lika många kommer förlora på det som du varit inne på.

Man brukar säga att när taxichauffören börjar snacka aktier med dig är det dags att sälja allt.
När (om) alla på WSB kommer göra de miljoner som optimistiska hemmaanalytiker förutspår och sedan återinvesterar detta på random aktier med hög blankningsfaktor, vilket oftast är av en anledning, kommer det vända upp och ner på väldigt mycket.

Efter kraschen 08 tittade jag väldigt mycket på fundamenta innan investeringar. Läste rapporter, analyser och bildade mig en uppfattning om hur jag trodde lönsamheten för bolaget skulle utvecklas. Runt 2014 slutade jag nästan helt med detta då känslan jag fick var att det inte längre hade nån betydelse. Det enda som spelade roll var trender. Titta senaste åren på GME tex, eller Tesla. Visst, elfordon är det som kommer och Tesla har ett försprång, men kommer de komma ikapp sin värdering innan konkurrenterna hinner ikapp tekniskt?

Här är en bra förklaring varför plattformarna stängde handeln med GME. CEO på Webull förklarar det på ett mycket bra sätt. Robinhoods CEO svamlade ju bara på häromdagen.
Det ligger säkert en del sanning i det han säger, men han upprepar "billions of shares a day" och gör sina uträkningar utifrån denna siffra, men det är en så enorm överdrift att det är löjeväckande.
Här är omsättningen från i fredags enligt Yahoo, och dey stämmer bra med de plattformar (IGmarkets, Avanza och TadeingView) jag brukar använda.
20210130_220933.jpg

50 miljoner är långt ifrån "billions a day".
Som jämförelse omsatte Apple 177 miljoner aktier den dagen.

Tillbaka
Topp