• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Det ligger säkert en del sanning i det han säger, men han upprepar "billions of shares a day" och gör sina uträkningar utifrån denna siffra, men det är en så enorm överdrift att det är löjeväckande.
Här är omsättningen från i fredags enligt Yahoo, och dey stämmer bra med de plattformar (IGmarkets, Avanza och TadeingView) jag brukar använda.
20210130_220933.jpg

50 miljoner är långt ifrån "billions a day".
Som jämförelse omsatte Apple 177 miljoner aktier den dagen.
Det väl runt 130 miljoner dagarna innan när de på RH kunde handla. Säg att RH hade 50 miljoner utav det och de ska täcka alla köp i två dagar. Det blir ju 100miljoner ggr ca 300$ = väldigt mycket pengar.

Det väl runt 130 miljoner dagarna innan när de på RH kunde handla. Säg att RH hade 50 miljoner utav det och de ska täcka alla köp i två dagar. Det blir ju 100miljoner ggr ca 300$ = väldigt mycket pengar.
Absolut, aktiehandeln hanterar väldigt stora belopp.
Det som dock jag anmärker på är att han upprepade gånger väldigt felaktigt påstår att handeln i GME är flera miljarder OM DAGEN.
Det är en otrolig överdrift, även om alla världens transaktioner gick genom hans firma, vilket det naturligtvis inte gör.
Hur stor andel av världens handel sitter han på? 10% otrolugt högt räknat?
Då hanterar han 5 miljoner transaktioner om dagen, inte "multiple billions".
Sedan pekar han ju även ut precis de personer jag tidigare pekat ut, "clearing houses" aka Citadell, som i måndags investerade 2,7 biljarder dollar i Melvin som är en av firmorna som ligger enormt korta i GME.
Screenshot_20210130-230246_Chrome.jpg

Nä jag tycker du är helt spot on där.
Även andra aktier har ju drivits upp där det har blivit på modet att hitta "nästa GameStop" och man bara kollar på blankningsgrad, tex Fingerprint.
FPC är/var Sveriges mest blankade aktie på ca 6% (vilket är världar ifrån 120%). Där kan absolut det ske en snabb uppgång om blankare ser att det sker ett plötsligt inflöde och tvingar dem att täcka sig, men det kommer bli en kort uppgång och få kommer tjäna på det och lika många kommer förlora på det som du varit inne på.

Man brukar säga att när taxichauffören börjar snacka aktier med dig är det dags att sälja allt.
När (om) alla på WSB kommer göra de miljoner som optimistiska hemmaanalytiker förutspår och sedan återinvesterar detta på random aktier med hög blankningsfaktor, vilket oftast är av en anledning, kommer det vända upp och ner på väldigt mycket.

Efter kraschen 08 tittade jag väldigt mycket på fundamenta innan investeringar. Läste rapporter, analyser och bildade mig en uppfattning om hur jag trodde lönsamheten för bolaget skulle utvecklas. Runt 2014 slutade jag nästan helt med detta då känslan jag fick var att det inte längre hade nån betydelse. Det enda som spelade roll var trender. Titta senaste åren på GME tex, eller Tesla. Visst, elfordon är det som kommer och Tesla har ett försprång, men kommer de komma ikapp sin värdering innan konkurrenterna hinner ikapp tekniskt?
Ja det känns som vi ser början på sista rusningen... mtp på alla pengar som pressas ut i händerna på folk tror jag inte det är över dock, men skulle inte bli det minsta förvånad om det blir en ny krash om inom två år. Men vi får se. Om det fortfarande är allt fokus på Reddit imorgon, och det likt förra veckan innebär att annat faller, ska jag iaf ladda på lite mer big tech och kanske miljöfonder.

Men det är en mental kamp att hitta balansen då jag tror börsen är i en total bubbla, samtidigt som jag inte vill se mina pengar tappa värde i madrassen.... fear och greed har en konstant kamp där uppe... :D

Ja det känns som vi ser början på sista rusningen... mtp på alla pengar som pressas ut i händerna på folk tror jag inte det är över dock, men skulle inte bli det minsta förvånad om det blir en ny krash om inom två år. Men vi får se. Om det fortfarande är allt fokus på Reddit imorgon, och det likt förra veckan innebär att annat faller, ska jag iaf ladda på lite mer big tech och kanske miljöfonder.

Men det är en mental kamp att hitta balansen då jag tror börsen är i en total bubbla, samtidigt som jag inte vill se mina pengar tappa värde i madrassen.... fear och greed har en konstant kamp där uppe... :D
Jag är med dig.
Börjar få ganska mycket höjdrädsla här uppe.
Men vafan, ska inte gå i pension än på länge så det hinner gå upp igen, även om man gärna hade räddat undan en del vid en eventuell krasch.

Det handlar inte om vilka bolag gör vad.. det handlar om vilka bolag som uppsåtligt överblankas... mark my words, gme $1000 nästa vecka och det är bara början.. fundera på hur dom stackars urtusendeungarna kände 2008-9 när deras föräldrar blev av med deras barndomshem pga märkliga marknadsinstrument.. I Sverige hände inte detta, men underskatta inte effekten detta hade på amerikanska ”ungdomar” och sympatierna dom fått världen runt! Jag kommer gå in på måndag igen med ungefär en DD.. tappar jag det så må det vara hänt, men det här är min ungdoms uteblivna protest! Vem, utom dom närvarande, önskar att dom missade woodstock liksom? Inget kön, partipolitisk åsikt eller hudfärg.. bara ett stort långfinger i arslet på dom som gav oss IT-bubblan och bostadskrisen (i detta millenniet!).. om inte, do it for the lulz och gå in med ett par klockband, behöver ni likviditet så har jag 20 och 22mm ;)
HOLD THE LINE!
_20210129_164721.JPG

Läste en tråd på Flashback om att WSB skulle ge sig på silverpriset men jag är för dåligt insatt i hur det funkar på Reddit för att veta om det bara är någon enstaka person (galning?) som dragit i gång detta.

Såg sen den här nyheten i morse som var intressant:

"Australiska S&P/ASX200 noterades 0,8 procent högre. På bolagsnivå avancerade framför allt gruvbolag. Argent Minerals steg över 40 procent medan Adriatic Metals klev upp 14 procent. Uppgångarna ses mot bakgrund av att spotpriset på silver stigit drygt 5 procent till över 28 dollar per uns, rapporterar CNBC.

En av anledningarna till silvrets prisuppgång ses mot bakgrund av att privatsparare på nätforumet Reddit numera verkar ha silvret som ny måltavla efter att under föregående vecka köpt aktier i den amerikanska spelkedjan Gamestop, rapporterar Reuters."

Läste en tråd på Flashback om att WSB skulle ge sig på silverpriset men jag är för dåligt insatt i hur det funkar på Reddit för att veta om det bara är någon enstaka person (galning?) som dragit i gång detta.

"Australiska S&P/ASX200 noterades 0,8 procent högre. På bolagsnivå avancerade framför allt gruvbolag. Argent Minerals steg över 40 procent medan Adriatic Metals klev upp 14 procent. Uppgångarna ses mot bakgrund av att spotpriset på silver stigit drygt 5 procent till över 28 dollar per uns, rapporterar CNBC.

En av anledningarna till silvrets prisuppgång ses mot bakgrund av att privatsparare på nätforumet Reddit numera verkar ha silvret som ny måltavla efter att under föregående vecka köpt aktier i den amerikanska spelkedjan Gamestop, rapporterar Reuters."
Jag har dålig (noll) koll på bolagsnivåerna, men kollar man råvarumässigt så är det inte så imponerande. Visst har det skuttat upp, men över 6mån har det rört sig lite ryckigt ändå, vi är inte högst på de sexmån heller. Över tio år är det också ”lågt”.
Jag tror (gissning) att vi kommer att få se flera experiment/tester från forumnissarna för att känna på vad ”de” faktiskt kan påverka. Jämför med dagens eventuella uppblåsning av XRP till exempel.
F97F1F2C-6BB9-43B8-9ACD-2EC8841FE667.png
056CE866-8A0A-472C-8852-BFEE2E6F8E7A.png
2E744CD7-A12D-4305-9999-DA28A7BEAFDE.png

Tur man har ngt de ger sig på... :D
20210201_085224.jpg

Skämt åsido.

Ser bara mer och mer ut som ren och skär marknadsmanipulation och pyramidspel imo. Tror tyvärr många av dessa unga killar och tjejer kommer bränna sig hårt...

20210201_085224.jpg

Skämt åsido.

Ser bara mer och mer ut som ren och skär marknadsmanipulation och pyramidspel imo. Tror tyvärr många av dessa unga killar och tjejer kommer bränna sig hårt...

Min granne tittade i kaffesumpen i morse och tydligen ska Game Stop bara öka och öka så jag tänkte maxbelåna radhuset, sälja klockorna och gå All In. Hävstång, det måste väl bara bra bra? Såg att någon skrev så på Flashback så det ska jag köra på också. Rikedom...here I come 🤑🤑🤑

Skämt åsido.

Enligt tråden på Reddit så anser de att JP Morgan "mixtrat" med silverpriset under lång tid vilket jag inte vet om det är sant.

Är själv lång i silver via AUAG Silverbullet som jag skrivit om tidigare i tråden så priset får gärna gå upp.

Enligt tråden på Reddit så anser de att JP Morgan "mixtrat" med silverpriset under lång tid vilket jag inte vet om det är sant.

Är själv lång i silver via AUAG Silverbullet som jag skrivit om tidigare i tråden så priset får gärna gå upp.
Vet inte heller. Låter ju långsökt men vem vet. De flesta som är korta silver är nog dock det för att det är en hedge, tex gruvor. Men de tjänar ju bara mer pengar på detta så jag har lite svårt att se hur det ska bli en kraftig short squeeze. Och antar Reddit köper frontkontrakten så det mest bara blir sjuk backwardation, medan säkert JP och andra är kort längre ut, och kan nog nyttja kurvan bättre än småsparare då småsparare inte kan handla futures på samma vis.

Men har inte så bra koll på silver, de kanske har rätt och lyckas, även om jag har väldigt svårt att tro det.... lyckas som i att faktiskt få ut en vinst. Att pressa upp priset för att sedan göra det omvända när de säljer är i min värld inte att lyckas... Men vi får se :)

Vet inte heller. Låter ju långsökt men vem vet. De flesta som är korta silver är nog dock det för att det är en hedge, tex gruvor. Men de tjänar ju bara mer pengar på detta så jag har lite svårt att se hur det ska bli en kraftig short squeeze. Och antar Reddit köper frontkontrakten så det mest bara blir sjuk backwardation, medan säkert JP och andra är kort längre ut, och kan nog nyttja kurvan bättre än småsparare då småsparare inte kan handla futures på samma vis.

Men har inte så bra koll på silver, de kanske har rätt och lyckas, även om jag har väldigt svårt att tro det.... lyckas som i att faktiskt få ut en vinst. Att pressa upp priset för att sedan göra det omvända när de säljer är i min värld inte att lyckas... Men vi får se :)
Om jag förstod det hela rätt hade det med leverans av fysiskt silver att göra. De som köpte terminer uppmanades att begära fysiskt silver när terminen löpte ut.

Det jag läst på WSB är att de INTE vill att silvret ska gå upp, då Citadel äger enorma mängder silver.
Vad som misstänks är att någon börjat driva idén om en short squeeze även på silver för att lura kapital från $GME.
Det enda jag är säker på är att den idén är sorgligt korkad, oavsett om det är nått retard på WSB eller en hedgefond som kommit på det, men om det rör sig om en infiltration så måste jag ju ändå säga Well Played!

Det jag läst på WSB är att de INTE vill att silvret ska gå upp, då Citadel äger enorma mängder silver.
Vad som misstänks är att någon börjat driva idén om en short squeeze även på silver för att lura kapital från $GME.
Det enda jag är säker på är att den idén är sorgligt korkad, oavsett om det är nått retard på WSB eller en hedgefond som kommit på det, men om det rör sig om en infiltration så måste jag ju ändå säga Well Played!
Well. Jag tror att JP skrattar hela vägen till banken och arbar skiten ur silvermarknaden just nu....

Typ alla produkter tillgängliga för retail är dessutom inte möjliga att begära leverans på... och om de nu fick leverans är det ju lite jobbigt att åka över halva jordklotet för att hämta upp sitt uns med silver i en hamn....

Nä detta kommer nog inte sluta bra the David...

Precis detta som var min poäng innan. Grundidén med GME var smart. Sedan har det växt till ren manipulation och pyramidspel...

När vi ändå är inne i ryktesspridning.
Det finns de som dragit streck mellan firmor som ligger kort i $GME och lång i aktier som gick ner förra veckan.
Idén är att de tvingats minska sina långa positioner för att få loss kapital till att kunna hålla sina korta i $GME öppna.
Om man tror detta stämmer så bör man inte vara orolig över sättningen förra veckan utan se om det finns köplägen istället.

När vi ändå är inne i ryktesspridning.
Det finns de som dragit streck mellan firmor som ligger kort i $GME och lång i aktier som gick ner förra veckan.
Idén är att de tvingats minska sina långa positioner för att få loss kapital till att kunna hålla sina korta i $GME öppna.
Om man tror detta stämmer så bör man inte vara orolig över sättningen förra veckan utan se om det finns köplägen istället.
Nej jag köpte mer i torsdags och fredags, och om det fortfarande är så köper jag idag. Men verkar hitintills vända upp generellt.

En liten tanke som slog mig men tänk om biden får igenom sitt stimulanspaket där varje amerikan kommer få 2000$ per person, även till personer som egentligen inte är behov av det. Tidigare paketen har ju visat på att mycket av dessa gick rakt in i sparandet/börsen. (källa)

Vad händer när man slänger bensin på en glödhet eld? Jag är för ung för att ha upplevt it-bubblan men misstänker att man kan se väldigt liknande drag när risken är totalt bortblåst

Senast ändrad:
Absolut, aktiehandeln hanterar väldigt stora belopp.
Det som dock jag anmärker på är att han upprepade gånger väldigt felaktigt påstår att handeln i GME är flera miljarder OM DAGEN.
Det är en otrolig överdrift, även om alla världens transaktioner gick genom hans firma, vilket det naturligtvis inte gör.
Hur stor andel av världens handel sitter han på? 10% otrolugt högt räknat?
Då hanterar han 5 miljoner transaktioner om dagen, inte "multiple billions".
Sedan pekar han ju även ut precis de personer jag tidigare pekat ut, "clearing houses" aka Citadell, som i måndags investerade 2,7 biljarder dollar i Melvin som är en av firmorna som ligger enormt korta i GME.
Vill inte vara den men bara måste, menat i all välmening och inget annat.
Here goes:
En Billion på engelska är en miljard på svenska medans en Biljard på svenska faktiskt är en miljon miljarder.

Tror att det var en intervju med just Eric Strand där han lyfte att det pågår en utredning om manipulation av silverkursen av JPM. Om jag kommer ihåg rätt så la de stora ordrar när handeln var stängd som de sedan annullerade innan de gick igenom. Sen vet jag inte om det är detta WSB har reagerat på.

Tror att det var en intervju med just Eric Strand där han lyfte att det pågår en utredning om manipulation av silverkursen av JPM. Om jag kommer ihåg rätt så la de stora ordrar när handeln var stängd som de sedan annullerade innan de gick igenom. Sen vet jag inte om det är detta WSB har reagerat på.
Eric Strand:
"Jag brukar säga ”managed” på engelska istället för ”manipulated”. Det är en liten skillnad där. Men man har alltså styrt priserna och det här är väldigt intressant just nu i dagarna för i 10 år har J.P. Morgan, som är världens största affärsbank, gått kort alla uppgångar.

Jag ska försöka förklara. Priserna har gått upp. J.P. Morgan har gått kort i uppgången, så de har gått i förlust, men sedan när genomsnittspriserna börjar komma upp med uppgången – och närmar sig – då har de lagt stora säljordrar som kallas för ”spoofing” mitt i natten och då har de fått priserna att vika ner.

Då, när priserna har vikit ner, då har de dragit tillbaka sina ordrar och då har de trendföljande datastyrda systemet som inte kan tänka med mänsklig hjärna, som bara reagerar på att det har gått igenom snittet, då säljer de. Och då har J.P. Morgan köpt tillbaka sina korta positioner. Det här har J.P. Morgan gjort i 10 år och aldrig tagit en förlust."

Hörrni, det här med manipulation avseende silverpriset har varit på tapeten senaste 20 åren och det är ungefär samma tugg då som nu.

Ta det med en STOR nypa salt, just silver har en tendens att dra till sig de absolut galnaste foliehattarna med helt urspårade konspirationsteorier. "Goldbugs" är rena rama lågstadiet jämfört med silvernissarna.

Snälla, ta in formation från nyanserade "experter" och inte bara de som alltid pratar i egen bok. Nu säger jag inget om de nämna tidigare i tråden men det är ett hett tips från en som bränt sig förr.

Tillbaka
Topp