• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Försökte gå in i First Majestic Silver Corp när handeln öppnade, la ett bud på en bra bit över stängningskursen. Men den öppnade upp på typ +25% så det blev inga aktier. Får se om man köper lite AuAg silver bullet i stället.

c9lg95srmj521.png

Om förhandeln ser ut som efterhandeön så är det rea på gme! Det sprids blatanta lögner just nu om att blankarna har löst ut sina positioner osv och det eldas på av nyhetsbolag och börsmedia å det grövsta.. idag påstod bloomberg mfl att mer än 50% av blankningarna betalats.. hur gjordes detta? Inte ens om varenda affär som gjordes idag gjordes för att lösa ut korta positioner så räcker det till hälften.. DFV tappade 5 miljoner dollar idag, det gjorde han för att han har fattat ;) diamanthänder bröder! Nu har det fan blivit en principsak för mig också.. Melvin, Citadel och resten skall blöda 😈

Om förhandeln ser ut som efterhandeön så är det rea på gme! Det sprids blatanta lögner just nu om att blankarna har löst ut sina positioner osv och det eldas på av nyhetsbolag och börsmedia å det grövsta.. idag påstod bloomberg mfl att mer än 50% av blankningarna betalats.. hur gjordes detta? Inte ens om varenda affär som gjordes idag gjordes för att lösa ut korta positioner så räcker det till hälften.. DFV tappade 5 miljoner dollar idag, det gjorde han för att han har fattat ;) diamanthänder bröder! Nu har det fan blivit en principsak för mig också.. Melvin, Citadel och resten skall blöda 😈
Zzzzzzzz

Braveheart-Mel-Gibson.jpg

Rea? Du driver? Stenålderkedjan gamestop är värderad till 200 miljarder.
Det är like mycket rea som när en invicta är nedsatt 30% från ett nypris På 20 000

En generell fråga kring kortning (som även kopplar till GME dock). Man kortar aktier för man tror på en nedgång. Jag lånar aktier, säljer på marknaden, aktien sjunker, jag köper tillbaks den mängden jag har lånat till ett lägre pris och betalar tillbaks mitt lån, behåller vinsten, fine.

Men fanns det verkligen så mycket fall höjd i GME att det var värt att korta? Egentligen svarar jag kanske på min egen fråga med: Uppenbartligen eftersom så många gjort det. Men vad missar jag? Eller är det så att fallet ifrån typ 20USD som det låg på ner mot 0(?) är en tillräckligt god affär så därför gör man det? Vad händer med de korta positionerna om förtetaget går i konkurs?

Hoppades på att AMC skulle komma upp till $20 igår. Nu ligger den och skvalpar runt $10 så kommer med 99% att sälja av den idag.

Det hade varit kul med en liten bonus i bössan men så får de vara =)

En generell fråga kring kortning (som även kopplar till GME dock). Man kortar aktier för man tror på en nedgång. Jag lånar aktier, säljer på marknaden, aktien sjunker, jag köper tillbaks den mängden jag har lånat till ett lägre pris och betalar tillbaks mitt lån, behåller vinsten, fine.

Men fanns det verkligen så mycket fall höjd i GME att det var värt att korta? Egentligen svarar jag kanske på min egen fråga med: Uppenbartligen eftersom så många gjort det. Men vad missar jag? Eller är det så att fallet ifrån typ 20USD som det låg på ner mot 0(?) är en tillräckligt god affär så därför gör man det? Vad händer med de korta positionerna om förtetaget går i konkurs?
Det spelar ju ingen egentlig roll vad den faktiska priset ligger på, du köper ju bara fler aktier (eller blankningar) så du kommer upp i den summa du vill satsa.
100% nergång (konkurs) innebär ju 100% förtjänst lite förenklat.

Om bolaget verkligen går under så finns det ju inte aktier värda namnet att "ge tillbaka" till långivaren.
I fallet med just Gamestop så var det många institut ansåg detta vara en möjlighet - eller åtminstone att det fanns fallhöjd ner mot noll.

Vilket så klart inte är helt taget ur luften.
De har en rejält föråldrad affärsidé och har redan tidigare tvingats stänga ner mängder av butiker och lämna hela regioner.

Ni som är lite mer aktiva och dessutom spar till barn: Hur ser fördelningen ut aktier/fonder i barnsparandet? Antar att upplägget kanske är det samma som pensionssparandet att det övervägande aktier som skiftas till majoritet fonder när det är dags att plocka ut?

Ni som är lite mer aktiva och dessutom spar till barn: Hur ser fördelningen ut aktier/fonder i barnsparandet? Antar att upplägget kanske är det samma som pensionssparandet att det övervägande aktier som skiftas till majoritet fonder när det är dags att plocka ut?
Har bara fonder just nu.

Spiltan 50%
Swedbank Robur Ny Teknik 25%
Avanza Zero 25%

Antagligen inte den bästa fördelningen där ute men den funkar med ett månadssparande som jag kan glömma bort vilket är väldigt trevligt.

Före öppning imorgon onsdag...
Oändligt mycket färre.

Det är nog ungefär hit som folk vågar tro på det.

Jag har stått helt utanför - men klart intressant att bara ha gjort det och tittat på.
Trist för alla som tappar en massa pengar, dock.
16k fler ägare i AMC idag än i fredags före öppning och aktien har ju inte satt några nya toppar under den perioden.
Stora vinnaren den här perioden är Avanza med courtage och valutaväxling.

16k fler ägare i AMC idag än i fredags före öppning och aktien har ju inte satt några nya toppar under den perioden.
Stora vinnaren den här perioden är Avanza med courtage och valutaväxling.

Så är det absolut.
Köpte på mig lite AVA till i fredags, i och med detta.

Vi får väl se hur många som blir kvar. Är ju trots allt ett ganska rejält tapp bara sedan i fredags.
Och om vi får anta att ganska många av de 33'/37' hoppat på av ren FoMo så hoppar de nog också av ganska lätt.
Har en känsla av att vi sett allt det roliga som detta hade att erbjuda.

Den som lever får se.

All in. Barnens sparkapital och topplåna huset. Alla ska med! Hörde en taxichaufför som var god för 12 millar innan lunch. Nu åker vi! HODL! Till månen. Osv.

Tillbaka
Topp