• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Man ligger ju inte sömnlös över dessa direkt. :)

Jag har dock sista två månaderna sålt av rätt mycket Stillfront och köpt mer Embracer, för att ha 50/50 mellan Still/Emb. Låg för tung i just Still. Nu är det perfekt.
Det är tre magiska bolag. Har ägt samtliga men äger idag bara lite embracer.

Instalco plockade jag faktiskt in i mars i dippen runt 70kr. Sålde runt 230 vilket kan diskuteras men i mina ögon kändes aktien inte längre uppenbart undervärderad på de nivåerna. Skulle dock inte förvåna mig om kursen förbipasserar 300 snart..

Vad gäller SF så sålde jag faktiskt i höstas ett tag innan aktiesplit när kursen låg runt 1100 ish. Tog position runt 315 så var en rätt ok affär ändå.

Likaså Embracer viktade jag ner rejält efter över 200% avkastning. Sålde kring 210 o var medveten om att kursen mycket väl kunde fortsätta (vilket den gjorde nu efter rapport), men vinsthemtagningar är inte helt fel alltid. Tycker börsklimatet är ganska läskigt tbh så har omallokerat portföljen.

Vidare har vinstpengarna gått in och avkastats i andra bolag jag idag äger, så som Sleep number, CSAM, Bonex m.fl de sistnämnda har varit svårflörtade sen årsskiftet men jag är ruskigt bullish båda casen.

Jag tror på den, därav tecknande. Beroende på tilldelning så behåller jag och säljer lite direkt om den tar fart
Det är människor som spelar datorspel som köper dessa produkter, oftast. Antingen på fritiden eller som yrke.

Vilka negativa aspekter är det du menar?
Tänkte likadant vid Thunders IPO. Där tänkte jag sälja direkt om jag fick fullt. Nu fick jag bara lite och valde att behålla. Såhär i backspegeln så skulle man ju köpt de aktierna man inte fick. Thunder har ju gått riktigt bra på slutet.
Säkert får man inte fullt nu heller och blir kvar ett tag i aktien.

P/E var väl snarare 14 ish

Edit:
1612886926523.png

Vet inte exakta talen vinst-talen. Men 14 är inte så högt det heller. De etablerade ligger på 50-60 ungefär.

Det är tre magiska bolag. Har ägt samtliga men äger idag bara lite embracer.

Instalco plockade jag faktiskt in i mars i dippen runt 70kr. Sålde runt 230 vilket kan diskuteras men i mina ögon kändes aktien inte längre uppenbart undervärderad på de nivåerna. Skulle dock inte förvåna mig om kursen förbipasserar 300 snart..

Vad gäller SF så sålde jag faktiskt i höstas ett tag innan aktiesplit när kursen låg runt 1100 ish. Tog position runt 315 så var en rätt ok affär ändå.

Likaså Embracer viktade jag ner rejält efter över 200% avkastning. Sålde kring 210 o var medveten om att kursen mycket väl kunde fortsätta (vilket den gjorde nu efter rapport), men vinsthemtagningar är inte helt fel alltid. Tycker börsklimatet är ganska läskigt tbh så har omallokerat portföljen.

Vidare har vinstpengarna gått in och avkastats i andra bolag jag idag äger, så som Sleep number, CSAM, Bonex m.fl de sistnämnda har varit svårflörtade sen årsskiftet men jag är ruskigt bullish båda casen.
Instalco är ju lite som VS:ens svar på Emb/Still. Växer och växer via förvärv, och verkar veta vad de köper upp.

Till skillnad från Starbreeze som brände miljardkassa på skit. Hua. Jag kan lite hoppas att Embracer skulle köpa upp Starbreeze för Payday IPt och lägga ner resten.

Ni som tecknar Fractal, hur ser ni på själva bolaget och deras produkter. Liksom nästan allt som gör IPO idag går bra och funderar även på att hoppa på under kort sikt men tänker ni hålla detta långsiktigt? Jag kan inte se många positiva aspekter för den stationära speldator-industrin på lång sikt. Har lite koll på just dator delar och chassin så jag vet att Fractal gör toppen produkter men det kvittar ju om industrin kommer minska.
Pratade med en yngre förmåga som menade att upplösning, fps och att kunna styra med mus var en klar fördel med PC.

Är själv helt ointresserad av gaming som hobby men kan tänka mig att Svensson väljer konsoler för att det är enklare, inte bättre.

Vet inte exakta talen vinst-talen. Men 14 är inte så högt det heller. De etablerade ligger på 50-60 ungefär.
Självfallet säger inte emot i detta fall, MEN relativvärdering ska man verkligen akta sig för.

Vissa bolag förtjänar helt enkelt inte högre multiplar. Ledning har sagt att man har tillväxtmål om 10% CAGR och det är alldeles för lite för att hoppas på någon större multipelexpasion

Intervjuat? Är du ekonomijournalist?
Njae hehe. Men brukar kontakta management när jag går in tungt i bolag. I instalcos fall bokade IR in mig i telefonmöte med Robin Boheman själv!

Rekommenderas att kontakta ledning. Bolag som värnar om aktieägarvärde brukar vara duktiga att sätta upp möten / intervjuer vilket är ett ypperligt tillfälle att få extra kött på benen inför en investering.

I vissa fall har det även fått mig att backa från att investera, så det är en bra hyigenfaktor

Njae hehe. Men brukar kontakta management när jag går in tungt i bolag. I instalcos fall bokade IR in mig i telefonmöte med Robin Boheman själv!

Rekommenderas att kontakta ledning. Bolag som värnar om aktieägarvärde brukar vara duktiga att sätta upp möten / intervjuer vilket är ett ypperligt tillfälle att få extra kött på benen inför en investering.

I vissa fall har det även fått mig att backa från att investera, så det är en bra hyigenfaktor
Helt klart smart.

De enda jag haft kontakt med personligen var Starbreeze för ett antal år sedan, och då Nermark som är en schysst kille. MEn inte intervju, utan mail. Jag lyckades till och med föra samman en amerikansk underground-rappare och Starbreeze så han fick medverka i Payday med sin musik. :)

Helt klart smart.

De enda jag haft kontakt med personligen var Starbreeze för ett antal år sedan, och då Nermark som är en schysst kille. MEn inte intervju, utan mail. Jag lyckades till och med föra samman en amerikansk underground-rappare och Starbreeze så han fick medverka i Payday med sin musik. :)
Ibland klarar man sig långt på mail!

Haha häftigt!

Mkt låg P/E på typ 11. SHB, Tin och Enter tecknar sig för enorma poster, de köper detta på lång sikt.

Snackats WR, bärbart, quantum computing, streama allt ett bra tag nu.
Jag tror inte cloud gaming, VR eller sådant kommer bli vanligt på ett bra tag men tror att åtminstone cloudgaming kan ha en plats i framtiden. Jag har suttit och grublat lite men kommer nog teckna minimum iaf och då på en 2-5 års horisont beroende på vad aktiekursen gör.

Jag tror inte cloud gaming, VR eller sådant kommer bli vanligt på ett bra tag men tror att åtminstone cloudgaming kan ha en plats i framtiden. Jag har suttit och grublat lite men kommer nog teckna minimum iaf och då på en 2-5 års horisont beroende på vad aktiekursen gör.
1 av 50 är nu VR användare på Steam.

Tyvärr så är det Oculus (Facebook) som står för den absolut största delen. Förhoppningsvis så kommer andra tillverkare med likvärdiga/bättre produkter till bra pris och där man inte behöver ha Facebook-konto .... De har tagit över marknaden helt som det är nu

Jag också. Snacka en timme idag med Tim igår innan jag gick in i AAPL.

Han blev lite sur när jag insisterade på Zoom, men jag sa som det var, jag kör inte Mac eller iPhone så han kunde glömma Facetime!
;-)

Disclaimer: Jag äger både AAPL och ZM.

1 av 50 är nu VR användare på Steam.

Tyvärr så är det Oculus (Facebook) som står för den absolut största delen. Förhoppningsvis så kommer andra tillverkare med likvärdiga/bättre produkter till bra pris och där man inte behöver ha Facebook-konto .... De har tagit över marknaden helt som det är nu

Intressant, hur kan man se den statistiken?

Finns det ingen VR konkurrent? Vilka är närmast, vad är deras stats?

Ni som tecknar Fractal, hur ser ni på själva bolaget och deras produkter. Liksom nästan allt som gör IPO idag går bra och funderar även på att hoppa på under kort sikt men tänker ni hålla detta långsiktigt? Jag kan inte se många positiva aspekter för den stationära speldator-industrin på lång sikt. Har lite koll på just dator delar och chassin så jag vet att Fractal gör toppen produkter men det kvittar ju om industrin kommer minska.

jag kommer inte köpa in mig, men stationära gaming burkar kommer finnas ett bra tag framöver. varken konsoler eller bärbara gaming laptops kommer i närheten av prestandan, vilket är ganska logiskt. små kompakta boxar klarar helt enkelt inte av att pumpa in mängden ström som behövs för att få den värsta prestandan. eller ja, det går men maskinen brinner upp 😜.

produkten fick helt klart en boost pga pandemin, och jag tror inte alla som köpte på sig en burk bara slutar spela när vi äntligen kan leva någorlunda normalt. väldigt många som kommer fortsätta, uppgradera längre fram etc etc

Är det inte roligare att ha klockor jämfört med papper eller inte ens det nu för tiden? Allt sker ju på konton.
Sjalvklart ar det sa.
Dessutom. Nar allt gar at helvete sa ar det mer praktiskt ha en klocka. Iallfall sa kan den fortfarande visa vad klockan ar,aven om den ar helt vardlos.
Skulle den vara i adelmetall sa kanske man kan stampa en kopp kaffe pa den?

Medan mitt VP-konto bara visar en elektronisk nolla pa skarmen....

Skamt asido.
Med tanke pa hur borsen har gatt sedan arsskiftet och mina cannabisaktier idag sa kan det bli bade guldklocka och cigarr

Intressant, hur kan man se den statistiken?

Finns det ingen VR konkurrent? Vilka är närmast, vad är deras stats?
Det går att se hos steam.
Men det finns en bra sammanfattning här

De största spelarna är Facebook(Oculus), Valve och HTC

Flaggade för Swedish Match tidigare, totalt bortglömd och undervärderad. Idag artikel som ger Rek. Köp.

Rapport på onsdag.
1612957247036.png

Vad säger du om rapporten ;)

Inte svinkul att sitta på idag, ner över 5 % i skrivande stund. Överreaktion kanske, men kommer efterföljande nedjusterade riktkurser kan man räkna med fortsatt tapp.

Fyller du på nu eller hur resonerar du?

1612957247036.png

Vad säger du om rapporten ;)

Inte svinkul att sitta på idag, ner över 5 % i skrivande stund. Överreaktion kanske, men kommer efterföljande nedjusterade riktkurser kan man räkna med fortsatt tapp.

Jag satt på aktier för 280k bara i SWMA så nä, inte skitkul idag. Jävligt besviken... finns inte så mycket mer att säga. Skalade av vid 650, så kom hyfsat helskinnad ut.

Jag satt på aktier för 280k bara i SWMA så nä, inte skitkul idag. Jävligt besviken... finns inte så mycket mer att säga. Skalade av vid 650, så kom hyfsat helskinnad ut.
Tråkigt att höra. Man kan inte alltid ha rätt i analysen tyvärr. Men bara att ta nya krafttag!
Jag har själv varit lite skeptisk till hur man ska tackla konkurrens mot BAT. Men är ärligt talat inte så påläst i SWMA.

Är det till någon tröst tog min portfölj en fet smäll idag då ett av mina största innehav var ner nästan 6 %. Bygger dock inte på någon fundamenta, utan är ett resultat av dålig likviditet som bidrar till sjuk volla, men ändå.

Jag också. Snacka en timme idag med Tim igår innan jag gick in i AAPL.

Han blev lite sur när jag insisterade på Zoom, men jag sa som det var, jag kör inte Mac eller iPhone så han kunde glömma Facetime!
;-)

Disclaimer: Jag äger både AAPL och ZM.
Vad fick dig att få in i AAPL idag? Jag äger AAPL själv. Edit. Trött i huvudet och läste inte hela inlägget.

Senast ändrad:
Tråkigt att höra. Man kan inte alltid ha rätt i analysen tyvärr. Men bara att ta nya krafttag!
Jag har själv varit lite skeptisk till hur man ska tackla konkurrens mot BAT. Men är ärligt talat inte så påläst i SWMA.

Är det till någon tröst tog min portfölj en fet smäll idag då ett av mina största innehav var ner nästan 6 %. Bygger dock inte på någon fundamenta, utan är ett resultat av dålig likviditet som bidrar till sjuk volla, men ändå.
Man skulle bara accepterat att SWMA gått upp 6% på 2 dagar och gått vidare /skalat rejält. Mycket vill ha mer.....

Nåväl, lärt mig något iaf.

Tillbaka
Topp