• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Sprang på den här häromdagen, blev inte klok på om alltihop var en scam men handlade för några tusenlappar i fredagskväll som snabbt dubblade sitt värde. Sålde rätt snabbt men kursen steg hela dagen. Absurd ökning sista månaderna.

Screenshot_20210208-215440.png

Savr har i smyg minskat rabatten rejält på Thematica-fonden. Nu är det bara 12% mindre än ordinarie. Trist. Men men.. :(

Nämnde man mobilt internet -99 hände samma sak som om man nu nämner batterier och fordon.
Man skapar extrema kursökningar och bubblor :)

Savr har i smyg minskat rabatten rejält på Thematica-fonden. Nu är det bara 12% mindre än ordinarie. Trist. Men men.. :(
Har de minskat den faktiska rabatten som de återbetalar, eller är det transaktionsavgiften som uppdaterats?

Det kanske är annorlunda med den fonden, men så är det i alla fall exempelvis på IKC Avkastningsfond som jag uppfattar det, där rabatten (eller snarare återbetalningen) fortfarande är 0,21 %. Dock blir ju besparingen jämfört med Avanza lägre i % än tidigare, men inte i faktiska pengar i och med att ju transaktionsavgiften uppdaterats även hos Avanza.

Har de minskat den faktiska rabatten som de återbetalar, eller är det transaktionsavgiften som uppdaterats?

Det kanske är annorlunda med den fonden, men så är det i alla fall exempelvis på IKC Avkastningsfond som jag uppfattar det, där rabatten (eller snarare återbetalningen) fortfarande är 0,21 %. Dock blir ju besparingen jämfört med Avanza lägre i % än tidigare, men inte i faktiska pengar i och med att ju transaktionsavgiften uppdaterats även hos Avanza.
Vet faktiskt inte. Men förut stod det 25-ish nåt i rabatt mot ordinarie pris. Därför jag körde Savr för denna. Nu står det 12% rabatt. Det är bland de lägsta rabatterna de har om man kollar runt där.

Vet faktiskt inte. Men förut stod det 25-ish nåt i rabatt mot ordinarie pris. Därför jag körde Savr för denna. Nu står det 12% rabatt. Det är bland de lägsta rabatterna de har om man kollar runt där.
Det låter som ett rätt rejält skutt. Kanske inte kan förklaras av uppdaterad transaktionsavgift. Mejla dem och fråga?

En tanke som vi diskuterade var att jag och min kompis startar ett holdningbolag där vi äger 50% var.
Holdingbolaget i sin tur äger våra 50% i bolaget som har verksamheten.

Om det är bästa upplägget rent skattetekniskt vet jag inte men vi ska diskutera upplägget med folk som kan mer om sånt här.

Om någon har mer input tas det tacksamt emot :)
Om du vill få pengar att konsumera vill du äga aktierna direkt själv personligen.
Vill du få pengar att ha till fortsatt företagande är det skatteeffektivt att äga aktierna via bolag.

Sedan har det kommit en lösning som kanske är bäst för dig, äga onoterat i KF

Vad har ni för åsikter kring avanza och deras kick-back på att sälja "dyra" fonder? Personligen tycker jag avanza(säkert också nordnet) är väldigt transparanta med avgifter och kostnader kopplat till det där man dessutom har man tex avanza zero som är helt gratis. Så länge man har den transparansen så tycker jag inte det är fel att dom får pengar för att sälja andras fonder. Till skillnad från storbankerna så är dom väldigt duktiga på att glömma avgifter som kan har enorm påverkan för ett långsiktigt sparande.

Tänker jag fel här?

Vad har ni för åsikter kring avanza och deras kick-back på att sälja "dyra" fonder? Personligen tycker jag avanza(säkert också nordnet) är väldigt transparanta med avgifter och kostnader kopplat till det där man dessutom har man tex avanza zero som är helt gratis. Så länge man har den transparansen så tycker jag inte det är fel att dom får pengar för att sälja andras fonder. Till skillnad från storbankerna så är dom väldigt duktiga på att glömma avgifter som kan har enorm påverkan för ett långsiktigt sparande.

Tänker jag fel här?
Förstår man hur de tjänar pengar och att man måste byta bank för att kunna nå en människa bakom, är det väl ok. Det är ett ok upplägg för de som förstår och mindre bra för de som är i behov av kunnig hjälp.

Ja, tecknade mig också.
Ni som tecknar Fractal, hur ser ni på själva bolaget och deras produkter. Liksom nästan allt som gör IPO idag går bra och funderar även på att hoppa på under kort sikt men tänker ni hålla detta långsiktigt? Jag kan inte se många positiva aspekter för den stationära speldator-industrin på lång sikt. Har lite koll på just dator delar och chassin så jag vet att Fractal gör toppen produkter men det kvittar ju om industrin kommer minska.

Ni som tecknar Fractal, hur ser ni på själva bolaget och deras produkter. Liksom nästan allt som gör IPO idag går bra och funderar även på att hoppa på under kort sikt men tänker ni hålla detta långsiktigt? Jag kan inte se många positiva aspekter för den stationära speldator-industrin på lång sikt. Har lite koll på just dator delar och chassin så jag vet att Fractal gör toppen produkter men det kvittar ju om industrin kommer minska.
Varför skulle industrin minska?

Jag tror på den, därav tecknande. Beroende på tilldelning så behåller jag och säljer lite direkt om den tar fart
Det är människor som spelar datorspel som köper dessa produkter, oftast. Antingen på fritiden eller som yrke.

Vilka negativa aspekter är det du menar?

Varför skulle industrin minska?
Jag tror på den, därav tecknande. Beroende på tilldelning så behåller jag och säljer lite direkt om den tar fart
Det är människor som spelar datorspel som köper dessa produkter, oftast. Antingen på fritiden eller som yrke.

Vilka negativa aspekter är det du menar?
Nu är detta mycket lång sikt liksom 10+ år. Asså bara den personliga PCn, speciellt i stationär form, kommer den har någon plats i framtiden? Syftar lite mot den ökande prestandan hos mobiler och konsoler. Gaming kommer inte försvinna men känns konstigt om den stationära speldatorn fortfarande har en plats om något decenium. Fractals marknad är väldigt specifik och de erbjuder ju inte lika mycket som t.ex Corsair som även har mycket runt om (tagnentbord, möss, hörlurar).

Förstår man hur de tjänar pengar och att man måste byta bank för att kunna nå en människa bakom, är det väl ok. Det är ett ok upplägg för de som förstår och mindre bra för de som är i behov av kunnig hjälp.

Väldigt hårdvinklad artikel och rubrik. Noll procent i avgift är ju just det. Avanza zero är inte perfekt, men nog är det inte ett "knep", den ger ju vad den lovar. Att kunderna sedan vandrar vidare till dyrare produkter väljer de ju själva. Det mörkas väl aldrig hur stor totala avgiften är?

Med det sagt så hatar jag fonder.

Kan något kännas mer 2021-bubbla än detta?

Ett några månader gammalt bolag som heter "Ingenting" skall göra trådlösa lurar och har redan fått 150 000 000 kr i riskkapital.

ALPHABET
Google köper in sig i Oneplus-grundarens nya bolag (Finwire)
2021-02-09 12:28
Google har köpt in sig i svenske Carl Peis, en av grundarna av Oneplus, nya bolag Nothing. Det Londonbaserade Nothing, som bildades för ett par månader sedan, ska ta fram hårdvara till konsumenter och målet är att på sikt bygga upp ett ekosystem av uppkopplade enheter, rapporterar Di Digital.

Målet är att ha en första produkt, trådlösa hörlurar, på marknaden redan första halvåret 2021 och för att få stöd till resan tar bolaget in 15 miljoner dollar, motsvarande 125 miljoner kronor, i nytt kapital. Merparten av pengarna kommer från GV, tidigare Google Ventures, som är Alphabets riskkapitaldel.

Svenskarna Kim Fai Kok och Zakaria Hersi från Truecaller samt Nick Dahl från Spotify är också mindre delägare i Nothing, liksom entreprenörerna Jakob Lovén och Tom Xiong.

Carl Pei lämnade chefsposten på det kinesiska mobilföretaget Oneplus under hösten 2020.

Mkt låg P/E på typ 11. SHB, Tin och Enter tecknar sig för enorma poster, de köper detta på lång sikt.

Snackats WR, bärbart, quantum computing, streama allt ett bra tag nu.

Väldigt hårdvinklad artikel och rubrik. Noll procent i avgift är ju just det. Avanza zero är inte perfekt, men nog är det inte ett "knep", den ger ju vad den lovar. Att kunderna sedan vandrar vidare till dyrare produkter väljer de ju själva. Det mörkas väl aldrig hur stor totala avgiften är?

Med det sagt så hatar jag fonder.
Hela branschen bygger på att många hoppas på att välja rätt så visst är det cyniskt i mina ögon, i andras smart.

Tänker jag fel här?
Inget fel alls. Håller Helt med dig.

1) Tycker för det första Avanza är mycket tydliga
2) Individen har också ansvar att aktivt läsa avtal, och information som finns tillgänglig

Tillbaka
Topp