• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Jag har lite svårt att förstå varför embracer och still måste dras med rejält neråt i en övrigt positiv börs i den negativa sektorstämningen efter paradox och thunders sämre rapporter. Men men. :)

Själv sålde jag av allt mitt igår efter 25%ish upp i hopp om att kunna köpa in mig lägre. Kommer vara fortsatt tufft och mer utspädning av aktierna kommer innan turismen och affärsresorna är tillbaka till pre-corona nivåer
Kommer de komma tillbaka till tidigare nivåer, eller kommer företag fortsätta spara pengar via videomöten nu när infrastruktur och mötesrutiner är inkörda och kalla det för miljötänk?
Jag är lite rädd för kontor och hotell med inriktning på affärsresenärer.

Kommer de komma tillbaka till tidigare nivåer, eller kommer företag fortsätta spara pengar via videomöten nu när infrastruktur och mötesrutiner är inkörda och kalla det för miljötänk?
Jag är lite rädd för kontor och hotell med inriktning på affärsresenärer.
Tror också många företag inklusive det jag jobbar på har insett va bra det funkar med virtuella möten. Tycker själv det är jäkligt bra att slippa en massa onödiga resor för kortare möten och utbildningar.

Ni som har lite koll på Thunderful.
Finns det risk för att fjolårets siffror är ett fall av kreativ bokföring inför IPO, AKA Dress the bride?

Ni som har lite koll på Thunderful.
Finns det risk för att fjolårets siffror är ett fall av kreativ bokföring inför IPO, AKA Dress the bride?
Inte insatt nog för att svara på frågan men jag är är lite tveksam till att Consensus Småbolag, Delphi Fondene, Knutsson Holdings, Naventi Fonder, Provobis, Strand Kapitalförvaltning och Vasastaden skulle gå på något sånt, eller?

Inte insatt nog för att svara på frågan men jag är är lite tveksam till att Consensus Småbolag, Delphi Fondene, Knutsson Holdings, Naventi Fonder, Provobis, Strand Kapitalförvaltning och Vasastaden skulle gå på något sånt, eller?
Beror väl på vad man gjort, men att bolag exempelvis skjuter på investeringar eller rekryteringar de vet kommer krävas inför en ipo för att kostnaderna ska se lägre ut är ju jäkligt svårt att se innan.

Du får gärna lufta dina tankar här när du läst in dig.
Har läst igenom rapporten mer noggrant nu. Det är ju faktiskt inte jättekul läsning om man ligger tung i bolaget. Jag var relativt medveten om att distributionsdelen utgjorde en väldigt stor del av bolaget men att den var pressad med så små marginaler som även verkar bli mindre och mindre, det låter inget vidare. Distributionsdelen utgör nästan 95% av omsättningen och jag får ingen riktig klarhet i vad man tänker kring den biten framöver, och här blir det tydligt hur beroende man är av stora släpp från Nintendo. Det låter som att lösningen på detta är att satsa massvis på att bygga ut sin egen spelutvecklingsdel. Man slår sig ganska hårt för bröstet om förvärv, nyanställda spelutvecklare och utbyggnad av spelutvecklingsdelen. Den har betydligt bättre marginaler men utgör fortfarande bara 5% av omsättningen, jämfört med ungefär 4,8% för 2019, och det låter som att det är här man lägger stort fokus framöver.

Vill jag köpa spelutvecklare som jobbar med förvärv och historiskt sett gjort det riktigt bra så tänker jag att jag hellre lägger mina pengar i t.ex. Embracer för tillfället. Men visst, det kan ju bli riktigt bra det här med, kassa har man! Men kan också gå för fort fram om man vill ta igen förlorad mark inom distribution och det blir kattskit av det i stället.

Med det sagt så känns väl en kurs på 58kr ändå ganska intressant om man väger risk/reward på den kursnivån. Jag fyllde på lite till på 57.70 innan stängning. Något bra spelsläpp från Nintendo, Corona avtar med mer fysisk försäljning i butik samt några lyckade spelsläpp från egna studios under 2021 och det kan säkert ta en fart uppåt igen.

Mina 5 cent, för vad det är värt!

Har läst igenom rapporten mer noggrant nu. Det är ju faktiskt inte jättekul läsning om man ligger tung i bolaget. Jag var relativt medveten om att distributionsdelen utgjorde en väldigt stor del av bolaget men att den var pressad med så små marginaler som även verkar bli mindre och mindre, det låter inget vidare. Distributionsdelen utgör nästan 95% av omsättningen och jag får ingen riktig klarhet i vad man tänker kring den biten framöver, och här blir det tydligt hur beroende man är av stora släpp från Nintendo. Det låter som att lösningen på detta är att satsa massvis på att bygga ut sin egen spelutvecklingsdel. Man slår sig ganska hårt för bröstet om förvärv, nyanställda spelutvecklare och utbyggnad av spelutvecklingsdelen. Den har betydligt bättre marginaler men utgör fortfarande bara 5% av omsättningen, jämfört med ungefär 4,8% för 2019, och det låter som att det är här man lägger stort fokus framöver.

Vill jag köpa spelutvecklare som jobbar med förvärv och historiskt sett gjort det riktigt bra så tänker jag att jag hellre lägger mina pengar i t.ex. Embracer för tillfället. Men visst, det kan ju bli riktigt bra det här med, kassa har man! Men kan också gå för fort fram om man vill ta igen förlorad mark inom distribution och det blir kattskit av det i stället.

Med det sagt så känns väl en kurs på 58kr ändå ganska intressant om man väger risk/reward på den kursnivån. Jag fyllde på lite till på 57.70 innan stängning. Något bra spelsläpp från Nintendo, Corona avtar med mer fysisk försäljning i butik samt några lyckade spelsläpp från egna studios under 2021 och det kan säkert ta en fart uppåt igen.

Tack för din tid! Får fundera hur jag ska göra.

jag har för mig de har sagt att det är egen spelutveckling/eget spelsläpp som är prio. distributionsdelen är där redan som en ”bonus” för att släppa sina egna spel.

med det sagt är det faktist rent uselt att. 1. sätta en sån hög värdering vid notering och 2. endast lyckas med förvärv av headup games om det nu är prio...

nåja, som du sa, pengar har de och förhoppningsvis blev idag en väckarklocka, även om 42% är lite överdriven som förmodligen kunde undvikts med bättre kommunikation.

insiderköp som visar de själva har tro på vad de gör, några bra förvärv och vettiga releaser från nintendo så återhämtar sig aktien snabbt nog. de som styr skutan verkar ändå vettiga när man lyssnar på dem.

77FFFF84-3393-4BE7-BC11-EE04CE7BEBA3.jpeg

sernake har varit ett vandrande insiderbrott waiting to happen länge nu. Detta bekräftar bara det. Hade hållt mig långt borta där
Uppenbarligen med konto registrerat i eget namn! Hur kan man samtidigt vara så osmart och bygga upp ett stort företag?

Tack för info, du vill säkert väl! En fråga dock, varför strunta i fonder?
För att 20 år är så lång tid att man inte behöver bry sig om risken i att inte köra fonder. Dessutom får man bättre avkastning, om man väljer rätt bolag, tex de jag nämnde. Bolagen är så mycket mer än e-handlare, läs på får ni se. Det handlar om att hitta bolagen som är top of mind i olika världsdelar den nya värld som växer fram.

"Kill your darlings" har jag för mig är ett begrepp som betyder att man ska släppa den där aktien man trodde på men som gick skit och nu ligger man kraftigt back.
Har ett par surdegar med rätt stora förluster och förhoppningen är att det ska vända någon gång, vilket det inte verkar göra.

Vad säger ni, är det bättre att sälja och satsa på något som ser mer lovande ut eller ska man härda ut och leva på hoppet?

"Kill your darlings" har jag för mig är ett begrepp som betyder att man ska släppa den där aktien man trodde på men som gick skit och nu ligger man kraftigt back.
Har ett par surdegar med rätt stora förluster och förhoppningen är att det ska vända någon gång, vilket det inte verkar göra.

Vad säger ni, är det bättre att sälja och satsa på något som ser mer lovande ut eller ska man härda ut och leva på hoppet?

är alltid så svårt detta. jag personligen brukar sätta en gräns eller tidsperiod. går aktien under gränsen eller att det inte händer något tills xx datum så river jag av plåstret och tittar inte tillbaka.

är alltid så svårt detta. jag personligen brukar sätta en gräns eller tidsperiod. går aktien under gränsen eller att det inte händer något tills xx datum så river jag av plåstret och tittar inte tillbaka.
Jag är ju så korkad att jag går in och kollar ibland, något år eller två senare, och svär som en borstbindare för då har skiten gått upp 100%.

Sålde tex Evo på 50:- första gången och på 600:- andra gången 🤦‍♂️

Jag är ju så korkad att jag går in och kollar ibland, något år eller två senare, och svär som en borstbindare för då har skiten gått upp 100%.

Sålde tex Evo på 50:- första gången och på 600:- andra gången 🤦‍♂️

så länge du tjänade pengar är det ok, är förlusterna som kunde ha vänds som är riktig sura :)

men med facit i hand är vi alla börs miljardärer så..

Alltid mer värt att satsa på något ot man tror är mer lovande

så länge du tjänade pengar är det ok, är förlusterna som kunde ha vänds som är riktig sura :)

men med facit i hand är vi alla börs miljardärer så..
Man skulle kanske kunna summera det som att de som faktiskt blivit "rika" är de som hittat rätt aktie och sedan behållit den.
Själv är jag duktig på att hopp in och ur en aktie och det är sällan bra.

Om värdet på surdegen är nere på (som exempel) 1000SEK så försöker jag ställa mig frågan;
Om jag hade 1000SEK som jag ville investera, hade jag då köpt surdegen eller "något annat"?

Man skulle kanske kunna summera det som att de som faktiskt blivit "rika" är de som hittat rätt aktie och sedan behållit den.
Själv är jag duktig på att hopp in och ur en aktie och det är sällan bra.

jag har några aktier jag håller hårt i oavsett vad, sen har jag ett konto där jag hoppar ut och in rätt friskt. funkar helt ok :)

Köpte Thunderful för lite kaffepengar jag hade kvar i depån nu på förmiddagen.

Jag köpte 200 aktier på 52 kr. Har egentligen inte gjort någon större analys men brukar ha svårt att inte köpa aktier som rasat. Ofta brukar det visa sig vara en bra affär på lite sikt men inte alltid. Sen bidrog det väl att mycket känns dyrt just nu och hade inga andra köpkandidater för tillfället.

Sålde hälften av innehaven i surdegarna! Tack för moraliskt stöd! 😁

Vet inte om det var detta som påverkade att dagens handel vände upp för Thunder:
Det var det säkert. Den vände upp bra. Blir nog bra på sikt detta.

Är det någon ide att söka tilldelning i IPOn för Coinshares. Kommer väl bli sjukt övertecknad. Någon som ska teckna? Är ju drygt att ha pengar på kontot som inte används när man ej får tilldelning. Borde ju räcka att stoppa in pengar när man fått tilldelning kan man tycka.

Tillbaka
Topp