• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Torpeden

Omega
Om räntan är 5% och du har 100kr och sätter in på banken har du 105kr om ett år. Du är därför likgiltig inför 100kr idag eller 105kr om ett år.

Bakvänt gäller att 105kr om ett är är värt 100kr idag för att det är vad du hade behövt för att få 105kr om ett år, men om räntan är 10% är 105kr om ett år bara värt 95kr idag eftersom 95kr idag med 10% ränta ger 105kr om ett år.

Så den tänkta strömmen av utdelningar som ska komma i framtiden, är mindre värt idag eftersom man med högre ränta behöver mindre idag för att få lika mkt pengar i framtiden (som dessa kassaflöden).

Kolla discounted cashflow valuation. Mkt simpel modell där man snabbt ser att en högre ränta innebär lägre pris eftersom man diskonterar med en högre ränta. Du kan också googla time value of money.

Men den miljön vi har idag med räntor på 0 blir det lite knasigt eftersom värderingarna blir oändliga. När man köper Techbolagen med 3siffriga PE-tal känns det inte som att man värderar framtida utdelningar utan att man är beredd att lägga en slant på att ha en del i en eventuell ny värld? Vad och när ska Tesla dela ut för att göra dagens värdering rimlig?
Precis, det förstår jag. En höjd centralbanksränta till t ex 5 % lär väl iofs inte resultera i en sparränta på lika mycket, men jag antar att du menar principen att höjd styrränta också resulterar i höjda låne- och sparkontoräntor. (För att faktiskt få 5 % ränta på sina pengar får man väl köpa ettårsobligationer i det här fallet).

Tack för en bra förklaring iaf! Det blir lätt att förstå rent matematiskt genom att se förväntade framtida utdelningar som ett fixt värde oavsett räntor (förväntningarna på företaget förblir ju oförändrade när räntan förändras) och sedan räkna baklänges.

Det borde ju också betyda att ur ett rent värdeperspektiv så är högre räntor – som ger lägre nuvärde på aktien (utifrån DDM) – något positivt för aktieägaren om denne tänkt att casha in dessa framtida utdelningar. Nu är ju aktier i realiteten för de allra flesta instrument för spekulation så det blir ändå något negativt på kort sikt, men det borde väl i teorin vara positivt för de som tänkt ligga lång.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag har sett någon enstaka ”påläst” på sociala medier som har gjort exit börsen nu de senaste dagarna. Överreakton eller klokt och förutseende?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag har sett någon enstaka ”påläst” på sociala medier som har gjort exit börsen nu de senaste dagarna. Överreakton eller klokt och förutseende?
Väldigt många kompetenta menar att inflationen kommer dra iväg och räntorna med den. Om det sker ska man nog iaf inte vara all in på börsen, men många har genom tiderna stått utanför och väntat på en krasch, oftast med halvrisigt resultat.

Men visst. Jag är själv rätt osäker på börsen nu, men allt hänger på vad som sker med inflation och räntor tror jag. I övrigt är ju allt som innan - CB och politiker strösslar pengar över börsen, så det ska nog ändå till ganska mkt ränteskräck innan vi ser en riktig kollaps?

Ett alternativ om man tror på inflation/räntor och infrastruktursatsningar är väl att köpa sådant som bör gynnas. Gruvbolag tex Boliden, koppar, alu, byggbolag typ skanska. Banker. Guld. Etc etc. Hedga sig lite mot börsen helt enkelt.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Väldigt många kompetenta menar att inflationen kommer dra iväg och räntorna med den. Om det sker ska man nog iaf inte vara all in på börsen, men många har genom tiderna stått utanför och väntat på en krasch, oftast med halvrisigt resultat.

Men visst. Jag är själv rätt osäker på börsen nu, men allt hänger på vad som sker med inflation och räntor tror jag. I övrigt är ju allt som innan - CB och politiker strösslar pengar över börsen, så det ska nog ändå till ganska mkt ränteskräck innan vi ser en riktig kollaps?

Ett alternativ om man tror på inflation/räntor och infrastruktursatsningar är väl att köpa sådant som bör gynnas. Gruvbolag tex Boliden, koppar, alu, byggbolag typ skanska. Banker. Guld. Etc etc. Hedga sig lite mot börsen helt enkelt.

Gick från dramatiska +26% till ca +-0 för årets utveckling på ett par dagar.

Ser fortfarande den absolut största fördelen med Avanza att jag sätter in pengar som i annat fall hade gått åt till konsumtion, och jag är rädd att ett vanligt sparkonto på banken inte kommer ha samma effekt.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Gick från dramatiska +26% till ca +-0 för årets utveckling på ett par dagar.

Ser fortfarande den absolut största fördelen med Avanza att jag sätter in pengar som i annat fall hade gått åt till konsumtion, och jag är rädd att ett vanligt sparkonto på banken inte kommer ha samma effekt.
"
Ja du måste köpa mkt högrisk och tillväxt/förhoppningsbolag med sådana slag?

Jag vet verkligen inte vad man ska tro men diversifiering är ju trevligt, om än lite bortglömt i tider när man länge har klarat sig bäst med bara några få riktiga förhoppningsbolag.

Jag är inte särskilt duktig på börsen men om man nu är rädd för inflation som väl är det som skulle kunna få börsen att falla hårt trots alla stimulanser, så kan man ju köpa sådant som klarar sig bra i den miljön, snarare än att fylla på samma högtflygande techbolag? Jag jagade en "vanlig" råvarufond i slutet av förra året men alla som jag kunde hitta (seb och Shb) har lagt ner. Det säger ngt om den tid vi lever i. Folk har glömt att det kan finnas långa perioder av ränteuppgångar, börsnedgångar och stigande varuinflation, och de som varit hedgade har bara förlorat under många år.

Det är ju dock intressant att vi ändå har nästan 2% KPIF-inflation i Jan trots att måmga fortfarande är typ i lockdown och begränsade i sin konsumtion, och vi fortfarande jämför mer pre-Covid när allt var happy days.
 

Zthlm

Omega
Väldigt många kompetenta menar att inflationen kommer dra iväg och räntorna med den. Om det sker ska man nog iaf inte vara all in på börsen, men många har genom tiderna stått utanför och väntat på en krasch, oftast med halvrisigt resultat.

Men visst. Jag är själv rätt osäker på börsen nu, men allt hänger på vad som sker med inflation och räntor tror jag. I övrigt är ju allt som innan - CB och politiker strösslar pengar över börsen, så det ska nog ändå till ganska mkt ränteskräck innan vi ser en riktig kollaps?

Ett alternativ om man tror på inflation/räntor och infrastruktursatsningar är väl att köpa sådant som bör gynnas. Gruvbolag tex Boliden, koppar, alu, byggbolag typ skanska. Banker. Guld. Etc etc. Hedga sig lite mot börsen helt enkelt.

"
Ja du måste köpa mkt högrisk och tillväxt/förhoppningsbolag med sådana slag?

Jag vet verkligen inte vad man ska tro men diversifiering är ju trevligt, om än lite bortglömt i tider när man länge har klarat sig bäst med bara några få riktiga förhoppningsbolag.

Jag är inte särskilt duktig på börsen men om man nu är rädd för inflation som väl är det som skulle kunna få börsen att falla hårt trots alla stimulanser, så kan man ju köpa sådant som klarar sig bra i den miljön, snarare än att fylla på samma högtflygande techbolag? Jag jagade en "vanlig" råvarufond i slutet av förra året men alla som jag kunde hitta (seb och Shb) har lagt ner. Det säger ngt om den tid vi lever i. Folk har glömt att det kan finnas långa perioder av ränteuppgångar, börsnedgångar och stigande varuinflation, och de som varit hedgade har bara förlorat under många år.

Det är ju dock intressant att vi ändå har nästan 2% KPIF-inflation i Jan trots att måmga fortfarande är typ i lockdown och begränsade i sin konsumtion, och vi fortfarande jämför mer pre-Covid när allt var happy days.


Kan man köpa något som är värt 100 idag och motsvarande dagens 100 om 5 år?
Dvs en tillgång som bara hänger med inflationen, varken mer eller mindre?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Kan man köpa något som är värt 100 idag och motsvarande dagens 100 om 5 år?
Dvs en tillgång som bara hänger med inflationen, varken mer eller mindre?
Finns iaf inflation protected Bonds. Säkert annat men inte koll.

Sedan blir kruxet att inflation, som är pengars minskade värde, eller generella prisuppgångar, inte är samma sak som kpi eller annat mått som försöker mäta det. Vi har ju sett jättehög inflation länge men inte på mat och annat i KPI-korgen, samt att det görs kvalitetsjuateringar som innebär att KPI tycker en Iphone kostar samma idag som för 10 år sedan, fast den är typ 10 ggr dyrare.

Man får ju lite fundera på vad man själv bryr sig om. Gurka och 10 år gamla mobiler eller hus, nya mobiler och klockor. Troligen har våra klocksamlingar varit bättre hedge mot den inflation vi upplever, än en KPIskyddad obligation.

Statistik försöker beskriva verkligheten. Den är inte verkligheten. Där verkar många centralbanker missuppfattat världen brutalt.
 

Zthlm

Omega
Finns iaf inflation protected Bonds. Säkert annat men inte koll.

Sedan blir kruxet att inflation, som är pengars minskade värde, eller generella prisuppgångar, inte är samma sak som kpi eller annat mått som försöker mäta det. Vi har ju sett jättehög inflation länge men inte på mat och annat i KPI-korgen, samt att det görs kvalitetsjuateringar som innebär att KPI tycker en Iphone kostar samma idag som för 10 år sedan, fast den är typ 10 ggr dyrare.

Man får ju lite fundera på vad man själv bryr sig om. Gurka och 10 år gamla mobiler eller hus, nya mobiler och klockor. Troligen har våra klocksamlingar varit bättre hedge mot den inflation vi upplever, än en KPIskyddad obligation.

Statistik försöker beskriva verkligheten. Den är inte verkligheten. Där verkar många centralbanker missuppfattat världen brutalt.
Okej jovisst så är det väl delvis. Men jag vet inte vad som vore det rationella i en situation som denna - vara med eller stå vid sidan av. Är den korrekta slutsatsen att en börs präglad av övervärderingar kommer falla kraftigt under 2021 om samhällen börjar öppnas upp och mycket av de stimulanspengar som investerats plockas ut för konsumtion? Eller kan samhället återgå till det normala och börsen samtidigt fortsätta att tuffa på som den gjort eller kanske t o m gå bättre pga ökad konsumtion?
 

Bonumm

Panerai
Just nu så bombas det ju fortfarande på med stimulis så att börsen ska kollapsa i närtid tror jag inte på. Däremot så tar ju de värsta raketerna stryk nu. Men jag planerar att ligga med de innehav jag har. Men visst har fonder som ny teknik och hållbart backat en hel del på sista tiden. Köpte kinafonder på toppen och de har ju backat 10% på en vecka, det var dålig tajming.
Tror på blått nästa vecka 🚀
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Slår ett slag för banker som gynnas av högre ränta. Swedish match är ett annat bra bolag som är stabilt.

Annars bör man fundera på när pengarna ska användas dvs långsiktigheten istället för att plocka ut allt som många gjorde i feb/mars förra året. Man kan ju även tex sälja av 10-20 % och spara i pengar som man kan använda som torrt krut om man börjar bli nervös.

Slutligen, om man får problem med sömn eller humör pga börsen så ligger man för tungt investerad. Då pratar jag inte bara pengar utan även känslomässigt.
 

Bonumm

Panerai
Jag som inte skulle handla något på ett tag, det gick ju sådär. Tecknade upp mig på introduktionen på Coinshare, får se om man får några. Ansökte ju bara för 300 st också. Lär ju bli grymt övertecknad. Håller sig priserna på crypto på nuvarande nivåer så kommer de tjäna riktigt bra nästa år. Har saknat lite exponering mot crypto och här får man ju ändå lite utav den varan.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Okej jovisst så är det väl delvis. Men jag vet inte vad som vore det rationella i en situation som denna - vara med eller stå vid sidan av. Är den korrekta slutsatsen att en börs präglad av övervärderingar kommer falla kraftigt under 2021 om samhällen börjar öppnas upp och mycket av de stimulanspengar som investerats plockas ut för konsumtion? Eller kan samhället återgå till det normala och börsen samtidigt fortsätta att tuffa på som den gjort eller kanske t o m gå bättre pga ökad konsumtion?
Nja. Värderingen speglar ju definitionsmässigt hela marknadens uppfattning om tillgångens framtid. Så man kan nog inte alls påstå att det är konsensus att börsen ska falla. Då hade det redan skett! Men visst är konsensus att värderingarna i många fall är svinhöga och byggt på att räntorna ska vara 0 väldigt länge. Marknaden börjar oroa sig för att räntorna ska stiga snabbare än väntat, men om man ska göra en exit ska man ju tro att de ska stiga snabbare än det nya konsensus.

Tror man marknaden fortfarande har fel och att inflationen kommer stiga snabbare och mer än väntat, och att det drar upp räntorna snabbare och mer än väntat, ja då kanske man ska agera på annat vis än att dippköpa Tesla.

Att världen öppnar upp är såklart i grunden bra för börsen, det är bara att fler och fler ser risk för överhettning och påföljande ränteuppgångar. Men om det senare inte sker är det nog happy days med mer konsumtion och pengar rent allmänt.

Om man hade kunnat se in i framtiden och veta att det blir överhettning och branta ränteuppgångar kanske man ska sälja av aktier men att sitta på massa cash är ju inte heller bra med hög inflation. Men man vet ju aldrig, och att tajma en topp är väl typ omöjligt.

Men om man nu tror på "re-flation" tänker jag råvaror (brett index typ), gruvbolag, infrastrukturbolag (infrastruktursatsningar i usa), banker (som gynnas av högre räntor), och kanske sälja bonds. Alltså diversifiera sig så man har saker i portföljen som gynnas om det blir mer varuinflation och högre räntor. Men om det tuffar på som vanligt kommer väl denna del av portföljen gå dåligt. Man vill gärna att allt ska gå bra samtidigt men då blir ju problemet att allt också går skit samtidigt om det vänder.


Obs. Jag säger INTE att det blir hyperinflation, höga räntor och börsfall!!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Bonesupport (BONEX) rapporterade idag trots stora utmaningar från pandemin ATH-Sales om 53,2m under Q420, motsvarande en tillväxt om +15% Y-o-Y. För helåret 2020 uppnås en tillväxt om +16% Y-o-Y. De Novo-godkännandet förväntas fortfarande under ”inledningen av 2021”.

Bonex är ett av mina största innehav och ser fortfarande starkt positiv på framtida utveckling. Vad som är extra kul är att mina estimmat var ruskigt stabila för helårsbasis. I mars estimerade jag 2020 års omsättning till 179,3 miljoner och idag redovisade bolaget 180,9 miljoner. Kul när ens modellering är pricksäker :D

Nu är det bara att tanka mer aktier för godkännande av Ceramnet G i USA känns högst sannolikt, och i samband med det lär rekar trilla in som aldrig förr.

OBS ingen köp-rek från min sida ska tilläggas. Hög risk, köp inte utan att göra ordentlig hemläxa. Svarar dock gärna på frågor ifall det är något ni undrar.
1613565143745.png
Tråkigt för Bonesupport idag.
 
Tog till mig lite av detta och jag håller med.
Jag trodde på en mycket snabbare rekyl på Scandic,jag hade fel.
Jag tror fortfarande på scandic, men det är en lång tid kvar innan de är över 60kr/aktie tror jag.
Och inga utdelningar heller

Sålde idag för 24.6% vinst.
Om jag gjorde rätt eller fel får tiden utvisa, men känner att kapitalet är bättre investerat i andra aktier och fonder.
Valde att ta en exit på 42,10 idag. 44% upp är jag nöjd med, oavsett vad som sker den närmaste tiden.

Edit: nu ska inte det här bli någon personlig dagbok för köp- och sälj. Det tillför inget! Sorry!
 
Senast ändrad:

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Tråkigt för Bonesupport idag.
Ja det är helt klart surt!

BONEX väntade på godkännande från FDA i Q1, men i helgen kom besked att FDA kräver mer data varav aktien är ner ca 15-20%. Det är vanligt att FDA-processen för produkter likt Cerament (som klassas som breakthrough Device) inte är helt spikrak. Men det är ändå lite förvånande då Cerament G framgångsrikt sålts kommersiellt i Europa i flera år och det finns inga dokumenterade bieffekter. Vad som åtminsotne är positivt är att inga nya studier behövs göras utan FDA kräver bara komplement till existerande kontrolldata. Processen beräknas dröja ett år och man hoppas på godkännande Q1-22.

Idag säljer alla kortsiktiga medan långsiktiga intressenter kommer erbjudas läge att köpa ett bolag med 90% BM. Långsiktiga caset är av allt att döma fortsatt intakt.

Jag tankar mer aktier. :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ja det är helt klart surt!

BONEX väntade på godkännande från FDA i Q1, men i helgen kom besked att FDA kräver mer data varav aktien är ner ca 15-20%. Det är vanligt att FDA-processen för produkter likt Cerament (som klassas som breakthrough Device) inte är helt spikrak. Men det är ändå lite förvånande då Cerament G framgångsrikt sålts kommersiellt i Europa i flera år och det finns inga dokumenterade bieffekter. Vad som åtminsotne är positivt är att inga nya studier behövs göras utan FDA kräver bara komplement till existerande kontrolldata. Processen beräknas dröja ett år och man hoppas på godkännande Q1-21.

Idag säljer alla kortsiktiga medan långsiktiga intressenter kommer erbjudas läge att köpa ett bolag med 90% BM. Långsiktiga caset är av allt att döma fortsatt intakt.

Jag tankar mer aktier. :)
-22, menar du?
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
lite liv i calmark idag :).

Onekligen. Fick en ganska kass gav iom köpte nästan på toppen i december. Har inte fyllt på på överdrivet därefter, så skönt att se lite blå siffror för en gångs skull.

Nån speciell anledning till varför det exploderade efter lunch..? Rapporten kom ju tidigt(?) förra veckan..
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
lite liv i calmark idag :).
Onekligen. Fick en ganska kass gav iom köpte nästan på toppen i december. Har inte fyllt på på överdrivet därefter, så skönt att se lite blå siffror för en gångs skull.

Nån speciell anledning till varför det exploderade efter lunch..? Rapporten kom ju tidigt(?) förra veckan..
Kan svara varför: jag sålde 20% av mina Calmark innan lunch :D
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Trevlig liten återhämtning idag, och ännu trevligare med bra uppköpsbud på Enlabs på 53:- vilket lär gå igenom denna gång.

Jag sålde rubbet imorse 40 öre under budet för det är ingen mening att sitta och låta dessa pengar ligga still tills budet är klart, när pengarna kan jobba bättre på annat håll. :)
 

HM80

Cartier
Onekligen. Fick en ganska kass gav iom köpte nästan på toppen i december. Har inte fyllt på på överdrivet därefter, så skönt att se lite blå siffror för en gångs skull.

Nån speciell anledning till varför det exploderade efter lunch..? Rapporten kom ju tidigt(?) förra veckan..

jag tror det kommer vara lite mer omsättning i aktien nu ju närmare ce märkning och försäljning vi kommer. enligt vd ska det bara vara 3-4 veckor kvar nu har jag för mig
 

Bonumm

Panerai
Ja, jäklar vilken fin dag idag. Riktigt bra dag i innehaven. Skönt att CTM tuffar på riktigt bra.

Ingen som ska tecka Coinshare?
 

Bonumm

Panerai
Blev ju tipsad om det jag oxå. Hade inga aktier som var ok för superlånet. Har ju merparten utav mitt innehav på Swedbank. Så jag fick bita i det sura äpplet och föra över deg. Får ju handla gratis mars ut på Swedbank så blir kvar där månaden ut som det ser ut.

Avanzas app är ju så sjukt mycket bättre än Swedbank också. Helt annan uppföljning hos Avanza, jag har tex ingen aning om riktigt hur mycket jag är upp på Swedbank. Har man handlat frisk och satt in massor så kan man inte se det på något vettigt sätt.
 

Bonumm

Panerai
Valde att ta en exit på 42,10 idag. 44% upp är jag nöjd med, oavsett vad som sker den närmaste tiden.

Edit: nu ska inte det här bli någon personlig dagbok för köp- och sälj. Det tillför inget! Sorry!
Kan inte förstå att Scandic gått så stark på sista tiden. Kan ju inte se att det vänder förrän tidig höst för dem. De blöder ju rätt rejält nu.

Läste på DI att det var några rejäla ordrar som makulerades i måndags. Har ju varit bra drag i aktien sedan dess
 

HM80

Cartier
Kan inte förstå att Scandic gått så stark på sista tiden. Kan ju inte se att det vänder förrän tidig höst för dem. De blöder ju rätt rejält nu.

Läste på DI att det var några rejäla ordrar som makulerades i måndags. Har ju varit bra drag i aktien sedan dess

mycket sånt worldwide nu på hotell och flygbolag. bara en tidsfråga innan samhällen öppnar upp igen men det känns som vissa har väldigt bråttom just nu. siffrorna scandic och sas visar upp är inte vackra
 
Topp