Tack.Har läst igenom rapporten mer noggrant nu. Det är ju faktiskt inte jättekul läsning om man ligger tung i bolaget. Jag var relativt medveten om att distributionsdelen utgjorde en väldigt stor del av bolaget men att den var pressad med så små marginaler som även verkar bli mindre och mindre, det låter inget vidare. Distributionsdelen utgör nästan 95% av omsättningen och jag får ingen riktig klarhet i vad man tänker kring den biten framöver, och här blir det tydligt hur beroende man är av stora släpp från Nintendo. Det låter som att lösningen på detta är att satsa massvis på att bygga ut sin egen spelutvecklingsdel. Man slår sig ganska hårt för bröstet om förvärv, nyanställda spelutvecklare och utbyggnad av spelutvecklingsdelen. Den har betydligt bättre marginaler men utgör fortfarande bara 5% av omsättningen, jämfört med ungefär 4,8% för 2019, och det låter som att det är här man lägger stort fokus framöver.
Vill jag köpa spelutvecklare som jobbar med förvärv och historiskt sett gjort det riktigt bra så tänker jag att jag hellre lägger mina pengar i t.ex. Embracer för tillfället. Men visst, det kan ju bli riktigt bra det här med, kassa har man! Men kan också gå för fort fram om man vill ta igen förlorad mark inom distribution och det blir kattskit av det i stället.
Med det sagt så känns väl en kurs på 58kr ändå ganska intressant om man väger risk/reward på den kursnivån. Jag fyllde på lite till på 57.70 innan stängning. Något bra spelsläpp från Nintendo, Corona avtar med mer fysisk försäljning i butik samt några lyckade spelsläpp från egna studios under 2021 och det kan säkert ta en fart uppåt igen.
Mina 5 cent, för vad det är värt!
Kastade in det sista som låg och skvalpade på kontot på 55,10. Skulle egentligen blivit GameStop i tisdags, men när börsen dök fegade jag ur...
Osäker på vad jag tror, så helt på psykologin att aktier oftast strävar till att återgå dit de varit.