• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Har läst igenom rapporten mer noggrant nu. Det är ju faktiskt inte jättekul läsning om man ligger tung i bolaget. Jag var relativt medveten om att distributionsdelen utgjorde en väldigt stor del av bolaget men att den var pressad med så små marginaler som även verkar bli mindre och mindre, det låter inget vidare. Distributionsdelen utgör nästan 95% av omsättningen och jag får ingen riktig klarhet i vad man tänker kring den biten framöver, och här blir det tydligt hur beroende man är av stora släpp från Nintendo. Det låter som att lösningen på detta är att satsa massvis på att bygga ut sin egen spelutvecklingsdel. Man slår sig ganska hårt för bröstet om förvärv, nyanställda spelutvecklare och utbyggnad av spelutvecklingsdelen. Den har betydligt bättre marginaler men utgör fortfarande bara 5% av omsättningen, jämfört med ungefär 4,8% för 2019, och det låter som att det är här man lägger stort fokus framöver.

Vill jag köpa spelutvecklare som jobbar med förvärv och historiskt sett gjort det riktigt bra så tänker jag att jag hellre lägger mina pengar i t.ex. Embracer för tillfället. Men visst, det kan ju bli riktigt bra det här med, kassa har man! Men kan också gå för fort fram om man vill ta igen förlorad mark inom distribution och det blir kattskit av det i stället.

Med det sagt så känns väl en kurs på 58kr ändå ganska intressant om man väger risk/reward på den kursnivån. Jag fyllde på lite till på 57.70 innan stängning. Något bra spelsläpp från Nintendo, Corona avtar med mer fysisk försäljning i butik samt några lyckade spelsläpp från egna studios under 2021 och det kan säkert ta en fart uppåt igen.

Mina 5 cent, för vad det är värt!
Tack.
Kastade in det sista som låg och skvalpade på kontot på 55,10. Skulle egentligen blivit GameStop i tisdags, men när börsen dök fegade jag ur...
Osäker på vad jag tror, så helt på psykologin att aktier oftast strävar till att återgå dit de varit.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Tack.
Kastade in det sista som låg och skvalpade på kontot på 55,10. Skulle egentligen blivit GameStop i tisdags, men när börsen dök fegade jag ur...
Osäker på vad jag tror, så helt på psykologin att aktier oftast strävar till att återgå dit de varit.
varför köper du inte gamestop nu då nu när det är "rea"? :)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
varför köper du inte gamestop nu då nu när det är "rea"? :)
Hahaha.
Trodde väl inte så mycket på en till short squeeze även om jag visste att chansen fanns, men på under 40$ så såg jag heller inte så stor nersida.
Den hade legat rätt stabilt där, och fundamentalt endast lite dyr, men med öppning av samhället och nya satsningar på online inte tokfel.
Rätt bra risk/reward tänkte jag, men nu fegade jag en dag för länge...
 

Bally

Cartier
Är det någon ide att söka tilldelning i IPOn för Coinshares. Kommer väl bli sjukt övertecknad. Någon som ska teckna? Är ju drygt att ha pengar på kontot som inte används när man ej får tilldelning. Borde ju räcka att stoppa in pengar när man fått tilldelning kan man tycka.
Om du har Avanza kan du ju söka om kredit på ditt konto (kanske funkar hos andra banker också, men jag kör med Avanza).
Superlånet ger ju upp till 50,000 med 0% ränta och inga avgifter om du uppfyller kraven, så behöver du inte ha pengar liggandes och om du får tilldelning sätter du bara in pengar för att lösa lånet.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Själv sålde jag av allt mitt igår efter 25%ish upp i hopp om att kunna köpa in mig lägre. Kommer vara fortsatt tufft och mer utspädning av aktierna kommer innan turismen och affärsresorna är tillbaka till pre-corona nivåer
Tog till mig lite av detta och jag håller med.
Jag trodde på en mycket snabbare rekyl på Scandic,jag hade fel.
Jag tror fortfarande på scandic, men det är en lång tid kvar innan de är över 60kr/aktie tror jag.
Och inga utdelningar heller

Sålde idag för 24.6% vinst.
Om jag gjorde rätt eller fel får tiden utvisa, men känner att kapitalet är bättre investerat i andra aktier och fonder.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ngn mer än jag som följer us 10y som om det vore en hockeymatch?
Screenshot_20210225-212421_Bloomberg Professional.jpg

 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ja, helt galet vad snabbt det gått. Kollat på 2y vs 10y? Finns ju teorier om att när de korsar så kommer det hända något, osv. 😆
Haha ja många teorier och magiska tal, men att räntorna drar så in i trots att cb har försökt pressa ner... mkt spännande..

Man torskar ju en dag som denna men värt för spänningen :) Det ska vara lite björnar framme ibland...

Kluven om man ska köpa dippen denna gång också... eller om faktiskt kpi och räntorna klättrar på nu på riktigt. Isf lär ju värderingarna slaktas duktigt. Svårt...
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Kan någon förklara för mig som jag vore fem år, vad är det som händer? Försökte googla men det gjorde mig inte smartare.

När räntan stiger uppkommer det ett alternativ till aktier. Investerare har helt plötsligt ett andra ben att luta sig mot och TINA(there is no alternativ) försvinner. Räntan gör dessutom att bolag med stora skulder helt plötsligt blir mer pressat eftersom det inte längre är gratis att låna.(ofta tillväxtaktier)

Aktier är historiskt dyrt just nu men när räntan är 0 så anses det ändå vara billigt. Det scenariot utmanas nu

Här har du en podd från SEB där man pratar lite kring det

 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
När räntan stiger uppkommer det ett alternativ till aktier. Investerare har helt plötsligt ett andra ben att luta sig mot och TINA(there is no alternativ) försvinner. Räntan gör dessutom att bolag med stora skulder helt plötsligt blir mer pressat eftersom det inte längre är gratis att låna.(ofta tillväxtaktier)

Aktier är historiskt dyrt just nu men när räntan är 0 så anses det ändå vara billigt. Det scenariot utmanas nu

Här har du en podd från SEB där man pratar lite kring det
Stort tack! Men räntan bestäms väl av Riksbanken? Vet inte om USA har ett liknande system som oss i Sverige men varför väljer man att höja räntan nu när det vad jag har förstått redan är ett ganska känsligt läge på marknaden?
 

FlipSwede

Rolex
just nu ställer räntan till med blodbad i usa. jösses allt störtdyker. och detta fast fed går ut gång på gång och försöker försäkra marknaden att allt är under kontroll :eek:
Idag var det gott att peta in nagra hundra tusen vid lunch. Sedan vande det uppat for att avsluta runt 1.5% plus pa dagens insats.
Vi far val se vad morgondagen ger,men det brukar bli rekyl at andra hallet nar det ar sapass ner som idag.
A andra sidan Fredag och sista dagen i manaden. kan ju bli ytterligare lage att handla pa sig mer. Spannande tider!
 

HM80

Cartier
Idag var det gott att peta in nagra hundra tusen vid lunch. Sedan vande det uppat for att avsluta runt 1.5% plus pa dagens insats.
Vi far val se vad morgondagen ger,men det brukar bli rekyl at andra hallet nar det ar sapass ner som idag.
A andra sidan Fredag och sista dagen i manaden. kan ju bli ytterligare lage att handla pa sig mer. Spannande tider!

det var trevligt, fick äntligen gå in i pltr till ett vettigt pris. hoppas det var vettigt ialla fall ;)

tror också det blir rekyl imorrn, även om fredagar och framförallt februari är oftast usla för börsen
 

FlipSwede

Rolex
det var trevligt, fick äntligen gå in i pltr till ett vettigt pris. hoppas det var vettigt ialla fall ;)

tror också det blir rekyl imorrn, även om fredagar och framförallt februari är oftast usla för börsen
Nu vet jag ju inte om Februari varit sa dalig for mig. 10% upp denna manad efter idag om jag raknar ratt.
Men naturligtvis ar det helgalet. 10% pa ett ar kan val vara normalt,men som nagon skrev dubbla eller tiodubbla insatsen pa ett ar gar inte i langden.
Jag hade tur att pricka ratt pa ett flertal aktier i Mars forra aret. Men det kanns som "Once in a lifetime" att kunna kopa sa pa den absoluta botten,sedan bara luta sig tillbaka och se hur raketen stiger och stiger.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Stort tack! Men räntan bestäms väl av Riksbanken? Vet inte om USA har ett liknande system som oss i Sverige men varför väljer man att höja räntan nu när det vad jag har förstått redan är ett ganska känsligt läge på marknaden?
Citerar in från nordnet då jag är lite för lat för att skriva själv :)

"
Vanligtvis när man pratar om räntan så brukar det vara centralbanksräntan man refererar till. Denna agerar i många fall huvudräntan på marknaden och i sin tur påverkar alla andra räntor. Säker centralbanken sin styrränta så följer marknadsräntorna med ner, enkelt förklarat.

Marknadsräntan är i sin tur den ränta som du får genom att låna ut pengar via obligationer. Det går att låna till såväl företag som staten själv, där det sistnämnde är allt som ofta att betrakta som det säkrare alternativet.
Om du lånar ut pengarna på längre tid så brukar det ge en högre ränta än lån med kortare löptid. Det är inte så konstigt, ju längre tid du låser in pengarna desto mer vill du ha ersättning för den upplåsningen och risken det innebär
"
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Citerar in från nordnet då jag är lite för lat för att skriva själv :)

"
Vanligtvis när man pratar om räntan så brukar det vara centralbanksräntan man refererar till. Denna agerar i många fall huvudräntan på marknaden och i sin tur påverkar alla andra räntor. Säker centralbanken sin styrränta så följer marknadsräntorna med ner, enkelt förklarat.

Marknadsräntan är i sin tur den ränta som du får genom att låna ut pengar via obligationer. Det går att låna till såväl företag som staten själv, där det sistnämnde är allt som ofta att betrakta som det säkrare alternativet.
Om du lånar ut pengarna på längre tid så brukar det ge en högre ränta än lån med kortare löptid. Det är inte så konstigt, ju längre tid du låser in pengarna desto mer vill du ha ersättning för den upplåsningen och risken det innebär
"
Tack för du tar dig tid att svara, ska kolla in länken och lyssna på poddarna imorgon. Återkommer om jag har fler frågor ;)
 

Bonumm

Panerai
Blir intressant och se hur det går i morgon. Tycker marknaden överreagerar på räntorna, FED har ju sagt att de ska kämpa emot ränteökningar. USA släpper ju snart nytt stödpaket också. Så än så länge så tror jag inte på något större ras.
 

idagtisdag

Cartier
"Kill your darlings" har jag för mig är ett begrepp som betyder att man ska släppa den där aktien man trodde på men som gick skit och nu ligger man kraftigt back.
Har ett par surdegar med rätt stora förluster och förhoppningen är att det ska vända någon gång, vilket det inte verkar göra.

Vad säger ni, är det bättre att sälja och satsa på något som ser mer lovande ut eller ska man härda ut och leva på hoppet?
Sälj bort skiten för att få den "off your mind". Tänk på att din uppmärksamhet och ditt goda humör är en värdefull resurs. Sälj och sluta hoppas. Köp något bättre.
 

idagtisdag

Cartier
Är det någon ide att söka tilldelning i IPOn för Coinshares. Kommer väl bli sjukt övertecknad. Någon som ska teckna? Är ju drygt att ha pengar på kontot som inte används när man ej får tilldelning. Borde ju räcka att stoppa in pengar när man fått tilldelning kan man tycka.
Om det är en vanlig IPO och den görs i USA kan du nog glömma att få aktier. Som jag förstått det får vanliga småsparare i USA sällan aktier vid IPO i USA.

Har någon här någonsin sett en möjlighet att teckna i IPO i USA hos svensk mäklare?
 

idagtisdag

Cartier
Stort tack! Men räntan bestäms väl av Riksbanken? Vet inte om USA har ett liknande system som oss i Sverige men varför väljer man att höja räntan nu när det vad jag har förstått redan är ett ganska känsligt läge på marknaden?
Centralbanken sätter en styrränta på ett eller annat sätt. Detta handlar om vad marknaden vill betala för en viss obligation, det priset kan man sedan omvandla till vad det innebär för ränta. Ungefär.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
När räntan stiger uppkommer det ett alternativ till aktier. Investerare har helt plötsligt ett andra ben att luta sig mot och TINA(there is no alternativ) försvinner. Räntan gör dessutom att bolag med stora skulder helt plötsligt blir mer pressat eftersom det inte längre är gratis att låna.(ofta tillväxtaktier)

Aktier är historiskt dyrt just nu men när räntan är 0 så anses det ändå vara billigt. Det scenariot utmanas nu

Här har du en podd från SEB där man pratar lite kring det

En sak till, i alla fall i teorin, är ju att aktiepriset är nuvärdet av alla framtida utdelningar. Om räntan stiger så blir framtida utdelningar mindre värda idag.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
En sak till, i alla fall i teorin, är ju att aktiepriset är nuvärdet av alla framtida utdelningar. Om räntan stiger så blir framtida utdelningar mindre värda idag.
Har funderat lite på just den biten för att försöka förstå varför en aktie har ett värde.
Så länge jag som aktieägare inte får någon utdelning är ju aktievärdet bara en förhoppning om framtida utdelningar, eller tänker jag fel?
 

Fargoth

Omega
Skön smäll idag.
Har funderat lite på just den biten för att försöka förstå varför en aktie har ett värde.
Så länge jag som aktieägare inte får någon utdelning är ju aktievärdet bara en förhoppning om framtida utdelningar, eller tänker jag fel?
Det stämmer, om det enda som räknas är pengar så består aktiens värde bara i hur mycket pengar den kan generera i framtiden. En förhoppning om att någon ska köpa aktien är samma sak, eftersom den som köper gör det för att aktien kan generera pengar åt vederbörande.

Även om aktien ger utdelning just nu så består största delen av värdet av förhoppningar om framtida utdelningar. De framtida utdelningarna framstår bara som något mindre osäkra om aktien redan visat att den klarar av att ge avkastning.
 

TomGanks

Panerai
Som den svensson/hobby/månadsspararen man är så fanns det inte pengar att köpa på absoluta botten av Thunder. Fick kliva in idag med en del ändå. Ska hålla på någon slant nu den här månaden för att kunna kliva på något kul längre fram i mars :)

Det här med aktier var rätt kul men inser att min låga nivå på att läsa på kanske kan bli farligt. Ligger iaf fortfarande 80/20 när det gäller fonder/aktier så inte direkt High Chaparral heller.
 

Bonumm

Panerai
Fy f-n va less man är på Swedbank. Gick inte att handla i morse när allt var tokrött, så fort det blir lite press på deras system så kraschar det. Fick ju handla utan courtage i feb för allt strul som var i januari. Nu skulle de erbjuda det i mars också. Blir till att flytta allt till Avanza men då kommer man ju inte åt innehaven under flytten. Enligt uppgift så kan flytten ta veckor och det känns ju inte så roligt nu när marknaden är så pass volatil.
Var lite sugen på köp i morse men det sket sig ju.
 

Torpeden

Omega
En sak till, i alla fall i teorin, är ju att aktiepriset är nuvärdet av alla framtida utdelningar. Om räntan stiger så blir framtida utdelningar mindre värda idag.
Det där är väldigt intressant och också något jag filosoferat över. Kan man resonera sig fram till varför höjda räntor ger ett lägre nuvärde? Är det för att ”pengar blir dyrare” och att aktiens krav på avkastning i ljuset av detta så att säga ökar (jmf kalkylränta/avkastningskrav från ett företagsperspektiv)? Eller hur skulle du förklara det?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Det där är väldigt intressant och också något jag filosoferat över. Kan man resonera sig fram till varför höjda räntor ger ett lägre nuvärde? Är det för att ”pengar blir dyrare” och att aktiens krav på avkastning i ljuset av detta så att säga ökar (jmf kalkylränta/avkastningskrav från ett företagsperspektiv)? Eller hur skulle du förklara det?
Om räntan är 5% och du har 100kr och sätter in på banken har du 105kr om ett år. Du är därför likgiltig inför 100kr idag eller 105kr om ett år.

Bakvänt gäller att 105kr om ett är är värt 100kr idag för att det är vad du hade behövt för att få 105kr om ett år, men om räntan är 10% är 105kr om ett år bara värt 95kr idag eftersom 95kr idag med 10% ränta ger 105kr om ett år.

Så den tänkta strömmen av utdelningar som ska komma i framtiden, är mindre värt idag eftersom man med högre ränta behöver mindre idag för att få lika mkt pengar i framtiden (som dessa kassaflöden).

Kolla discounted cashflow valuation. Mkt simpel modell där man snabbt ser att en högre ränta innebär lägre pris eftersom man diskonterar med en högre ränta. Du kan också googla time value of money.

Men den miljön vi har idag med räntor på 0 blir det lite knasigt eftersom värderingarna blir oändliga. När man köper Techbolagen med 3siffriga PE-tal känns det inte som att man värderar framtida utdelningar utan att man är beredd att lägga en slant på att ha en del i en eventuell ny värld? Vad och när ska Tesla dela ut för att göra dagens värdering rimlig?
 
Topp