• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Månadsspar i Spiltan Invest är väl det närmaste jag kommer samt att jag spontanköper i underviktade bolag som Bure, Latour och Svolder. Speciellt vid dippar när rabatten ökar på. Även Kinnevik då, fast den ligger på typ 10% av fonden.
Jo, jag har Spiltan Investmentbolag, men där är viktningen så tokig så att säga. Och har också lite löst skrammel i Svolder, VNV Global osv. Är ju dock 13 innehav i ibindex så det blir ett satans hattande. Finns nu också SEF – Kavaljer Investmentbolagsfond A ser jag, men lite svettig avgift i min mening och lite annat som inte är direkt investmentbolag.

Ska fila på det där lite, men något investmentbolags-KF ska jag banne mig sätta upp. :)

Jo, jag har Spiltan Investmentbolag, men där är viktningen så tokig så att säga. Och har också lite löst skrammel i Svolder, VNV Global osv. Är ju dock 13 innehav i ibindex så det blir ett satans hattande. Finns nu också SEF – Kavaljer Investmentbolagsfond A ser jag, men lite svettig avgift i min mening och lite annat som inte är direkt investmentbolag.

Ska fila på det där lite, men något investmentbolags-KF ska jag banne mig sätta upp. :)
Gillar tanken med ibindex och skall nog ta mig en tanke. Haft Latour i 6-7 år men kanske dags att vikta om en liten del.

Körde Spiltan Investmentbolag innan men har gått över till Kavaljers fond nu. Gillar att de även har lite utländska bolag. Att den är något dyrare bekommer mig inte då den presterar som förväntat.

Och denna begransning gar omojligt att rubba pa?
Likaval som det fanns en begransad mangd pengar (fysiska sedlar och mynt) nar guldmyntfot existerade,men med ett pennstreck sa avskaffades detta och trycka papperslappar i all oandlighet var inget problem langre.
Darav min skepticism till att det skulle vara totaltmojligt att andra tex vad som idag begansar Bitcon till X antal,om skaparen/programerare/investerare nu skulle vilja
Som @Bonumm skriver så är det nog vid det här laget rätt säkert att matematiken som garanterar ett begränsat antal Bitcoin stämmer.

Men det är intressant varifrån värdet kommer, eftersom det inte finns någon begränsning på att skapa andra kryptorvalutor som skulle kunna fylla samma funktion. Istället för ett ändligt antal stater som kan trycka oändligt med pengar, så kan internet trycka ett oändligt antal nya valutor som var och en har ändlig pengamängd.

Jag har ju haft en jäkla ångest över crypto. Lirade mycket poker och var aktiv på pokerforum.nu och där var det en användare vars alias var ”Heltok” och han var otroligt tidigt ute med crypto. Då kostade en bitcoin under 100$ och en ethereum bara några dollar.
Men det var knöligt att köpa på den tiden, det var ju över 10år sedan. Men jag tänkte köpa BTC och ETH för 10k men det föll när jag skulle få över deg till kraken tror jag det var. Det blev för knöligt så jag sket i det i sista stund. Har alltid sedan dess undrat hur mycket jag skulle tjänat på denna investering.
Ah flashbacks of.nu..! Minns heltoks dagbok så väl.. Du spelade väl lite PLO om jag minns rätt? Anyway.. Samma känsla som du över btc. Känns alltid som man är för sen på tåget så väljer andra alternativ jg förstår mig bättre på :)

Som @Bonumm skriver så är det nog vid det här laget rätt säkert att matematiken som garanterar ett begränsat antal Bitcoin stämmer.

Men det är intressant varifrån värdet kommer, eftersom det inte finns någon begränsning på att skapa andra kryptorvalutor som skulle kunna fylla samma funktion. Istället för ett ändligt antal stater som kan trycka oändligt med pengar, så kan internet trycka ett oändligt antal nya valutor som var och en har ändlig pengamängd.
Ja, det finns väl några tusen olika coins, men en var ju först och blev störst. Värdet sätts ju helt och hållet på BTC efter efterfrågan och inget annat. Det finns ju inget underliggande värde förutom strukturen i blockkedjan.

Körde Spiltan Investmentbolag innan men har gått över till Kavaljers fond nu. Gillar att de även har lite utländska bolag. Att den är något dyrare bekommer mig inte då den presterar som förväntat.
Ok, intressant. Jag tycker när jag kikar på det att det ser lite svårt att motivera det dyrare priset. Är jämt skägg prestationsmässigt med Spiltan sedan Kavaljers startade, sen beror ju mycket på mätperioden. Men jag håller nog med, innehållet ser lite roligare ut än 50% Wallenberg & Lundberg pang bom som Spiltan har. Den har dock presterat bra, det måste man ge den.

Vad är den stora nackdelen med Bitcoin-certifikat vs riktiga Bitcoin? Är det att många väljer att inte redovisa vinst på deklarationen som gör att man väljer vad jag uppfattar som fortfarande en osäker marknad. Finns ju färska exempel här på KS med medlemmar som fått sin wallet rensad.

Jag har inget mot att ta skatten mot att eliminera risken att ha ett tomt konto när jag loggar in en dag.

Trodde det var i princip omöjligt att komma åt ens BT plånbok om man inte har lösenordet? Hur har de fått sina plånböcker tömda?

Ok, intressant. Jag tycker när jag kikar på det att det ser lite svårt att motivera det dyrare priset. Är jämt skägg prestationsmässigt med Spiltan sedan Kavaljers startade, sen beror ju mycket på mätperioden. Men jag håller nog med, innehållet ser lite roligare ut än 50% Wallenberg & Lundberg pang bom som Spiltan har. Den har dock presterat bra, det måste man ge den.
Med tanke på att avkastningen är efter avgift så spelar det väl mindre roll om en är lite dyrare om de presterat likvärdigt? Gillar innehaven i Kavaljer bättre och tror den har bättre potential framåt.

Bilagor

• Screenshot_20210312-125648_Firefox.jpg
    Screenshot_20210312-125648_Firefox.jpg
    92.7 KB · Visningar: 60
Med tanke på att avkastningen är efter avgift så spelar det väl mindre roll om en är lite dyrare om de presterat likvärdigt? Gillar innehaven i Kavaljer bättre och tror den har bättre potential framåt.
Givetvis spelar avgiften ingen roll om avkastningen är därefter. Vi får se om 3-5 år vilken som var bäst under den kommande tidsperioden.

Jag har ju haft en jäkla ångest över crypto. Lirade mycket poker och var aktiv på pokerforum.nu och där var det en användare vars alias var ”Heltok” och han var otroligt tidigt ute med crypto. Då kostade en bitcoin under 100$ och en ethereum bara några dollar.
Men det var knöligt att köpa på den tiden, det var ju över 10år sedan. Men jag tänkte köpa BTC och ETH för 10k men det föll när jag skulle få över deg till kraken tror jag det var. Det blev för knöligt så jag sket i det i sista stund. Har alltid sedan dess undrat hur mycket jag skulle tjänat på denna investering.

Typ så mycket :)

0ddc7930344beeee0da9f1a1f536a466.gif

Jag skulle köpa BTC ca 2011-2012 för 10K med. Kändes för krångligt i slutändan och köpte istället någon skitaktie för 50K varav 40K försvann i ett nafs.

Grejen är väl att man förmodligen skulle sålt när den gått upp ett antal 100%.

Jag skulle köpa BTC ca 2011-2012 för 10K med. Kändes för krångligt i slutändan och köpte istället någon skitaktie för 50K varav 40K försvann i ett nafs.

Grejen är väl att man förmodligen skulle sålt när den gått upp ett antal 100%.
Om man i förväg visste hur något skulle utvecklas hade man varit stenrik oavsett vad det gällde. Tänk alla som också torskat jäkligt mycket på rasen i bitcoin.

Va lugnt det varit här sista tiden!

Jag sitter och myser till börsskärmen när Mantex och Mantex TO4 tickar uppåt. Skönt med förhoppningsaktier som levererar (för en gångs skull).

De har utvecklat en röntgenteknik för massabruk som kan avgöra bland annat fukthalt i träflis. Den har nu testats på ett stort massabruk i Nordamerika och resulterat i besparingar på $200 000 per månad på bara en del av produktionsprocessen. Mindre kemikalieanvändning och bättre nyttjande och råvaran.
Tekniken ligger i ett bolag som samägs 49-51 med ett stort österrikiskt bolag som tillverkar maskiner till bland annat massaindustrin, Andritz.

Så, enorm marknad, stora partners, framgångsrik teknik, lågt värderad aktie => Stark kursutveckling

Vill tipsa om ett bolag som heter Diamyd som försöker hitta ”botemedlet” mot diabetes.
Bolaget ligger i en mkt intressant fas med många triggers närmaste tiden.

1. vetenskaplig artikel där senaste resultatet presenteras (har mkt fina resultat från fas 2)

2. Förtida marknadsgodkännande

3. Partner

4. Start av fas lll

Utöver vaccinet Diamyd så har de flera andra intressanta kandidater där det kan komma delresultat under året.

Senast ändrad:
Några tankar om Idun noteringen? Jag hade inte registrerat mig för infon idag så blev lite sur när de inte släppte in mig på zoom-mötet.
Lite on the fence, spridda småbolag i portföljen..

Tillbaka
Topp