• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Courtage både vid köp och sälj. Skatt enbart på utdelningar, inte värdeökning. Har ISK.

Precis. På W8BEN intygar du att du är svensk och inte amerikan ut skattehänseende.

Köp och sälj är precis som hemma - pengarna som handlas vid själva affären är precis vad du tror. Courtaget räknas väl ut på natten efter affären så det kan försvinna några spänn till som man inte bör missa.

Ingen skatt hålls inne vid sälj, men 15% av utdelningen stannar i USA för skatten. Jag får min avräknad i deklarationen men det beror på din skattesituation. (ISK).

Som jag förstått så gör de bla digitala tvillingar till det man vill analysera, tex ett stort företag. Där kan man ju sedan simulera olika scenarion innan man gör de i verkligheten.
De arbetar ju med ”Big data” och verkar ha lite olika plattformar för detta. Just nu så är deras största kunder myndigheter och försvaret som jag förstått.
Jag tror att framtiden ligger hos företag som kan ta vara på all data på vettigt sett och leverera detta till kund. Så jag tror att PLTR och Google som troligen kommer vara deras största konkurrent på detta området har framtiden för sig.
Det är ett ”gammalt” bolag, det grundades 2003
Jag uppfattar det som att en av deras största styrkor är att de är så pass teknologiskt överlägsna att andra tech-giganter inser hur pass bra deras teknologi är, att istället för att försöka konkurrera mot dem, så samarbetar man med Palantir. T.ex. IBM och Amazon.
Jag har väntat ett tag på att gå in, har läst och lyssnat igenom en del och jag tycker det låter väldigt intressant. Tog en mindre position precis nyss och kommer fortsätta köpa in mig framöver.

Jag uppfattar det som att en av deras största styrkor är att de är så pass teknologiskt överlägsna att andra tech-giganter inser hur pass bra deras teknologi är, att istället för att försöka konkurrera mot dem, så samarbetar man med Palantir. T.ex. IBM och Amazon.
Jag har väntat ett tag på att gå in, har läst och lyssnat igenom en del och jag tycker det låter väldigt intressant. Tog en mindre position precis nyss och kommer fortsätta köpa in mig framöver.
Aaah nu blir jag sugen på att läsa in mig. Jag skulle ju kunna byta något tech jag har, t ex Marvell, mot detta.

Finns det några seriösa analyser och genomgångar av bolaget att länka hit? Twitter och youtube-snackare tittar jag inte ens på.

Håller med. De har ju hållit på att ta fram tekniken sedan 2003 så det är ju inget de fått fram snabbt direkt. Men som sagt man ska nog hålla denna något år minst. Just nu så är ju marknaden för tech väldigt volatil.

Aaah nu blir jag sugen på att läsa in mig. Jag skulle ju kunna byta något tech jag har, t ex Marvell, mot detta.

Finns det några seriösa analyser och genomgångar av bolaget att länka hit? Twitter och youtube-snackare tittar jag inte ens på.
Inga som jag tycker fångar hela bolaget i sin helhet då bolaget verkligen verkar vara en vattendelare. En del poddavsnitt, genomgångar och redogörelser som känns lite väl haussiga, några lite väl baissiga, men med rimliga poänger åt bägge håll. Om det finns intresse här i tråden så skulle jag kunna skriva en kortare redogörelse i helgen om jag hinner, om vad jag ser i bolaget och varför jag valt att gå in. Jag är på inget sätt kvalificerad nog, för att på ett rättvist och adekvat sätt, redogöra för tekniken eller bolaget som helhet men kan lyfta lite punkter som jag uppmärksammat, både positivt som negativt!

Tycker det är väldigt svårt att få grepp om vad deras mjukvara faktiskt gör. Om jag krystat skulle försöka mig på att summera det skulle det låta ungefär såhär; Palantir analyserar och förädlar stora kvantiteter data som annars varit för omfattande att dra slutsatser från. Men vet inte om jag förstått det rätt! 😄

@JensBP
Embracer ingår publishingavtal med Starbreeze för PD3. Tankar?
EF1089AB-21EF-4F31-AADE-6885CD40420E.png

Tecknade mig för Bures Spac. Får se om man får några. Blir väl grymt övertecknad som allt verkar bli.
Läge att sätta bolag till börsen nu. Helt sjukt vilket tryck det är på allt nytt. Mycket pengar i spargrisar som behöver placeras.

jag har petat in en önskan i Idun och bures spac så får vi se. Jag är bear nu i marknaden även om jag månadsparar rakt in i börsen och måste vara med när det kommer ”gratispengar”..

som miljöingenjör i grunden har jag tittat länge på olika innovationer på området men satan vad orimliga nivåer det tagit sig. Jag har ex petat in en slant i ett kanadensiskt recyclingbolag och det är upp 600% på 1,5år. Som mycket annat..

Fan, var du tvungen att ställa den frågan? 😜

Nu har jag läst lite här och på andra ställen och det blir nog en post när marknaden öppnar!
Haha. Jag blev lite intresserad till slut. Jag gjorde som jag brukar nu. Köpte en liten bevakningspost precis innan stängning igår.

Bevakningsposter gillar jag. Det får mig nämligen att anstränga mig mer att läsa på ordentligt och se om jag ska gå in på riktigt.

Så de är nu mitt minsta innehav tillsammans med Marvell som jag också har en bevakningspost på. :)

Det som stör mig lite vid första anblick är att de funnits sedan 2003 och har fortfarande inte tjänat pengar. 18 år gammalt bolag som inte lyckats tjäna pengar är egentligen varningsklockor för mig. Men det verkar intressant, och en liten bevakningspost gör vardagen mer spännande. :)

@JensBP
Embracer ingår publishingavtal med Starbreeze för PD3. Tankar?
EF1089AB-21EF-4F31-AADE-6885CD40420E.png
Grejen är att jag har haft en liten önskan om att Emb ska köpa upp Payday-IP't under lång tid nu. Har skrivit om min dröm här tidigare.

Den blev nästan uppfylld nu. Att de blir förläggare och inleder samarbete är nästan lika bra. Kan mycket väl leda till uppköp i framtiden.

Jag är SUPERGLAD. :)

Det här var ju lite intressant och samtidigt oroväckande då många lär bli blåsta!

I korthet bestämmer ett gäng i förväg vilken aktie de ska köpa. De bestämmer sedan när de ska sälja och några stackare som inte hann ur sitter kvar med en förlust.

Kollade båda aktierna som nämns i TS och det stämmer verkligen. Kolla 5 dagars och spiken vid precis de dagar som anges.

Däremot är samarbetet med Emb/Kosh ett bevis på att det tyvärr skurit sig rejält med DB/505.

Jag tyckte det var så konstigt att inte DB som vanligt gick in och var förläggare åt Starbreeze. De har ju haft ett fint samarbete förr. Men mina aningar var att Bosse med sina strapatser har naggat denna relation i kanten. Tyvärr finns fortfarande ett avtal med DB att de kommer att få procent på Payday 3. Jag minns inte exakta procentsatser i huvudet nu, men det är en del.

Men det spelar mindre roll nu. Starbreeze kan med detta samarbete få till ett riktigt bra spel får vi hoppas. Och spelarbasen finns ju. Kan bli riktigt bra detta med en ny Star-period. :)

Det som stör mig lite vid första anblick är att de funnits sedan 2003 och har fortfarande inte tjänat pengar. 18 år gammalt bolag som inte lyckats tjäna pengar är egentligen varningsklockor för mig. Men det verkar intressant, och en liten bevakningspost gör vardagen mer spännande. :)

Läs på om bolaget, det är mer intressant än vad man först tror. Varit mycket regeringsarbete innan och knappt något kommersiellt. Det här är en ganska bra neutral video om bolaget du kan kika på:

Du som har stillfront förresten, är inte den typ jävligt billig nu?

Läs på om bolaget, det är mer intressant än vad man först tror. Varit mycket regeringsarbete innan och knappt något kommersiellt. Det här är en ganska bra neutral video om bolaget du kan kika på:

Jag ska lägga några timmar på analys av bolaget. Plus kolla videos. Tack!

Först ska jag bara fira Starbreeze och Embracer med fulöl ikväll. :)

Det här var ju lite intressant och samtidigt oroväckande då många lär bli blåsta!

I korthet bestämmer ett gäng i förväg vilken aktie de ska köpa. De bestämmer sedan när de ska sälja och några stackare som inte hann ur sitter kvar med en förlust.

Kollade båda aktierna som nämns i TS och det stämmer verkligen. Kolla 5 dagars och spiken vid precis de dagar som anges.
Känns som någon kommer att få besök av Ekobrott...

Jo. Den känns rätt billig om man jämför med övriga faktiskt. Emb har ju lite mer bredd och säkrare segment så de förtjänar att vara lite dyrare. Men visst, Still är nog ett bra köp just nu. Jag säljer inte.

helt absurt att aktien störtdykt sen rapport då marknaden tydligen inte gillar "bara" 11% organisk tillväxt? vad fan?

sen när är 11% tillväxt inte bra? :/
Sen behöver man ju inte vara så korkad som jag är och försöka fånga den fallande kniven. Lite is i magen vore bättre.
Ligger lågt just nu och inväntar att hela tekniksektorn vänder och då kan jag tänka mig att gå in igen.

Har pytsat in lite mer pengar i Eric Strands AUAG-fonder och de har tuffat på bra.

helt absurt att aktien störtdykt sen rapport då marknaden tydligen inte gillar "bara" 11% organisk tillväxt? vad fan?

sen när är 11% tillväxt inte bra? :/
Redeye höjde just basscenario till 125kr. Inte för att man ska lita på just Redeye, men här känns det rimligt. Stillfront är ett fantastiskt bolag med fin tillväxt. De har tagit konstigt mycket stryk detta år.

Redeye höjde just basscenario till 125kr. Inte för att man ska lita på just Redeye, men här känns det rimligt. Stillfront är ett fantastiskt bolag med fin tillväxt. De har tagit konstigt mycket stryk detta år.

mjo, jag kommer gå in, enda jag väntar på just nu är att jag vill se vart räntan i usa och tech sektorn är på väg

Klassiskt Starbreeze att plötsligt gå ner kraftigt på kanonnyheter. Inget förändras över åren där inte... :)

Klassiskt Starbreeze att plötsligt gå ner kraftigt på kanonnyheter. Inget förändras över åren där inte... :)
Tryckte in en post i Starbreeze alldeles nyss på 1,78. Mest på kul och utan större analys. Har ett chanskonto och det lustiga är att den delen av innehavet gått bättre på två år än där jag lägger mer tid. Fast risken är såklart skyhög i jämförelse. PLTR ligger även den där sedan några dagar.

Senast ändrad:
Känns bra att EVO och CTM tuggar på bra trots sur börs. De står ju för 50% utav min portfölj. Känns även som CTM bygger på högre bottnar, tror den kommer stå i runt 50kr inför Q2. Nu blir det lite vin o råbiff 🥳

Tillbaka
Topp