• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Har en del likvida medel som jag funderar på att investera i Millicom. Köprekar mestadels och idag läser jag på avanza att de kvalificerat in sig på listan med lägst peg-tal av samtliga. Känns hyggligt tryggt. Varit ägare tidigare och klev tidigare av med en hygglig vinst. Tankar här?

Några tankar om Idun noteringen? Jag hade inte registrerat mig för infon idag så blev lite sur när de inte släppte in mig på zoom-mötet.
Lite on the fence, spridda småbolag i portföljen..
Jag tycker Idun verkar vara intressant. Jag gillar ju dessa förvärvsbolag, som t ex Instalco, Embracer, Stillfront och Fasadgruppen.

Däremot är det en fördel om pengar är gratis, alltså riktigt låga räntor. Går det upp blir det nog lite svårare för samtliga i denna kategori, oavsett bransch.

Vad jag inte gillar är att jag aldrig får något i IPOs längre, så det känns så meningslöst att lägga för mycket tid inför en IPO när man max får tilldelning som är värt en sista minuten-resa, på en bra dag.

Har en del likvida medel som jag funderar på att investera i Millicom. Köprekar mestadels och idag läser jag på avanza att de kvalificerat in sig på listan med lägst peg-tal av samtliga. Känns hyggligt tryggt. Varit ägare tidigare och klev tidigare av med en hygglig vinst. Tankar här?
De verkar ju ta in Lars-Johan Jarnheimer till styrelsen och det måste ju vara +. Sålde själv utav milli på 315kr efter den harvat där ett bra tag, precis när jag sålde så började sektorrotationen ta fart och den har ju gått bra sedan dess. Själv så köpte jag PLTR i stället och där är jag +-0 nu efter dagens nedgång.
Tror dock på milli och är man långsiktig så är det nog ingen dålig placering.
OBS tankar från en novis..

De verkar ju ta in Lars-Johan Jarnheimer till styrelsen och det måste ju vara +. Sålde själv utav milli på 315kr efter den harvat där ett bra tag, precis när jag sålde så började sektorrotationen ta fart och den har ju gått bra sedan dess. Själv så köpte jag PLTR i stället och där är jag +-0 nu efter dagens nedgång.
Tror dock på milli och är man långsiktig så är det nog ingen dålig placering.
OBS tankar från en novis..
Ja även jag köpte en hygglig post pltr men har kvar ca 20% i likvida medel som skaver. Är långsiktig och tycker rekar och nu placeras analys puttat mig över kanten för en ny post av Milli. Igen...

Senast ändrad:
blir spännande att se om powell kan lugna marknaden idag. om inte kommer det nog fortsätta vara stökigt långt in i april

Fin årsrapport från Nimbus Group imorse tycker jag som investeringsrookie. Undra om försäljningen kan hålla i sig även under 2021. Orderbok upp 83% 2020 jämfört med 2019.

På vilken kurs kliver du in igen? 😁
Tror inte jag kliver in igen. Det finns annat jag känner mig tryggare med. Jag har tyckt Tesla varit övervärderat å det grövsta under lång tid, men behållit de pga trend, inte fundamenta. Skalat av under en tid nu. Idag blev sista biten avskalad.

Med det sagt så lär det vara skitbra läge att kliva in nu efter jag sålt, för då går den säkert direkt mot nya rekordnivåer. Som vanligt. ;)

Skönt att marknaden reagerade positivt på USA prognos framöver. Nu blir det nog bra blått härhemma i morgon.
Ja tjoflojt vad det svangde under dagen. Fran -30K vid lunchtid till+17,5K vid stangning. Blir som du sager spannande att se hur detta utvecklar sig.
Sitter och velar om jag ska kopa mer,men det kanns ju sa attans dyrt just nu,eller vara nojd med det man har och lyckades kopa pa absoluta botten och da ocksa missa en eventuell fortsatt uppgang,men likaval inte heller riskera att kopa pa toppen om det vander ner..

Vad sager expertpanelen?

Jag hann fylla på lite PLTR innan FED släppte prognosen. Tror jag ska börja köpa någon fond med sikte på småbolag i USA. Deras vaccineringar verkar ju rulla på bra och USA kommer ju ligga före oss i Europa rejält. Kapitalet kommer leta sig till USA i större grad än till Europa.

• Like
Reactions: PJZ
Jag hann fylla på lite PLTR innan FED släppte prognosen. Tror jag ska börja köpa någon fond med sikte på småbolag i USA. Deras vaccineringar verkar ju rulla på bra och USA kommer ju ligga före oss i Europa rejält. Kapitalet kommer leta sig till USA i större grad än till Europa.
Hoppas du har ratt. Lovas att vaccinet skall vara tillgangligt for alla som vill ha senast 1aMaj,och runt 2.5miljoner doser ges dagligen,sa det tickar val pa att ratt hall.

Vad tror ni om Bures spac-intro ACQ då? Jag tycker det är intressant såklart. Bure är duktiga, och många fonder tecknar t ex AMF, 4e AP, SEB.

Jag kommer att teckna upp mig både för denna och för Idun. Lär ju få 0 som vanligt dock.

Vad tror ni om Bures spac-intro ACQ då? Jag tycker det är intressant såklart. Bure är duktiga, och många fonder tecknar t ex AMF, 4e AP, SEB.

Jag kommer att teckna upp mig både för denna och för Idun. Lär ju få 0 som vanligt dock.
Känns ju lite som en trisslott att köpa en spac, man vet ju inte vad man får i slutändan. Men lär väl bli lite hajp då denna är först ut härhemma. Ska nog teckna och sälja omg om jag får något. Har inte fått något alls på de sista jag tecknat.

Känns ju lite som en trisslott att köpa en spac, man vet ju inte vad man får i slutändan. Men lär väl bli lite hajp då denna är först ut härhemma. Ska nog teckna och sälja omg om jag får något. Har inte fått något alls på de sista jag tecknat.
Nja både och, det beror helt på vem som startar det. Nu är det ju Bure. Man köper säljaren och inte en specifik bransch. Detta kommer ju bli ett investmentbolag där de har onoterade bolag. Litar man på Bure är bättre investerare än en själv så kan man köpa och behålla.

• Like
Reactions: PJZ

Bure och det är den första spac vi får i sverige. som de sa på börskollen, kan inte bli annat än succe. jag ser fram emot att få 0-50 aktier fast jag försökt få mer :)

kommer nog öka lite i PLTR även om de går upp idag. satt och väntade på ett ras som aldrig kom. känns som set är hyggligt stöd runt 23-24 usd, blir nog inte lägre än så om den nu skulle rasa

kommer nog öka lite i PLTR även om de går upp idag. satt och väntade på ett ras som aldrig kom. känns som set är hyggligt stöd runt 23-24 usd, blir nog inte lägre än så om den nu skulle rasa
Ja, där verkar allt sugas upp. Tror inte att den kommer under 22. Men som sagt, denna aktie är på lång sikt för mig. Den kommer förhoppningsvis att utvecklas fint på sikt. Man ska nog inte ha denna som en kortsiktig placering.

Ja, där verkar allt sugas upp. Tror inte att den kommer under 22. Men som sagt, denna aktie är på lång sikt för mig. Den kommer förhoppningsvis att utvecklas fint på sikt. Man ska nog inte ha denna som en kortsiktig placering.
Vad är det som gör att alla ni tycker PLTR är så intressanta? Något jag missat?

Att det finns så många youtubers som haussar den:)
Skämt åsido så köpte även jag i dippen. För min del köpte jag på kraftig tillväxt (om jag minns rätt drygt 80% YoY) med många nya långsiktiga statliga kontrakt och nyligen även med amzn om jag inte minns fel. Egentligen mot min princip att handla aktier i bolag som inte går med vinst men med lite flax är dom där vid nästa rapport. Dock väldigt volatil så skall försöka glömma bort och ligga lång som många ovan skrivit.

Skämt åsido så köpte även jag i dippen. För min del köpte jag på kraftig tillväxt (om jag minns rätt drygt 80% YoY) med många nya långsiktiga statliga kontrakt och nyligen även med amzn om jag inte minns fel. Egentligen mot min princip att handla aktier i bolag som inte går med vinst men med lite flax är dom där vid nästa rapport. Dock väldigt volatil så skall försöka glömma bort och ligga lång som många ovan skrivit.
Aha hypebeast-bolag :)

Jag vill verkligen inte ha fler IT-bolag just nu. Försöker sprida lite mer, så jag ska inte ens kolla upp.

Som jag förstått så gör de bla digitala tvillingar till det man vill analysera, tex ett stort företag. Där kan man ju sedan simulera olika scenarion innan man gör de i verkligheten.
De arbetar ju med ”Big data” och verkar ha lite olika plattformar för detta. Just nu så är deras största kunder myndigheter och försvaret som jag förstått.
Jag tror att framtiden ligger hos företag som kan ta vara på all data på vettigt sett och leverera detta till kund. Så jag tror att PLTR och Google som troligen kommer vara deras största konkurrent på detta området har framtiden för sig.
Det är ett ”gammalt” bolag, det grundades 2003

Senast ändrad:
Är det W-88EN avtal alla i Sverige skrivit under för att handla PLTR och andra aktier i USA? Alltså att de håller på 30% automatiskt när man säljer?

Är det W-88EN avtal alla i Sverige skrivit under för att handla PLTR och andra aktier i USA? Alltså att de håller på 30% automatiskt när man säljer?
Minns inte vad avtalet hette men ja man skrev på ett avtal för att få handla på nyse/nasdaq. Normalt för mig har varit att jag inte kan flytta till andra konton på avanza förrän dagen efter. Att fortsätta handla i USA på samma konto för det man sålt för har fungerat för mig. Dock att tänka på att spara för courtaget.
Kanske någon mer vet mer här.

Minns inte vad avtalet hette men ja man skrev på ett avtal för att få handla på nyse/nasdaq. Normalt för mig har varit att jag inte kan flytta till andra konton på avanza förrän dagen efter. Att fortsätta handla i USA på samma konto för det man sålt för har fungerat för mig. Dock att tänka på att spara för courtaget.
Kanske någon mer vet mer här.
Du menar att du kunnat återinvestera i USA efter du sålt utan att behöva skatta 30%? När är det man betalar courtaget? Vid initiala köpet eller när man säljer?

Tillbaka
Topp