• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Tja,

Hoppas någon kan utbilda mig lite. Jag köpte i fredags på mig "Bull OMX 15 AVA" på 0.12. Nu idag när OMXS30 går fint har certet försatts i något som kallas Sold out, buy back-läge, där Morgan Stanley inte verkar ha lust att punga mer än 0.09.

Försökt Googla till mig mer info gällande "SOBB" men jag blir inte riktigt klok på exakt vad det innebär, är det bara att sälja och se glad ut? Finns någon deadline? Kan/kommer det öppnas igen?

(Yes, det är dumt att kasta pengar där man inte har full koll... Men det är roligt).

Jag hat ett riktigt sorgebarn i portföljen,
Immune Pharmaceuticals Inc, gamla Epicept....

Jag har snart tappat hoppet. Vad tror ni om detta företag?

Flår för den knasiga texten copy paste på paddan

Tja,

Hoppas någon kan utbilda mig lite. Jag köpte i fredags på mig "Bull OMX 15 AVA" på 0.12. Nu idag när OMXS30 går fint har certet försatts i något som kallas Sold out, buy back-läge, där Morgan Stanley inte verkar ha lust att punga mer än 0.09.

Försökt Googla till mig mer info gällande "SOBB" men jag blir inte riktigt klok på exakt vad det innebär, är det bara att sälja och se glad ut? Finns någon deadline? Kan/kommer det öppnas igen?

(Yes, det är dumt att kasta pengar där man inte har full koll... Men det är roligt).
Vad stod det i prospektet?

Vilka sitter med Delta Minerals?
När säljer ni? Vad har ni för riktkurs på kort sikt (3mån)? på lång sikt (12mån)?

Jag sålde av mitt för 2kr igår. Men hade varit kul om någon har en riktkurs.
Själv känner jag att många har sprungit på denna för att S/M/L har varit vackligt den senaste tiden. Så frågan är om detta har varit ett tillfälligt luftslott som folk har gått in med pengar i.

Vad säger ni om Nischer?
Börsvärde på 40 miljoner och ett beräknat framtida driftnetto på 27 miljoner avseende deras senaste affär.
Jag tog en mindre chanspost idag till 3.30, men har egentligen ingen aning om dem mer än det jag skrev ovan och att det är ett fastighetsföretag som köpt fastigheter i Gävle.

Är det värt att gå in i H&M och Apple nu eller ska man vänta ett tag till?
Hört lite blandat om H&M men inget direkt om Apple.

Hehe titta på förra sidan, skrev lite kort om att fastout var mitt nya case :D låg på 80 öre imorse, toppade på 1,24 kr.

Over and out :)

Satt på möte idag på jobbet och alla undrade vad jag höll på med när jag gick bananas.

Dom backade ju typ 9,5% igår och jag funderade på att gå in, när jag såg att den var 34% upp idag blev jag lite trött... :p

Fråga från en noob: Är det någon skillnad rent skattetekniskt för en Svensson att köpa amerikanska aktier via Avanza jämför med svenska?

Funderar att sikt göra en portfölj med mindre paniknivåer och mer stabila aktier med utdelning
Förslag?
Verkligen aktier som ska ligga utan direkt tanke på att sälja (om inte något skiter sig och man behöver pengar fort)

Fråga från en noob: Är det någon skillnad rent skattetekniskt för en Svensson att köpa amerikanska aktier via Avanza jämför med svenska?
Ja
Funderar att sikt göra en portfölj med mindre paniknivåer och mer stabila aktier med utdelning
Förslag?
Verkligen aktier som ska ligga utan direkt tanke på att sälja (om inte något skiter sig och man behöver pengar fort)
Sparhorisont?
Riskvilja?
Hur mkt kommer du stoppa in i förhållande till dina totala tillgångar?

Om du söker något som är "underhållsfritt" finns ju alltid indexfonder. Eller ETFer som trackar lämpligt index och skiljer av utdelning ist för att återinvestera.

Jag månadssparar i tjänstepensionen och till mina barn i 100% aktieindexfonder med lägsta möjliga avgift. Regionexponering skiftar jag ibland men grunden är ca 25% Sverige, 25% Europa och resten globalfonder. Sen går jag in i vissa tillväxtmarknader när det känns lämpligt. Indien var trevligt för ett tag sen t ex.

Aktivt sparande av en mycket större del av inkomsten (ca 60%) görs i direktägda aktier i Norden och USA. Ca 85% i en långsiktig portfölj med bl a svenska investmentbolag, och några jättar som H&M, Novo Nordisk, JNJ, Atlas C, m fl. Resten i en lattjoportfölj där jag handlar mer volatila bolag och instrument. Typ Fingerprint fast inom sektorer som inte PR så hårt genomlysta av analytiker och där jag upplever att jag har en edge relativt andra småsparare.

Ja

Sparhorisont?
Riskvilja?
Hur mkt kommer du stoppa in i förhållande till dina totala tillgångar?

Om du söker något som är "underhållsfritt" finns ju alltid indexfonder. Eller ETFer som trackar lämpligt index och skiljer av utdelning ist för att återinvestera.

Jag månadssparar i tjänstepensionen och till mina barn i 100% aktieindexfonder med lägsta möjliga avgift. Regionexponering skiftar jag ibland men grunden är ca 25% Sverige, 25% Europa och resten globalfonder. Sen går jag in i vissa tillväxtmarknader när det känns lämpligt. Indien var trevligt för ett tag sen t ex.

Aktivt sparande av en mycket större del av inkomsten (ca 60%) görs i direktägda aktier i Norden och USA. Ca 85% i en långsiktig portfölj med bl a svenska investmentbolag, och några jättar som H&M, Novo Nordisk, JNJ, Atlas C, m fl. Resten i en lattjoportfölj där jag handlar mer volatila bolag och instrument. Typ Fingerprint fast inom sektorer som inte PR så hårt genomlysta av analytiker och där jag upplever att jag har en edge relativt andra småsparare.

Har en portfölj som är mer risk typ fingerprint
Detta skulle vara mer likt den du har som långsiktigt portfölj
Som det är idag så fördelar jag i kontant/amortering/lattjoportfölj så en långsiktigt skulle kanske vara klokt
horisont 10+ år kanske
Ser alla pengar i aktier som pengar jag inte behöver på länge / alls

Förslag?
Om du sett mina grafer tidigare i tråden så ser du att H&M ligger bra till, Ratos också. Går även bra att plocka in någon av storbankerna, jag har köpt en del SEB på senare tid. Sedan tycker jag Teliasonera förtjänar en plats i alla portföljer också med en fantastisk utdelning. Finns rätt bra alternativ om man vill ligga runt 5-7% i direktavkastning. Långsiktigt är ju egentligen det enda rätta sättet att investera i aktier, det är omöjligt att förutspå vad som kommer ske på kortsikt med en kurs om man inte är en insider och därför är det självklart en stor risk. Köper du stora, tunga bolag så tror jag du kan plocka ihop en fin portfölj och säkra en härlig framtid till dig och framförallt dina barn :)

Tillbaka
Topp