• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Apropå ärendet om Carnegies analytiker och frågan om dennes erfarenhet:
http://www.di.se/artiklar/2015/12/10/fingerprint-analytiker-forklarar-sig/
Håvard Nilsson tog studenten 2009 och sin B.Sc 2013. Det är rent löjeväckande att släppa igenom en kille med så kort erfarenhet (och inte ens en riktigt tung utbildning) att driva kursen på detta sätt. Skämmes, Carnegie. För ni har väl inte blankat FPC?
Åldern behöver inte ha något med kompetens att göra. Finns många inkompetenta 40+ analytiker. Vad är det mer specifikt du tycker han skött dåligt?

Åldern behöver inte ha något med kompetens att göra. Finns många inkompetenta 40+ analytiker. Vad är det mer specifikt du tycker han skött dåligt?
Det framgår rätt tydligt av artikeln att det är flera än undertecknad som reagerat på kappvändarmentaliteten.
Men mest förvånansvärt är nog att Carnegie släpper fram honom i media, yrandes om sin DCF-modell som han pulat ihop i Excel. Grabben är säkert skärpt även om han är relativt nykläckt och inte ens gjort de obligatoriska hundåren i London, men det är oseriöst att inte sätta en mer kunnig och erfaren person i den rollen. Eller tycker du att det ingjuter förtroende?
Vidare håller jag med dig om att det finns gott om obegåvade äldre inom analytikerkåren.

En kollega till mig tipsade om Delta Minerals, ett företag som tar upp sand från floder på Filippinerna och utvinner järnmalm, samt säljer fyllnadssand till Singapore och Kina. Har läst lite om det här bolaget och är inte riktigt lika lyrisk som min kollega, känns som det blir dyrt att frakta våt sand från Filippinerna till Singapore. Däremot på sikt kan det vara intressant, men jag håller mig nog utanför ett tag till. Är som sagt novis här, och gruvbolag har aldrig varit aktuellt i min portfölj.
Någon som sitter på bra info om bolaget, eller har aktier där. Vad tror ni?

En kollega till mig tipsade om Delta Minerals, ett företag som tar upp sand från floder på Filippinerna och utvinner järnmalm, samt säljer fyllnadssand till Singapore och Kina. Har läst lite om det här bolaget och är inte riktigt lika lyrisk som min kollega, känns som det blir dyrt att frakta våt sand från Filippinerna till Singapore. Däremot på sikt kan det vara intressant, men jag håller mig nog utanför ett tag till. Är som sagt novis här, och gruvbolag har aldrig varit aktuellt i min portfölj.
Någon som sitter på bra info om bolaget, eller har aktier där. Vad tror ni?
Sand-export kan vara en skumrask-affär. Men DM kan mycket väl spela med schyssta kort.

Intressant artikel: http://www.wired.com/2015/03/illegal-sand-mining/

Sand är en väldigt bra råvara som det finns brist på. Framför allt så används den vid byggen.
Många tänker då att det är väl bara att börja ta sanden från Sahara öknen men tydligen kan man inte bruka den på samma vis.
Så att investera i sand nu är nog klokt, men precis som n155e säger så är det mycket korruption och skumma saker som händer bakom stängda dörrar.

Sand är en väldigt bra råvara som det finns brist på. Framför allt så används den vid byggen.
Många tänker då att det är väl bara att börja ta sanden från Sahara öknen men tydligen kan man inte bruka den på samma vis.
Så att investera i sand nu är nog klokt, men precis som n155e säger så är det mycket korruption och skumma saker som händer bakom stängda dörrar.
Problemet med ökensand är att den är för slät och rund och har därmed sämre fästförmåga. Det är bättre när vatten istället för vind får forma sanden, då blir fästförmågan bättre. (En liten utvikning bara... :) )

Problemet med ökensand är att den är för slät och rund och har därmed sämre fästförmåga. Det är bättre när vatten istället för vind får forma sanden, då blir fästförmågan bättre. (En liten utvikning bara... :) )
Hur köper jag sand!??
Låter ju som en om inte annat spännande inverstering :)

Såg en dokumentär om att just sand till byggen var bristvara. Hade man aldrig kunnat tänka sig. Precis som att rent vatten kommer fraktats i stora tankers i inte alltför snar framtid. Då gäller det att Sverige byggt ett bra försvar och kan behålla våra tillgångar.

Efter luft och vatten är sand den mest använda råvaran i världen. Och: man kan tro att det är lätt att få tag på sand. Men: efterfrågan överstiger just nu tillgångarna. Sand används i nästan ALLT. Saker man inte ens tänker på. Elektronik, till exempel. Betong. Glas. Papper. Och sandindustrin påverkas inte ett dugg av finanskriser.

Borta från SVT-Play men fanns på YouTube:

Senast ändrad:
Om man ska satsa lite på fonder.
Vilka ska man då pytsa in sina kronor i?
Beror på hur stor risk du är beredd att ta tycker jag..

Småbolagsfond Norden och Småbolagsfond Sverige har ju gått bra och stabilt.. Avanti också :)
Detta är 3 fonder jag har och är nöjd med!

Småbolag har jag kollat lite på.
Verkar gå bra för de flesta Aktörer som har dessa.
Kör in lite på dem!

Dags att summera året. Hur har det gott för er? Fyllt på klockkassan inför 2016 eller blir det Ur&Penn framöver?
Jag har bara handlat med värdepapper sedan augusti så jag är väldigt nöjd.

Bästa aktie: Phase Holographic (+113%)
Sämsta aktie: Anoto (-25%)

avanza_2015.png

Dags att summera året. Hur har det gott för er? Fyllt på klockkassan inför 2016 eller blir det Ur&Penn framöver?

avanza_2015.png
Kul att det gått bra, har du investerat i bolag du tänkt hålla i också eller bara spekulerat i volatila raketer?

avanza_2015.png
Snyggt!

Mitt år slutar + men inte många % tyvärr.. :)

Gick in i februari, ligger ca 10% upp i dagsläget. Bäst? Utan tvekan Kopparbergs (+126) och Unibet (+70). Alldeles för lite pengar investerade i båda från start givetvis.

-12% i år. Pinsamt :( det raset berodde på en väldigt dålig investering och bristande kontroll av mig, skulle satt en varning på fonden. Nu börjar den gå upp igen iaf och jag månadssparar i den.

Måste verkligen in och kolla oftare.

tydligen ett enormt bra år med +528,87%
Dock en alldeles för liten insats under året då mycket plockades ut i inför bilköp och lägenhetsköp.
Hoppas 2016 ger bättre utdelning i SEK trots att i % lär jag aldrig klå 2015 igen ;P

tydligen ett enormt bra år med +528,87%
Dock en alldeles för liten insats under året då mycket plockades ut i inför bilköp och lägenhetsköp.
Hoppas 2016 ger bättre utdelning i SEK trots att i % lär jag aldrig klå 2015 igen ;P

500+ är ju inte kasst även med en lite insats :) investera i en klocka då så känns det kanske extra bra!

Tillbaka
Topp