• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Alltid trevligt med ~600:- gratis. Inga stora summor men många bäckar små.

Som småhandlare är jag glad för att vi får tilldelning. Så kan min portfölj växa sakta men säkert.

Förstår att när man handlar med 20k+ per gång så är det kanske inte värt energin. Men jag är glad i varje fall :D

Sist jag läste i den här tråden var Fingerprint det hetaste som fanns - hur illa slutade det för folk?

edit: inser nu att det lät en smula raljerande. Jag undrar på riktigt, var det en så stor bubbla som det framstod eller löste det sig?

Senast ändrad:
Fick också 30, riktigt skämt. Sålde direkt. Rätt enkla pengar trots allt. Vad bör man titta på istället?
Inte riktat endast till dig utan tog bara ett inlägg
Men varför är så många besvikna på att man får liten tilldelning om tanken bara är att sälja direkt, då är det ju väldigt lätta pengar oavsett.
Jag hade hellre sett att man inte fick sälja alla aktier man får vid tilldelning direkt
Jag fick 30 med och har köpt mer som jag tänker behålla

önskar jag hade varit smart nog att behålla de Embracer (THQ) jag fick för vid notering.. men istället tog jag en snabb vinst även om det bara var en liten post

Sist jag läste i den här tråden var Fingerprint det hetaste som fanns - hur illa slutade det för folk?

edit: inser nu att det lät en smula raljerande. Jag undrar på riktigt, var det en så stor bubbla som det framstod eller löste det sig?
Sålde mina för 5 år sedan då jag ansåg att deras produkt redan var förlegad.

Synd att tilldelningen var så liten. Tänkte köpa mer i dippen när alla sålde av med den lilla vinsten det ändå blev. Nåja, det kanske kommer.

/B

Tecknad till 682%, då lär det knappast bli någon tilldelning i denna IPO heller

Synd att tilldelningen var så liten. Tänkte köpa mer i dippen när alla sålde av med den lilla vinsten det ändå blev. Nåja, det kanske kommer.

/B

Ser hur det blir kring rapportering. För denna premie måste de prestera. Troligen blir det aldrig nån enkel premie på ett par procent i närtid. Ämnar helt klart öka detta innehav.

Någon mer än jag som varit på dåligt humör och bitvis varit förbannad ett par dagar givet det tak på isk som är under utredning.
Edit. Inte ett inlägg där jag vill driva en politisk agenda utan mer hur man ens kan komma på tanken att driva en beskattning på sparande till skillnad mot att slösa bort pengar på annat.

Någon mer än jag som varit på dåligt humör och bitvis varit förbannad ett par dagar givet det tak på isk som är under utredning.
Edit. Inte ett inlägg där jag vill driva en politisk agenda utan mer hur man ens kan komma på tanken att driva en beskattning på sparande till skillnad mot att slösa bort pengar på annat.
Håller med dig, riktigt dåligt förslag. Tror dock att de kommer få mycket svårt att få igenom något sådant förslag.

Gör mig så förbannad. Idiotin tar ALDRIG slut

Mycket snack men ändrade av ISK, fastighetsskatt och marknadshyror är rent självmord oavsett vilken ståndpunkt man har. Inget utav detta är populärt och till viss del en politisk harakiri. Att vi har en slags vågspel rent politiskt talar emot det i min åsikt. Således ska man inte hetsa upp sig för mycket.

Mycket snack men ändrade av ISK, fastighetsskatt och marknadshyror är rent självmord oavsett vilken ståndpunkt man har. Inget utav detta är populärt och till viss del en politisk harakiri. Att vi har en slags vågspel rent politiskt talar emot det i min åsikt. Således ska man inte hetsa upp sig för mycket.
Om jag förstått det rätt så behövs det att ett borgligt parti ska rösta för detta för att de ska gå igenom (vilket är högst osannolikt) men man ska ändå ta det på allvar..

Om jag förstått det rätt så behövs det att ett borgligt parti ska rösta för detta för att de ska gå igenom (vilket är högst osannolikt) men man ska ändå ta det på allvar..
Säg inte det! Lyckas man höja taket från 100k till 120k så är det en oerhört stark liberal reformagenda man drivit igenom som verkligen är förankrad i ”den breda mitten” 😊

Det äckliga är att man ska skatta bort typ 80% av sin löneökning...
Ser inget annat alternativ än att löneväxla. Kan inte plocka ut tjänstebil så det går ju bort.

Som nämnts i några av de spontana artiklar kring ämnet lär ju bland annat bostäder se fortsatta prisuppgångar, allt annat lika, om skatten på ”förmögenhet” införs?

Man kan också fundera på vad som händer med fastighetspriser när man vill beskatta förmögenhet utan att inkludera fastigheter.

"Du kan välja på att flytta pengarna utomlands, eller köpa lite fastigheter nu när marknaden är överhettad och vi har enorma problem med för höga priser så unga förblir utanför"

Skämt åsido. Tycker det känns knasigt att beskatta statisk förmögenhet, även om jag som många vet är för fastighetsskatt OM den finansierar en skattesänkning på arbete.

Tycker inte det känns helt orimligt att begränsa hur mkt pengar man får ha på ISK som trots allt är ett sätt att få (typ) skattebefriad kapitalinkomst. Sedan är det ju fjantigt med tak på 100-200k. Sätt tak på 10m eller ngt så det faktiskt bara drabbar "miljonärer".

Ser inget annat alternativ än att löneväxla. Kan inte plocka ut tjänstebil så det går ju bort.

Som nämnts i några av de spontana artiklar kring ämnet lär ju bland annat bostäder se fortsatta prisuppgångar, allt annat lika, om skatten på ”förmögenhet” införs?
Skulle väl vara att kräva skattesänkning på arbete lika högt som folk visar sin avsky mot skattehöjningar på kapital.

Ja tyvärr kommer man som vanligt skjuta sig själv (befolkningen) i foten...

• Like
Reactions: PJZ
Problemet är inte att skatten på kapitalinkomster höjs, utan att skatten på arbete är för hög.

Sverige är praktiskt taget ett skatteparadis vad gäller kapital och fastigheter. Vi sticker verkligen ut internationellt oavsett vad vissa verkar tro. Samtidigt har vi helt horribelt hög skatt på arbete. Där sticker vi också ut. Skattedifferensen mellan arbete och kapital/fastigheter i Sverige är ytterst sällsynt.

Senast ändrad:
Gissar att @ANALOGUE menar kommunal + statlig skatt på lön + en del av lönen in på typ ISK med 30% (tilltänkt) skatt, blir rätt högt beroende på hur stor del av lönen som sparas/investeras. Med arbetsgivaravgifter inräknat, som får antas påverka vad arbetsgivaren är villig att ge dig i lön, är sådana procentsatser som @ANALOGUE uttrycker rätt nära sanningen (?).

Tillbaka
Topp