• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

leicaphile

Panerai
Jag har tidigare bara kört fonder men nu börjat addera lite aktier, provade lite random efter rekommendationer här. Carlmark, Stillfront etc men insåg att jag varken läst på eller planerade att göra det så sålde och kör nu "stabila"-"gubbaktier".

Frågan är om det är dubbel att köra Spiltan och dessa och om det är någon som vill tipsa om förändringar/kommentarer?

Generellt så säljer/omfördelar jag inte löpande utan skiftar genom vart jag lägger månadssparandet. Omfördelar nästa år/en gång om året eller så tänker jag.
Screenshot_20210630-103705_Avanza.jpg

Det viktiga är väl att du känner att du har någon "edge" som gör att du kan göra bättre val än de flesta investerare. Fråga dig själv varför du valt att öka i just dessa och varför du tror du besitter information eller kunskap som gör att dina val kommer att överprestera jämfört med index. Risken blir annars att man sitter och duttar med saker utan att riktigt veta varför och i längden så blir det sämre än om man bara lämnat pengarna i indexfonder.

Det var i alla fall så jag resonerade för ett tag sedan. Var lätt att lura sig själv genom att titta på de saker som gått bra (i mitt fall oftast pga ren tur) och ignorera de som inte var så lyckade. Men rent krasst hade jag haft mer pengar idag om jag bara investerat i indexfonder från dag 1.

Förvisso kan ett fåtal prestera bättre, i vissa fall pga ren tur och i andra pga kunskap/information de besitter. Men jag är inte en av dem så har valt att köra lite enklare strategi framöver.
 

Bottega

Cartier
Letar efter en bok, vet någon vilken jag menar? rött omslag, trader i gul kavaj på golvet, skärmar osv syns. Handlar historia och allt om börs och trading. läste den mär jag var 19-20 år gammal men vill förnya kunskaperna. Letat febrilt utan framgång överallt. Tack!

edit: sjuuukt, två sek efter detta inlägg får jag reklam om den. Boken heter i alla fall Tradingguiden : allt du behöver veta om finansmarknaden
 

Limpas

Cartier
Vansinnigt störande att man sålde av Profoto på ca 71 kr. Nu uppe i 80... Sen fegade man också och tecknade bara på ett konto.
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Förstod inte Profoto alls så jag tecknade inte. Gick ju riktigt bra så bara gratulera de som fick tilldelning. Verkar dock cappat på 80 aktier?

Imorrn har vi first reserve som övertecknades men vi får se hur det går första dagen.

Annars känns ju Fragbite och Wicket Gaming intressant närmaste tiden.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Gick in i Linc idag nu när kursen snart är tillbaka till startkursen, tror och hoppas att de kan lyckas långsiktigt. Passar bra i min portfölj då jag inte har så mycket medicin- och läkemedelsbolag.
 

PJZ

Cartier
Känns spontant rätt olagligt av Stillfront att inte kommunicera sådant till alla aktieägare samtidigt, om så är fallet.
Verkligen.. haha!?

Detta måste ju vara nått som kommuniceras till mer än deras "största" investerare? Kan inte detta klassas som nån typ av insider "grej" annars?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Verkligen.. haha!?

Detta måste ju vara nått som kommuniceras till mer än deras "största" investerare? Kan inte detta klassas som nån typ av insider "grej" annars?
Som jag fattat det har de informerat sina storinvesterare vis telefonkonferenser att de troligen inte når sina mål, enligt DI och Pareto. Jag har inte sett pm till alla vanliga ägare om sådan information som måste anses kursdrivande.

Om det Pareto säger stämmer så är det helt klart fel. Stillfront kan inte ge kursdrivande information om sänkta estimat i telefonkonferenser till vissa större ägare och andra. Sånt måste ju delges alla samtidigt.
 
  • Like
Reactions: PJZ

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Väldigt glad just nu att jag köpt mig ur Stillfront för ett tag sedan. Väldigt röd dag idag, men det känns ju som att det kan bli fortsatt turbulent framöver. Folk tenderar ju att sälja på allt möjligt, så morgondagen kanske inte blir superkul med de här ryktena på stan.

Blir spännande att se om ryktena stämmer eller inte, låter onekligen konstigt att bara vissa skulle få information om sådant.
 
  • Like
Reactions: PJZ

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Är det bara jag som blir pyttelite irrriterad över ledtiderna när man lägger säljorder på fonder? Det är liksom 2021, ska det verkligen ta flera dagar att sälja fondandelar? När man ska köpa går det ju snabbt. Obegripligt, det är ju inte så att nån stackare ska skriva ut ordern för hand, hoppa upp på hästen och rida till närmaste marknadsplats längre.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Känns spontant rätt olagligt av Stillfront att inte kommunicera sådant till alla aktieägare samtidigt, om så är fallet.
Vet inte riktigt hur det funkar när storfinansen är igång men att de har bättre koll och får nyheter snabbare än Svensson ser jag som något helt normalt.
I det här fallet vet vi ju inte vad som sagts, vem som kunde delta i konferensen osv samt hur tidningarna har vinklat det.

Apple gör så här och det tycker jag verkar vara en bra väg att gå:
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Vet inte riktigt hur det funkar när storfinansen är igång men att de har bättre koll och får nyheter snabbare än Svensson ser jag som något helt normalt.
I det här fallet vet vi ju inte vad som sagts, vem som kunde delta i konferensen osv samt hur tidningarna har vinklat det.

Apple gör så här och det tycker jag verkar vara en bra väg att gå:
Det är kanske normalt men inte rätt för det. Det är den mest grundläggande regeln, att marknaden måste delges information som kan vara kursdrivande till hela marknaden samtidigt.

Nu vet man ju inte exakt hur det ligger till här. Men att en kurs rasar så pass efter en privat telekonferens med inbjudna storägare ser inte så bra ut direkt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det är kanske normalt men inte rätt för det. Det är den mest grundläggande regeln, att marknaden måste delges information som kan vara kursdrivande till hela marknaden samtidigt.

Nu vet man ju inte exakt hur det ligger till här. Men att en kurs rasar så pass efter en privat telekonferens med inbjudna storägare ser inte så bra ut direkt.
Nej, det är inte bra. Läste på Placeras forum att några gått ihop och gjort en anmälan till FI men det lär knappast leda någonstans.
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Det är kanske normalt men inte rätt för det. Det är den mest grundläggande regeln, att marknaden måste delges information som kan vara kursdrivande till hela marknaden samtidigt.

Nu vet man ju inte exakt hur det ligger till här. Men att en kurs rasar så pass efter en privat telekonferens med inbjudna storägare ser inte så bra ut direkt.
Min marginella erfarenhet som vår Investor relations avdelning presenterade vid något tillfälle är att de träffar de största institutionella investerarna för att dels kunna få en uppfattning om vad de har för förväntningar, men också kunna påverka så att de eventuellt kan revidera sina estimat något. T.ex om Corona återhämtningen påverkar intäkterna.

sen brukar IR sätta ihop en konsoliderad bild över vad dessa aktörer förväntar sig att vi hamnar intäkt, resultat, marginalmässigt och ledningen får då en möjlighet att jämföra detta mot våra egna estimat för att se om man t.ex skulle behöva vinstvarna eller om vi kan styra resultatet så att vi hamnar i det förväntade intervallet.

edit: sitter tyvärr på en del Stillfront och känns väl inte helt bra hanterat.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Min marginella erfarenhet som vår Investor relations avdelning presenterade vid något tillfälle är att de träffar de största institutionella investerarna för att dels kunna få en uppfattning om vad de har för förväntningar, men också kunna påverka så att de eventuellt kan revidera sina estimat något. T.ex om Corona återhämtningen påverkar intäkterna.

sen brukar IR sätta ihop en konsoliderad bild över vad dessa aktörer förväntar sig att vi hamnar intäkt, resultat, marginalmässigt och ledningen får då en möjlighet att jämföra detta mot våra egna estimat för att se om man t.ex skulle behöva vinstvarna eller om vi kan styra resultatet så att vi hamnar i det förväntade intervallet.

edit: sitter tyvärr på en del Stillfront och känns väl inte helt bra hanterat.
Som sagt. Vad företag gör är inte samma sak som det man får. Är man ett publikt bolag och ligger under regelverk och tillsyn från FI så måste man alltid delge potentiellt kursdrivande information till alla aktieägare samtidigt via officiella kanaler som pm. Gör man inte det begår man lagbrott. Ibland åker företag dit på liknande, ibland blir de friade.

Vad som hänt här vet jag inte. Men OM det som Pareto skriver så är det uppenbart en avstickare från denna kanske viktigaste reglering bland publika bolag.
 
Topp