• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Kan det vara så enkelt att "Svensson" tecknar sig för alla IPO:er de får erbjudanden om, utan att ha någon större kolla på vad bolaget gör, och när de sedan chockade ser att kursen inte rusar så säljer de direkt och kan inte förstå vad som hände?
Precis va jag tänkte också. Sen kanske folk använder pengar dom inte har och då får panik och säljer för att dom "måste"

Kan det vara så enkelt att "Svensson" tecknar sig för alla IPO:er de får erbjudanden om, utan att ha någon större kolla på vad bolaget gör, och när de sedan chockade ser att kursen inte rusar så säljer de direkt och kan inte förstå vad som hände?
Mycket möjligt med tanke på att jag nyligen gett mig in i leken :D Frågan är om det kan vara värt att avvakta en mer "riktig" värdering efter IPO-cirkusen lagt sig lite. Att IPO:er är övertecknade är inget jag ser som någon garanti för riktig värdering eller att den kommer öka vid öppning. Som du säger så tecknar ju alla IPO:er nu för tiden så inte konstigt att de blir övertecknade lätt. Det känns som att det har blivit lite av en grej och "snackis" att teckna IPO och sälja direkt på öppning.

Mycket möjligt med tanke på att jag nyligen gett mig in i leken :D Frågan är om det kan vara värt att avvakta en mer "riktig" värdering efter IPO-cirkusen lagt sig lite. Att IPO:er är övertecknade är inget jag ser som någon garanti för riktig värdering eller att den kommer öka vid öppning. Som du säger så tecknar ju alla IPO:er nu för tiden så inte konstigt att de blir övertecknade lätt. Det känns som att det har blivit lite av en grej och "snackis" att teckna IPO och sälja direkt på öppning.
För något år sedan kändes värdering av IPO:er rimligare och de steg ofta initialt men nu är värderingarna så höga att man sällan ser några större ökningar.

Jag tror jag handlar lite andra sektorer än vad som är vanligt här. Tänkte lägga in ngn av mina bubblare som är mycket hög risk men också enorm potential. Gillar du inte när det rör på sig så inget för dig helt enkelt. Läs också på själv, se det som ett lästips primärt. Dagens lästips blir således

Athabasca Oil Corporation​

Svarar mig själv med ett lästips till. Som vanligt högrisk och lite andra sektorer än vad som postas här. Det kommer röra på sig tro mig men gillar du det så... Läs på själv se det primärt som lästips.

Aemetis Inc - AMTX

Är man mindre riskbenägen så tror jag SSAB är en hyggligt säker investering med tanke på nedgången. Det är ju en skittrist aktie men spelar man med stort kapital i den nu så kan man nog göra sig en hacka på kort sikt. Rapport den 23 juli tror den borde kunna klättra på de kommande veckorna inte minst med tanke på dippen. Trist är det dock. Borde vara goda möjligheter för upp 5-10 % runt rapport ställt mot nu. Jag köper en post dagen till ära som räcker till en trevlig helg om min teori stämmer.

Senast ändrad:
Grålistningen av Malta gör spelsektorn sur i dag. Avvaktar ett par dagar/veckor för att se om man ska fylla på.

Hoppade på Avanzas Auto 3 fond för några år sen och har ett månadssparande i den. Tyvärr verkar den gå rätt dassigt om man jämför med index och även med andra fonder jag har.:
1624953313902.png
Bör man hoppa ur den och månadsspara i nåt annat istället? Den har en avgiftpå 0,52% - då trodde jag i min enfald att den skulle prestera lite bättre, men det är faktiskt först nu jag börjar försöka hålla koll på det här.

Hoppade på Avanzas Auto 3 fond för några år sen och har ett månadssparande i den. Tyvärr verkar den gå rätt dassigt om man jämför med index och även med andra fonder jag har.:
1624953313902.png
Bör man hoppa ur den och månadsspara i nåt annat istället? Den har en avgiftpå 0,52% - då trodde jag i min enfald att den skulle prestera lite bättre, men det är faktiskt först nu jag börjar försöka hålla koll på det här.
Kan tipsa om Lysa

1624953313902.png
Ja, absolut. T ex dessa tre billigare och lite "tråkigare" men bra passiva fonder med låga avgifter som passar bra för månadssparande: Spiltans aktiefond investmentbolag, Avanza zero och Länsförsäkringar global indexnära.

1624953313902.png
Du har ju rätt mkt räntefonder i den där. Bra när börsen går dåligt, dåligt när börsen går bra.
Har du lång sparhorisont (minst 5 år) hade jag satsat på en renodlad aktiefond, typ nån globalfond.

Kan tipsa om Lysa

+1
Lysa 60/40 med 1M kapital har avgifter på 0,339% vilket är rätt respektabelt.

Kör dock inte den själv, räntorna är så pass kassa att man lika gärna kan ha sparkonto i dagsläget tycker jag. Kör:
65% fonder
35% cash

60% globalt index, 10% emerging markets, 10% globala småbolag, 20% Spiltan Investment bolag. Lagom roligt och enkelt, balansera om eländet ett par gånger om året.

Du har ju rätt mkt räntefonder i den där. Bra när börsen går dåligt, dåligt när börsen går bra.
Har du lång sparhorisont (minst 5 år) hade jag satsat på en renodlad aktiefond, typ nån globalfond.
Har uppdelat i fonder och sen har jag ca 75% i rena aktier också så risken är relativt avvägd. Men jag ska kika runt lite mer. Flyttade månadssparandet till Zero iallafall :) Kanske dyker på nån intressant teknikfond som är global för nuvarande innehav.

Är man mindre riskbenägen så tror jag SSAB är en hyggligt säker investering med tanke på nedgången. Det är ju en skittrist aktie men spelar man med stort kapital i den nu så kan man nog göra sig en hacka på kort sikt. Rapport den 23 juli tror den borde kunna klättra på de kommande veckorna inte minst med tanke på dippen. Trist är det dock. Borde vara goda möjligheter för upp 5-10 % runt rapport ställt mot nu. Jag köper en post dagen till ära som räcker till en trevlig helg om min teori stämmer.
Det blev ju onekligen en bra start med upp över 4% idag. Nu var ju målet förvisso runt rapport men en bra start är en bra start. Tror på en liten rekyl men sedan fortsätter det nog uppåt mot rapport. Kanske blir en riktig fin helg vem vet.

Tror du den går upp något vid notering?
Hade du frågat för två veckor sen hade jag sagt ja, men senare tiden har varit skakig vad gäller IPO:er och nu är även sommaren här ordentligt så är inte lika säker. Affärdsvärlden säger teckna och inga flaggor, men har inte erfarenhet nog för att säga hur mycket det faktiskt betyder. Jag är dock lite sugen på att hämta igen förlusten från OX2 och Creaspac, men det är ju en farlig anledning till att teckna..

Hade du frågat för två veckor sen hade jag sagt ja, men senare tiden har varit skakig vad gäller IPO:er och nu är även sommaren här ordentligt så är inte lika säker. Affärdsvärlden säger teckna och inga flaggor, men har inte erfarenhet nog för att säga hur mycket det faktiskt betyder. Jag är dock lite sugen på att hämta igen förlusten från OX2 och Creaspac, men det är ju en farlig anledning till att teckna..
Ligger typ -500 spänn på dem så det är verkligen ingen anledning att oroa sig. Evolution däremot är inte kul alls, gick in alldeles för sent. Profoto är jag väldigt osäker på, deras produkter används av typ alla proffsfotografer - men marknaden är ändå rätt begränsad kan jag tycka.

Sålde av lite gott och blandat som jag låg plus på i dag, bland annat Evo.
Ska försöka hålla mig till företag jag förstår mig på i framtiden (har vi hört den förut...).

Jag har tidigare bara kört fonder men nu börjat addera lite aktier, provade lite random efter rekommendationer här. Carlmark, Stillfront etc men insåg att jag varken läst på eller planerade att göra det så sålde och kör nu "stabila"-"gubbaktier".

Frågan är om det är dubbel att köra Spiltan och dessa och om det är någon som vill tipsa om förändringar/kommentarer?

Generellt så säljer/omfördelar jag inte löpande utan skiftar genom vart jag lägger månadssparandet. Omfördelar nästa år/en gång om året eller så tänker jag.
Screenshot_20210630-103705_Avanza.jpg

Jag har tidigare bara kört fonder men nu börjat addera lite aktier, provade lite random efter rekommendationer här. Carlmark, Stillfront etc men insåg att jag varken läst på eller planerade att göra det så sålde och kör nu "stabila"-"gubbaktier".

Frågan är om det är dubbel att köra Spiltan och dessa och om det är någon som vill tipsa om förändringar/kommentarer?

Generellt så säljer/omfördelar jag inte löpande utan skiftar genom vart jag lägger månadssparandet. Omfördelar nästa år/en gång om året eller så tänker jag.
Screenshot_20210630-103705_Avanza.jpg
Ser inga konstigheter i att utöka kvoten av några IB man verkligen gillar om man tycker att Spiltan Invest har för låg fördelning.
Sen skulle jag inte kalla NIO för "stabil gubbaktie" 😂

Tillbaka
Topp