• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Bara glad över en blå dag🙏🏻 Satt med fingret på köp av Stillfront igår innan stängning. Nåja…
💁
Screenshot_20210812-195420_Avanza.jpg

Haha ja såklart, inte min mening att skryta heller. Ville mest bara retas lite med @1965ek :)
Ja det är inte enda gången man ångrat något. Och vnv backar idag. Å andra sidan har man ibland haft turen att köpa vid rätt tid. Med en hygglig analys och tålamod så blir det nog bra på längre sikt.🥸
Edit. Fast annat lyser blått så gungor och karuseller varje dag.

Senast ändrad:
Har handlat så mycket parfymer och kläder från Boozt på sistone, så passade på idag att köpa mig en hello-post under rapportraset. Råfint bolag. Men inget köptips. Har inte gjort djupare analys och en hello-post är just det, en liten en så man ska orka bevaka bolaget mer. :)

Ibland ska man bara låta bli att sälja (131kr)... :dead:

Screenshot_20210811-145812_Avanza.jpg
Just med Instalco har min strategi funkat bra. Visst skulle jag tjänat på att behålla allt, men eftersom jag gör samma på alla bolag, hela tiden säljer av när det går upp så blir det aldrig panik som t ex Stillfront för jag har redan sålt av vinsten flera gånger om. Och man blir aldrig för tung i något bolag och kan diversifiera och lägga till nya bolag för vinsten. Har kvar en hel del Instalco så borta är de inte. :)
1628852394533.png

Just med Instalco har min strategi funkat bra. Visst skulle jag tjänat på att behålla allt, men eftersom jag gör samma på alla bolag, hela tiden säljer av när det går upp så blir det aldrig panik som t ex Stillfront för jag har redan sålt av vinsten flera gånger om. Och man blir aldrig för tung i något bolag och kan diversifiera och lägga till nya bolag för vinsten. Har kvar en hel del Instalco så borta är de inte. :)
1628852394533.png
Hur brukar du tänkta kring försäljning? Procentuellt eller så att du säljer det du initialt lagt och därigenom i värsta fall går plus-minus noll?

Hur brukar du tänkta kring försäljning? Procentuellt eller så att du säljer det du initialt lagt och därigenom i värsta fall går plus-minus noll?
Inte procent, utan summa. Jag vill normalt inte ligga med för mycket pengar i ett enda bolag, så jag har en summa som de flesta av mina bolag ligger runt. Sen när de går upp lagom så säljer jag av till nivån, och igen, och igen (om allt går enligt plan vilket det inte alltid gör såklart).

De enda papper som jag har över denna summa är just nu Apple och Spiltans investmentbolagsfond. Annars har jag hållt den taktiken några år nu faktiskt. Vill inte uppleva Starbreeze-nedgångar igen som går så pass snabbt, för det händer ibland oavsett hur bra bolaget verkar vara. Det såg vi senast nu med Kambi där det gått väldigt fort nedåt.

Inte procent, utan summa. Jag vill normalt inte ligga med för mycket pengar i ett enda bolag, så jag har en summa som de flesta av mina bolag ligger runt. Sen när de går upp lagom så säljer jag av till nivån, och igen, och igen (om allt går enligt plan vilket det inte alltid gör såklart).

De enda papper som jag har över denna summa är just nu Apple och Spiltans investmentbolagsfond. Annars har jag hållt den taktiken några år nu faktiskt. Vill inte uppleva Starbreeze-nedgångar igen som går så pass snabbt, för det händer ibland oavsett hur bra bolaget verkar vara. Det såg vi senast nu med Kambi där det gått väldigt fort nedåt.
Tack för svar! Förstår att du inte vill outa belopp osv men hur har du bestämt det maxbeloppet? Allt är såklart relativt storleken på portföljen så därför jag frågar då jag själv tycker det är svårt att veta hur jag ska vikta och när det är rimligt att sälja av.

Tack för svar! Förstår att du inte vill outa belopp osv men hur har du bestämt det maxbeloppet? Allt är såklart relativt storleken på portföljen så därför jag frågar då jag själv tycker det är svårt att veta hur jag ska vikta och när det är rimligt att sälja av.
Summor är ju subjektivt. Men en summa som är tillräckligt stor för att få bra utväxling på, och tillräckligt liten för att inte gå under om det halveras sett på totala värdet på kontot.

Jag tror inte det finns några rätt och fel. Alla gör ju olika.

Just Stillfront och Embracer är ju t ex väldigt högt värderade (speciellt Emb med ett p/e på över 300 vilket är sjukt) så det krävs att allt flyter på. En enda hickup på omsättning/vinst och framförallt tillväxt (se Stillfront) eftersom det är tillväxtbolag så kan det faktiskt gå läskigt fort nedåt.

Vill ha sådana bolag såklart, men inte "all-in" eller ens i närheten. :)

Kollade nu vilka bolag som ligger närmast "min nivå" i värde. Många ligger runt, men just Instalco var faktiskt bolaget som ligger spot on just nu. Och de står för 5% av värdet på just Avanza.

Har iof några andra banker med lite fonder och några få aktier också så med lite snabb huvudräkning borde den vara ca 4% av totalen.

Så procent kan man väl också räkna såklart, även om jag i detta läge brukar tänka summa pga att en summa är alltid en summa jag är bekväm med, medans procentens andelsvärde ändras beroende på hur stort kontot växt till sig. Skulle mitt konto vara dubbelt så mycket värt så skulle jag inte ha dubbelt värde på Insalco, utan troligen samma eller om jag aningen justerat upp min nivå. Så skulle mitt konto vara värt dubbelt, så skulle säkert Instalco stå för 2-3%, nog inte 4% iallafall. Då skulle jag nog ha fler bolag och framförallt ha mer i bra fonder.

Senast ändrad:
Såg att jag har aningen för mycket Kindred också, det ska nog justerad snart och mellanskillnaden gå till något annat bolag. Men det är ingen fara, det är inte stora skillnader. Allt är ju inte skrivet i sten direkt. :)
Och fonder är ju inte lika kinkigt tycker jag. Skulle lätt kunna ha mycket mer i någon bra indexfond eller annan bred fond om jag inte hade något vettigare på g.

Många som verkar följa sina investeringar dagligen. Ännu fler som verkar köpa bolag i alla fall jag har väldigt svårt att värdera. Arbetar ni med detta eller är ni glada amatörer? Hur avgör ni om bolag är värda att köpa? @Salesmayne exempelvis, trots att dina tre investmentbolag har gått ner handlas de ju med rätt höga premier. Tittar du på historisk data för att se hur premie/rabatt brukar vara eller köper du eftersom det ”ska” upp eftersom det legat där förut?
Är genuint intresserad av allas taktik, tankar och känslor. Även om det är kul att se hur mycket folk har tjänat/förlorat är det i mitt tycke intressantare att veta hur tankarna bakom köpet/säljet var.

Många som verkar följa sina investeringar dagligen. Ännu fler som verkar köpa bolag i alla fall jag har väldigt svårt att värdera. Arbetar ni med detta eller är ni glada amatörer? Hur avgör ni om bolag är värda att köpa? @Salesmayne exempelvis, trots att dina tre investmentbolag har gått ner handlas de ju med rätt höga premier. Tittar du på historisk data för att se hur premie/rabatt brukar vara eller köper du eftersom det ”ska” upp eftersom det legat där förut?
Är genuint intresserad av allas taktik, tankar och känslor. Även om det är kul att se hur mycket folk har tjänat/förlorat är det i mitt tycke intressantare att veta hur tankarna bakom köpet/säljet var.
Jag svarar snart, måste äta något först he he

1. Idag är jag en ledsen amatör.
2. Jag tittar på hur de presterat historiskt, P/E tal mm, läser forum, Instagram inlägg där man kan trilla över mer djupgående analyser osv. Utöver detta försöker jag hålla mig till branscher som jag förstår mig och som jag är intresserad av.
3. När det kommer till investmentbolag då tittar jag på deras innehav, historik samt substanspremie först och främst. De får gärna ha varit med länge och presterat väl över decennier vilket ju några av dem har.

Jag har säkerligen glömt något men fråga på om du undrar något.

juste, är man inte intresserad av aktiv förvaltning så passar ju fonder mycket bättre, risknivå får man välja själv och annars fungerar ju även sparroboten ”Opti”.

Senast ändrad:
Ändå intressant att alla investmentbolag går ner så hårt samtidigt utan att något direkt har förändrats.. känns som det finns mycket dumt/osäkert/kortsiktigt kapital just nu

Tillbaka
Topp