Helt klart så. Ingen direkt tanke mer än att allt, medvetet, är ganska hög risk.Någon tanke om upplägget? Antar att vissa fonder överlappar varandra, typ samma sektor osv men att de kanske har olika innehav?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Helt klart så. Ingen direkt tanke mer än att allt, medvetet, är ganska hög risk.Någon tanke om upplägget? Antar att vissa fonder överlappar varandra, typ samma sektor osv men att de kanske har olika innehav?
Är inte det en passiv indexfond? Inget fel med det visserligen.Plus småbolag? 0.30% på SAVR
Kollade inte så noga, det kan nog stämma sett till avgiften.Är inte det en passiv indexfond? Inget fel med det visserligen.
AMF Småbolag är aktivt förvaltad och ligger nästan lika billigt. Visserligen billig även på Avanza. AMF är ett billigt lite förbisett bolag för fonder överlag, även av mig.
Är inte det en passiv indexfond? Inget fel med det visserligen.
AMF Småbolag är aktivt förvaltad och ligger nästan lika billigt. Visserligen billig även på Avanza. AMF är ett billigt lite förbisett bolag för fonder överlag, även av mig.
Ja, senaste månaden har man ju tappat rejält av vinsten för året. Blir intressant att se rapporten för CTM nu på onsdag, hoppas på rejält uppställ utav kursen då. För den har ju slaktats utan några negativa nyheter. Köper för mina sista slantar om den visar rött i morgon.Skumma tider. Fin rapport, insiderköp från finanschef, VD och två styrelseledamöter och kursen slutar på minus, det vet jag nog faktiskt inte om jag varit med om, om det inte handlat om kaffepengar i skitbolag för att hålla fasaden uppe. Visst, kanske kaffepengar för Lasse men ändå 28,5 miljoner.
Möget fortsätter i gaming/gambling… Låt oss rotera tillbaka i cykliskt/värde igen, industribolagen är ju så billiga här, mot P/E 100 på Atlas & co!
Gick åter in i EMB. Var tvungen givet rapport och nya riktkurser samt kursens utveckling. Hade de tidigare sedan i höstas förra året och saknade dom sedan säljet för någon månad sedanJa, senaste månaden har man ju tappat rejält av vinsten för året. Blir intressant att se rapporten för CTM nu på onsdag, hoppas på rejält uppställ utav kursen då. För den har ju slaktats utan några negativa nyheter. Köper för mina sista slantar om den visar rött i morgon.
AMF aktiefond småbolag.På tal om fonder. Tar gärna mot tips på en småbolagsfond. Tittat på Spiltans småbolagsfond men känt att avgiften kanske är lite hög. Jag har köpt några av innehaven separat istället. Samtidigt vore det trevligt att få exponering mot fler småbolag utan att behöva studera de enskilda allt för djupt, men det kanske är det man får betala för.
Har inte sett IPOn men bolaget ser fint ut. Ökad omsättning och vinst under flera år.Söders sportfiske ska börsnoteras. Någon som har tankar kring det?
Ja, det är ju en hobby för prylgalna..Har inte sett IPOn men bolaget ser fint ut. Ökad omsättning och vinst under flera år.
Söder Sportfiske AB - 556656-9447 - Stockholm - Se Nyckeltal, Befattningar med mera.
Allabolag.se ger dig företagsinformation om Söder Sportfiske AB, 556656-9447. Hitta adress på karta, kontaktinfo, nyckeltal och befattningar.www.allabolag.se
Har kompisar som fiskar och de är på gränsen till fanatiska när det kommer till utrustning men jag vet inte hur stor marknaden är i Sverige. I USA är den iaf gigantisk om jag förstått rätt (TV-kanaler, tidningar, siter osv om bara fiske).
Aldrig förstått vad Armfeldt och ni andra sett i bolagetI dag är man glad att Fractal inte längre finns kvar i portföljen!
![]()
Avanza
Avanza erbjuder ett enklare sparande i fonder och aktier. Kom igång med ett sparande på 3 minuter. Välkommen till Avanza – en bank som den borde vara.www.avanza.se
Jag hakade på för att det var en IPO. Kan inget om bolagets produkter och det var därför jag sålde när kursen inte drog i vägAldrig förstått vad Armfeldt och ni andra sett i bolaget![]()
Jag älskar bolagets produkter så skrev upp mig vid IPO. Fick inget och då var jag nöjd ändå.Aldrig förstått vad Armfeldt och ni andra sett i bolaget![]()
Exakt. Smal, specificerad hårdvara till smal, specificerad målgrupp med låg ARPU. Osexigt.Jag älskar bolagets produkter så skrev upp mig vid IPO. Fick inget och då var jag nöjd ändå.
Jag ser det som en vansinnigt svår marknad att växa mycket i. Även datanördarna bygger inte ny dator särskilt ofta, och på senare år så har man ju dessutom slutat köpa nya lådor när man bygger nytt utan byter bara delar.
Det är väldigt bra produkter men känns som en för svår marknad.
Det finns ett klassiskt talesätt:Förlorade ni pengar idag? Ni förlorade i alla fall inte 4.4 miljoner kronor
![]()
![]()
![]()
![]()
Lite skryt skadar inte! Bra!schysst dag, kanske blir en bärs för att fira
![]()
Fast det är väl ändå: Hur blir man snabbast miljonär?Det finns ett klassiskt talesätt:
– Hur fixar man snabbast en miljon?
– Man är miljardär och investerar i flygbolag.
Ja så är detFast det är väl ändå: Hur blir man snabbast miljonär?Nu låter det ju ändå som att man tjänar en miljon.
Lite skryt skadar inte! Bra!![]()
Av ren nyfikenhet. Om 20 % passivt förvaltat per år är ok, så antar jag att du aktivt har legat en bit över det (med mål mot 50 %). Vad är ditt snitt över de 20 åren som du har varit aktiv? Offensiv fråga och du behöver inte svara såklart men det hade varit intressant att veta och kanske något att sträva mot för en själv, kanske andra också.Jag upptäckte idag att jag numera har mer fondvärde än aktievärde sett på alla mina konton på de olika bankerna.
Det känns ändå rätt bra. Cirkeln sluts.
1. Började med fonder för 20 nåt år sen.
2. Tyckte snabbt som ung och hungrig att fonder var för suckers och oinsatta.
3. Några år passerar snabbt och man inser att många fonder faktiskt överpresterar och att dessa minus 50%-händelser på öppning är icke existerande i fondvärlden.
4. Nu över hälften av värdet i fonder och det känns rätt bra.
Framtiden…
5. Förhoppningsvis mer i fonder faktiskt. Inte behöva jaga 50%-år, utan vara glad för 10-20% och mysa med ränta-på-räntan. Bättre för stressen som gubbe. Krydda med lösa aktier.
Gillar riskspridningenFörlorade ni pengar idag? Ni förlorade i alla fall inte 4.4 miljoner kronor
![]()
![]()
![]()
![]()
Buffets historiska snitt (CAGR) är strax över 20%. OMX30 strax under 10%.Av ren nyfikenhet. Om 20 % passivt förvaltat per år är ok, så antar jag att du aktivt har legat en bit över det (med mål mot 50 %). Vad är ditt snitt över de 20 åren som du har varit aktiv? Offensiv fråga och du behöver inte svara såklart men det hade varit intressant att veta och kanske något att sträva mot för en själv, kanske andra också.
Buffets historiska snitt (CAGR) är strax över 20%. OMX30 strax under 10%.
Många verkar ha lite högt ställda förväntningar efter de senaste 10 årens extrema uppgångar imo. Allt över 7-8% är väldigt bra över ett antal år.