• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Ändå intressant att alla investmentbolag går ner så hårt samtidigt utan att något direkt har förändrats.. känns som det finns mycket dumt/osäkert/kortsiktigt kapital just nu
Investmentbolag har haft det tufft på börsen på sistone. I botten av OMXS30 på måndagen pressades Kinnevik och Investor, som på senaste tiden fått sina värderingar ifrågasatta av experter. Kinnevik sjönk 4,5 procent och Investor med 3,8 procent.

Det borde vara anledningen.

Ändå intressant att alla investmentbolag går ner så hårt samtidigt utan att något direkt har förändrats.. känns som det finns mycket dumt/osäkert/kortsiktigt kapital just nu

Åsikter om substanspremien har blivit starkare. Ytterligare en artikel från DI som ifrågasätter premier.
https://www.di.se/nyheter/strategen-varderingarna-ar-ohallbara-kommer-nog-att-backa-mer/

Dumt att köpa till premie, visst finns det onoterade innehav som snabbt kan uppvärderas likt VNV Globals i Voi t.ex. men varför inte bara köpa de stora investmentsbolagens noterade innehav utan premie och nöja sig? Tror DI hade en liknande artikel som redan länkats om i denna tråd om att en investmentbolagsfond sålt av allt och köpt aktier istället.

Naturlig rekyl tror jag.

ibindex.se/ibi/#/index

Senast ändrad:

Det är p ga att substansvärdena är för höga samt att Kepler-Chevreux chefsstrateg uttalat sig om just detta. Så det var rätt väntat även om fallet är tungt. -45k än så länge och det blir garanterat värre om ca 2h när Swedbank siffrorna dimper ner. Gissar
på -80k idag.

Det är p ga att substansvärdena är för höga samt att Kepler-Chevreux chefsstrateg uttalat sig om just detta. Så det var rätt väntat även om fallet är tungt. -45k än så länge och det blir garanterat värre om ca 2h när Swedbank siffrorna dimper ner. Gissar
på -80k idag.

okej jag var lite väl dramatisk, det slutade på -35k. En dålig dag oavsett!

Lite sugen på att titta närmare på ETHEREUM XBT. Men jag känner mig lite förivrrad när jag läser in mig. Vad borde jag läsa mer än prospektet?

Jag har inte koll på hur produkten funkar och vill inte köpa in mig och sen bränna allt bara för att jag inte fatta hur de funkar :)

Lite sugen på att titta närmare på ETHEREUM XBT. Men jag känner mig lite förivrrad när jag läser in mig. Vad borde jag läsa mer än prospektet?

Jag har inte koll på hur produkten funkar och vill inte köpa in mig och sen bränna allt bara för att jag inte fatta hur de funkar :)

Det finns mycket som skiljer ett certifikat med att handla produkten direkt. Det viktigaste att känna till, om du frågar mig, är att du tar en extra risk gentemot företaget som tillhandahåller certifikatet, i det här fallet XBT Provider. Om de går i konkurs förlorar du investeringen. Det andra är väl att ca 3% av din investering går till avgifter mm varje år. Investerar man i krypto räknar man väl iofs kallt med en större uppgång än +3%/år, men ändå. Lite motvind alltså.
Det finns en del andra faktorer också gällande t ex ”utdelningar”, s k forks, som kan ske ibland med krypto men som XBT provider inte är skyldiga att dela ut. Dock slipper du ju klydda med deklarationen och det kan ju vara värt en del. 😉
Finns säkert krypto-investerare i den här tråden som kan tipsa om mer.

Utöver svaret du fick ovan så är certen mycket enklare att handla när det gäller kypto.
Du behöver inte hålla på med wallets etc utan köper på ditt ISK som vanligt.

Utöver svaret du fick ovan så är certen mycket enklare att handla när det gäller kypto.
Du behöver inte hålla på med wallets etc utan köper på ditt ISK som vanligt.

Hur funkar det med cert? Lever dom bara en viss tid eller är det som en "vanlig" aktie att den bara ligger med och glider?

Vet där finns några produkter som bara lever under en kort period och liknande.

Är ju verkligen helt novis på de här så har inte jobbat alls med det. Men ethereum är den enda crypto jag känner att där skulle kunna finnas ett "riktigt" case för och som inte sprungit för långt redan.

Hur funkar det med cert? Lever dom bara en viss tid eller är det som en "vanlig" aktie att den bara ligger med och glider?

Vet där finns några produkter som bara lever under en kort period och liknande.

Är ju verkligen helt novis på de här så har inte jobbat alls med det. Men ethereum är den enda crypto jag känner att där skulle kunna finnas ett "riktigt" case för och som inte sprungit för långt redan.

Just XBT Bitcoin och Ether är open-ended. Rekommenderar dig att googla resten. Har du besvarat frågorna för att få handla med cert på Avanza än? 🙂

Ang. certifikat på Avanza: Enkelt, smidigt, du slipper jobbiga jävla deklarationer som många floppar osv.

Än så länge så finns endast BTC, Eth, Cardano och Polkadot. Jag ser dom som en krydda i portföljen. Eth är egentligen den enda jag tror på.

Idag blev till slut Intervaccs hästvaccin för kvarka godkänt efter mycket väntan. Kursen exploderade inte direkt, antar att mycket såklart var inräknat med tanke på uppgång och värdering redan innan. Ändå kul. Ibland blir det tvärtom med medtech, att det kommer ett oväntat nej och de rasar 90% på öppning, så kul att det blev positivt här. Och kul för hästarna. :)

Nu är frågan om jag ska sälja eller behålla....

Idag blev till slut Intervaccs hästvaccin för kvarka godkänt efter mycket väntan. Kursen exploderade inte direkt, antar att mycket såklart var inräknat med tanke på uppgång och värdering redan innan. Ändå kul. Ibland blir det tvärtom med medtech, att det kommer ett oväntat nej och de rasar 90% på öppning, så kul att det blev positivt här. Och kul för hästarna. :)

Nu är frågan om jag ska sälja eller behålla....
Riktigt roligt! Jag tänkte hålla åtminstone fram till årsskiftet och evaluera där :)

Jag svarar snart, måste äta något först he he

1. Idag är jag en ledsen amatör.
2. Jag tittar på hur de presterat historiskt, P/E tal mm, läser forum, Instagram inlägg där man kan trilla över mer djupgående analyser osv. Utöver detta försöker jag hålla mig till branscher som jag förstår mig och som jag är intresserad av.
3. När det kommer till investmentbolag då tittar jag på deras innehav, historik samt substanspremie först och främst. De får gärna ha varit med länge och presterat väl över decennier vilket ju några av dem har.

Jag har säkerligen glömt något men fråga på om du undrar något.

juste, är man inte intresserad av aktiv förvaltning så passar ju fonder mycket bättre, risknivå får man välja själv och annars fungerar ju även sparroboten ”Opti”.
Tack för svaret! Jag undrar mest för att jag tycker det är spännande att läsa såna här trådar och försöka förstå alla där ute bakom skärmarna. Tycker att jag ser mig själv ganska mycket i mångas beteenden. Har nämligen själv tidigare skjutit blint och följt massa småbolagsbollar utan att egentligen förstå någonting. Visst att jag kan förstå att exempelvis kvarka är jobbigt om man är häst, men jag förstod ju fortfarande ingenting på djupet. All information jag tog till mig kom nämligen från andra personer som var involverade i bolagen och därför hade intresse av att aktien skulle gå upp. Att bolagen sedan kanske hade noll i intäkter spelade ingen roll, raketen var ju på väg att lyfta så det var bara att kasta in sina pengar. När det var dags att dra ut dom sa dock ingen så det var inte ovanligt att majoriteten följde med bolaget hela vägen till graven.
Säger dock inte att Intervacc är ett sådant bolag, jag vet nämligen ingenting om dem förutom att de har blivit hypade av vissa på sociala medier.

Insåg efter ett tag att det var helt orimligt att jag som amatör skulle slå dem som jobbade 70 timmar i veckan med detta. Slutade lyckligtvis på ganska mycket plus men det var bara ren tur och noll skicklighet egentligen. Idag håller jag mig till fonder och investmentbolag. Det kommer inte ge mig några hundra procent per år, men det ger mig sinnesro som småbolagsjagandet aldrig gav.

Tack för svaret! Jag undrar mest för att jag tycker det är spännande att läsa såna här trådar och försöka förstå alla där ute bakom skärmarna. Tycker att jag ser mig själv ganska mycket i mångas beteenden. Har nämligen själv tidigare skjutit blint och följt massa småbolagsbollar utan att egentligen förstå någonting. Visst att jag kan förstå att exempelvis kvarka är jobbigt om man är häst, men jag förstod ju fortfarande ingenting på djupet. All information jag tog till mig kom nämligen från andra personer som var involverade i bolagen och därför hade intresse av att aktien skulle gå upp. Att bolagen sedan kanske hade noll i intäkter spelade ingen roll, raketen var ju på väg att lyfta så det var bara att kasta in sina pengar. När det var dags att dra ut dom sa dock ingen så det var inte ovanligt att majoriteten följde med bolaget hela vägen till graven.
Säger dock inte att Intervacc är ett sådant bolag, jag vet nämligen ingenting om dem förutom att de har blivit hypade av vissa på sociala medier.

Insåg efter ett tag att det var helt orimligt att jag som amatör skulle slå dem som jobbade 70 timmar i veckan med detta. Slutade lyckligtvis på ganska mycket plus men det var bara ren tur och noll skicklighet egentligen. Idag håller jag mig till fonder och investmentbolag. Det kommer inte ge mig några hundra procent per år, men det ger mig sinnesro som småbolagsjagandet aldrig gav.
Äsch då. Jag skyndar hellre långsamt!

79A0F639-1F34-4582-B7B6-A1CD3A7F4C87.png

Och vad är det för fel på Embracer? Gillar inte denna volla alls. Från bäst på kontot mitt på dagen till minusstängning. Helsjukt! 😡

Det beror troligen på folk som ville realisera sina vinster samt att många säkert sålde av aktier efter uppgången då Embracer gått dåligt på sistone. Jag har varit med om det många gånger. Cibus gick ner 9% jävla procent igår och vid öppning idag så gick den snabbt upp till +3 för att sedan dippa till -1 och sluta på 0,4’ish% +. Vissa dagar är så bara.

hela dagen har varit underlig, jag började på +10k sedan föll allt till -11,5k och avslutades på +785kr (jag inväntar även fonderna som kommer senare)

Och vad är det för fel på Embracer? Gillar inte denna volla alls. Från bäst på kontot mitt på dagen till minusstängning. Helsjukt! 😡
Skumma tider. Fin rapport, insiderköp från finanschef, VD och två styrelseledamöter och kursen slutar på minus, det vet jag nog faktiskt inte om jag varit med om, om det inte handlat om kaffepengar i skitbolag för att hålla fasaden uppe. Visst, kanske kaffepengar för Lasse men ändå 28,5 miljoner.

Möget fortsätter i gaming/gambling… Låt oss rotera tillbaka i cykliskt/värde igen, industribolagen är ju så billiga här, mot P/E 100 på Atlas & co!

Har varit mycket prat om aktier senaste sidorna men skulle även vara intressant att höra hur er fondportfölj ser ut.

Jag tar gärna emot tips och feedback på min som ser ut som följande:
LF Global Indexnära
SEB Sverige Indexnära
Handelsbanken hållbar energi
AMF Aktiefond Stilla Havet
Spiltan Aktiefond investmentbolag

Har varit mycket prat om aktier senaste sidorna men skulle även vara intressant att höra hur er fondportfölj ser ut.

Jag tar gärna emot tips och feedback på min som ser ut som följande:
LF Global Indexnära
SEB Sverige Indexnära
Handelsbanken hållbar energi
AMF Aktiefond Stilla Havet
Spiltan Aktiefond investmentbolag
Dess fonder äger jag:

AMF Aktiefond Global
BMO Sustainable Opps Eurp EQ A Inc
BNP Paribas Energy Transition
Handelsvanken Hållbar Energi
Handelsbanken USA Ind Crit
JPM Emerging Markets Equity A
SEB Europe Equity Fund D
SEB Sverige Indexnära
SEF - Kavaljer Investmentbolagsfond
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
SPP Aktiefond USA
SPP Global Plus
Swedbank Robur Asienfond
Swedbank Robur Ny Teknik
Öhman Etisk Emerging Markets

Dess fonder äger jag:

AMF Aktiefond Global
BMO Sustainable Opps Eurp EQ A Inc
BNP Paribas Energy Transition
Handelsvanken Hållbar Energi
Handelsbanken USA Ind Crit
JPM Emerging Markets Equity A
SEB Europe Equity Fund D
SEB Sverige Indexnära
SEF - Kavaljer Investmentbolagsfond
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
SPP Aktiefond USA
SPP Global Plus
Swedbank Robur Asienfond
Swedbank Robur Ny Teknik
Öhman Etisk Emerging Markets
Någon tanke om upplägget? Antar att vissa fonder överlappar varandra, typ samma sektor osv men att de kanske har olika innehav?

På tal om fonder. Tar gärna mot tips på en småbolagsfond. Tittat på Spiltans småbolagsfond men känt att avgiften kanske är lite hög. Jag har köpt några av innehaven separat istället. Samtidigt vore det trevligt att få exponering mot fler småbolag utan att behöva studera de enskilda allt för djupt, men det kanske är det man får betala för.

På tal om fonder. Tar gärna mot tips på en småbolagsfond. Tittat på Spiltans småbolagsfond men känt att avgiften kanske är lite hög. Jag har köpt några av innehaven separat istället. Samtidigt vore det trevligt att få exponering mot fler småbolag utan att behöva studera de enskilda allt för djupt, men det kanske är det man får betala för.
De ligger ju däromkring alla nästan.

Kör Savr så får du ner avgifterna lite, till kostnaden av ett sämre gränssnitt. ;)

Plus småbolag? 0.30% på SAVR

Tillbaka
Topp