Det är lite svårt då jag har ett flertal banker. Det som tyngt mig är egen idioti, att man håller bolag för länge (kär) och såklart två krascher. Den första hade jag bara fonder under men de tog ju mycket stryk också. Min första lösa aktie jag köpte var Apple på gammelbanken efter IT-kraschen, eftersom jag varit Apple-användare ända sedan Commodore gick i graven. Skulle tror att snittet de första ca tio åren var ca 10-12%, ungefär som index gick eftersom jag hade sådana fonder och spridning.Av ren nyfikenhet. Om 20 % passivt förvaltat per år är ok, så antar jag att du aktivt har legat en bit över det (med mål mot 50 %). Vad är ditt snitt över de 20 åren som du har varit aktiv? Offensiv fråga och du behöver inte svara såklart men det hade varit intressant att veta och kanske något att sträva mot för en själv, kanske andra också.
Men när jag började köpa lösa aktier på riktigt var kanske 12 år sen eller nåt när jag öppnade konto på Avanza och där kan jag få fram snittavkastning enkelt. Den ligger ungefär där jag vill ligga. Men jag vill inte nå den snittavkastningen som jag har gjort genom att ha kanonår på flera hundra procent genom trading, som dödas totalt av enstaka skitår. Att undvika dessa självvållade katastrofår (alltså inte börskrascher för alla) är något jag vill göra. Jag kommer inte att få det heller oavsett då jag helt lämnat derivat-trading och hävstångar. Undviker även spotlight och liknande listor med rena chansbolag. Den energin finns inte kvar. Dessutom en mycket bredare portfölj som mer kommer att följa index, och förhoppningvis överprestera lite om man lyckas få in rätt kryddor.