Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
jag satt med köparknappen däromkring men hade inte tillräckligt mycket för att påverka genomsnittet, nämnvärt så jag backade urFörstår inte vad menar, vad är det för fel på Stillfront. Men som vanligt förbannar man sig själv i efterhand att man inte var mer aggressiv och köpte fler. Lyckades köpa Paradox nära botten också men den har inte rekylerat upp lika kraftigt.
Marknaden svarade iaf positivt på dessa nyheter idag...Ebba avgår som VD i paradox och Wester gör comeback. Svårt att avgöra om hon gjort ett bra eller dåligt jobb men hoppas han kan skaka lite liv i aktien igen
Vad ligger du på för % avkastning i år?![]()
Då får man hoppas på en finfin fredag som avslutning på en absurd vecka!
Vad ligger du på för % avkastning i år?
Jag ser krypto samt Nibe som jag själv också sitter i som gått som tåget i år.
Jag själv köper väldigt mycket på nätet eftersom butik hemma har skralt sortiment. Hoppar IPOn då jag tror siffrorna är rejält coronadopade och det blir svåra comps nästa år. Folk har varit hemma och köpt fiskeprylarn som bara den. Kanske kan gå bra i början men jag är skeptisk på lång sikt tyvärr.Söder sportfiske, någon som ansökt?Jag är tveksam, då jag som inbiten fiskare alltid handlar i butik och deras största usp är just näthandel där man så klart kan lösa större marginaler.
Jag måste känna och klämma för att kunna handla just fiskesaker.
Men, alla är bekant inte som en själv![]()
Jag tänkte mer på att de vill att det ska se ut som att de tar ett samhällsansvar. De försöker reparera ett uselt rykte som säkert också försämrats sen kinesiska staten gick in som delägare i Klarna. Jag skulle inte ta i dem med tång. Annars håller jag helt med om att man första betalar av sina krediter sen riskerar man de riktiga pengarna.Flikar in den här..
![]()
Vill verkligen inte lyfta Klarna på något sätt, men poängtera fenomenet i sig (evighetskredit). Betala av dina krediter, spara på börsen först efter det!![]()
Jag tänkte mer på att de vill att det ska se ut som att de tar ett samhällsansvar. De försöker reparera ett uselt rykte som säkert också försämrats sen kinesiska staten gick in som delägare i Klarna. Jag skulle inte ta i dem med tång. Annars håller jag helt med om att man första betalar av sina krediter sen riskerar man de riktiga pengarna.
Vad grundar sig det usla ryktet på?Jag tänkte mer på att de vill att det ska se ut som att de tar ett samhällsansvar. De försöker reparera ett uselt rykte som säkert också försämrats sen kinesiska staten gick in som delägare i Klarna. Jag skulle inte ta i dem med tång. Annars håller jag helt med om att man första betalar av sina krediter sen riskerar man de riktiga pengarna.
Vad grundar sig det usla ryktet på?
Min uppfattning är att folk inte förstått att de handla på kredit.
Att det inte är bra när diktaturer med stark underrättelseverksamhet går in som ägare för att få tillgång till bankdata behöver jag nog inte förklara närmare. Det andra är att de lyckats lura människor med mycket god betalningsmoral så de fått betala avgifter i onödan är en grej som omtalats vid flera tillfällen. De har en affärsmoral som satt många i knipa. Många har också fått känna känslan av att de är brickor i ägarnas spel på ett beräknande sätt. Den förre ägaren hade också en föreläsning där han fick mycket kritik för att de medvetet lurade människor. Ett hänsynslöst företag som jag inte vill stödja. Dessutom kan inte de som vill bli raderade enligt gdpr från deras data få bli det, för de hänvisar till att de är en bank. Att du betalt hela beloppet via ett kreditkort spelar ingen roll. Så ditt köp av t. ex. en teaterbiljett kommer att finnas i deras register om dig.Vad grundar sig det usla ryktet på?
Min uppfattning är att folk inte förstått att de handla på kredit.
Då är jag med!Att det inte är bra när diktaturer med stark underrättelseverksamhet går in som ägare för att få tillgång till bankdata behöver jag nog inte förklara närmare. Det andra är att de lyckats lura människor med mycket god betalningsmoral så de fått betala avgifter i onödan är en grej som omtalats vid flera tillfällen. De har en affärsmoral som satt många i knipa. Många har också fått känna känslan av att de är brickor i ägarnas spel på ett beräknande sätt. Den förre ägaren hade också en föreläsning där han fick mycket kritik för att de medvetet lurade människor. Ett hänsynslöst företag som jag inte vill stödja. Dessutom kan inte de som vill bli raderade enligt gdpr från deras data få bli det, för de hänvisar till att de är en bank. Att du betalt hela beloppet via ett kreditkort spelar ingen roll. Så ditt köp av t. ex. en teaterbiljett kommer att finnas i deras register om dig.
Det stämmer att man måste ha kvar all bokföring i sju år. Det som Klarna hänvisar till när de inte vill ta bort t ex teaterbiljetter eller vad det nu är som tillfullo är betalda via ett kreditkort, är att de som bank faller under kraven att motverka terrorism och penningtvätt, precis som alla banker. Efter fem år får de ta bort data. Det är ok men ett tag använde de informationen för att marknadsföra sina dåliga kreditalternativ.Då är jag med!
Vet att man måste spara viss information enligt bokföringslagen i 7 år men banker kanske har ännu längre tidsperioder de måste spara.
Min känsla angående folk som känner sig lurade är att det är lite av en efterhandskonstruktion när de insåg att de inte varit så noga med att kolla vilken tjänst/produkt de valde hos Klarna. Har själv använt Klarna sen de startade och har aldrig haft några problem.
Vad är dåligt med deras kreditalternativ?Det stämmer att man måste ha kvar all bokföring i sju år. Det som Klarna hänvisar till när de inte vill ta bort t ex teaterbiljetter eller vad det nu är som tillfullo är betalda via ett kreditkort, är att de som bank faller under kraven att motverka terrorism och penningtvätt, precis som alla banker. Efter fem år får de ta bort data. Det är ok men ett tag använde de informationen för att marknadsföra sina dåliga kreditalternativ.
Vad är bra med dem? Jag använder dem inte men det de fått kritik för har varit cynismen, hur de lagt upp krediter så kunderna förstått först efteråt och efter att de fått betala oväntade avgifter hur krediten fungerar. De har inte strävat efter att ge kunden full insyn om hur det fungerar. De säger sig vara en bank men vill inte agera som en bank. De som fastnat i deras cynism har varit de som behövt hjälp och tydlighet som mest.Vad är dåligt med deras kreditalternativ?
Jag gillar Klarna och tycker att det bl.a. är smidigt att kunna samla alla kvitton på samma ställe och använder ofta deras kostnadsfria fakturaalternativ för att både slippa ligga ute med pengar vid större inköp samt för att förenkla eventuella returärenden/reklamationer då handlaren tekniskt sett inte får betalt förrän du betalat fakturan och det finns då ett incitament till att vara behjälplig.Vad är dåligt med deras kreditalternativ?
Det finns ju ändå ett eget ansvar att förstå vilken tjänst/produkt man använder sig av. Att folk gråter ut om att de inte förstod likställer jag med att man varit naiv/korkad.Vad är bra med dem? Jag använder dem inte men det de fått kritik för har varit cynismen, hur de lagt upp krediter så kunderna förstått först efteråt och efter att de fått betala oväntade avgifter hur krediten fungerar. De har inte strävat efter att ge kunden full insyn om hur det fungerar. De säger sig vara en bank men vill inte agera som en bank. De som fastnat i deras cynism har varit de som behövs hjälp och tydlighet som mest.
Naiv/korkad eller ens "gråta ut" är kanske inte de ord som bäst beskriver det som sker. Det handlar om att göra vad man kan för att folk inte ska förstå och sko sig på det.Det finns ju ändå ett eget ansvar att förstå vilken tjänst/produkt man använder sig av. Att folk gråter ut om att de inte förstod likställer jag med att man varit naiv/korkad.
Deras kreditalternativ verkar funka som ett vanligt kreditkort men det är kanske inte så många som har sånna längre.
"Kunderna förstått först efteråt", för hur stor procent tror vi bara i sedvanlig ordning trycker, klick, klick, klick, klart? Eget ansvar är totalt utraderat.Vad är bra med dem? Jag använder dem inte men det de fått kritik för har varit cynismen, hur de lagt upp krediter så kunderna förstått först efteråt och efter att de fått betala oväntade avgifter hur krediten fungerar. De har inte strävat efter att ge kunden full insyn om hur det fungerar. De säger sig vara en bank men vill inte agera som en bank. De som fastnat i deras cynism har varit de som behövt hjälp och tydlighet som mest.
Det finns ju ändå ett eget ansvar att förstå vilken tjänst/produkt man använder sig av. Att folk gråter ut om att de inte förstod likställer jag med att man varit naiv/korkad.
Deras kreditalternativ verkar funka som ett vanligt kreditkort men det är kanske inte så många som har sånna längre.
Jag lägger ingen värdering i sak, men undrar verkligen hur det står till med ens människosyn när man konstaterar att folk som hamnat i trångmål är korkade och får skylla sig själva.Naiv/korkad eller ens "gråta ut" är kanske inte de ord som bäst beskriver det som sker. Det handlar om att göra vad man kan för att folk inte ska förstå och sko sig på det.
Haha, ja alltid uppåt! Jag tror att det kan vara en bra introduktion, även på lite sikt. De ligger ofta lättillgängligt, är inarbetade och vad jag kan se av deras finansiella plan så har de expansionsplaner. Sedan är det som vanligt att planer aldrig överlever möten med fiendenTeckna Kjell & co? Funderar på att teckna och springa med en liten yolo-post. En IPO går ju alltid upp som vi alla vet![]()
Är bara så trött på alla Lyxfällan-människor som säger att de inte riktigt förstod vad de gjorde. Klarar man inte av att handla på nätet och förstå hur man valt att betala är det ett självförvållat problem.Jag lägger ingen värdering i sak, men undrar verkligen hur det står till med ens människosyn när man konstaterar att folk som hamnat i trångmål är korkade och får skylla sig själva.
Så ser stora delar av samhället ut i dag. Någon annan ska komma och rädda en när man klantat till det.Eget ansvar är totalt utraderat.