• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

You do you, klart du ska satsa på det case du är påläst om! Återigen så kommenterade jag inte om aktien utan i allmänhet om hur du uttryckte dig känslomässigt positiv till en stereotypisk "fallande kniven"-situtation. Allt kan inte vara köpråd dessvärre.

BTW, så sålde jag CTM på 68 för att nu ha förlorat den vinsten på EG7s nedgång.
Det är ju lite lustigt ändå att du varnar mig vilket är helt ok. Du skriver att du inte är insatt i CTM för att sedan skriva att du sålt just den aktien på 68kr. Investerar du ofta i aktier du inte är insatt i? Jag brukar i alla fall sätt mig in i vad jag investerar i. Kul att du sålde nära toppen, själv tror jag vi passerar 68kr efter Q3.

Det är ju lite lustigt ändå att du varnar mig vilket är helt ok. Du skriver att du inte är insatt i CTM för att sedan skriva att du sålt just den aktien på 68kr. Investerar du ofta i aktier du inte är insatt i? Jag brukar i alla fall sätt mig in i vad jag investerar i. Kul att du sålde nära toppen, själv tror jag vi passerar 68kr efter Q3.
Du tror väl inte på fullaste allvar att alla varken kan eller gör tekniska analyser på varje bolag de investerar i?

Du tror väl inte på fullaste allvar att alla varken kan eller gör tekniska analyser på varje bolag de investerar i?
Såklart inte. Men nu menar jag inte TA utan att man läst på om bolaget och kollat lite ekonomiska siffror. Samt att man funderar själv på hur framtiden ser ut för caset man kollar på.
Jag kollar själv väldigt lite på TA, jag går mest på fundamenta.

Jag är tacksam för alla tips och reflektioner som framkommer i denna tråd. Sen är det såklart bra om det finns underliggande data att bygga sitt påstående på, samtidigt som jag gladeligen mottar alla tips och reflektioner så länge det tydligt framgår om tipset grundar sig på en känsla eller faktisk data och analys.

Jag håller eg med om att hela Klocksnack kan vara aningen högtravande med många översittare MEN skriver man något så dumt som att det skulle ha någon som helst påverkan på en akties kurs när någon omtalar den i positiva termer här så får man ju tänka efter lite.
Alltså, ingen sa ju att det skulle ha någon effekt.

För övrigt så är det väl bara ängslighet som gör att man känner att man behöver skriva om specifika aktier hela tiden. Ger någon slags känsla av kontroll.

Alltså, ingen sa ju att det skulle ha någon effekt.

För övrigt så är det väl bara ängslighet som gör att man känner att man behöver skriva om specifika aktier hela tiden. Ger någon slags känsla av kontroll.
Ganska spot on faktiskt. Ni skulle läsa vår tråd på discord. Där är det många som snackar utav sig. Känns skönt att vädra ut lite frustration.

Ganska spot on faktiskt. Ni skulle läsa vår tråd på discord. Där är det många som snackar utav sig. Känns skönt att vädra ut lite frustration.
Problemet är väl att folk mer eller mindre "gifter" sig med en aktie. Tycker man ser det väldigt tydligt i diverse forum där folk frustrerat försöker förstå hur man kan sälja marknadens bästa aktie? Hur kan marknaden handla ned aktien efter en rapport som var så otroligt "bra"? Hur kan de inte förstå att den här aktien har en otrolig potential osv.

EVO, Tesla mfl har en grupp fan boys som tror sig veta bättre än folk med 20-30 års erfarenhet av börsen.

Mitt tips är att ha noll känslor för en aktie. En aktie som var bra förra månaden kan vara skit i dag pga olika omständigheter.

Problemet är väl att folk mer eller mindre "gifter" sig med en aktie. Tycker man ser det väldigt tydligt i diverse forum där folk frustrerat försöker förstå hur man kan sälja marknadens bästa aktie? Hur kan marknaden handla ned aktien efter en rapport som var så otroligt "bra"? Hur kan de inte förstå att den här aktien har en otrolig potential osv.

EVO, Tesla mfl har en grupp fan boys som tror sig veta bättre än folk med 20-30 års erfarenhet av börsen.

Mitt tips är att ha noll känslor för en aktie. En aktie som var bra förra månaden kan vara skit i dag pga olika omständigheter.
Vad jag inte förstår är varför man håller sig så otroligt uppdaterad om man nu tror på potentialen? Mitt enda rimliga svar är att folk håller på med gambling.

Köper man aktier man verkligen tror på och med pengar man har råd att investera, så behöver man ju inte logga in på avanza 20 gånger om dagen och skriva av sig sin frustration på placera.

Vad jag inte förstår är varför man håller sig så otroligt uppdaterad om man nu tror på potentialen? Mitt enda rimliga svar är att folk håller på med gambling.

Köper man aktier man verkligen tror på och med pengar man har råd att investera, så behöver man ju inte logga in på avanza 20 gånger om dagen och skriva av sig sin frustration på placera.
Men hur ska annars folk veta att det är robotarnas fel!?

Du har givetvis helt rätt, tror man gör sig en björntjänst av att vara för "uppdaterad" ibland.

För egen del loggar jag in 1-2 gånger per dag, mest för att kolla läget och se om det dykt upp några nyheter jag borde ta del av.
De aktier jag verkligen tror på och som kommer att stanna i portföljen länge är rätt trista, typ Microsoft, som bara tuffar på.
Värre är det med dem där man chansat lite, som Metacon, Coinshares etc, där det är mer spännande att följa utvecklingen.

Sen har jag en diskretionär portfölj som jag kanske kollar en gång i veckan. Den ligger rätt nära OMX30 så jag vet på ett ungefär hur utvecklingen varit sen sist.

Själv brukar jag säga att man ska titta på aktier och ställa frågan "om jag inte redan ägde den, hade jag köpt den för kursen den står i idag?" och om svaret är nej så bör den ju säljas. Blir farligt om man börjar tänka på historiken man har med den.

Själv brukar jag säga att man ska titta på aktier och ställa frågan "om jag inte redan ägde den, hade jag köpt den för kursen den står i idag?" och om svaret är nej så bör den ju säljas. Blir farligt om man börjar tänka på historiken man har med den.

Förstår vad du menar samtidigt kanske aktien inte känns som ett fynd på en viss nivå, men ej heller övervärderad. Man bedömer kanske att det finns bra chans till vidare uppgång men inte tillräckligt stor för att bränna av likvider (beroende på prioriteringar just då). Sen när det gäller professionella aktieanalyser har ju de tre nivåer: köp, behåll och sälj. Behöver inte vara svart eller vitt.

Ja spelbolag i diverse former...

Stillfront asså....
68EB25E8-B686-42A3-82DE-F5562167FFD5.jpeg

Förstår inte vad menar, vad är det för fel på Stillfront 😉. Men som vanligt förbannar man sig själv i efterhand att man inte var mer aggressiv och köpte fler. Lyckades köpa Paradox nära botten också men den har inte rekylerat upp lika kraftigt.

Bilagor

• Screenshot_20210901-190455.png
    Screenshot_20210901-190455.png
    31.4 KB · Visningar: 14
Tillbaka
Topp