Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ingen tilldelning här heller såklart2.5x teckningskurs, jäklar!
Om du lägger en säljorder på 100kr så säljs den för 100kr även om nån annan vill sälja för 150kr. Priset du ser på en aktie är senaste försäljningspriset, men du ser i orderdjupet vad folk vill sälja och köpa för. När en köpare är villig att betala vad en säljare kräver så blir det affärMan behöver väl inte vara direkt konspiratoriskt lagd för att fundera på vilka som tjänar mest på att bolag får en låg värdering inför IPO för att sedan tokrusa vid öppningen. Antar att de största affärerna inte syns i statistiken hos Avanza.
En annan fråga: Säg att jag lagt en sälj order för CTEK på 100:-. Om den öppnar på tex 150:-, är det priset jag får då?
Man behöver väl inte vara direkt konspiratoriskt lagd för att fundera på vilka som tjänar mest på att bolag får en låg värdering inför IPO för att sedan tokrusa vid öppningen. Antar att de största affärerna inte syns i statistiken hos Avanza.
En annan fråga: Säg att jag lagt en sälj order för CTEK på 100:-. Om den öppnar på tex 150:-, är det priset jag får då?
Ja och nej och typOm du lägger en säljorder på 100kr så säljs den för 100kr även om nån annan vill sälja för 150kr. Priset du ser på en aktie är senaste försäljningspriset, men du ser i orderdjupet vad folk vill sälja och köpa för. När en köpare är villig att betala vad en säljare kräver så blir det affär![]()
Man behöver väl inte vara direkt konspiratoriskt lagd för att fundera på vilka som tjänar mest på att bolag får en låg värdering inför IPO för att sedan tokrusa vid öppningen. Antar att de största affärerna inte syns i statistiken hos Avanza.
Under förutsättning att ingen har lagt en köporder på 100kr. Fast det blir ju hönan och ägget; finns både sälj och köp på 100kr så blir det en affär, så då skulle öppningspriset vara 100kr för att sen sticka upp till näst lägsta pris som då skulle kunna vara 150kr.Om öppningspriset blir 150 och du lagt ett sälj på 100 innan öppning, så bör du få 150 kr.
Nja det är en call, ett vägningspris. Detta kan man jobba med för att aldrig missa en call t ex.Under förutsättning att ingen har lagt en köporder på 100kr. Fast det blir ju hönan och ägget; finns både sälj och köp på 100kr så blir det en affär, så då skulle öppningspriset vara 100kr för att sen sticka upp till näst lägsta pris som då skulle kunna vara 150kr.
Ok, trodde att man bara matchade köp och sälj som vid en vanlig order. You live and you learn!Nja det är en call, ett vägningspris. Detta kan man jobba med för att aldrig missa en call t ex.
Exempelvis: vill jag vara helt säker på att få köpa på öppning och callen bör bli runt 100:- så kan jag lägga mig på köp 130:- för att ha marginal och gå före alla som inte vet hur call-reglerna fungerar i kön. Ju högre marginal gör att man hamnar före andra enligt turodningsreglerna. Blir då callen låt säga 103:- får jag köpa de för 103:- och jag får prioritet före alla som lagt sig under 130:- på köp innan callen. Detsamma gäller omvänt vid sälj.
Nej resten av allas ordrar som inte blir callen blir sen direkt den vanliga orderboken/djupet.Ok, trodde att man bara matchade köp och sälj som vid en vanlig order. You live and you learn!
Stängs alla ordrar som inte har gått till avslut efter morgon-callen också, så ingen kan nypa den där säljordern som ligger 30% under öppningskursen?
Fast det är klart, ligger man 30% under öppningskursen med en säljorder så borde man hamna högt upp i turordningen och därför få sälja till öppningskursen om jag tolkar dig rätt?Nej resten av allas ordrar som inte blir callen blir sen direkt den vanliga orderboken/djupet.
Exakt. Men det är svårare att göra säkra call-affärer om det är så att det är dolt djup numera. Men vill ju gärna se vad som ligger och lurar bakom jämnviktspriset.Fast det är klart, ligger man 30% under öppningskursen med en säljorder så borde man hamna högt upp i turordningen och därför få sälja till öppningskursen om jag tolkar dig rätt?
Lex Checkin.Sjuk undervärdering av prissättningen på aktien eller enbart en sjuk marknad som är glödhet trotts häromdagens "blodbad"?
Sjuk undervärdering av prissättningen på aktien eller enbart en sjuk marknad som är glödhet trotts häromdagens "blodbad"?
Yes! Hoppas på tilldelning där även om resan inte lär flyga lika mycket som CTEKNågon mer än jag som tecknat Albert-ipo’n?
Vad tror du om den?Sökte tilldelning på 7000 stk i CTEK. Blev 0.
nästa vecka är det occlutech![]()
Ja, mest för att jag fört över pengar till Avanza inför teckningen av CTEK där jag inte fick tilldelning. Tänkte dela upp det på flera kommande IPO.Någon mer än jag som tecknat Albert-ipo’n?
Tur att man är ogift alltså?Någon som känner igen sig?
![]()