• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

1738688360546.jpeg

PLTR går som tåget. Där var man in och veva 2022 men sålde tidigt på 17$, uppe över 100 nu. Trodde på PLTR men sålde för att köpa annat 🙈 Det andra CTM i detta fall vet vi ju hur bra det gick!
Usch, dyra misstag.

PLTR går som tåget. Där var man in och veva 2022 men sålde tidigt på 17$, uppe över 100 nu. Trodde på PLTR men sålde för att köpa annat 🙈 Det andra CTM i detta fall vet vi ju hur bra det gick!
Usch, dyra misstag.
Jag sålde också på 17$ för att investera i annat. Hade iofs "bara" 100st men ändå. De 17k hade varit 100k idag.

Jag kan bevisligen aldrig göra rätt på aktier. Borde bara fondspara egentligen.

Jag sålde också på 17$ för att investera i annat. Hade iofs "bara" 100st men ändå. De 17k hade varit 100k idag.

Jag kan bevisligen aldrig göra rätt på aktier. Borde bara fondspara egentligen.
Jag gör misstaget att köpa företag som börsen hatar(?). Jag letar billiga företag som ändå är stabila och går med vinst. Det kan då hända att jag går in i branscher som inte är så bra när det kommer till avkastning, men att jag tycker att bolaget är värt alldeles för lite. Gör inte det misstaget. Av någon anledning så verkar börsen helt enkelt gilla bolag som rent historiskt gått bra och stabilt, detta är förståeligt. Eller bolag som är helt frånkopplad verkligheten och istället bygger på någon form av hype (typ TSLA).

Mitt senaste exempel är Volvo Cars. Jag vet, bilbranschen är inte så attraktiv. Men de är värda 64 mdkr idag. De har en kassa på 27 miljarder, gör vinst på typ 17-18 miljarder. Når säljrekord 2024, trots att marknaden i övrigt minskade. Branschen är turbulent just nu och det är väl därför värderingen är som den är. Geopolitik är väl anledning nummer 1, att VC är inne i en tung investeringsfas just nu är anledning nummer 2. Denna förväntas de vara klara med inom 1-2 år. Jag köpte Volvo Cars idag på rapportraset, men är fullt medveten om att min strategi sällan funkar. Jag ser inte varför VC inte skulle kunna ligga på typ 120mdkr i värdering om, säg 2 år. Men marknaden verkar hata bolaget (eller kanske branschen) extra mycket just nu.

Borde bara köpa fonder istället...
Eller ska man bara hoppa på traditionella bolag och sitta i 5 år? Då kan man lika gärna köpa index, tänker jag.

Får se hur det blir
IMG_1774.jpeg

Senast ändrad:
Jag gör misstaget att köpa företag som börsen hatar(?). Jag letar billiga företag som ändå är stabila och går med vinst. Det kan då hända att jag går in i branscher som inte är så bra när det kommer till avkastning, men att jag tycker att bolaget är värt alldeles för lite. Gör inte det misstaget. Av någon anledning så verkar börsen helt enkelt gilla bolag som rent historiskt gått bra och stabilt, detta är förståeligt. Eller bolag som är helt frånkopplad verkligheten och istället bygger på någon form av hype (typ TSLA).

Mitt senaste exempel är Volvo Cars. Jag vet, bilbranschen är inte så attraktiv. Men de är värda 64 mdkr idag. De har en kassa på 27 miljarder, gör vinst på typ 17-18 miljarder. Når säljrekord 2024, trots att marknaden i övrigt minskade. Branschen är turbulent just nu och det är väl därför värderingen är som den är. Geopolitik är väl anledning nummer 1, att VC är inne i en tung investeringsfas just nu är anledning nummer 2. Denna förväntas de vara klara med inom 1-2 år. Jag köpte Volvo Cars idag på rapportraset, men är fullt medveten om att min strategi sällan funkar. Jag ser inte varför VC inte skulle kunna ligga på typ 120mdkr i värdering om, säg 2 år. Men marknaden verkar hata bolaget (eller kanske branschen) extra mycket just nu.

Eller ska man bara hoppa på traditionella bolag och sitta i 5 år? Då kan man lika gärna köpa index, tänker jag.

Får se hur det blir
IMG_1774.jpeg
Jadu fråga inte mig. Jag är duktig på att spara med dålig på att placera.

Så fonder är bevisligen min melodi. Kör safe med barnens placeringar och de går procentuellt betydligt bättre än mina egna små chansningar.

Har iaf landat i ca 70% fonder och 30% aktier. På aktier har jag bara tre olika. Investor, tele2 och jondetech.

Så förutom jondetech är de inte så mycket chansningar längre

Jadu fråga inte mig. Jag är duktig på att spara med dålig på att placera.

Så fonder är bevisligen min melodi. Kör safe med barnens placeringar och de går procentuellt betydligt bättre än mina egna små chansningar.

Har iaf landat i ca 70% fonder och 30% aktier. På aktier har jag bara tre olika. Investor, tele2 och jondetech.

Så förutom jondetech är de inte så mycket chansningar längre
Precis samma här. Är jättedisciplinerad på att sätta undan pengar, men placerar ofta fel. Har också fonder som gått bättre än mina egna val.

Jag lutar mot att vända mig till fonder också.
Men då går min analytiska (ifrågasättande) hjärna igång och tänker ”fan, alla dessa bolag är ju på sina högstanivåer någonsin, vem säger att det kommer fortsätta gå upp?” - jag vill liksom köpa billiga grejer.

Det är roligt det där…

Precis samma här. Är jättedisciplinerad på att sätta undan pengar, men placerar ofta fel. Har också fonder som gått bättre än mina egna val.

Men då går min analytiska (ifrågasättande) hjärna igång och tänker ”fan, alla dessa bolag är ju på sina högstanivåer någonsin, vem säger att det kommer fortsätta gå upp?” - jag vill liksom köpa billiga grejer.

Det är roligt det där…
Svårt det där. Oftast är bolagen billiga av en anledning.

Svårt det där. Oftast är bolagen billiga av en anledning.
Vissa bolag ser man direkt eller iallafall ganska snabbt varför det är så, speciellt om man själv är insatt i branschen. Andra bolag har man svårare att se varför de ska vara så billiga, det är den biten som jag blir så fundersam över. Precis på samma sätt blir jag fundersam åt andra hållet, om ett bolag är väldigt högt värderat och jag inte kan lyckas komma fram till varför. Finns flertalet av de bolagen också.

Kanske ligger något i att fullständigt undvika bolag som man inte förstår värderingen på, vare sig om den är väldigt hög utan förklaring eller väldigt låg utan förklaring.

Får se hur det blir
IMG_1774.jpeg
Är det inte bara typ 20% av VCC som är på börsen? Känns lite väl lite för att vara attraktivt att investera i då alla makt finns hos Geely.

Är det inte bara typ 20% av VCC som är på börsen? Känns lite väl lite för att vara attraktivt att investera i då alla makt finns hos Geely.
Jo, det är det stora frågetecknet. Geely sålde av cirka 5% förra året. Marknaden hoppas på att Geely säljer av ännu mer. Inte bara för att de har majoritet utan för att få större free float. Aktien hade stora problem med blankning innan. 5% av totala mängden aktier var blankade, vilket betydde att cirka 23% av hela free floaten var blankad.
Det är liksom på nivå av SBB och skitaktier som Fisker.

Det är roligt det där…
Känner igen mig också i att placera fel… För några år sedan placera jag ungefär en skattad årslön fördelat på 3-4 lovande bolag som alla till en början gick väldigt bra så fort positivt PM kom. Girig som man är tänkte man att snart lossnar det ordentligt men så kom pandemin och samtliga bolag gick åt skogen ett efter ett… Dyr läxa helt enkelt

Sen under pandemin investerade jag enbart i stora bolag med stabil likviditet och spritt över fler länder och branscher fortfarande 100% aktier. Har sen pandemin haft en vansinnigt bra utveckling men fortfarande 3-400k kvar innan man tagit igen nybörjarmisstagen.

Usch, dyra misstag.
Jag har hållit i alla mina sedan 9$ och har fyllt på sedan dess. +915% på GAV. Inte riktigt livsförändrande summa pengar, men nästan.

Tillbaka
Topp