• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Snyggt jobbat! Jag har inte tittat så noga på aktien (då jag håller mig till fonder/ETFer) men CTEK som bolag tycker jag bra om. Fina produkter och extremt bra support.

Söker tydligen inte så bra för jag hittar inga siffror över Truecallers omsättning och vinst/förlust. Någon som kan peka mig i rätt riktning?

Idag är det sådär roligt att äga spelbolag igen. Fattar inte att det faller på gamla nyheter. Evo drar med sig hela sektorn. Den nya bolagsskatten påverkar ju bara bolag med omsättning över 750miljoner €. Att alla ska ha pappershänder.

Är det inte bara att spelbolagen haft svinhöga värderingar? Nu när inflationen kanske inte är övergående och fler CBs börjar strama åt är det ju rimligt att högt värderade bolag får stryk?
Själv ledsen att jag inte kämpat lite hårdare för att göra det jag velat ett år - köpa basmetalller. Hade givit bra diversifiering… Ett ord som många glömt när man lagt allt i samma korg och tjänat stort en period. Men hög avkastning brukar betyda hög risk, vilket man väl nu blivit varse? P/E runt 60 med positiva räntor blir ju helt ohållbart om inte tillväxten är heeelt brutal.

jag säger inte att räntorna kommer stiga nämnvärt, särskilt inte i Sverige, men om man ska diskontera med någon slags framtida förväntad ränta måste man nu ta höjd för att vi kanske vänt räntetrenden och börjat en resa uppåt globalt sett.

Är det inte bara att spelbolagen haft svinhöga värderingar? Nu när inflationen kanske inte är övergående och fler CBs börjar strama åt är det ju rimligt att högt värderade bolag får stryk?
Själv ledsen att jag inte kämpat lite hårdare för att göra det jag velat ett år - köpa basmetalller. Hade givit bra diversifiering… Ett ord som många glömt när man lagt allt i samma korg och tjänat stort en period. Men hög avkastning brukar betyda hög risk, vilket man väl nu blivit varse? P/E runt 60 med positiva räntor blir ju helt ohållbart om inte tillväxten är heeelt brutal.

evolution-excited.gif

jag säger inte att räntorna kommer stiga nämnvärt, särskilt inte i Sverige, men om man ska diskontera med någon slags framtida förväntad ränta måste man nu ta höjd för att vi kanske vänt räntetrenden och börjat en resa uppåt globalt sett.
Många spelbolag har ju låga p/e tal under 10. EVO har runt 60 så de sticker ju ut, men de har ju sjuk tillväxt också. CTM har både låga tal och hög tillväxt.

Många spelbolag har ju låga p/e tal under 10. EVO har runt 60 så de sticker ju ut, men de har ju sjuk tillväxt också. CTM har både låga tal och hög tillväxt.
Spelbolag har generellt sett lägre P/E-tal än andra bolag i andra branscher. Jag brukar tänka att PE-talen ska/bör vara lägre i spelbranschen som motvikt mot att sektorn är utsatt för ständiga regleringar och oroligheter.

Med det sagt skulle jag personligen värdera ett gamingbolag med P/E-tal på 17 som dyrare än ett industribolag på 18 (allt annat lika).

Undantaget är väl EVO med sin särställning och tillväxt.

Spelbolag har generellt sett lägre P/E-tal än andra bolag i andra branscher. Jag brukar tänka att PE-talen ska/bör vara lägre i spelbranschen som motvikt mot att sektorn är utsatt för ständiga regleringar och oroligheter.

Med det sagt skulle jag personligen värdera ett gamingbolag med P/E-tal på 17 som dyrare än ett industribolag på 18 (allt annat lika).

Undantaget är väl EVO med sin särställning och tillväxt.
Intressant! Förutsatte att de var högt värderade då alla pratar om att de rusat så otroligt. Om de nu har p/e under 10, och samtidigt rusat måste de haft väldigt låg värdering innan? Har även de lågt värderade tappat stort nu?

Plockade upp lite TO i CTM i botten, vände ju upp fint på eftermiddagen. Såg att draftking fick köprek och stiger.
Blir nog blått för gambling i morgon tror jag.

Ja, just detta suger ju. Allt ska ju vara så jäkla ESG för tillfället.

Det är sjuk skillnad på värderingen för spelbolag i Sverige kontra USA.

Har var det grona skona siffror idag igen! Eller iallfall hittills da allt kan handa pa ytterligare 153minuter.

Men vad tror ni om VolvoCars IPO? Ar det nagot man ska kopa pa sig eller ar kineserna bara luriga?

Xpev har ju gatt sadar.

Tillbaka
Topp