Hur kan det tänkas påverka bostadsmarknaden? Är man Fucked om man ska köpa bostad inom 2-3år? Eller det kanske är mer negativt för de som köpt senaste 2 åren i det corona-race som det varit.
Ja du, det har jag ju skrivit mkt om vad jag tror i en annan tråd och det har väl inte riktigt uppskattats så tänker jag inte så skriva så mkt.
Tänker att pristaken definieras av hur mkt cash folk har (primärt tidigare vinster, aktier/fonder som kan säljas, sparpengar etc) och folks låneutrymme (ca 5 årsinkomster).
Sedan är såklart kostnaden att bo/äga en viktig faktor. Stigande räntor påverkar väl i sig inte pristaken, men likväl påverkar det kostnaden mkt. Och om marknaden har rätt kommer reporäntan i Sverige stiga från 0 till drygt 1% på två år. I tillägg lär väl riksbanken sluta köpa bostadspapper, så på totalen kanske genomsnittliga bostadsräntorna stiger från 1.3 till 2.6% eller så? Om man har lån på 5m stiger ens månadskostnad 5400kr. Klarar man det? Ja det tror jag, så en ränteuppgång på en dryg procent borde inte i sig leda till krasch, men det borde rimligen påverka utvecklingen negativt, så om man tror räntorna successivt stiger borde man väl också tro att priserna inte fortsätter stiga kraftigt. Om de backar lite eller stiger lite vet jag inte.
Däremot är väl frågan vad som händer med folks förmögenheter, och i en värld med stigande räntor (som vi inte haft på väldigt länge) är det rimligt att börsen har det tuffare. Om börsen backat klart eller ej (jag tror ej) vet jag såklart inte, men när inte börsen längre stöttas av fallande räntor och stödköp av tillgångar bör den inte stiga i samma takt iaf (senaste åren är trots allt undantagen i historien). Många har nog haft Teslaaktier etc och fått en stor förmögenhetsutveckling under 2020 som möjliggjort en betydligt större budget vid husköp. Jag tror, om räntorna faktiskt stiger successivt en längre period, att den typen av uppgångar som tech hade 2020 kommer vara extremt ovanligt, så den typen av förmögenhetenslyft blir nog mindre vanligt.
Om lönerna stiger kommer ju folks betalningsförmåga stiga och deras löneutrymme (pristaket) stiga. Förstaårsanalytiker inom investment banking på Goldman har just fått 50% lönelyft till 150k usd (grundlön) men det är nog tyvärr inte riktigt representativt för ens topp 5% i Sverige (men man ska ju nu ha jävligt höga löneökningskrav). Jag tror inte löneökningarna kommer vara så stora att de stiger nämnvärt mer än kpi så tror inte det kommer ha så värst stor effekt.
Sedan finns ju mycket luft/spekulation i nuvarande priser. Folk hade inte betalt lika mkt om de inte trodde det skulle stiga vidare. Om det nu backar lite en period kanske den förväntan försvinner, särskilt när räntorna fortsätter stiga. Då kan man nog bli mer försiktig, och på samma sätt som det räcker med en till spekulant för att priset ska stiga 1m räcker det att en faller bort för att priset ska backa 1m.
Sedan finns andra faktorer som kan bli viktiga. Fastighetsskatt (som jag är för) blir nog inget av på länge, men det hade ju pressat priserna mkt. Annars finns väl risk att man ger stöd för förstagångsköpare eller höjer lånetak etc, vilket hade påverkat positivt.
Priserna är i min mening ohållbart höga, och nästan ingen under 30 idag kommer någonsin kunna köpa en liten villa i/nära sthlm. När det väl en vacker dag är så att 40-60talisterna flyttar från sina villor för att de dör eller vill bo billigare etc, kommer det vara svårt att fylla på nerifrån, då väldigt få kan köpa för 10+m utan stora vinster (vilket unga generellt inte har). Sålänge det är samma personer som köper och säljer av varandra, och betalar med vinster kan ju prislappen vara vad som helst, men när det ska in en ny som inte har den vinster finns det väldigt få som kan betala priset. Samtidigt kan detta pågå jättelänge och är nog inget som kommer hända närmaste åren.
Sorry långt svar, men kort och gott. Jag tror inte den nu inprisade räntehöjningen i sig kommer leda till en krasch, men jag tror den, tillsammans med dess effekt på aktiekurser etc, kommer innebära motvind för bostäder. Skulle inte förvåna mig om vi får en period framöver med svag utveckling (det hade vi ju tex från 2017 när amorteringskrav etc infördes) utan att det måste vara jättedramatiskt. Dock är det många faktorer som spelar in och de kan dra i olika riktningar, men om allt annat är konstant tror jag på en odramatisk avkylning.
Ang bostad. Jag tror också Sthlm ligger bättre till. Köpte själv parhus i Sthlm kommun i våras, och grannkommunen har stigit så mkt så det nu inte är så mkt skillnad (antar för att folk flyttar ut ett steg när det blir för dyrt och då kommer med högre budget till nästa ställe), men den kommunen har 3%enheter högre skatt. Det hade påverkat vår ekonomi mkt mer än att låna några extra millar, eller att räntan stiger 1%enhet. Se till (om brf) att föreningen inte har mkt skulder. Om räntan stiger är det ju jobbigt om även avgiften stiger (pga stigande räntekostnad för föreningen).
Vi köpte ett objekt som är ”billigt” nog så att vi kan realisera en förlust och låna mer för att köpa större villa om det blir läge. Jag har med andra ord positionerat mig för att jag tror det finns en reell sannolikhet för fallande priser framgent, men samtidigt vågar jag inte stå utanför marknaden eller vara kraftigt underexponerad (billig lgh) då historien och politikers beteenden trots allt är ganska tydliga, och att ”betta” mot bostadspriser varit dumt nästan jämt.