• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Hur korkat är det att sälja av allt, låta pengarna ligga i ett sparkonto och svälja inflationen?

Det känns aningen drastiskt!

Sälj av 25-50% isf, lägg undan lite eller investera med Kameo eller liknande tjänst och ha sedan likvider att köpa dipparna med.

Året känns tufft nu och de flesta av oss blir slaktade dagligen men uppgången kommer ju även vara trevlig (för att sedan dippa igen). Man får helt enkelt förbereda sig på ett instabilt år som jag ändå tror slutar på +.

Jag tänker inte sitta och låtsas som att jag gillar det samt att en korrektion på 10% är rolig men som investerare kan man inte sitta och förvänta sig uppgångar på 20-35% årligen, det är helt orimligt.

Senast ändrad:
Det är nog rätt många som ligger en bra bit över 4% men grattis till din högfärd. Om du inte har märkt det så har det varit rätt stora korrektioner i många av bolagen som gick riktigt bra förra året, se Nibe, Hexatronic m fl.

Menar att OMX ligger på -4% i år. Klart det finns stora korrektioner, men reagerar man kraftigt på att saker går ner så kanske man ska ha lite mer "tråkiga" investeringar.

Jag ligger själv nästan minus 8, gick riktigt bra i går men inte i dag. Man ska inte kolla för mycket. Har väldigt blandad porfölj.

745EAD33-1DA3-489C-BA93-E0C6599D196F.jpeg

Jag har sålt av lite och ligger ganska likvid nu. Men det som ligger kvar guppar ju på rätt så bra +3% ena dagen följt av -4% dagen efter. Men det blir ju så när man har nästan all deg i en aktie.

• Like
Reactions: PJZ
Ligger rätt mycket back pengamässigt hittills i år men har sålt bort sig så pass många gånger nu så sitter kvar ner till avgrunden denna gång. Eller rättare sagt har sålt vid rätt tillfälle men aldrig köpt tillbaka. Svårt att tajma marknaden vid både sälj och köp. 40% likvider dock så det finns lite krut kvar som tur är.

Når man ser på de store trendene - og når børsene verden over krasjer. - så bør man vise varsomhet i 2022. Hvorfor?

Se her: 2022 - 2021 - 2020 - 2019 - 2018 - 2017 - 2016 - 2015 - 2014 - 2013 - 2012 - 2012 - 2011 - 2010 - 2009 - 2008 - 2007 - 2006 - 2005 - 2004 - 2003 - 2002 - 2001 - 2000 - 1999 - 1998 - 1997 - 1996 - 1995 - 1994 - 1993 - 1992 - 1991 - 1990 - 1989 - 1988 - 1987 - 1986 - .....

Erfaringsmessig viser det seg at ting har en tendens å gå i ca. 7-års sykluser. Ser her:

1987: https://no.wikipedia.org/wiki/Black_Monday
1994: https://en.wikipedia.org/wiki/1994_bond_market_crisis
2000: https://en.wikipedia.org/wiki/Dot-com_bubble
2008: https://www.thebalance.com/stock-market-crash-of-2008-3305535
:
:

• Like
Når man ser på de store trendene - og når børsene verden over krasjer. - så bør man vise varsomhet i 2022. Hvorfor?

Se her: 2022 - 2021 - 2020 - 2019 - 2018 - 2017 - 2016 - 2015 - 2014 - 2013 - 2012 - 2012 - 2011 - 2010 - 2009 - 2008 - 2007 - 2006 - 2005 - 2004 - 2003 - 2002 - 2001 - 2000 - 1999 - 1998 - 1997 - 1996 - 1995 - 1994 - 1993 - 1992 - 1991 - 1990 - 1989 - 1988 - 1987 - 1986 - .....

Erfaringsmessig viser det seg at ting har en tendens å gå i ca. 7-års sykluser. Ser her:

1987: https://no.wikipedia.org/wiki/Black_Monday
1994: https://en.wikipedia.org/wiki/1994_bond_market_crisis
2000: https://en.wikipedia.org/wiki/Dot-com_bubble
2008: https://www.thebalance.com/stock-market-crash-of-2008-3305535
:
:
Intressant!

Svårt att förstå hur ni som säljer av för att öka likvida medel tänker. Det är en utmärkt fas att fylla på. Vi köper i nedgång och säljer i uppgång. Just nu minskar jag mina likvida medel och köper. Det gäller dock att göra det successivt så man kan följa nedgången hela vägen ned Jag omfördelar också från relativt stabila investeringar som inte tappat så mycket till investeringar som fallit tillbaka en hel del. Det vi ser nu är en rädsla för räntehöjningar som kan komma tidigare än förväntat och inflation. Det går inte att ligga steget före på börsen man ligger alltid steget efter och behöver skapa sina strategier efter det. Börsen bygger på förväntningar, förhoppningar, oro och rädslor. Jag gissar på att vi tämligen snart kommer gå in i en ganska fartfylld uppgång. Finns en del tekniskt som tyder på det. Vi får se om en månad. Gör vi det inte så fortsätter jag att omdisponera och fylla på.

Svårt att förstå hur ni som säljer av för att öka likvida medel tänker. Det är en utmärkt fas att fylla på. Vi köper i nedgång och säljer i uppgång. Just nu minskar jag mina likvida medel och köper. Det gäller dock att göra det successivt så man kan följa nedgången hela vägen ned Jag omfördelar också från relativt stabila investeringar som inte tappat så mycket till investeringar som fallit tillbaka en hel del. Det vi ser nu är en rädsla för räntehöjningar som kan komma tidigare än förväntat och inflation. Det går inte att ligga steget före på börsen man ligger alltid steget efter och behöver skapa sina strategier efter det. Börsen bygger på förväntningar, förhoppningar, oro och rädslor. Jag gissar på att vi tämligen snart kommer gå in i en ganska fartfylld uppgång. Finns en del tekniskt som tyder på det. Vi får se om en månad. Gör vi det inte så fortsätter jag att omdisponera och fylla på.

Vad är svårt att förstå? Du märker att en stor korrektion är på väg, tänker hmmmm vill jag förlora en Ferrari eller ska jag banta ner innehaven en del och sedan fylla på dom successivt allteftersom de tappar 1-5% dagligen? Nibe ligger på -34% i år, så det framstår som en tämligen bra strategi att sälja av tidigt o sen köpa ”kraschen”.

Vad är svårt att förstå? Du märker att en stor korrektion är på väg, tänker hmmmm vill jag förlora en Ferrari eller ska jag banta ner innehaven en del och sedan fylla på dom successivt allteftersom de tappar 1-5% dagligen? Nibe ligger på -34% i år, så det framstår som en tämligen bra strategi att sälja av tidigt o sen köpa ”kraschen”.
Du är alltid försent ute med den strategin. Fungerar inte långsiktigt. Du kan ha tur någon enskild gång men inte i längden. Du säljer i uppgång och lägger undan pengar till din Ferrari, om det är det du önskar dig. Nu fyller du på successivt i nedgången. I längden kommer du annars sälja vid fel tillfälle i nedgången och missa rekyler och impulsfaser.

Du är alltid försent ute med den strategin. Fungerar inte långsiktigt. Du kan ha tur någon enskild gång men inte i längden. Du säljer i uppgång och lägger undan pengar till din Ferrari, om det är det du önskar dig. Nu fyller du på successivt i nedgången. I längden kommer du annars sälja vid fel tillfälle i nedgången och missa rekyler och impulsfaser.

Så är det kanske men hitintills har det fungerat relativt väl. Personligen brukar jag inte sälja av allt för mycket utan allokerar pengar från andra innehav. Men denna gången sålde jag av ca 25% o sitter o köper dagligen iom att raset i princip fortsätter vecka efter vecka.

måndag verkar t ex bli en upprepning av fredagen och krypto ska vi inte ens snacka om. Yiiiiiiikes!!!

Jag ska köpa bil och klocka till våren så jag behöver ha lite pengar i närtid. Men ska nog köpa tillbaks lite PLTR och något mera som rasat. Men ska vänta en stund till, tror det fortsätter nedåt ett tag till tyvärr. Men mycket tech har ju rasat 50% sista halvåret.

• Like
Så är det kanske men hitintills har det fungerat relativt väl. Personligen brukar jag inte sälja av allt för mycket utan allokerar pengar från andra innehav. Men denna gången sålde jag av ca 25% o sitter o köper dagligen iom att raset i princip fortsätter vecka efter vecka.

måndag verkar t ex bli en upprepning av fredagen och krypto ska vi inte ens snacka om. Yiiiiiiikes!!!
Svårigheten brukar också vara att när det väl vänder går det riktigt snabbt så lätt att missa hela uppgången..

Senast redigerad av en moderator:
Varför har just denna korrektion blivit en så stor snackis? :) På forum, i poddar, i tidningar osv osv.

Vi hade smärre korrigeringar både i slutet av sep och nov. Börsen står högre nu än vid båda de tillfällena (946 för Sthlm PI mot 916 i sep.).

Att vi har och haft en rotation mot mer värdeaktier har ju även det pågått en "längre tid" nu (sedan slutet av sommaren). Egentligen under nästan hela gångna året med bank och verkstad som stora vinnare...

Vad missar jag? :)

Varför har just denna korrektion blivit en så stor snackis? :) På forum, i poddar, i tidningar osv osv.

Vi hade smärre korrigeringar både i slutet av sep och nov. Börsen står högre nu än vid båda de tillfällena (946 för Sthlm PI mot 916 i sep.).

Att vi har och haft en rotation mot mer värdeaktier har ju även det pågått en "längre tid" nu (sedan slutet av sommaren). Egentligen under nästan hela gångna året med bank och verkstad som stora vinnare...

Någon gamling som uttalat sig i media om kommande lågkonjunktur 🤷‍♂️

Går inte att skriva av sig på Placera just nu, så då hamnar det på alla andra plattformar 🥸

Tillbaka
Topp