Så är det absolut och klockmarknaden laggar ju pga detta, precis som andra real assets.
Samtidigt är det alltid den marginella köparen/säljaren som sätter värdet. Någon kommer sälja även om det inte är den topp 1% du snackar som, och finns då ingen köpare faller värdet. Sedan är det i min mening så att priserna eskalerat pga den allt rikare medelklassen, som gjort att spiralen med evigt långa listor och påföljande premium skapats . Den elit du pratar om, som är intresserade, köpte ju innan också. Men det har varit gratis, och till och med givit avkastning att äga klockor senaste åren (inte många), vilket lockat oerhörda mängder vanliga människor. Alla har råd med en Rolex till list när pengar är gratis och man har ett 20-200% arbitrage att casha in.
Sedan är problemet precis som med inflation, när det påverkar folks förväntan. Även om många inklusive jag gärna köper klockor när det dyker hamnar man i frågan om man ska köpa nu eller sedan. Om man tror det ska backa 20% till kanske man väntar? Eller om man till och med får lite signaler från ADn man fjäskat för i 4 år att det kanske är ens tur snart, då kanske man helt avvaktar?
Lätt att säga att man skulle köpa men väldigt få saker är binärt. Samma med börsen, jag köpte idag men det är ju ändå med funderingen om det ska fortsätta (vilket jag tror). Nu kände jag att det backat så mkt att jag börjar, men lämnar torrt krut så jag kan öka för varje 10%are djupare sättning. Skulle inte dunka in all likvid nu vilket jag såklart hade gjort om jag var säker på uppgång.
Man köper dippen men gärna på botten och inte när det fortfarande är 50% övervärderat…