• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Svårigheten brukar också vara att när det väl vänder går det riktigt snabbt så lätt att missa hela uppgången..

Självklart. Men det ligger redan tillräckligt i potten och iom att det går ned rätt mycket dagligen så skademinimerar jag gärna. Jag köper ju som sagt dippen dagligen.
är ni redo för ännu en röd dag? Krypto är beyond fucked och omx pre-call är på -0,8%

Jag måste säga att jag gjort rätt beslut. Iom fallhöjden på bolag som hexatronic, Nibe m fl så förstår jag inte hur man kan säga att det är bättre att sitta lugnt i båten ist för att skademinimera och köpa dippen. Vi snackar -30/40% i år, tror du att det kommer vändas snabbt? Knappast.

Senast ändrad:
Nu börjar det rinna lite blod på gatan. Shit vilken dag, och vilken helg för krypto. Börjar köpa idag för första gången denna sättning (ej krypto). Men tror det fortsätter ned mer… Dock är det ju ner ca 10% nu och det hade jag som målbild för när jag skulle köpa mer. Glad att jag höll mig från att köpa förra veckan…
Hoppas K&S kan vakna till liv igen nu 😊🥳

Svårt att förstå hur ni som säljer av för att öka likvida medel tänker. Det är en utmärkt fas att fylla på. Vi köper i nedgång och säljer i uppgång. Just nu minskar jag mina likvida medel och köper. Det gäller dock att göra det successivt så man kan följa nedgången hela vägen ned Jag omfördelar också från relativt stabila investeringar som inte tappat så mycket till investeringar som fallit tillbaka en hel del. Det vi ser nu är en rädsla för räntehöjningar som kan komma tidigare än förväntat och inflation. Det går inte att ligga steget före på börsen man ligger alltid steget efter och behöver skapa sina strategier efter det. Börsen bygger på förväntningar, förhoppningar, oro och rädslor. Jag gissar på att vi tämligen snart kommer gå in i en ganska fartfylld uppgång. Finns en del tekniskt som tyder på det. Vi får se om en månad. Gör vi det inte så fortsätter jag att omdisponera och fylla på.

“Be fearful when others are greedy, and greedy when others are fearful.”
Warren Buffett

Jag ökar mitt innehav med nästan lika mycket som nedgången.

För de som vill ha tråkigt så ser SBB D och Sagax D ganska bra ut med dagens priser. Inte mycket utrymme för ökning i värde då det är en D aktie, men rätt OK och förmodligen hyfsat stabil utdelning.

Nu börjar det rinna lite blod på gatan. Shit vilken dag, och vilken helg för krypto. Börjar köpa idag för första gången denna sättning (ej krypto). Men tror det fortsätter ned mer… Dock är det ju ner ca 10% nu och det hade jag som målbild för när jag skulle köpa mer. Glad att jag höll mig från att köpa förra veckan…
Ja det var starkt jobbat att låta bli! Jag har köpt i några utvalda under hela nedresan hittills men kassan börjar ta slut 😅

För de som vill ha tråkigt så ser SBB D och Sagax D ganska bra ut med dagens priser. Inte mycket utrymme för ökning i värde då det är en D aktie, men rätt OK och förmodligen hyfsat stabil utdelning.

Dom står alltid mer eller mindre stilla. Det är safe aktier i princip. Jag satsar hellre på aktier som både har utdelning men som även kan öka i värde mer än någon enstaka procent. Men det är jag det.

Just nu får jag äta upp min girighet he he

Brukar köra med denna, funkar lika bra som andra tekniska indikatorer. ;)

magic8.jpg

Ser ut som 2021/2022 (7-års syklus NED nå) er i anmarsj. Skal kjøpe aksjer når vi kommer litt utpå sommeren.

Varför just på sommaren?

Jag tror att detta har lite mer och göra med rädslan för USAs styrräntor, kinaoro, ryssland-Ukraina, covid mm än en 7-års cykel.

Anyways…ta fram vaselinet herrar, strax öppnar USA på ca -2,2% och störtdyker strax efteråt, sedan får vi en supertrevlig tisdag med liknande siffror.

ouch-3% i skrivande stund….

ohhhweeeee, life is good!

Senast ändrad:
Har kommer ju en liten fundering fran mig...

Ska man nu tro att Investerings/Hype-klockor/samlarforemal ocksa kommer ga ner i pris eller gor de tvarsemot?
For nagonstans maste ju de pengar som man kanske inte vill ivestera pa borsen just nu,ar meningslosa att ha pa banken ta vagen tanker jag.
Och om det blir krig och allmant elande,borsen gar ner ytterligare 25% sa kanske fler valjer att faktiskt kopa nagot som inte bara har ett varde pa papper utan aven kan tas fram,klammas och kannas pa,och visas upp om man nu ar lagd at det hallet.

Vad tror ni andra?

• Like
Reactions: PJZ

Ska man nu tro att Investerings/Hype-klockor/samlarforemal ocksa kommer ga ner i pris eller gor de tvarsemot?
For nagonstans maste ju de pengar som man kanske inte vill ivestera pa borsen just nu,ar meningslosa att ha pa banken ta vagen tanker jag.
Och om det blir krig och allmant elande,borsen gar ner ytterligare 25% sa kanske fler valjer att faktiskt kopa nagot som inte bara har ett varde pa papper utan aven kan tas fram,klammas och kannas pa,och visas upp om man nu ar lagd at det hallet.

Vad tror ni andra?

Jag tror att de behåller värdet lr kanske t.o.m. ökar om trycket blir högre genom diversifiering av investeringar. Så även ädelmetaller, ädelstenar mm. Men min åsikt bygger helt och hållet på vad jag tror och inte empiri så ngn med bättre koll på läget bör ju flika in.

Jag tror att de behåller värdet lr kanske t.o.m. ökar om trycket blir högre genom diversifiering av investeringar. Så även ädelmetaller, ädelstenar mm. Men min åsikt bygger helt och hållet på vad jag tror och inte empiri så ngn med bättre koll på läget bör ju flika in.
Finns val ingen som har battre koll an vad man sjalv har?
Hela marknaden oavsett vad det nu ar bygger ju pa kanslor,framtidstro,forhoppningar eller kalla det vad du vill.

Skulle jag ha lyssnat ba vad alla dummerjonsar aka "experter" har talat om for mig vad jag borde gora med mina pengar hade de varit bra mycket rikare an vad de ar idag och jag hade varit utfattig.
For ingen av dessa Herrar och damer gjorde ju nagonting gratis....och garantier gav de inga heller. Bara det att de var mycket smartare an mig pastod de....

Vad tror ni andra?
2020 var inte så länge sedan? Klockor följde börsen rakt ner en kort stund och helt plötsligt blev kötider på hajprollar korta men folk tackade nej då det inte längre var ett arbitrage att köpa en Batman. Sedan snabbt upp när CB tryckte in pengar i systemet likt aldrig förr. 2008 var det samma sak. Finns väl ingen anledning att tro att det skulle vara annorlunda nu?

Om börsen fortsätter ner en längre tid och räntor stiger lär både klockor och hus åka på en smäll. Det är gratis pengar och ökade nettoförmögenheter som drivit upp priserna. Klockor är troligen bland det sista som folk prioriterar om det bli jobbigt på riktigt. Sedan har ju CB hittills sett till att det aldrig blir jobbigt på riktigt så det blir det kanske inte denna gång heller…

Jag börjar ångra att jag inte sålt av palantir tidigare. Har varit mitt sämsta innehav länge och med dippen idag är den nere på 50%. Gick visserligen bara in med en månadslön men kunde ju haft roligare för dom pengarna.

Nångång ska jag sälja av den för något mer safe. Eller ja, nu känns de väl som att man lika gärna kan räkna bort dom stålarna och vänta in 0kr eller se en uppgång.

2020 var inte så länge sedan? Klockor följde börsen rakt ner en kort stund och helt plötsligt blev kötider på hajprollar korta men folk tackade nej då det inte längre var ett arbitrage att köpa en Batman. Sedan snabbt upp när CB tryckte in pengar i systemet likt aldrig förr. 2008 var det samma sak. Finns väl ingen anledning att tro att det skulle vara annorlunda nu?

Om börsen fortsätter ner en längre tid och räntor stiger lär både klockor och hus åka på en smäll. Det är gratis pengar och ökade nettoförmögenheter som drivit upp priserna. Klockor är troligen bland det sista som folk prioriterar om det bli jobbigt på riktigt. Sedan har ju CB hittills sett till att det aldrig blir jobbigt på riktigt så det blir det kanske inte denna gång heller…
Tack for svar.

Min tanke ar mer att det finns mer pengar an nagonsin i omlopp,och ar det 50% nanting av varldens slantar som tillkommit sedan 2020?
De som just nu ager alla dessa hypeklockor behover/vill de verkligen salja vid en kraftig nedgang? Precis som de med aktier som inte behover pengarna till annat.
Trakigt med roda siffror och minskande ettor och nollor pa kontot? Sjalvklart.
Men om slantarna inte behovs till annat? Ska man da salja av bara for saljandets skull och hoppas pa att det blir billigare imorgon? Eller sitter man still i baten och vantar ut stormen?
Jag personligen gor det sistnamnda och aterinvesterar mina utdelningar vilket forhoppningsvis ger annu mer utdelning i framtiden.

Det som skulle paverka klockmarknaden rejalt ar ju om det atergar till fulla montrar hos AF och rabatter pa nypris. Dvs om nykoparna forsvinner.
Men kommer tillverkarna tillata detta handa,da de genom sin produktion enkelt kan styra vad som finns tillgangligt.

Den som lever far val se.

Trevlig Mandagseftermiddar pa Er alla

Jag hoppas på mycket rött så kanske man kan fynda klockor och annat kul! Lite elakt sagt men jag hoppas att andra får det lite sämre så att jag får det bättre. Förmögenhet är ju i slutändan relativt!
Precis så jag också tänkte haha... Kanske nu jag äntligen får samtalet från min lokala AP handlare? haha!

Intressanta tankar.

Klockor och att ladda pengar pa dessa ar alltsa inga problem for er oavsett om borsen ar upp eller ner?
Tankarna gar kring ar att det kanske blir billigare och ni kan fynda jmfrt med dagens priser eller att vantetiderna kan bli kortare om jag forstar er ratt.

Da lar det inte handa ett enda dugg med klockpriser eller vantetider eftersom ni inte lar vara de enda som funderar i samma tankebanor.
Vi far val se nar svaren blir att "Jag sitter pa Daytonas GMT ocg Sub. saljer dessa till listpris for att fa mat pa bordet" Men dit ar det nog bra langt kvar...

Tack for svar.

Min tanke ar mer att det finns mer pengar an nagonsin i omlopp,och ar det 50% nanting av varldens slantar som tillkommit sedan 2020?
De som just nu ager alla dessa hypeklockor behover/vill de verkligen salja vid en kraftig nedgang? Precis som de med aktier som inte behover pengarna till annat.
Trakigt med roda siffror och minskande ettor och nollor pa kontot? Sjalvklart.
Men om slantarna inte behovs till annat? Ska man da salja av bara for saljandets skull och hoppas pa att det blir billigare imorgon? Eller sitter man still i baten och vantar ut stormen?
Jag personligen gor det sistnamnda och aterinvesterar mina utdelningar vilket forhoppningsvis ger annu mer utdelning i framtiden.

Det som skulle paverka klockmarknaden rejalt ar ju om det atergar till fulla montrar hos AF och rabatter pa nypris. Dvs om nykoparna forsvinner.
Men kommer tillverkarna tillata detta handa,da de genom sin produktion enkelt kan styra vad som finns tillgangligt.

Den som lever far val se.

Trevlig Mandagseftermiddar pa Er alla
Så är det absolut och klockmarknaden laggar ju pga detta, precis som andra real assets.
Samtidigt är det alltid den marginella köparen/säljaren som sätter värdet. Någon kommer sälja även om det inte är den topp 1% du snackar som, och finns då ingen köpare faller värdet. Sedan är det i min mening så att priserna eskalerat pga den allt rikare medelklassen, som gjort att spiralen med evigt långa listor och påföljande premium skapats . Den elit du pratar om, som är intresserade, köpte ju innan också. Men det har varit gratis, och till och med givit avkastning att äga klockor senaste åren (inte många), vilket lockat oerhörda mängder vanliga människor. Alla har råd med en Rolex till list när pengar är gratis och man har ett 20-200% arbitrage att casha in.

Sedan är problemet precis som med inflation, när det påverkar folks förväntan. Även om många inklusive jag gärna köper klockor när det dyker hamnar man i frågan om man ska köpa nu eller sedan. Om man tror det ska backa 20% till kanske man väntar? Eller om man till och med får lite signaler från ADn man fjäskat för i 4 år att det kanske är ens tur snart, då kanske man helt avvaktar?

Lätt att säga att man skulle köpa men väldigt få saker är binärt. Samma med börsen, jag köpte idag men det är ju ändå med funderingen om det ska fortsätta (vilket jag tror). Nu kände jag att det backat så mkt att jag börjar, men lämnar torrt krut så jag kan öka för varje 10%are djupare sättning. Skulle inte dunka in all likvid nu vilket jag såklart hade gjort om jag var säker på uppgång.

Man köper dippen men gärna på botten och inte när det fortfarande är 50% övervärderat…

Så är det absolut och klockmarknaden laggar ju pga detta, precis som andra real assets.
Samtidigt är det alltid den marginella köparen/säljaren som sätter värdet. Någon kommer sälja även om det inte är den topp 1% du snackar som, och finns då ingen köpare faller värdet. Sedan är det i min mening så att priserna eskalerat pga den allt rikare medelklassen, som gjort att spiralen med evigt långa listor och påföljande premium skapats . Den elit du pratar om, som är intresserade, köpte ju innan också. Men det har varit gratis, och till och med givit avkastning att äga klockor senaste åren (inte många), vilket lockat oerhörda mängder vanliga människor. Alla har råd med en Rolex till list när pengar är gratis och man har ett 20-200% arbitrage att casha in.

Sedan är problemet precis som med inflation, när det påverkar folks förväntan. Även om många inklusive jag gärna köper klockor när det dyker hamnar man i frågan om man ska köpa nu eller sedan. Om man tror det ska backa 20% till kanske man väntar? Eller om man till och med får lite signaler från ADn man fjäskat för i 4 år att det kanske är ens tur snart, då kanske man helt avvaktar?

Lätt att säga att man skulle köpa men väldigt få saker är binärt. Samma med börsen, jag köpte idag men det är ju ändå med funderingen om det ska fortsätta (vilket jag tror). Nu kände jag att det backat så mkt att jag börjar, men lämnar torrt krut så jag kan öka för varje 10%are djupare sättning. Skulle inte dunka in all likvid nu vilket jag såklart hade gjort om jag var säker på uppgång.

Man köper dippen men gärna på botten och inte när det fortfarande är 50% övervärderat…
Tack igen.

Riktigt bra och utforligt svar om hur du tanker och funderar.

Jag haller helt med dig om att det alltid ar bra att ha en hog med kontanter utifallatt....kopa mer,slippa salja vad man nu har skrapat ihop,gora klipp,sova gott eller vad det nu ar man funderar pa.
Nollranta och inflation,ja det far val ses som forsakringskostnad da.

Kommer inflationen som vi nu ser att halla i sig framover,sa lar det bli aka av pa bade det ena och det andra,speciellt om rantor gar upp och realloner star still for dem som inte kan ha andra inkomster an just lonearbete/statlig pension.

Hursomhelst sa ar det intressanta tider vi lever i (Ja det har man val sagt de senaste 400aren eller sa...)

Just nu ar det ettpar PM Daytonas ner pa borsen idag...inget kul alls.Men a andra sidan ar det fortfarande gron och skont pa vinstsidan.....

Imorgon ar det en ny dag och nya tag

Varför har just denna korrektion blivit en så stor snackis? :) På forum, i poddar, i tidningar osv osv.

Vi hade smärre korrigeringar både i slutet av sep och nov. Börsen står högre nu än vid båda de tillfällena (946 för Sthlm PI mot 916 i sep.).

Att vi har och haft en rotation mot mer värdeaktier har ju även det pågått en "längre tid" nu (sedan slutet av sommaren). Egentligen under nästan hela gångna året med bank och verkstad som stora vinnare...

Vad missar jag? :)

Nej jag håller med har en välkomponerad pension portfölj samt långsiktig fondportfölj har ju knappt gått ner. Asien i synnerhet stretar emot riktigt bra. Year on year är upp kraftigt i nästan alla index. Klart man får en smocka om man ligger i tillväxt samt tech. Ja eller krypto för den delen.

Kommer kräva något stort för att sänka börserna mer brett.

Köpt idag. Redo för nya köp om det går ner ännu mer. Vix dvs fear index har gått upp något men är inte på extrema nivåer ännu.

Jag tror snarare att priserna på klockor går upp om börsen går ned lite. Jag tror att många ser klockor som en investering efter de sista årens galna prisökning på hajpade modeller. I dagsläget så finns det säker en del som parkerar pengar i klockor som komplement till andra investeringar. Så var det ju inte tidigare vad jag vet.

Det räcker ju att kolla på lite youtube där man ser gråhandlare hela tiden snacka om att köp idag för i morgon är det dyrare. Tror många köpare påverkas av det. De har ju haft rätt de sista två-tre åren också.

• Like
Reactions: PJZ
Tillbaka
Topp