• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Ska man lyckas sitta still 1 månad. Tror jag ska prova det.

Skönt med Nio upp 15%+, en bra bit kvar till nivån jag gick in på dock.. Gick ifrån +40% till -60%.

Hur inleder alla året?

Jag inleder som jag slutade ungefär. Lite mycket tech som alltid, men det har ju varit trevligt de senaste tio åren. Har viktat ner en del andelar på enskilda bolag. Över hälften av totalen på alla banker är fonder. Tesla har lämnat helt. Jag skalade bort lite av min hemgjorda ”gamblingfond” men Kindred och CTM har fått stanna. Apple är den evige trotjänaren på toppen.

Så här ser det ut på Avanza. Jag har även fonderna Thematica future, Spiltan småbolag Småland, mer Länsförsäkringar fastighetsbolagsfond, mer globalfond samt Investor (mycket), Volvo Cars (halvlite) och pyttelite cert med bitcoin och ethereum på Nordea, Nordnet och Savr.

759DA1FA-DE0A-48AE-A302-BC1257CC82BA.jpeg

39A14B00-DC89-469D-8351-7B75019E21EF.jpeg

Senast ändrad:
Så sent som igår kväll funderade jag på om jag skulle vikta ned mig 30% i Paypal för att avvakta rapporten. Detta då aktien hämtade sig lite sista dagarna inför, och jag "bara" låg 7% back.

Kom fram till att jag inte skulle göra det, att jag får ta mig i kragen etc. "Har man en sån jävla gubbfåtölj där det mest offensiva innehavet ligger på P/E 42, så viktar man inte ned", och slog näven i bordet! 🙂

Så här idag inser jag ju att det var fel beslut. Ligger visserligen lång, tror på det strukturella i fortsatt ökad näthandel, företaget gör ökade vinster etc., trots nedkrivna prognoser.
Men ja.. Fan, inte jättekul att hamnat så snett in i en aktie man ganska länge velat in i.

Så sent som igår kväll funderade jag på om jag skulle vikta ned mig 30% i Paypal för att avvakta rapporten. Detta då aktien hämtade sig lite sista dagarna inför, och jag "bara" låg 7% back.

Kom fram till att jag inte skulle göra det, att jag får ta mig i kragen etc. "Har man en sån jävla gubbfåtölj där det mest offensiva innehavet ligger på P/E 42, så viktar man inte ned", och slog näven i bordet! 🙂

Så här idag inser jag ju att det var fel beslut. Ligger visserligen lång, tror på det strukturella i fortsatt ökad näthandel, företaget gör ökade vinster etc., trots nedkrivna prognoser.
Men ja.. Fan, inte jättekul att hamnat så snett in i en aktie man ganska länge velat in i.
wow, -25% på en rapport som ändå rapporterade "in line". Säger rätt mycket om sentimentet och förväntningarna på vissa bolag

edit: förstår såklart att man backar mycket pga framtidsprognosen, men ändå..

wow, -25% på en rapport som ändå rapporterade "in line". Säger rätt mycket om sentimentet och förväntningarna på vissa bolag

edit: förstår såklart att man backar mycket pga framtidsprognosen, men ändå..
Ja, raset är ju nästan enbart pga. prognosen. Vinst, omsättning typ som förväntat.
Och visst, minskade framtida vinster, absolut! Men. Tycker ändå det här är väl dramatiskt.. Vafan, P/E på 32, i vad i alla fall jag upplever vara solklar tillväxtbransch, låter fan inte galet högt?

Apropå frågan ovan. Borde startat egen tråd, så att jag kunde lagt till poll. "Är jag dum i huvet? JA/NEJ".

Blev ett rejält köp i Paypal idag, har haft den under bevakning ett tag men aldrig kommit till skott. Men nu var det tacksamt att bunkra på sig😁
Edit: Men jäkligt tråkigt för dig @Kråksaltarn, men tror definitivt att den kommer återhämta sig på sikt!!

Det var idag jag skulle gått in också! 😂

Ja, raset är ju nästan enbart pga. prognosen. Vinst, omsättning typ som förväntat.
Och visst, minskade framtida vinster, absolut! Men. Tycker ändå det här är väl dramatiskt.. Vafan, P/E på 32, i vad i alla fall jag upplever vara solklar tillväxtbransch, låter fan inte galet högt?

Apropå frågan ovan. Borde startat egen tråd, så att jag kunde lagt till poll. "Är jag dum i huvet? JA/NEJ".

Det var idag jag skulle gått in också! 😂
Återigen ett tecken på att börsen slaktar det mesta just nu… Även om det varit -10% hade det varit rejält, men -25%?! Helt orimligt ju😬

Helgalet. Jag brukar inte köpa dippar men var också ”tvungen”. 25% på detta är vrickat. Lär kicka tillbaka en bit, inte hela, rätt fort kan man tycka?

Kan inte heller sitta still trots att jag skrev så sent som igår att jag skulle låta bli?

Antar man måste sluta läsa denna tråden med om man vill hålla fingrarna borta ifrån börsförändringar.

Jag kör en helt annan strategi än de flesta av er men det kanske kan vara bra med en annan syn på det hela som motvikt.

sitter bara lång i azn. Kör månatlig insättning i övrigt i lysa och opti. Har tömt kontona under 2021 för husbygge så har släppt en del. Inga stora pengar men är inte ledsen över utv.

Tycker man kan kosta på en tanke hur börsen gått senaste 10 åren.

Jag är ultraför elbilar. Jag är dock också trygghetsnarkoman (nåja, lite överdrivet) när det gäller p/e-tal.

börs är bra men bränn er inte! 🙏🏻

C6E32686-5BDD-42A2-8A3A-65FF4DB51D48.png

Jag kör en helt annan strategi än de flesta av er men det kanske kan vara bra med en annan syn på det hela som motvikt.

sitter bara lång i azn. Kör månatlig insättning i övrigt i lysa och opti. Har tömt kontona under 2021 för husbygge så har släppt en del. Inga stora pengar men är inte ledsen över utv.

Tycker man kan kosta på en tanke hur börsen gått senaste 10 åren.

Jag är ultraför elbilar. Jag är dock också trygghetsnarkoman (nåja, lite överdrivet) när det gäller p/e-tal.

börs är bra men bränn er inte! 🙏🏻

C6E32686-5BDD-42A2-8A3A-65FF4DB51D48.png

Frånsett Paypal och lite högriskfonder är min portfölj bland de absolut tråkigaste någonsin. Tänk Ur & Penn. Mest en massa utdelningsbolag, då jag ffa. jobbar med att bygga direktavkastning. Inte plus i år, men "enbart" ned 3,5%.

Paypal är dock ett jävla snedsteg av mig hittills, men utgör (eller ja, utgjorde..) bara 4% av innehavet. Felet i alla fall jag gjorde var här (pypl) att gå in med för mycket för snabbt, då jag hade en förutfattad mening om vilket p/E jag ville in på (50). 🙂

Sen, vafan, man måste ju tillåta sig själv att misslyckas också..? Jag lär mig dessutom fortfarande, det skäms jag inte för att säga (körde indexfonder, och därefter Lysa i flera år). Fördjupade mig först för 2-3 år sedan.

Själv köpte jag in mig på -25% eller något i den stilen. Helt absurt fall på en i stort sett förväntad och ok rapport.
Jag spekulerade även i Meta platforms aka Facebook mm och det kommer jag få äta upp imorgon…ned -22% i efterhandeln. Köper nog lite mer imorrn för även här anser jag att man överreagerar samt att det finns uppsida.

Hur mycket måste en rapport slå förväntningarna för att aktien inte fullkomligt ska slaktas? Helt jävla otroligt detta.

Marknaden är hänsynslös. Kinnevik -10%, SKF -9%, ABB -4% osv. Får se hur det blir med nästa rapportperiod tror de som inte visar bra vinster blir totalslaktade då. Osäkert hur det blir också tror inte alla företag kan föra över inflationen i priserna. Små och medelstora företag i synnerhet.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: PJZ
Tillbaka
Topp