• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Erik1

Patek
2-Faktor
Om man inte har SBB.. :eek:
45DF1B1E-81E3-47A7-B0FB-2AF32B02EAD8.jpeg
480AE4ED-382C-4897-A64B-031DA0EE481F.png
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Mina två största innehav rapporterar på fredag. Lindab och Latour. Håller tummarna då jag tror på bra rappprter av två, numer, högt värderade kvalitetsbolag. SBBs kraftiga nedgång måste bero på nervösa sparare som säljer i panik. Jag håller även dessa. Vi får se när det vänder…
Verkligen ingen expert men gått in tungt på SBB. Handlar det inte om tvångsinlösen efter förvärv? Hursom orkar jag inte oroa mig då jag ser SBB som en långsiktig investering.
 
Nu känner jg mig lite lost. Är det något särskilt som hänt nyligen? Allt bara rasar, vilket inte är ovanligt men känns för mig omotiverat med mer än 4% som rasar
 

JB_XII

Rolex
Nu känner jg mig lite lost. Är det något särskilt som hänt nyligen? Allt bara rasar, vilket inte är ovanligt men känns för mig omotiverat med mer än 4% som rasar

Hur menar du med omotiverat?
I förhållande till vad du hade förväntat dig?

Senaste 1-2 åren har börsen rusat och folk har gjort extremt snabba pengar. I mina ögon har det skapat en värld där man tror att man kan slänga in ett par hundratusen på börsen och sen är det en självklarhet att de skall växa. Man bör ju vara lika förstående att varenda liten krona kan gå upp i rök.

Ifall börsen rasar 50% från den enorma uppgång som varit så skulle jag inte kalla det för ett ras. Det är en korrigering.
Kan man inte hantera den så är man ute på för djupt vatten.

Ovanstående åsikter är inte direkt riktade till dig utan en reflektion av snacket som går nu gällande aktiemarknaden.
 
Hur menar du med omotiverat?
I förhållande till vad du hade förväntat dig?

Senaste 1-2 åren har börsen rusat och folk har gjort extremt snabba pengar. I mina ögon har det skapat en värld där man tror att man kan slänga in ett par hundratusen på börsen och sen är det en självklarhet att de skall växa. Man bör ju vara lika förstående att varenda liten krona kan gå upp i rök.

Ifall börsen rasar 50% från den enorma uppgång som varit så skulle jag inte kalla det för ett ras. Det är en korrigering.
Kan man inte hantera den så är man ute på för djupt vatten.

Ovanstående åsikter är inte direkt riktade till dig utan en reflektion av snacket som går nu gällande aktiemarknaden.

För mig känns det som att Ukraina oron har varit inprisad redan samt att korrektionen varit på gång. Det är absolut inte omöjligt att v i ska långt ner till innan det planar ut.

Jag sitter lungt i båten än så länge utan vill bara hänga med och förstå.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Hur menar du med omotiverat?
I förhållande till vad du hade förväntat dig?

Senaste 1-2 åren har börsen rusat och folk har gjort extremt snabba pengar. I mina ögon har det skapat en värld där man tror att man kan slänga in ett par hundratusen på börsen och sen är det en självklarhet att de skall växa. Man bör ju vara lika förstående att varenda liten krona kan gå upp i rök.

Ifall börsen rasar 50% från den enorma uppgång som varit så skulle jag inte kalla det för ett ras. Det är en korrigering.
Kan man inte hantera den så är man ute på för djupt vatten.

Ovanstående åsikter är inte direkt riktade till dig utan en reflektion av snacket som går nu gällande aktiemarknaden.


Tror det många missar är tidshorisont och riskhantering.

Säg att man har tidshorisont 20 år, bra att vara långsiktig. Kika då bak i tiden 20 år för Stockholmsbörsen. Man inser då att ens portfölj kan vara nere 70-80%, men har man is i magen så har det alltid vänt tillbaka.

Riskhantering är enkelt, har du inte råd avvara pengarna du investerat så skall du inte investera pengarna.

Det finns hur mycket bra böcker som helst på ämnet, tex den här är fenomenal och lättläst. Spoiler - månadsspara i indexfonder och du kommer prestera grymt över tid.
 
Senast ändrad:

aadde81

Cartier
För mig känns det som att Ukraina oron har varit inprisad redan samt att korrektionen varit på gång. Det är absolut inte omöjligt att v i ska långt ner till innan det planar ut.

Jag sitter lungt i båten än så länge utan vill bara hänga med och förstå.

Ja en oro har varit inprisad för en viss sannolikhet för invasion i Ukraina. Nu har den sannolikheten ökat. Sedan om det faktiskt blir en invasion lär ju börsen sjunka ytterligare (ingen gissning hur mycket). Så, när börjar man köpa Rysslandsfonder? Har börjat lite smått, vilket visade sig vara för tidigt.
 

Salesmayne

Panerai
AE143D46-70C9-4F94-9E9D-2C5154D51892.png

Köper lite extra idag men har siktet inställt på 1900-2100 på omx30 då jag ska försöka våga gå in lite hårdare… Tror verkligen inte vi sett botten.

Dagens oro kommer säkerligen hålla i sig veckan ut åtminstone, invaderas Ukraina blir det värre, sedan får vi dras med samma orosmoln som början av året med stigande räntor mm.

Det är spännande att investera!
 
Hur menar du med omotiverat?
I förhållande till vad du hade förväntat dig?

Senaste 1-2 åren har börsen rusat och folk har gjort extremt snabba pengar. I mina ögon har det skapat en värld där man tror att man kan slänga in ett par hundratusen på börsen och sen är det en självklarhet att de skall växa. Man bör ju vara lika förstående att varenda liten krona kan gå upp i rök.

Ifall börsen rasar 50% från den enorma uppgång som varit så skulle jag inte kalla det för ett ras. Det är en korrigering.
Kan man inte hantera den så är man ute på för djupt vatten.

Ovanstående åsikter är inte direkt riktade till dig utan en reflektion av snacket som går nu gällande aktiemarknaden.

Lätt att glömma bort att börsen har haft korrektion i princip varje år! Det du pratar om hände senast 2008, då börsen korrigerade ner 48% men tog hem lite av det. Vi såg korrektioner förra året också.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Hur tänker ni med aktier med utdelning?

Var inne ett tag på detta att sätta en hög med pengar i någonting stort och tryggt som ger stadig utdelning.

Men när jag snurrade lite siffror i huvudet bör hyfsat säkra fonder ändå prestera bättre över tid.

Har ni några konkreta tips på utdelningsaktier? Har fnulat på tele2 bland annat.
 
Hur tänker ni med aktier med utdelning?

Var inne ett tag på detta att sätta en hög med pengar i någonting stort och tryggt som ger stadig utdelning.

Men när jag snurrade lite siffror i huvudet bör hyfsat säkra fonder ändå prestera bättre över tid.

Har ni några konkreta tips på utdelningsaktier? Har fnulat på tele2 bland annat.
Detta brukar vara lite av en vattendelare beroende på vilken typ av investerar man vill kalla sig kanske.

Att stirra sig blind på utdelningar är absolut farligt, det kan gå åt fanders. Och skall man hålla sig till utdelningsaktier så ta för guds skull inte de som just nu delar ut maximalt utan de som visat en bra utdelningstillväxt under många år och har en underliggande sund intjäning över tid.

Sen skall man alltid fundera över om utdelningarna allt annat lika inte förräntade sig bättre i själva bolaget och det sedan utspelar sig i tillväxt och/eller ökade marginaler.

Jag kör lite både och själv som delar i en hyfsat diversifierad portfölj men alla har sina ideér och det är nog det som är grejen, det måste passa ens stil, lynne, kunnande och psyke.
 
Topp