• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

aadde81

Cartier
Well, 2021 är snart utraderat nu. Drygt +8% på index, dvs där vi var i februari/mars 2021.
Index kanske, men det är ju bara relevant ifall man sparar i en indexfond. Många populära bolag har fallhöjd kvar enligt min mening. Oavsett vad som händer i Ukraina och med räntan. Vi har sprungit för fort helt enkelt och måste nu backa innan vi förhoppningsvis fortsätter framåt i en mer lagom takt.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, vad ska man säga.. Motsvarande två Rolex upp i rök sedan årsskiftet, börjar kännas väldigt olustigt men jag har väl tagit beslutet att ligga lång sedan tidigare även om det nu lär kosta ett bra tag framöver.

Ligger väldigt investerad och har begränsade möjligheter att köpa dippen.

Tror ni att det finns risk, likt 2020/2021, att bolag (obefogat) drar in planerade utdelningar?
Mindre generell risk för det skulle jag säga. Det vi ser nu handlar mer om att värderingsmultippen påverkas än bolagets grundläggande vinst. Dock kan komponentbrist och/eller räntan påverka marginalen. Då är det bra med bolag som klarar av att kompensera genom att höja priserna mot kund. Så bolagsrisken finns fortfarande.
 
  • Like
Reactions: LS

Bonumm

Panerai
Ja, fy f-n va rött det är. man ligger som sagt några rollar back den senaste tiden. Har passat på att köpa lite mera CTM, de släpper ju rapport nu i veckan. Blir väl krig just den dagen med min tur. Fortsätter köpa om det dippar mera. Nedgången nu är ju bara rädsla och har inget med hur företagen går framåt.
 

Salesmayne

Panerai
Imorrn blir nog ingen rolig dag herrar. Putins senaste uttalanden lär få en ytterst negativ effekt.

Ang. SBB: Jag tror även att vi kommer få höra med om det här. Det ska bli jävligt intressant att följa (och skrämmande då jag har 300k kvar i bolaget).
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Känner inte direkt paniken. Year on year fortfarande upp och på tre års sikt riktigt mycket. Korrektioner är normalt och oftast bra för börsen på sikt.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
00E9AEDC-23F8-466E-BA43-75BAF61AE438.jpeg
 

Riley

Panerai
Frågan är när det vänder, köpa krigsdippen verkar ha fungerat bra historiskt (vi ignorerar inflation och räntehöjningar för stunden)
FMEwQeyWQAIKAGJ.jpeg
 

minken

Omega
Ja, vad ska man säga.. Motsvarande två Rolex upp i rök sedan årsskiftet, börjar kännas väldigt olustigt men jag har väl tagit beslutet att ligga lång sedan tidigare även om det nu lär kosta ett bra tag framöver.

Ligger väldigt investerad och har begränsade möjligheter att köpa dippen.

Tror ni att det finns risk, likt 2020/2021, att bolag (obefogat) drar in planerade utdelningar?
Om det bara är stålrolex ska du vara glad.. 😀
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ja vad ska man säga, man blir ju inte klok på börsen just nu. Loggade in och hade förväntat mig många procent ner, men blev glatt överraskad över +3% hittills. Men än ska man väl inte ropa hej😅 Tror vi har en bit kvar till botten än så länge.
 

ThomasP

Panerai
2-Faktor
Stod i valet och kvalet i januari att köpa en ny Speedmaster eller skicka in summan på börsen. Just nu är jag glad att jag valde Speedmastern, även om det procentuella tappet kanske har varit något liknande.
20220205_135003.jpg
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Är det bara jag som är förvånad över börsen idag? Hade väntat mig tung röd dag idag med tanke på utvecklingen i Ukraina.
Jag blev absolut förvånad. Tänker att det är främst sanktioner börsen är rädda för och dess effekt på global konjunktur? Verkar väl so far som att man från väst är rätt försiktiga med sanktioner och tex inte går så hårt åt energi, vilket kanske gör att marknaden blev lite lättad att ”det inte blir värre”. Dessutom har räntorna fallit pga detta, vilket ju gynnar aktier (och stigande räntor är ju primära orsaken till årets fall - inte geopolitik).

Tror dock inte man prisat in större invasion/ krig och om det blir så tänker jag det blir risk off igen en stund. Om man faktiskt sanktionerar hårt mot energi och metaller kan det även få långsiktiga konsekvenser då Europa är extremt beroende av rysk olja och gas.

Långsiktigt borde detta gynna ”energy transition” då väst garanterat kommer jobba hårt för mindre Ryssberoende, men dessa bolag har och kommer ha en jäkla motvind i en miljö med stigande räntor. Svårt :)
 
Topp