• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Salesmayne

Panerai
Hur tänker ni med aktier med utdelning?

Var inne ett tag på detta att sätta en hög med pengar i någonting stort och tryggt som ger stadig utdelning.

Men när jag snurrade lite siffror i huvudet bör hyfsat säkra fonder ändå prestera bättre över tid.

Har ni några konkreta tips på utdelningsaktier? Har fnulat på tele2 bland annat.

ssab, veteranpoolen, tele2, drillcon (osäker men har potential, rapport kom idag), SEB, Nordea, concejo (rekommenderas ej), bergs timber, Swedbank (svaga resultat men bra utdelning), axfood (”bara” 3,22%”), Peab m fl…

Vill du även ha tips på US/Cad utdelare?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
ssab, veteranpoolen, tele2, drillcon (osäker men har potential, rapport kom idag), SEB, Nordea, concejo (rekommenderas ej), bergs timber, Swedbank (svaga resultat men bra utdelning), axfood (”bara” 3,22%”), Peab m fl…

Vill du även ha tips på US/Cad utdelare?
De där var mer tips än jag orkar grotta ner mig i så de duger gott. Tack :)
 

leicaphile

Panerai
Hur tänker ni med aktier med utdelning?

Var inne ett tag på detta att sätta en hög med pengar i någonting stort och tryggt som ger stadig utdelning.

Men när jag snurrade lite siffror i huvudet bör hyfsat säkra fonder ändå prestera bättre över tid.

Har ni några konkreta tips på utdelningsaktier? Har fnulat på tele2 bland annat.

XACT Norden Högutdelande? De siktar på att dela ut 4% eller mer och har en portfölj av stabila "tråkbolag" som Tele2, Sampo, Telia, Volvo, Axfood, Swedbank etc etc. Då får du rejäl riskspridning och helt OK utdelning utan att behöva krångla med individuella aktier,
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Hur tänker ni med aktier med utdelning?

Var inne ett tag på detta att sätta en hög med pengar i någonting stort och tryggt som ger stadig utdelning.

Men när jag snurrade lite siffror i huvudet bör hyfsat säkra fonder ändå prestera bättre över tid.

Har ni några konkreta tips på utdelningsaktier? Har fnulat på tele2 bland annat.

Sitter på en stor portion aktier där direktavkastning är den tilltänkta primära vinsten över tid. Innehaven (för mig) syftar framför allt till att vikta upp defensivt mot de fondinnehav jag har, och som generellt sett är ganska offensiva. Jag tänker som så här att jag gör bättre stockpicking i bolag med mindre volatilitet, och där det är lättare att köpa på mig (och ibland även sälja) i dippar och toppar då dessa inte är fullt lika dramatiska och utslagsgivande som i aktier med högre risk. Sen går jag inte bara på maximal direktavkastning heller, vissa (tex. Investor) ligger med pga. sammantagen styrka. Min sparhorisont är 20-25 år, och all direktavkastning återinvesteras i den

Situationen är den omvända beträffande aktier med högre risk, där jag överlåter expertisen till fondförvaltarna istället.

Fördelningen hos mig är ca. 60/40 i favör aktier kontra fonder. Alla aktier faller dock inte in som uttryckligen defensiva. Har även några innehav som är mer spekulativa inköp med förhoppning om kursuppgång (däribland Paypal! :cool::banghead:)

Mina portfölj av gubbaktier enligt nedan, även rankade utifrån vikt i portfölj:
Volvo
Johnson & Johnson
Swedish Match
Investor
Tele2
Pepsico
Telia
Volkswagen Pref.
SSAB
XACT Norden Högutdelande (som ju kan sägas handlas som en aktie..)
 

Salesmayne

Panerai
50928FC7-043E-4D0E-A310-A76118E6AC86.png

Det var mycket att hoppas på att läget skulle vara stabilt vid detta tidiga skede, vi får se vad som händer vid 09 imorgon samt Putins nästa drag.
 

Salesmayne

Panerai
Är väl inget nytt? Tvekar på att det kommer vara några större reaktioner vid öppning imorgon

Jag hoppas det men det verkar som att marknaden reagerar rätt starkt på faktorer som alla redan är medvetna om.

vi får se imorrn, jag håller tummarna för en blå dag.

Edit: Det blev ännu en halvtråkig dag, vi får väl se hur Trumpistan uppför sig vid öppning samt om det vänder i efterhandeln. Troligen inte.
 
Senast ändrad:

Salesmayne

Panerai
Sådärja, då var putinskräcken tillbaka iom de senaste nyheterna om truppers framfart.

Vem var det som sa att allt var lugnt? Jag hoppas att du ser hur volatilt läget faktiskt är. Så fort en negativ nyhet kommer så faller allt.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Sa inte att allt va lungt, jag sa att den clickbait artikeln inte skulle generera något fall, vilket också stämde. Nu har det ju dock framkommit ytterligare tecken på eskalering så givet att börsen reagerar som den gör
 

Salesmayne

Panerai
Sa inte att allt va lungt, jag sa att den clickbait artikeln inte skulle generera något fall, vilket också stämde. Nu har det ju dock framkommit ytterligare tecken på eskalering så givet att börsen reagerar som den gör

Tror du på allvar att jag syftade på endast den artikeln? Jag syftade på nyheten i sig vilket förvärrades nämnvärt under dagen iom Putins eskalering.

Nåväl, det är inget att orda om, vi är alla förlorare här.
 

aadde81

Cartier
Efter Corona-kraschen våren 2020 ser jag resterande året som en sund återhämtning när det visade sig att många företag inte drabbades särskilt. Men uppgången 2021 ser jag som obefogad sett till fundamenta i många bolag Småspararfavoriter som SBB, NIBE m.fl. har därför i min mening fallhöjd kvar trots rasen, de ska åtminstone gå tillbaka till kurserna (ungefär) i inledningen av 2021. Sedan lite mer kanske beroende på ränteutvecklingen.

Med andra ord, köp inte för tidigt i nedgången.
 
  • Like
Reactions: PJZ

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Efter Corona-kraschen våren 2020 ser jag resterande året som en sund återhämtning när det visade sig att många företag inte drabbades särskilt. Men uppgången 2021 ser jag som obefogad sett till fundamenta i många bolag Småspararfavoriter som SBB, NIBE m.fl. har därför i min mening fallhöjd kvar trots rasen, de ska åtminstone gå tillbaka till kurserna (ungefär) i inledningen av 2021. Sedan lite mer kanske beroende på ränteutvecklingen.

Med andra ord, köp inte för tidigt i nedgången.
Håller med generellt om att det finns mer nedsida kvar.

Börjar dock bli sugen på nibe. Kvalitetsbolag som bör se galen efterfrågan efter denna vinter med skyhöga elpriser. SBB är ju läskigt om nu räntorna nått botten och börjar klättra på riktigt. Då är det ju ganska troligt att deras fastighetsvärden urholkas rejält, som extra krydda på den vanliga värderingseffekten och kostnadsökningen av räntehöjningen.
 
Senast ändrad:
Efter Corona-kraschen våren 2020 ser jag resterande året som en sund återhämtning när det visade sig att många företag inte drabbades särskilt. Men uppgången 2021 ser jag som obefogad sett till fundamenta i många bolag Småspararfavoriter som SBB, NIBE m.fl. har därför i min mening fallhöjd kvar trots rasen, de ska åtminstone gå tillbaka till kurserna (ungefär) i inledningen av 2021. Sedan lite mer kanske beroende på ränteutvecklingen.

Med andra ord, köp inte för tidigt i nedgången.

Well, 2021 är snart utraderat nu. Drygt +8% på index, dvs där vi var i februari/mars 2021.
 

Karl-Alfred

Omega
2-Faktor
Jag har inget blått kvar och ligger back på totalen sedan någon vecka, håller position dock och snittar ner mig i lite av varje, ingen minns en fegis?
 
Ja, vad ska man säga.. Motsvarande två Rolex upp i rök sedan årsskiftet, börjar kännas väldigt olustigt men jag har väl tagit beslutet att ligga lång sedan tidigare även om det nu lär kosta ett bra tag framöver.

Ligger väldigt investerad och har begränsade möjligheter att köpa dippen.

Tror ni att det finns risk, likt 2020/2021, att bolag (obefogat) drar in planerade utdelningar?
 
Topp