• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Throwback till ljusa tider

Hur går det nuförtiden?
Ner 13% i år sammantaget i alla mina sparanden (barn, pension osv).

Såklart inte kul men jag tycker själv det inte är så farligt och det kan nog gå ner 10-15 till innan jag får ont i magen. Har viktat om och har sedan några månader mer guld, råvaror och lite annat i lådan. Aktierna är mer viktade mot staples, hälsovård, jordbruk osv med bolag som har bra intjäning och inga fantasivärderingar.

Men jag förstår de som lyssnat mycket på sista årtiondets mantra att man inte ska diversifiera sig och bara satsa på snabbväxande bolag och ligger back 40-50% på året är rätt tilltufsade idag. Tufft.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
4906DE6A-5C29-415B-AEFE-ED029F2993E0.png

Man förstår att man inte förstår något…
 
Senast ändrad:

Karl-Alfred

Omega
2-Faktor
Har aldrig suttit mer still i båten än vad jag gör nu. Vad gör ni?
Säljer ni med förlust och viktar om portföljen eller sitter ni också still?
 

leicaphile

Panerai
Har aldrig suttit mer still i båten än vad jag gör nu. Vad gör ni?
Säljer ni med förlust och viktar om portföljen eller sitter ni också still?

Köper lite då och då som vanligt. Är inte smart nog att förutspå framtiden så det är enklast så.

Finns lite kul att titta på nu i alla fall. T.ex. SBB D med DA på över 8%, tror man bolaget kommer att överleva så är det en rätt bra investering i dagsläget. Borde finnas utrymme för lite kursökning med om den ska ner till samma DA som liknande D aktier.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Har aldrig suttit mer still i båten än vad jag gör nu. Vad gör ni?
Säljer ni med förlust och viktar om portföljen eller sitter ni också still?
Säljer allt som är måttligt riskfritt och behåller bara hög/extremrisk för framtida månadssparande.
Har mina ”bra” investeringar på andra platser än börsen.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Fortsätter precis som vanligt här också. Kontinuerligt månadssparande och håller portföljen på ca 70% fonder och 30% aktier. Är inte tillräckligt kunnig för att placera om hit och dit beroende på det rådande makroekonomiska läget. Sparhorisont på dessa pengar är minimum 10 år. Pengar jag behöver i närtid håller jag utanför börsen.
 

Karl-Alfred

Omega
2-Faktor
Verkar som att vi alla har ungefär samma game-plan :)

Jag har snittat ner mig i SBB. Köpt på mig mer MIPS och CTEK. Man kommer ju aldrig lyckas träffa den absoluta botten så lägger in samma summor som jag brukar - men uppdelat på fler köp för att följa kursen lite bättre.

I resten av värdepapprena har jag suttit helt still.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Blir det någon Tesla-split eller? Någon som har färskare news än det jag läste för någon månad sedan.
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Överväger att avinstallera avanza, så trött på rött nu. Minns inte ens när det var en blå dag 😔😔😔

Bara för att inte se hur mycket man går back alltså, har inte sålt något.
 

minken

Omega
Trist att logga in nu men jag sitter still i båten. Har en del likvider som jag vill få in på börsen men svårt såklart att veta när det är dags.. Tror det är dags att köpa in sig för en del nu om man sitter på en större summa även om fallhöjden fortfarande är stor såklart.
Tror vi kan få se en rekyl uppåt inom kort. Nån liten positiv nyhet bara.. :)
 
Har sålt av för att kvitta ut min belåning, sitter i övrigt still och månadssparar som vanligt.

Känns lite risky att ha belåning just nu. Men majoriteten av mina innehav känner jag att de kommer överleva, och de som evt inte gör det har inte tillräckligt mycket pengar i sig för att det ska vara kaos.

Loggar in mer sällan nu för det är deprimerande dock :D
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Köpte ETH och SOL ”för skojs skull” för 20 000 för typ en månad sen, nu är hälften borta 😒 till skillnad från börsen har ju krypto dessutom i dagsläget egentligen knappt något verkligt värde överhuvudtaget så till skillnad från börsen finns det ju ingen botten.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Hedgeat mot nedgång. Tror det är bra mycket kvar till botten. Portföljen på plus för i år. Sbb kort vid 60 ner till 30 satt fint också.

58ACCA5D-F6E2-4B33-A7BD-86904DF8F5DE.jpeg
Sitter också kort Tesla, utöver NIBE och Volvo Cars... Sista har jag fortsatt öka kontinuerligt, senast igår, mest conviction där. NIBE har varit on och off under året och den som gjort mest för portföljen. Tyvärr inte vågat veva i SBB. Ilja och sekten skrämmer mig för mycket.

Endast jobbat kort under året. Dotterns buy n hold portfölj ändå klarat sig rätt bra, -4,74% exkl. utdelningar
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Tror också Tesla kollapsar snart, först säljer musk och nu även Cathie woods.
Isåfall kommer det nog bli riktigt tungt för hela nasdaq

1652250998335.png
 
Topp