• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ngn med bra koll på att investera i obligationer eller obligationsfonder?
Företagsobligationer hos stabila bolag borde börja vara attraktiva med typ 5+% ränta med status quo och chans till mer om räntorna faller…? (Fattar att räntorna kan stiga också, och kommer väl göra det ett tag till)
 

leicaphile

Panerai
dr-strangelove-still-580.jpg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hur många procent ligger ni investerade nu?
25% ish. Sålde av rätt mkt och pausade sparandet nyligen. Ska starta det igen nu men väntar med större köp. Tror bara vi sett början. När CBs höjer räntan trots problemen lär det komma en vända ner till tänker jag. Sedan kommer hushållens snart utbombade ekonomin innebära sänkta marginaler och fsg. Vi ser ju tex idag hur nybilsförsäljningen rasar.

Är inte särskilt bull kortsiktigt mao… :) Däremot börjar gas och olja kännas intressant, men inväntar 30 på ttf och 65 på Brent.

Redan nu får man ju också 2.65% rörlig ränta, och visst avkastar börsen mkt mer än så över tid, men tveksamt nu…
 

Makkanxd

Rolex
Att ni vågar göra dessa förändringar så snabbt?

Jag lattjar också med en del av kapitalet men en stor del får också ligga orört då börsen sällan är logisk :)

Av mitt börskapital så är jag kanske 85% investerad nu men har stor kassa pga kontantinsats till boendet som jag inte riktigt vet när det köps. Svider :)
 

ThomasP

Panerai
2-Faktor
Hur många procent ligger ni investerade nu?
100%. Har nämnt det förr men mitt ISK-konto har jag döpt till 2040 (ej pension) som en påminnelse om vilken horisont som jag har. Visst är det tråkigt att det dippar, men då målet ligger långt fram så finns det tid för återhämtning. Kapital till semestrar, buffert och annat nöje finns på sparkonto.
 
Senast ändrad:

leicaphile

Panerai
Tyst i den här tråden senaste tiden....

Nån som handlar preffar? Corem Pref t.ex. ger ju en DA på nästan 9% i dagsläget. Inlösen 500:-. Visst finns det bolagsrisk men det är ju inte SBB vi pratar om i alla fall.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Tyst i den här tråden senaste tiden....

Nån som handlar preffar? Corem Pref t.ex. ger ju en DA på nästan 9% i dagsläget. Inlösen 500:-. Visst finns det bolagsrisk men det är ju inte SBB vi pratar om i alla fall.
Ställer mig lite turnerat till preffar, haft akelius och har wolksvagen nu men tittar man rent objektivt så är det liten uppsida och stor risk på nersidan.

Då borde det vara bättre att köpa typ bank ifall det är en stabil utdelning man är ute efter
 

leicaphile

Panerai
Ställer mig lite turnerat till preffar, haft akelius och har wolksvagen nu men tittar man rent objektivt så är det liten uppsida och stor risk på nersidan.

Då borde det vara bättre att köpa typ bank ifall det är en stabil utdelning man är ute efter

Tänker att i dagens ränteläge så har vi en situation där preffarna sjunkit i värde pga det, plus att folk är lite nojiga när det gäller fastighetsbolag i allmänhet. Så det är nuvarande situation som gör att det är så pass hög direktavkastning. När räntorna väl vänder och börjar sjunka borde folk vara villiga att betala mer för preffar så driver mot en DA på kanske 6-7%, med motsvarade värdeökning i preferensaktien.

Så om bolaget inte kursar blir man antingen sittande med en pref som bara betalar ut sina 9% eller vad det nu är, eller så får du en pref med lite högre kurs du kan sälja av till vinst eller behålla för avkastningen.

(Sen kan ju banken--ditt exempel--välja att slopa utdelningen (2020 tex) eller minska den rejält. Preffarna ska ju pröjsa sitt eller så får de ta igen det + ränta senare.)
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Tänker att i dagens ränteläge så har vi en situation där preffarna sjunkit i värde pga det, plus att folk är lite nojiga när det gäller fastighetsbolag i allmänhet. Så det är nuvarande situation som gör att det är så pass hög direktavkastning. När räntorna väl vänder och börjar sjunka borde folk vara villiga att betala mer för preffar så driver mot en DA på kanske 6-7%, med motsvarade värdeökning i preferensaktien.

Så om bolaget inte kursar blir man antingen sittande med en pref som bara betalar ut sina 9% eller vad det nu är, eller så får du en pref med lite högre kurs du kan sälja av till vinst eller behålla för avkastningen.

(Sen kan ju banken--ditt exempel--välja att slopa utdelningen (2020 tex) eller minska den rejält. Preffarna ska ju pröjsa sitt eller så får de ta igen det + ränta senare.)
Bra poänger, vill dock bara tillägga att det va inte bankerna som ville slopa utdelningen utan FI/staten som tvingade fram det. Om jag inte är helt ute och cyklar så gjorde man extra udelningar som kompensation när röken hade lagt sig

1680689632941.png
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Semi-Ot. Ngn som vet en bra app där man kan samla alla sina banker etc? Skulle vara snyggt att få upp allt, för mig SEB (lån och pengar), Nordax (spar), Avanza (fonder). Kanske även en bostadsvärdering från booli.

Kan få in Avanza på SEB men ej Nordax.

Och hade varit kul att få upp allt på en gång, så man kan se hur ens nettoförmögenhet utvecklas :)
 
Senast ändrad:

leicaphile

Panerai
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Zlantar kanske? De har inte alla banker men rätt många.


(edit: jag kör själv ett spreadsheet jag uppdaterar en gång i månaden. Dels ogillar jag att fler ställen än nödvändigt har min data, och dels så gillar jag att man får sitta och pilla och fundera lite över siffrorna man stansar in.)
Ja jag landade nog precis i den lösningen också :)
 
Topp