• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Jaha, när kommer raset? Trodde inte i min vildaste fantasi att det skulle gå så här bra inledningsvis. Index upp över 7% i år och vi är tekniskt sett ur björnmarknad.
 

Makkanxd

Rolex
Jaha, när kommer raset? Trodde inte i min vildaste fantasi att det skulle gå så här bra inledningsvis. Index upp över 7% i år och vi är tekniskt sett ur björnmarknad.

Det stora raset fg år började väl i mitten på januari 2022?
Kan vi se en repris nu om 1-2 veckor om än inte lika stort fall kanske :)

Jag har denna vecka börja sålt av lite aktier som gått bra senaste tiden medans jag inte försöker pilla så mycket i mina mer långsiktiga fonder.

Den som lever får se!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jaha, när kommer raset? Trodde inte i min vildaste fantasi att det skulle gå så här bra inledningsvis. Index upp över 7% i år och vi är tekniskt sett ur björnmarknad.
Ja du… Man handlar nog upp i förhoppning om svag CPI imorgon. Blir den svag kan nog rallyt ta ny fart men om det kommer in högt kanske raset kommer imorgon. Säljer av en del idag. Oavsett CPI tror jag personligen börsen ska ner nu under våren när man inser att centralbankerna inte sänker räntan trots svagare konjunktur… Men vi får väl se. Börsen verkar överraskande stark väldigt ofta.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
ChatGPT
37 219 följare
7 tim

Microsoft has taken an unprecedented step in the world of artificial intelligence: they are set to purchase a 49% stake worth $10 billion in OpenAI, the parent company behind AI services provider ChatGPT.

This could prove revolutionary for Microsoft as it will give them access to cutting-edge technology and provide strategic income when their initial investment is recovered - clearly demonstrating that this is no small deal!

With their investment, Microsoft would become part-owners of OpenAI with a 49% stake and the other 49% split between other investors. The OpenAI parent nonprofit graciously took 2%.

With Microsoft's billion-dollar investment in 2019, OpenAI is now raising funds at a whopping $29B valuation and allowing early investors to cash out.

It doesn't stop there...

OpenAI is predicting hefty revenue of 1 Billion by 2024!

This will allow them to put their Chatbot & AI tech into major software products like Word, Excel, Outlook, and more through Bing... this could be huge for both companies!!

MS Office's 1.4 billion users make it one of the greatest success stories in tech, and now WhatsApp/Instagram sees a major opportunity for an amazing deal!

All thanks to Satya Nadella's incredible direction
 

PJZ

Cartier
ChatGPT
37 219 följare
7 tim

Microsoft has taken an unprecedented step in the world of artificial intelligence: they are set to purchase a 49% stake worth $10 billion in OpenAI, the parent company behind AI services provider ChatGPT.

This could prove revolutionary for Microsoft as it will give them access to cutting-edge technology and provide strategic income when their initial investment is recovered - clearly demonstrating that this is no small deal!

With their investment, Microsoft would become part-owners of OpenAI with a 49% stake and the other 49% split between other investors. The OpenAI parent nonprofit graciously took 2%.

With Microsoft's billion-dollar investment in 2019, OpenAI is now raising funds at a whopping $29B valuation and allowing early investors to cash out.

It doesn't stop there...

OpenAI is predicting hefty revenue of 1 Billion by 2024!

This will allow them to put their Chatbot & AI tech into major software products like Word, Excel, Outlook, and more through Bing... this could be huge for both companies!!

MS Office's 1.4 billion users make it one of the greatest success stories in tech, and now WhatsApp/Instagram sees a major opportunity for an amazing deal!

All thanks to Satya Nadella's incredible direction
Det lilla jag sett och använt ChatGPT, det är otroligt bra. Sjukt intressant om de implementerar det i Excel då jag arbetar i Excel dagligen!

Påtal om att få pengar att växa... där skulle man vart en seed investor, haha! Lätt att vara efterklok men gissar att värderingen gått upp X antal nu när folk börjar få upp ögonen för hur kraftfull och smart verktyget faktiskt är.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Vi sparar åt barnen och det är inget de vet om. Med tanke på var mina prioriteringar låg när jag blev 18 så känns det rätt att både hålla det hemligt så länge som möjligt och att styra över vad pengarna skall användas till.

Vi sparar var för sig eftersom man inte kan dela på ett ISK men tanken du lyfter fram med att tidigt lära dem att spara är inte alls dum. Jag tänker dock att det är något som kan ske vid sidan om det ordinarie sparandet.
Jag sparar åt grabben och tänker som dig, det är inget han skall ha kontroll över.
Min far tycker tvärtom att det skall vara till grabbens förfogande direkt när han blir 18.
Jag bestämmer såklart i slutändan och jag vill att det skall räcka till handpenning för första boendet. Det är en mycket bra start på vuxenlivet.
 
Det lilla jag sett och använt ChatGPT, det är otroligt bra. Sjukt intressant om de implementerar det i Excel då jag arbetar i Excel dagligen!

Påtal om att få pengar att växa... där skulle man vart en seed investor, haha! Lätt att vara efterklok men gissar att värderingen gått upp X antal nu när folk börjar få upp ögonen för hur kraftfull och smart verktyget faktiskt är.

Verktyget är... väldigt bra på att verka självsäkert. Det är en väldigt bra hjälpare för folk som redan kan men behöver lite skjuts på vägen. Men än så länge är den inte mycket mer än en rolig leksak i min värld. Men det är ju bara början :D
 

Bonumm

Panerai
Ska man köpa en hacka Kindred häromkring tro? :confused:
Svårt, var själv lite sugen att köpa in mig igen. Men står på sidan denna gång då jag redan har mycket inom den branschen. Tror de ska ned en bit till innan det vänder.

Jag hoppas att CTM har vänt nu, har lång väg tills man är på plus där igen.
 

leicaphile

Panerai
Även om jag är indexkramare så kunde jag inte låta bli att plocka upp lite laxbolag för ett tag sedan. De blev ju rätt brutalt dumpade när det lades fram ett förslag att höja skatten på deras vinster. Nån annan som hoppat på detta tåget? Köpte lite MOWI och Salmar, blir förmodligen en kortsiktig (1-3 månader) investering spekulation.

Blev en trevlig affär. :)
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Fick bli lite NOBIA idag också till långa portföljen. Rejält sargad och ändå 14% utdelning..
Är inte det en klassisk utdelningsfälla? Känns ju rätt osannolikt att ett företag som kapar sina vinstprognoser och fallit med 63% på 1 år kommer fortsätta ha samma utdelning. Känns ju mer sannolikt att dom tar bort utdelningen helt istället?
 

Erdna

Cartier
Är inte det en klassisk utdelningsfälla? Känns ju rätt osannolikt att ett företag som kapar sina vinstprognoser och fallit med 63% på 1 år kommer fortsätta ha samma utdelning. Känns ju mer sannolikt att dom tar bort utdelningen helt istället?
Det som är frågan.. att dom kapar den något förväntar jag mig nästan. Men tittar man längre än imorgon när det gäller aktiekursen som helhet tror jag det kan vara en hyfsad OK ingång häromkring..

Men vem vet, kan ha fel :) Någonstans måste man kliva på
 

leicaphile

Panerai
Är inte det en klassisk utdelningsfälla? Känns ju rätt osannolikt att ett företag som kapar sina vinstprognoser och fallit med 63% på 1 år kommer fortsätta ha samma utdelning. Känns ju mer sannolikt att dom tar bort utdelningen helt istället?

Om jag ägt bolaget och de delat ut mer än vinsten hade jag blivit rätt sur. Tror de kapar utdelningen rejält. De slopade den ju helt 2019 så det är inte så att de har något rykte som stabil utdelare att försvara.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Vad tror ni om USD/SEK på längre sikt?
Min vy har sedan en stund varit att USDSEK ska testa 10.00 i Q1 när FED drar ner på tempot men Riksbanken fortsätter höja pga laggad KPI. Sedan klättrar USDSEK snabbt mot 12-13 sent i höst när sveriges KPI faller som en sten, dels pga enorma baseffekter på energi från förra sommaren, samt pga att vår befolkning är mkt räntekänsligare och inte får lika stora löneökningar som de får i USA. När vår KPI dyker och recessionen är ett faktum stiger USDSEK snabbt. Sedan tror jag normaliseringen kan börja och om några år få USDSEK på 8 som är mer långsiktigt average. Nästan allt är ju mean reverting, och tror även det gäller USDSEK. Tror bara vi behöver vara på andra sidan recessionen för att det ska ske.

Men vilda gissningar såklart…
 

nobblan

Omega
Min vy har sedan en stund varit att USDSEK ska testa 10.00 i Q1 när FED drar ner på tempot men Riksbanken fortsätter höja pga laggad KPI. Sedan klättrar USDSEK snabbt mot 12-13 sent i höst när sveriges KPI faller som en sten, dels pga enorma baseffekter på energi från förra sommaren, samt pga att vår befolkning är mkt räntekänsligare och inte får lika stora löneökningar som de får i USA. När vår KPI dyker och recessionen är ett faktum stiger USDSEK snabbt. Sedan tror jag normaliseringen kan börja och om några år få USDSEK på 8 som är mer långsiktigt average. Nästan allt är ju mean reverting, och tror även det gäller USDSEK. Tror bara vi behöver vara på andra sidan recessionen för att det ska ske.

Men vilda gissningar såklart…

Tack för (välunderbyggt) svar!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
USD på 12SEK.
Då jävlar blir det köpfest som i Polen på 80talet!
Och läge att köpa en post SEK I ren spekulation ,likaväl som Bitcoin
Var ganska nära nyss.
Men ja, om vi når över 12 är det nog klokt att vara kort USDSEK, särskilt om man är long dyra klockor som är en long USDSEK proxy ;) Hur som, på sikt borde det rimligen återgå till någon form av normal nivå..
54C7973C-D744-4B08-B3BB-2B5686BB8886.jpeg
 

leicaphile

Panerai
Min vy har sedan en stund varit att USDSEK ska testa 10.00 i Q1 när FED drar ner på tempot men Riksbanken fortsätter höja pga laggad KPI. Sedan klättrar USDSEK snabbt mot 12-13 sent i höst när sveriges KPI faller som en sten, dels pga enorma baseffekter på energi från förra sommaren, samt pga att vår befolkning är mkt räntekänsligare och inte får lika stora löneökningar som de får i USA. När vår KPI dyker och recessionen är ett faktum stiger USDSEK snabbt. Sedan tror jag normaliseringen kan börja och om några år få USDSEK på 8 som är mer långsiktigt average. Nästan allt är ju mean reverting, och tror även det gäller USDSEK. Tror bara vi behöver vara på andra sidan recessionen för att det ska ske.

Men vilda gissningar såklart…

Ska bli spännande att se vad som sker. Tror personligen inte på att den klättrar nämnvärt igen utan håller sig runt där den är för att sakta dala ner mot 8-9:- om 1-2 år. Men FX är ju skitsvårt att förutspå så kan ha helt fel.
 

FlipSwede

Audemars
Var ganska nära nyss.
Men ja, om vi når över 12 är det nog klokt att vara kort USDSEK, särskilt om man är long dyra klockor som är en long USDSEK proxy ;) Hur som, på sikt borde det rimligen återgå till någon form av normal nivå..
54C7973C-D744-4B08-B3BB-2B5686BB8886.jpeg
Jo jag köpte på mig SEK för kursen 0.0885 och hoppas kunna spendera dessa innan det verkligen blir som I gamla Polen.

Köpa något importerat?
Ja då krävs hårdvaluta......
 
  • Like
Reactions: PJZ

leicaphile

Panerai
Är inte det en klassisk utdelningsfälla? Känns ju rätt osannolikt att ett företag som kapar sina vinstprognoser och fallit med 63% på 1 år kommer fortsätta ha samma utdelning. Känns ju mer sannolikt att dom tar bort utdelningen helt istället?

Brukar resonera på samma sätt så blev smått överraskad idag när Intrum ska behålla 13,50 utdelning vilket ger en DA på 10%.... men ibland så!
 

Bonumm

Panerai
Härligt med lite medgång för en gång skull. Portföljen upp över 40% i år. Mycket tack vare CTM, verkar hända lite där nu. Better collective köpte just in sig för 5%, kan bli lite drag i morgon 🚀
 

Bonumm

Panerai
Ja, jäklar vilken dag portföljen upp hela 10%. Bra drag i CTM som jag spekulerade om igår :D. Bra drag i det mesta idag, SBB och EVO gick ju urstarka de också.
Nog bästa börsdagen dagen på flera år för mig.
 
Topp