Förklara gärna hur du tänker. Om du äger en aktie som idags prissätts till 100:- och en utdelning om 5:- sker, då är ju aktien värd 95:-, allt annat lika.
Jag är fullt medveten om fördelarna med direktavkastning och varför det i många fall kan ses som ett kvitto på att bolaget har sunda finanser och ett kassaflöde bestående av "riktiga" pengar, men ibland hamnar fokus lite väl mycket på just direktavkastning och inte totalavkastning.
Något sent (och långt) svar men..
Jag förstår vad du menar men har en annan synvinkel på det hela.
Så här ser JAG på investeringar i aktier med hög respektive låg/ingen utdelning:
Om jag handlar aktier för 100kr/st med låg eller ingen utdelning för låt oss säga 100.000kr med hopp om en värdeökning i aktien så kommer jag alltid att ha 1.000 aktier om jag inte får några utdelningar utan endast värdeökning på aktierna.
Det innebär att över tid så kommer dessa aktiers värde att variera beroende på kursen och börsens humör. Så ett år kan mitt innehav vara värt 90.000kr och för att ett annat år vara värt 120.000kr.
Skulle jag vilja göra något roligt ett år, resa eller ny klocka, skulle jag behöva sälja av aktier vilket innebär att jag minskar mitt innehav av antal aktier.
Säg att jag skulle vilja åka iväg på en resa för 10.000kr då behöver jag sälja ca 100st aktier om priset fortfarande ligger på 100kr.
Kvar blir då 900 aktier i min investering.
Om jag istället har köpt 1.000 aktier i ett stabilt bolag som ger hög utdelning, låt oss säga 5kr/aktie så får jag 5.000kr i utdelning som jag kan köpa 50 nya aktier för som kommande år också ger 5kr i utdelning (ränta på ränta).
Vill jag göra något roligt ett år så kan jag välja att inte återinvestera utdelningen utan plocka ut den. Fördelen är så klart att jag fortfarande har kvar hela min investering (antal aktier) och då innehavet är långsiktigt så gör det inget att aktiekursen fluktuerar över tid.
Med långsiktigt menar jag att jag inte har någon tidshorisont för mitt aktieinnehav utan det är livslångt med hopp om att en dag (pension?) kunna leva på avkastningen.
Men jag vet inte bäst och jag säger inte att det ena sättet är mer rätt än det andra men det är så min investeringsstrategi har sett ut och det har känts bra och tryggt för mig och gett en stabil och god avkastning över tid.
Har som mål att inte röra grundinvesteringen/sparkapitalet utan använt avkastning, utdelningar och räntor (på den tiden det var bra sparräntor) när jag vill lyxa till det.
Ursprungsinvesteringen finns kvar som en extra trygghet om skiten skulle träffa fläkten.
Sedan har jag en liten del likvida medel som jag spekulerar med. Mest för att det är roligt men även med hoppet om att träffa rätt någon gång.
Den biten går inte så bra kan jag säga.. Ligger för det mesta fel, köper dyrt, ledsnar på röda siffror och säljer billigt och försöker ta igen förlusten på något annat förhoppningsbolag..
Så min långsiktiga strategi går betydligt bättre.
Bara mina 2 cent som sagt.