Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
hur definierar du "köpläge"?Börjar bli köpläge i sobi nu ser jag. -9% idag :O
Ok. Magkänsla alltsåJag tyckte inte rapporten var så dålig att det motiverar nästan 10% ras, långsiktigt ser iaf jag (som amatör) att det långsiktigt inte förändrar caset otroligt mycket
Som alltidOk. Magkänsla alltså![]()
Det är alltid köpläge när det rasar. Säger oftast de som ligger tungt i det rasande pappret iallafall.hur definierar du "köpläge"?
SOBI har P/E nära 500.
Rapporten idag var ju ingen kalasläsning.
Prognoserna och guidningen fragment är en anledning till raset.
Ingen rök utan eld, Just saying...
Nu vet jag inte om det är mig du syftar på, men jag har bara ett innehav i dagsläget och det är inte företaget som nämns ovan.Det är alltid köpläge när det rasar. Säger oftast de som ligger tungt i det rasande pappret iallafall.
Jag är partisk som har innehav i alla tre bolagen men jag tycker dom är jättefinaBlev just tipsad Lundberg, Investor och Industrivärlden som långsiktiga investeringar. Vad tros?
Är det dom som håller på med avancerade läkemedel?Någon som köpt på sig Invent Medical? Nynoterade idag![]()
Är det dom som håller på med avancerade läkemedel?
Eh, jo, baserat på denna sammanfattande text så sticker de ju verkligen ut..."Invent Medics affärsidé är att utveckla och marknadsföra nya och innovativa produkter med inriktning på kvinnohälsosektorn och därmed ge förbättrad livskvaliet för patienter som besväras av olika symptom inom denna sektor."
Skrev att jag inte har så bra koll på företaget, därför citerade jag deras affäridé som finns på aktietorget.se..Eh, jo, baserat på denna sammanfattande text så sticker de ju verkligen ut...
För övrigt så är min favorit bland beskrivningarna vad företag gör denna guldklimp:
![]()
Har en mindre post sedan ett år sedan, en av få glädjande delar i dagens läge!Fyllde på med lite Kopparbergs runt 226:-, till ett P/E på ca 22-23kr. Rätt högt men samtidigt har de visat en bra tillväxt, ska bli spännande att följa. Direktavkastning ca 1,94% om jag inte missminner mig, håller på lång siktNågon annan som också har Kopparbergs?
Mitt inlägg var inget påhopp på dig. Jag ber om ursäkt om du uppfattade så. Jag reagerade mer på den schablonmässiga och trötta företagsbeskrivningen som företaget har.Skrev att jag inte har så bra koll på företaget, därför citerade jag deras affäridé som finns på aktietorget.se..
Seriöst, att få pengar att växa måste vara KS värsta tråd attitydmässigt. Folk blir känsliga när det handlar om deras pengar. Men du kan väl länka till lite andra bolag som behandlar samma område som Invent medical? Eller beskriva lite mer utförligt om deras verksamhet..
Jag frågade eftersom jag gärna vill ha lite av en diskussion, någon kanske är insatt i caset...
Fantastisk beskrivning!Eh, jo, baserat på denna sammanfattande text så sticker de ju verkligen ut...
För övrigt så är min favorit bland beskrivningarna vad företag gör denna guldklimp:
![]()
Väldigt få?Jag är partisk som har innehav i alla tre bolagen men jag tycker dom är jättefina. Lägg in lite H&M och ev någon global- eller usa-fond så har du en bra långsiktig portfölj. Alternativet är såklart en avgiftsfri index-fond (Avanza Zero eller Nordnets Superfond) eller Spiltan Investmentbolag.
Väldigt få investerare slår index över en längre period så egentligen är det säkraste kortet indexfonder med låg eller ingen avgift, t.ex. 50% sverige, 25% usa, 25% global.
Världens främsta investerare har problem att slå index varenda år, inte svårt att tjäna pengar och slå marknaden på en bull market men vill gärna se hur dina vänners portföljer ser ut när det går nedåt. Skulle de alltid slå index så skulle de inte bara räknas som världens bästa utan skulle också vara de rikaste i världen.Väldigt få?
Vet ingen som inte lyckas slå index i princip varje år...
Skämtar du?Världens främsta investerare har problem att slå index varenda år, inte svårt att tjäna pengar och slå marknaden på en bull market men vill gärna se hur dina vänners portföljer ser ut när det går nedåt. Skulle de alltid slå index så skulle de inte bara räknas som världens bästa utan skulle också vara de rikaste i världen.
Nej och jag hoppas du skämtar annars har du vänner som ljuger för dig. Forskning har visat att 0,6% av världens professionella investerare lyckas slå marknaden över en längre period och jag tvivlar starkt på att alla dina vänner tillhör den här kretsen.Skämtar du?
Älskar dig.Nej och jag hoppas du skämtar annars har du vänner som ljuger för dig. Forskning har visat att 0,6% av världens professionella investerare lyckas slå marknaden över en längre period och jag tvivlar starkt på att alla dina vänner tillhör den här kretsen.
Källa: http://www.marketwatch.com/story/almost-no-one-can-beat-the-market-2013-10-25
Vilken tråkig attityd du verkar ha.Älskar dig.
Skulle vilja säga att det är lika lätt (om inte lättare) i en bear market.Vilken tråkig attityd du verkar ha.
Precis som @Oscaro skriver är det väldigt få som konsekvent slår index över lång tid. Självklart kan vem som helst lyckas under något eller några år, framförallt i en bull market. Vi pratar alltså om en mätperiod på 10-20-30 år, inte 1 eller 2 gyllene år.